🎙 Hoe focus jouw jaar bepaalt

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 124:

 

In deze Businesslab Podcast aflevering vertelt Xavier jou de kracht van focus die jij nodig hebt om 2024 succesvol te doen slagen, zowel op zakelijk als persoonlijk gebied.

Je ontdekt…

🤓  hoe je jouw kansen slim aanpakt.
Hoe ga je om met een overvloed aan mogelijkheden in een nieuw jaar?

😃  realistisch optimisme.
Ontdek het verschil tussen positieve vooruitzichten gebaseerd op feiten en het risico van overenthousiasme zonder enige kennis of informatie. Hoe blijf je enthousiast en goed voorbereid?

☘️  hoe je het groene gras syndroom weerstaat.
Weersta de verleiding van constant op zoek te gaan naar betere kansen ergens anders. Waarom is het gras aan de overkant groener? Is dat wel zo?

👀  hoe je emotionele beslissingen vermijd.
Ontdek waarom beslissingen gebaseerd op angst en emotie zelden leiden tot succes. Hoe veranker je jouw keuzes in feitelijke informatie en cijfers?

⏩  waarom je moet blijven doen waar je goed in bent.
Als kleine onderneming blijf je je focus houden op de kapitaalkrachtigen. Focus op jouw doelgroep. Durf je doelgroep te vernauwen. Focus, focus, focus…

 

Luister en kijk naar de Businesslab Podcast aflevering “Hoe focus jouw jaar bepaalt” en laat je leiden door nieuwe inzichten om jouw focus scherp te stellen voor het komende jaar. 😉

Bekijk je liever de videopodcast in plaats van enkel de audio?
Ga dan naar YouTube en geniet van de podcast!

Ben je benieuwd naar meer?
Volg ons op Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Op zoek naar de snelste manier om de resultaten te bereiken waar jij al zo lang van droomt?

💪 Plan een gratis telefonisch groeigesprek in met het Businesslab Groeiteam. Wij maken graag een tijdslot voor jou vrij om jou persoonlijk te leren kennen en jouw drie grootste valkuilen in kaart te brengen. Zodat je terug dat gevoel van vrijheid ervaart als de dag waarop je startte met jouw onderneming.

Het geheim achter een sterke onderneming - met Bruno Deraedt

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 123:

 

In deze Businesslab Podcast aflevering verwelkom ik inspirerende ondernemer-architect en Businesslab Triber, Bruno Deraedt. 🎙️

Bruno, een ervaren ondernemer en ingenieur-architect, neemt je mee door de uitdagingen en hoogtepunten in zijn ondernemerschap.

 

In dit boeiende gesprek ontdek je:

👏 Hoe Bruno evolueerde van werken met nul medewerkers tot het leiden van een team van 20 medewerkers.

🏢 Hoe Bruno zijn bedrijf in de markt heeft gezet en een balans heeft gevonden tussen zijn rol als expert en ondernemer.

🤝 De uitdagingen van het overdragen van expertise binnen een groeiend team.

👍 Welke waardevolle lessen hij heeft geleerd over balans en welzijn in het ondernemerschap.

 

Luister en kijk naar de Businesslab Podcast aflevering, en laat je inspireren door het ondernemersavontuur van Bruno Deraedt. 🚀

 

Bekijk je liever de videopodcast in plaats van enkel de audio?
Ga dan naar YouTube en geniet van de podcast!

 

Ben je benieuwd naar meer?
Volg ons op Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Op zoek naar de snelste manier om de resultaten te bereiken waar jij al zo lang van droomt?

💪 Plan een gratis telefonisch groeigesprek in met het Businesslab Groeiteam. Wij maken graag een tijdslot voor jou vrij om jou persoonlijk te leren kennen en jouw drie grootste valkuilen in kaart te brengen. Zodat je terug dat gevoel van vrijheid ervaart als de dag waarop je startte met jouw onderneming.

hoop is geen business strategie businesslab

Gisterennamiddag zijn we even gaan uitwaaien aan zee.
We waren duidelijk de jongste op de dijk van Oostende :-)

Tijdens de wandeling hadden we al snel een leuk restaurant gespot voor ’s avonds.
De mooi gedekte tafels en de cosy sfeer vielen op tussen de vele toeristische eetgelegenheden.
Dit restaurant had er duidelijk voor gekozen om geen eten te verkopen aan hongerige toeristen maar een gezellige beleving te bieden om de dag af te sluiten…

En het was TOP!

Het eten was super lekker en verfijnd met mooi klinkende namen (alhoewel ik er nog steeds niet achter ben wat nu precies een structuur van wortelen is :-) ). De bediening was discreet. Tijdens het voorgerecht hebben we de zonsondergang kunnen bewonderen, letterlijk de zon zien zakken in de zee…

hoop is geen business-strategie businesslab

 

Bij het afrekenen vraagt de ober of alles oké was. We geven hem met plezier en enthousiasme feedback. De vriendelijke man begint kort met passie te vertellen over zijn zaak:
“Het restaurant is nu 9 maanden open en trekt meer Oostendenaren aan dan toeristen. De resultaten overstijgen onze verwachtingen. We zijn heel blij met wat we bereikt hebben in zo’n korte tijd. MAAR nu komt de winter er stilaan aan. Dit maakt ons wel een beetje bang.

We HOPEN dat de bezoekers van de laatste maanden terugkomen…

Wat leren wij hier uit…

De strategie om bestaande klanten vaker terug te zien is een heel goede zet. Heel wat zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn zo gefocust op het aantrekken van nieuwe klanten dat ze hun bestaande klanten vergeten. Spijtig. Want ze hebben al tijd, geld en energie besteed om deze mensen in hun zaak te krijgen.

Hoop is geen business strategie.

Bij de rekening zat een heel mooi verzorgd visitekaartje van de zaak. Dit was ook het enige wat het restaurant doet om ons aan hen te herinneren. Dit is letterlijk HOPEN dat de klant over x aantal weken op het kaartje botst in de rommellade van de keuken wanneer hij op zoek is naar een toffe plek om zijn verjaardag te vieren met zijn beste vrienden.

Het is jouw rol als ondernemer om jouw klant te herinneren aan jouw product of dienst. Niet omgekeerd. Ga er nooit van uit dat je zo goed bent dat de klant automatisch terugkomt.

Zorg dat je een systeem hebt.

Welk systeem of procedure heb jij in jouw business waar je systematisch de gegevens vraagt van de bezoekers? Een systeem dat IEDEREEN toepast, zonder uitzonderingen. Jij en jouw medewerkers.
Dit is van vitaal belang voor jouw zaak.

Wij waren enthousiast na ons etentje. Ik zou met veel plezier mijn e-mailadres geven om op de hoogte te blijven van de nieuwe menukaart of van speciale events. Waarom mijn geboortedag en -maand niet vragen? En mijn fysiek adres? En bijhouden of ik met een business creditcard betaal?

Zie je de mogelijkheden al wanneer je over deze informatie beschikt? Postkaarten, een nieuwsbrief, VIP-uitnodigingen, arrangementen met B&B’s en hotels voorstellen,…

Dit is de manier om de winter zorgeloos tegemoet te gaan. Iedereen heeft een winterperiode in zijn business. Je weet dat het komt: je hebt dus geen excuus om niet voorbereid te zijn.

Hoe zit het bij jouw zaak?

Welke strategieën heb jij om jouw klanten te laten terugkomen? Ik ben benieuwd.
Laat het mij hieronder weten in een reactie.

5 inzichten voor positiviteit in 2024

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 122:

In deze podcast vertelt An Verstraete jou vijf inzichten die jij kan meenemen in 2024, zodat je focus altijd gericht blijft op het positieve, zelfs als de situatie even ‘down’ lijkt. Dit zijn de 5 inzichten:

  1. Weet dat we hier op de wereld zijn om te evolueren, te groeien, en te transformeren.
  2.  Stop met anderen te overtuigen van jouw gelijk.
  3. Zorg ervoor dat je menselijk contact hebt en in dialoog kunt gaan met anderen.
  4. Alles is tijdelijk. Gelijk welke situatie of positie we inzitten in het leven, alles is tijdelijk. Dus hoe groot dat de chaos is vandaag, weet  dat die chaos op een bepaald moment opgelost geraakt.  Hoe groot dat ook is, die ups en downs.
  5. Calm down, rust, en relax. Laat alles maar naar je toekomen.

Door naar deze podcast te luisteren, zal je heel wat opsteken over de juiste, positieve mindset die jij nodig hebt in het ondernemen.

Ben je benieuwd naar meer?

Volg ons op Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Spotify en iTunes.

Bekijk je liever de videopodcast in plaats van enkel de audio?
Ga dan naar YouTube en geniet van de podcast!

 

Op zoek naar de snelste manier om de resultaten te bereiken waar jij al zo lang van droomt?

💪 Plan een gratis telefonisch groeigesprek in met één van onze Community Builders. Wij maken graag een tijdslot voor jou vrij om jou persoonlijk te leren kennen en jouw drie grootste valkuilen in kaart te brengen. Zodat je terug dat gevoel van vrijheid ervaart als de dag waarop je startte met jouw onderneming.


Afhankelijkheid zorgt ervoor dat je business kwetsbaar wordt.
En dit gebeurt sneller en vaker dan men het zou verwachten…

Het deed me denken aan een etentje enkele jaren terug. Over het gevaar van het cijfer 1.

Het gevaar van het cijfer 1

Ik heb heel lang alleen gewerkt. Waarom dat zo is, dat is een ander verhaal. Op een bepaald moment, werd ik uitgenodigd op een vergadering in het Brusselse samen met een vriend. We waren iets te laat vertrokken en hadden de file onderschat. We zouden er nooit op tijd geraken, dus beslisten we maar om gezellig iets te gaan eten.

Tijdens de lekkere pizza stelde die kennis mij de volgende vraag:

“Hoe kan jij je doel ALLEEN bereiken? Wat ga je morgen doen als je ziek bent?”

Ik lachte de vraag weg. Ik was toen 30, nog helemaal tiptop in orde. Ik was gezond en dacht daar niet over na.

En geloof het of niet – een paar weken later had ik appendicitis. Hals over kop, totaal onverwacht werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Het verdict? Tien dagen out. Geen inkomsten meer, geen facturen meer.

1 klant, 1 leverancier, 1 medewerker

Dat was de harde realiteit. Toen ben ik mij bewust geworden van dat cijfer. Het gevaar van het cijfer 1.

In dit geval sloeg “1” op mezelf. Maar ik hing toen ook af van 1 leverancier. En 1 hele grote klant zorgde voor het flink stuk omzet. Dat was wel fijn: die man betaalde goed en was een toffe kerel.

Maar het is wel gevaarlijk. Ik herinner me nog heel het “dossier” van een bakker toen ik zelfstandig kantoordirecteur was in de jaren ’90 (ja, nog voor de euro :-) )

De bakker werd gecontacteerd door een keten supermarkten. Ze waren onder de indruk van zijn lekkere producten en willen aankopen bij hem.
De bakker twijfelt, want die hoeveelheid kan hij niet aan. De supermarkt reikt hem een oplossing aan. De bakker moet maar investeren in machines, dan lukt dat wel. De supermarkten verbinden zich contractueel voor een minimum afname.

Met deze argumenten komt de bakker tot bij de bank. Hij krijgt zijn (zware) lening los en werkt bijna uitsluitend voor de supermarkten.
Na een jaar verlopen de contracten. De supermarkten zetten de (arme) bakker onder druk. Hij heeft geld nodig om de bank terug te betalen.

Nu loopt hij met een mes in zijn rug. Hij is volledig afhankelijk van zijn enige grote klant.

Let daar voor op.

Stel jezelf de vraag:

In mijn business, van wie of wat ben ik volledig afhankelijk?

Durf jezelf die vraag stellen. Ga na wat de alternatieven zijn van dit gevaarlijk cijfer 1.

Afhangen van het cijfer 1 is één van de 9 fouten waardoor ondernemers geld laten liggen. Daar vertel ik je later graag meer over.

Je hebt een team nodig, mensen rond jou om te groeien. Het is ook veel toffer als je mensen rond jou hebt!

Blijf daarom ook Businesslab volgen, zo ben je nooit meer alleen.

Ik ben benieuwd

Hoe gaat het er bij jou aan toe? Ben jij afhankelijk van het cijfer 1? Wat verander jij vanaf morgen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

de kracht van opvolging follow up businesslab

de kracht van opvolging follow up businesslab

Het blijft mij opvallen hoe weinig zaakvoerders van een kleine onderneming tijd maken om na een eerste contact met een prospect of een klant dit verder op te volgen. Alleen al in de laatste twee maanden denk ik aan vijf verschillende situaties in mijn eigen leven (persoonlijk en zakelijk) waar iemand het niet nodig vond om opnieuw contact met mij op te nemen.
Het varieert van een verhuisfirma tot een softwarebedrijf, maar ook een therapeut die geen telefoontje pleegt om te horen hoe het er nu mee gaat. Elke keer was ik echt geïnteresseerd in het product of de dienst die zij mij aanboden.

Het verbaast mij. Waarom volgen ondernemers niet op? Ik geloof dat er verschillende redenen zijn.

Niet te opdringerig.

Te vaak en te agressief opvolgen komt inderdaad opdringerig over. De werkelijkheid is dat heel weinig ondernemers over deze streep gaan, laat staan in de buurt komen. Het is zelfs zo dat een verkoper eerder opdringerig overkomt door de manier waarop hij zijn klant aanspreekt dan door de opvolging zelf.

Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het onze verantwoordelijkheid om onze potentiële klanten te blijven opvolgen tot we zeker zijn dat ze zaken met ons willen doen (of niet).

Je kan natuurlijk wel overdrijven door te veel te bellen in een te korte periode.
Een wekelijks telefoontje doet wonderen als het to-the-point en kort is. Verspil de tijd van jouw prospect niet door te blijven doordraven en rond de pot te draaien.

Als het mogelijk is, probeer dan ook een toegevoegde waarde te geven aan jouw opvolgingsgesprek. Dit kan jouw prospect overtuigen om voor jou te kiezen en niet voor een concurrent.

Vergeten.

We hebben allemaal drukke levens waardoor we al snel iets vergeten. Opvolging hoort daar ook bij. We hebben de intentie om dat telefoontje te doen maar het dagelijkse werk sleurt ons verder mee. Er komt iets onverwachts tussen en omdat de opvolging niet gepland staat in de agenda, hebben we het zo over het hoofd gezien.

Beschouw opvolging dus als een geplande afspraak!

Verkeerde veronderstellingen.

Een tijdje geleden had ik beloofd een klant op te bellen op een bepaald tijdstip om mijn voorstel op te volgen. Spijtig genoeg was ik op dat moment niet in de mogelijkheid om die oproep te doen en te verwittigen. Nadien zag ik er tegen op om die klant te contacteren omdat ik mij dan zou moeten verantwoorden waarom ik niet gebeld had. Uiteindelijk bleek een eenvoudige verontschuldiging voldoende te zijn om de situatie recht te zetten en de verkoop af te ronden.

Als iemand jou niet direct terugbelt of niet direct jouw e-mail beantwoordt, hebben we de neiging om het ergste te veronderstellen. Ook al is het volledig uit de lucht gegrepen. Ondertussen weet ik uit ervaring dat het uitblijven van een antwoord meestal te wijten is aan het feit dat de andere persoon het even druk heeft als ik of geen antwoord heeft.

Vertrouw er niet op dat jouw prospect of klant jou spontaan zal contacteren.

Ik geloof dat dit één de grootste ondernemersmythes is: het geloof dat als je maar goed genoeg je best doet, de klant vanzelf zal opbellen. En dat opvolging totaal overbodig is.

Helaas kunnen wij hier echt niet op vertrouwen als we onze doelen willen bereiken. Ik herinner mij een gesprek met enkele zaakvoerders van kleine ondernemingen tijdens een netwerkevent. Het gesprek ging over het feit dat sommige klanten hen niet terugbellen. Hierbij merkte ik op dat de gemiddelde zaakvoerder van een onderneming dagelijks enorm veel telefoontjes ontvangt en een heleboel e-mails ziet binnenkomen. Ze hebben het enorm druk waardoor ze zaken vergeten. En hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe minder belangrijk het product of de dienst wordt voor hen.

Nooit geleerd.

Veel mensen hebben nog nooit een verkooptraining gehad (of intern opgeleid geweest) en hebben dus nooit geleerd waarom en hoe ze moeten opvolgen. Dit kan je redelijk makkelijk oplossen.

Begin met de prospect te vragen of te vertellen wanneer exact je hem zal opvolgen. Vertel hem dan ook hoe je dit zal doen (telefonisch, e-mail, face-to-face) en plan de opvolging in jouw agenda.

Opvolging moet je altijd nog afwerken nadat de verkoop klaar is. Zo kan je de klant contacteren en bedanken nadat de bestelling geplaatst is, maar ook nadat jouw product of dienst geleverd is. Een snel telefoontje bevestigt hun beslissing om bij jou te kopen.

Aan de slag!

Onderscheid jezelf van jouw concurrenten door de moeite te doen om jouw klanten en prospecten op te volgen. Ga er niet van uit dat zij jou zullen opbellen. Wees proactief en contacteer hen.

Wil je meer en betere klanten?
Kom ons live ontmoeten op de Businesslab Kick-off, het enige eendaags event uitsluitend voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen in Vlaanderen. Klik hier voor info en tickets.

Zolang je jouw kijk op verkoop niet definitief aanpast, loop je als eenmanszaak of kleine onderneming vroeg of laat tegen de lamp. Je slaat de bal mis bij kostbare potentiële klanten. Misschien blijf je geloven dat je net die laatste verkooptechniek nog mist om een echte doorbraak te maken in je verkoopcijfers. Helaas…

Wie meer wil verkopen

Laat ons even jouw gedachten rond verkoop onder de loep nemen en eerlijk kijken waarom je niet méér verkoopt.

Hoe zou jouw nieuwe verkoopgedrag eruitzien als je deze oude manier van denken rond verkoop overboord gooide? Zou verkopen dan niet aangenamer zijn? Bovendien zal je MEER verkopen. Geloof me!

Hieronder vind je 5 meest gangbare en verouderde overtuigingen rond verkoop:

 

1. Stop met te starten met een sales pitch. Start een gesprek.

Begin nooit meer met een mini- presentatie van jezelf, je bedrijf of je product wanneer je een nieuwe potentiële klant voor je hebt. Je start beter een open gesprek dat zich focust op het probleem dat jouw product of dienst oplost. Open een gesprek waarin je waarde biedt, gebaseerd op jouw ervaring. Bijvoorbeeld: “Ik vroeg me af of ik je een aantal tips mag geven na de recente crash van jouw computernetwerk?”

Weet je niet precies welk specifiek probleem jouw product oplost? Kom dan zo snel mogelijk naar de Businesslab Kick-off. Ga naar onze website en bestel nog snel jouw ticket.

 

2. Jouw doelstelling is niet het afdwingen van een verkoop. Ontdek elkaar.

Door jouw gesprek te focussen op de problemen die jij oplost merk je dat je prospecten je de weg wijzen. Verkoop is een spontaan gevolg. Een stuk makkelijker en aangenamer, toch?

 

3. Je verliest de verkoop in het begin van het verkoopproces. Niet op het einde.

Als je denkt dat je niet verkocht hebt omdat je ergens een foutje hebt begaan bij het afronden, denk dan terug naar het begin van je relatie met de klant. Ging je te hard van stapel? Gebruik je afgezaagde taal? Denk maar aan: “We hebben de oplossing die je echt nodig hebt.” Zo brandmerk je jezelf als “verkoper”. En wordt het erg moeilijk om een open gesprek te voeren.

 

4. Verkoopsdruk zorgt voor afwijzing. Neem de druk weg.

Je potentiële klant wijst jou niet af. Jij wijst jezelf af, door iets te zeggen waardoor je klant in de weerstand gaat. Je leest het goed: iets dat je zelf zegt. Waarschijnlijk omdat je jezelf te veel druk oplegt. Zodra je jezelf toelaat niet meer te MOETEN verkopen, gaat het stukken vlotter. Focus je gewoon op de beste oplossing voor je klant.

 

5. Aanvaard de bezwaren en ga terug in gesprek.

Traditionele verkoopcursussen spenderen heel wat tijd aan het weerleggen van bezwaren. De waarheid? Deze trucjes verhogen alleen maar de verkoopsdruk. Je weet wel dat zinnen als “we hebben geen budget” en “zend maar een folder op” beleefde manieren zijn om een eind te maken aan het gesprek. Stop met deze te weerleggen. Ga op zoek naar wat er echt leeft: blijf beleefd, stel je kwetsbaar op, creëer veiligheid en stel een extra vraag zodat je klant jou de echte ware reden vertelt.

 

Hoe sneller je jouw oude overtuigingen achterwege laat, hoe sneller je verkopen terug aangenaam vindt. En de resultaten? Die volgen vanzelf!

Wil je meer tips rond verkoop? Wil je jouw TOP product of TOP dienst ook zodanig in de markt zetten, en uiteindelijk meer winst genereren?

Ga dan nu naar onze website en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off.

 

Want onze business is jouw business te helpen groeien. 💪🏼

 

 

Goed nieuws!

Een recente studie van Partena wees uit dat een werknemer aanwerven binnen het jaar zorgt voor gemiddelde stijging van de omzet met 44% en winstmarge met 63%.

Ontdek in deze video wat eenmanszaken en zaakvoerders van een kleine bvba weerhouden van het aanwerven van hun eerste werknemer.

Bij Businesslab weten we al langer wat het belang van een topteam is.

Meer weten over hoe je een topteam samenstelt?
Klik dan nu hier en kom naar de Businesslab Kick-off!

Het originele artikel kan je hier terugvinden.

 


De medewerkers van Businesslab zijn de ruggengraat van het bedrijf. De neuzen staan allemaal in dezelfde richting en er wordt zeer nauw samengewerkt. Elkaar op elk vlak bijstaan wanneer het nodig is, is de basis van onze business.
En hoewel het niet àltijd rozengeur en maneschijn is, heerst er een open sfeer met duidelijke communicatie zodat er snel kan geschakeld worden. Samen is the sky the limit!

Personeel is miserie

Je wil perfecte kopieën van jezelf vinden. Een kloon die het werk even goed of zelfs beter doet en wordt dan uiteraard teleurgesteld. Herkenbaar? De verwachtingen liggen te hoog omdat je ervan uitgaat dat jouw nieuwe medewerker alles al weet en het wel zal “doorhebben” wat je wil.

Dat loopt gegarandeerd fout.
Je ontslaat de persoon of deze vertrekt vanzelf, opgebrand.
Op dat moment neem je de beslissing om opnieuw alleen te werken.
Je overtuiging dat “personeel alleen maar miserie is” wordt versterkt.

Zonder dat je het beseft maak je de keuze om niet meer te groeien en ontneem je je gezin en je vrienden van het genieten van jouw aanwezigheid.

Jij wil toch ook meer mensen helpen?

Een team rond jou hebben, biedt nochtans een zeer sterke meerwaarde. Het is de enige weg richting succes. Met een team verricht je meer werk. Je helpt meer mensen. Je maakt meer klanten gelukkig.
Want ondernemers zijn echte mensenhelpers.
En de stand van jouw bankrekening is evenredig met het aantal mensen dat je helpt, de waarde die je creëert, de dienst die je verleent.


En ook een leven hebben?

Zoveel mogelijk klanten helpen en tegelijk een aangenaam leven leiden? Dan heb je absoluut een team van gemotiveerde collega’s rond jou nodig. Want de weg naar succes kan niet zonder een team en het is het leukste wat er is!


In een vorige training deelde ik 7 redenen waarom zelfstandigen het zo moeilijk hebben om aan te werven. Bekijk hier reden nummer 4…


Ik duim voor jouw succes!

Xavier


PS: Als jij ook openstaat om met een team te werken. Bekijk dan zeker onze training over selecteren en rekruteren, deze bevat alles wat je nodig hebt om het ideale team uit te bouwen.

Of kom kennismaken met ons tijdens de Businesslab Kick-off.

Businesslab Teamdag

 

Bij Businesslab leven en ademen we volgens de vijf kernwaarden die de cultuur van ons bedrijf definiëren:

  • Geven
  • Professionaliteit
  • Fun
  • Resultaat
  • Holistisch denken.

En dit alles wordt ondersteund door de focus op positiviteit.

De focus op positiviteit bij Businesslab is wel geen geitenwollensokken-gegeven waarbij we met z’n allen in lotus houding zitten te wachten tot “het” komt. Gewoon door positief te zijn.
Onze positiviteit heeft ook niets te maken met het ontkennen van problemen en het weigeren dat er ook 💩-dagen zijn.

Ja. Er zijn ook hier soms slechte dagen.

Een campagne die niets oplevert, fouten die gemaakt worden, frustraties door onbegrip, samenloop van omstandigheden…

“Ik kijk altijd naar de optimistische kant van het leven, maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat het leven geen eenvoudige materie is.” — Walt Disney

Focussen op het positieve wil niet zeggen dat we het negatieve ontkennen. Het is het erkennen van de uitdagingen terwijl je blijft focussen op een positieve uitkomst.
Blijven kijken naar de goede kant van de zaken en je team aansporen om hetzelfde te doen. Het promoten van positiviteit binnen jouw bedrijf is een mindset die jouw business alleen maar ten goede komt.

Positiviteit als oorzaak van productiviteit

Bert Jacobs, oprichter van Life is Good Company vertelt het volgende: “Optimisme is voor mij geen vorm van overacting of blind optimisme. Het is een vorm van beslissingen nemen die focust op het goede omdat dit leidt tot een verstandiger gebruik van jouw hulpbronnen.”

Je verliezen in negativiteit zorgt voor angst en twijfel. Je verliest de kostbare energie die je nodig hebt om het probleem op te lossen.

Een pessimist ziet de moeilijkheid in iedere opportuniteit. Een optimist ziet een opportuniteit in iedere moeilijkheid. — Winston Churchill

Je productiviteit stijgt iedere keer wanneer je je focust op de opportuniteit in de mogelijkheid. En iedereen vaart er goed bij: jij, als werkgever maar ook heel jouw team.

Positiviteit zorgt voor een toffe gedreven onderneming.

Je kan niet ontkennen dat mensen gelukkiger zijn in een positieve omgeving.

Positiviteit op de werkvloer werkt aanstekelijk en maakt dat de mensen graag op hun werk én aan het werk zijn. Ze blijven ook langer werken in je onderneming.

In 5 snelle stappen naar positief denken

Eigenlijk is het echt gemakkelijk om positiviteit op de werkvloer in jouw onderneming te introduceren. Met deze 5 stappen zullen jij en je team heel gauw in staat zijn optimistisch te denken en te werken. Hier zijn  de 5 snelle stappen om positiviteit te brengen in jouw onderneming:

  1. In plaats van te blijven hangen in de redenen waarom iets niet werkt, kijk eens naar wat je anders zou kunnen doen zodat het wel werkt.
  2. In plaats van steeds te zeggen: “Ik moet”, formuleer je je zin opnieuw met “Ik wil”.
  3. Loop je vast door doemdenken en catastrofe-scenario’s? Vermijd dan overdrijvingen en neem geen definitieve stellingen in. Hierdoor verlies je energie.
  4. Vermijd ook stellingen als: “Mijn plannen komen nooit uit” of “Dit komt, zoals altijd, nooit meer goed,”.
  5. Als je jezelf vast rijdt in negatief denken, vraag dan hulp aan je team om terug te focussen op de mogelijkheden.

Tot mijn spijt ervaar ik dat veel eenmanszaken en kleine ondernemingen te veel focussen op het negatieve, waardoor ze vaak de goesting van het ondernemen verliezen.

Laat ons weten wat je er van vindt! 🗣

Wat doe jij om positief te blijven kijken? Vertel het hieronder in het commentaarveld en maak andere ondernemers gelukkig.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

P.S. Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers die allemaal willen groeien?
💪 Plug dan in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!
>>> Klik hier voor meer info.

Klik hier voor de getuigenissen van de Businesslab Kick-off: de meest voorkomende feedback die we krijgen is dat ondernemers terug zin krijgen om vooruit te gaan, om terug te ondernemen.

Dit is een artikel dat recent werd opgefrist met nieuwe inzichten.