Marketingles

Zodra je ondernemer wordt, word je geconfronteerd met de vraag:
Wat zal dat kosten?

Een goede prijs neerzetten is niet simpel.

  • Waar baseer jij je op?
  • Wat neem je als norm?
  • Wat voelt eerlijk?
  • En hoe bepaal je of de waarde van je product overeen komt met de prijs?

Ik heb lang naar de oplossing van dit kluwen aan vragen gezocht.
Ik ontdekte dat elk antwoord ligt in de manier van marketing doen.

Dit was voor mij dé Marketingles van het jaar

Ik leg het je uit en neem je even mee…

  • Waarom is een AUTO waard, wat op het prijskaartje staat?

Eigenlijk verwacht je van een auto dat hij jou veilig van punt A naar punt B brengt.
En als hij dat doet, dan heeft hij zijn werk gedaan. Niet?

Autofabrikanten hebben een MAGISCHE TOVERSTAF om wat metalen platen, wat stof, wat leder en wat elektronica om te zetten in WAARDE.
Een waarde die bovendien stukken hoger ligt dan de kostprijs van het werk en de materialen.

Hier komt de les:

Over enkele zaken zijn we het eens:
Het is leuk om een auto te hebben die wat mooier lijkt dan de rest. Een auto die comfortabeler rijdt dan de rest.
En die ervoor zorgt dat er af en toe wat mensen omkijken wanneer jij voorbij raast…
Maar hoe dan ook: het blijft op het eind van de dag nog altijd gewoon een auto.

Punt is, de juiste marketing zorgt ervoor dat de waarde van een auto drastisch verandert.

Ik geef je een voorbeeld:
Laten we eens kijken naar het paradepaardje van BMW, BMW 750 LI.

  • Hij is zéér goed uitgerust.
  • Het leder is bijzonder kwalitatief.
  • Hij is erg betrouwbaar.
  • Hij rijdt uitstekend.
  • Hij ziet er cool uit.

En, hoeveel kost hij?
Van € 86.000 tot € 93.000, afhankelijk van de toeters en bellen die je eraan toevoegt.

Laten we eens kijken naar een andere auto: de Rolls Royce Ghost.
Je hebt toch al gehoord van Rolls Royce?
Mmmm…

Wat is de deal met deze legendarische wagen?

  • Hij is zéér goed uitgerust.
  • Het leder is bijzonder kwalitatief.
  • Hij is erg betrouwbaar.
  • Hij rijdt uitstekend.
  • Hij ziet er cool uit.

En nu weet ik wat je denkt …

Wacht even… Dat is exact dezelfde lijst als die voor de BMW 750 LI!

En je hebt gelijk.

Maar hoeveel kost deze zware jongen?
Oh… Van € 256.000 tot € 296.000.
Dat is maar liefst 300% meer!
En laat me nog een ander geheim met jou delen…

BMW is eigenaar van Rolls Royce.

In feite zijn ze gebouwd op hetzelfde chassis waardoor ze, op de “aankleding” na, vrijwel identiek zijn.
De motor is iets groter in de Rolls Royce. Maar die kost toch geen € 200.000 méér?
En dan komt de echte vraag…

Welke Magische Marketing gebruikt BMW om mensen € 300.000 met plezier te laten neertellen voor een Rolls Royce?
En bovenal: kan jij dezelfde geheimen gebruiken in jouw marketing?

Dit is dé Marketingles van het jaar.

Deze les en tientallen andere krijg je van mij tijdens de Businesslab Kick-off.
Twee dagen lang geven we je tips, tools en systemen mee over hoe jij je winst en vrije tijd verdubbelt of zelfs verdriedubbelt.

>>>Klik hier en kom alles te weten over de Businesslab Businesslab Kick-off.

Ik ben benieuwd

Hoe hanteer jij Rolls Roys-prijzen in jouw onderneming? Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.
Ik duim voor jouw succes!

Xavier Debaere

P.S. Hier zijn nog enkele andere bedrijven die dit (klein) geheim hefboompje gebruiken…
Fiat met Ferrari, Volkswagen met Lamborghini, Honda met Acura, Toyota met Lexus, Nissan met Infiniti, Chevrolet met GMC.
… en dat is gewoon in de auto-industrie.

Ja, klik hier als je klaar bent om te ontdekken hoe je Rolls Royce prijzen kan aanrekenen met jouw BMW zaak.

 

 

Welke taak nu prioriteit heeft, is niet altijd makkelijk te bepalen. Vroeger stelde ik het schrijven van bijvoorbeeld een Ondernemerstip ook wel eens uit. Niet door het gebrek aan inspiratie, maar eerder door een gebrek aan tijd om die inspiratie neer te pennen.

Vandaag doe ik het anders en neem ik voldoende op voorhand de tijd om gefocust aan elke Ondernemerstip te werken.

Vandaag stel ik vast dat ondernemers, net zoals ik vroeger, met de handen in het haar zitten. Ze hebben zoveel taken te doen die hun aandacht eisen dat ze de tijd niet nemen om er nog andere zaken bij te doen.

De uitdaging ligt hem nochtans niet in de beschikbare tijd. Wat ik leerde is dat, net zoals ik, iedere persoon dezelfde 24 uur ter beschikking heeft.

Het is eerder een kwestie van het bepalen van jouw prioriteit!

Is dat geen stof tot nadenken?

Brandjes blussen

Hoe komt het dan dat de ene persoon er makkelijker in slaagt zijn taken af te werken dan een ander? Het antwoord ligt hem in de mate dat je de juiste prioriteiten weet te stellen.

En daarvoor moet je eerst weten waar je naartoe wil. Zolang je dat niet weet, maak je van elke taak een prioriteit en blus je elke dag brandjes. Je leeft zo in het hier en nu en lost de ene crisis na de andere op. Dat is jammer :-( !

Om te vermijden dat je elke dag in deze situatie blijft steken, is het belangrijk om jouw werkzaamheden als volgt te organiseren:

  • Stel jouw prioriteiten          (belangrijk dat jij dit doet en dringend)
  • Plan taken in                        (belangrijk dat jij dit doet en niet dringend)
  • Delegeer                               (niet belangrijk dat jij dit doet en dringend)
  • Elimineer                              (niet belangrijk dat jij dit doet en niet dringend)

Door na te denken over wat dringend is en wat belangrijk is dat jij het doet, vermijd je dat je verzeild geraakt in uitstelgedrag: de grootste hindernis op weg naar een succesvolle onderneming.

Op deze manier is het veel gemakkelijker om je tijd in te delen en een degelijke planning te maken. Wil jij hierover meer weten? Dan nodig ik jou uit naar de Businesslab Kick-off, de tweedaagse businesscoaching voor kleine ondernemingen. Je krijgt er praktische tools mee om uitstelgedrag te vermijden, en zo je winst te verdubbelen binnen het jaar. Tickets & info: www.businesslab.be/kick-off

Tijdsefficiënte aanpak

Maak voor jezelf een to-do lijst en bepaal elke dag voor jezelf welke taken belangrijk en dringend zijn en deel ze vervolgens in volgens bovenstaande puntjes.

Stel jouw persoonlijk prioriteiten en werk ze af. Pas daarna kan je belangrijke, niet dringende taken die je ingepland hebt, verwerken.

Onbelangrijke zaken voor jou die toch dringend zijn, laat je afhandelen door jouw medewerker.

Ik ben benieuwd

In welke mate sta jij al bij het belang en de noodzakelijkheid van jouw taken? Welke acties onderneem jij vandaag al zodat je niet het gevoel hebt elke dag in een crisiscentrum te werken?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 3 EXTRA SELF-MANAGEMENTTIPS in je mailbox.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je deze 3 extra tips.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo verspillen we niet langer geld aan marketing die niet nodig is.

Zonder inspiratie wordt het leven vlug een sleur. En dat geldt ook voor het ondernemen. Voor je het weet, blus je de hele dag brandjes en loop je vast. Inspiratie staat gelijk aan optimisme en verfrissende inzichten. Het is de brandstof van een succesvolle onderneming.

Zelf kijken Xavier en ik niet naar tv. We luisteren bovendien bewust ook niet naar het nieuws. Dat bespaart ons dagelijks ontzettend veel negativisme en lege input.
Wel pikken we graag eens een goede film mee, die we zelf kiezen. Hier geven we je een topper mee uit ons voorkeurslijstje van inspirerende films.

Leiden op en naast het veld – Invictus


Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van onder meer Nelson Mandela.
 

Het Apartheidsregime dat Zuid-Afrika heel lang in zijn greep had en ook de reden was voor de ballingschap van Nelson Mandela is eindelijk verdwenen. Voor Mandela betekent dit een heel nieuw begin en een ongelooflijke opdracht: het gewonde en onzekere Zuid-Afrika, waar de spanning tussen blank en zwart overduidelijk te voelen is, terug verenigen. Hij weigert wraak te nemen op de blanken die hem 27 jaar lang onterecht gevangen hielden. In plaats daarvan maakt hij vanuit een rotsvast geloof, een ijzersterke wil en een gewaagde strategische zet Zuid-Afrika terug tot één land. Mandela laat zich zien als inspirerende leider.

 

Onwaarschijnlijk leiderschap

Het nationale rugbyteam de ‘Springboks’, hoofdzakelijk bestaande uit blanke mannen staat op de afgrond van het verval. Het team maakt ogenschijnlijk geen enkele kans op het behalen van eender welke titel, laat staan op die van de wereldbeker. Mandela ziet hierin zijn kans.

Rugby is de nationale sport in Zuid-Afrika en brengt mensen bijeen, ongeacht hun ras. En dat heeft Mandela gezien. Hij zet dan ook alles op alles om onder het motto ‘één team, één land’ de Springboks te leiden naar de wereldtitel.

Morgan Freeman vertolkt op een fascinerende manier het ijzersterke geloof van Nelson Mandela die op een succesvolle en efficiënte manier zijn team en zijn land weet te leiden en te herenigen. Nelson Mandela’s hoop op nationale vereniging brengt hem erbij het nationale, blanke rugbyteam ‘Springboks’ geliefd te maken bij de afkerige, zwarte bevolking.

Hij kiest ervoor om op verschillende momenten kostbare tijd vrij te maken om het rugbyteam persoonlijk aan te moedigen op en naast het veld. Het brengt hem er zelfs toe de namen van alle rugbyspelers uit het hoofd te leren, zich als hen te kleden en hen ook persoonlijk te bezoeken ter motivatie.

Ook intern had Mandela oog voor samenhorigheid en eendracht. Bij zijn indiensttreding als president stelde Mandela zijn persoonlijke lijfwacht samen uit zowel blanke en zwarte Zuid-Afrikanen.
Zij waren het levendige voorbeeld van eenheid die Nelson voor ogen had voor de volledige bevolking. Hij wist ook dat hij geen enkele verantwoording hoefde af te leggen voor de keuzes die hij daarvoor maakte. Wanneer Jason zijn keuze voor de blanke lijfwachten in vraag stelt, maakt Mandela duidelijk dat dit zijn beslissing is en hierover niet gepalaverd moet worden.

De rol van verandering

Succesvol ondernemen betekent positief omgaan met veranderingen of je omgeving dermate beïnvloeden zodat er positieve verandering ontstaat. In deze film is de positieve verandering het logische gevolg van een gewaagde maar o zo strategische beslissing van een leider die vanuit zijn eigen krachtige missie ijvert voor een betere wereld.
Vanuit zijn eigen pijn wil hij de wereld veranderen. Mijn vraag naar jou: waar geloof jij in? Waar haal jij de inspiratie en welke verandering wil jij in de wereld zien?

Inspiratie komt vaak uit onverwachte hoek, maar geeft kracht en betekenis aan tal van zaken en mensen. Voor Mandela was dit het gedicht ‘Invictus’ (letterlijk: onoverwinnelijk). De tekst gaf hem tijdens en na zijn gevangenschap moed en wilskracht om vanuit zijn missie, zijn visie waar te maken.

Leading by example

Nelson inspireert François Pienaar (Matt Damon in de film), de aanvoerder van het rugbyteam, door ‘leading by example’. Tijdens hun eerste ontmoeting geeft hij Pienaar het inzicht dat de overwinning van het rugbyteam cruciaal is voor de nationale eenheid. Pienaar, op zijn beurt, wordt dan ook een ‘leader by example’ voor zijn teamleden. Wanneer iedereen na een training uitgeput en vermoeid is, is François Pienaar de eerste die, ondanks zijn eigen vermoeidheid, er met hernieuwde kracht terug invliegt.

Door ‘leading by example’ tonen Nelson Mandela en François Pienaar leiderschap van het hoogste niveau. De inspiratie die ze aan de mensen om hen heen geven, zorgt er ook voor dat die mensen de dingen beter willen doen. Ze worden gemotiveerder, gaan meer van zichzelf verwachten en overtreffen hun eigen doelstellingen.

Het is onze droom om een bron van inspiratie te betekenen voor jou. Wil jij dus ook weten hoe je een topteam samenstelt en hoe je resultaten behaalt die knallen? Kom dan naar de tweedaagse Businesslab Discovery Days. Klik hier voor meer info.

Er valt nog heel wat te zeggen over deze Oscarwinnende film. Het Businesslab-team wenst jouw gezin veel kijkplezier met Invictus!

Wat is jouw droom? Deel met ons jouw passie als een reactie hieronder en inspireer anderen!

An

klantvriendelijke-openingsuren

klantvriendelijke-openingsuren
Eind vorige week stapte ik in de auto en begaf ik me naar het centrum van Ieper, want een nieuwe broek in mijn kleerkast zou niet misstaan. Op de deur van een boetiek zie ik volgende openingsuren: donderdag 10.00 – 18.00 uur. Ik kijk snel op mijn horloge. Het is 17.30 uur. Ik heb dus nog ruim de tijd om hier een gepaste broek te vinden.

Terwijl ik binnenkom, zie ik dat de uitbaatster druk in de weer is met het ordenen van blouses. Ze kijkt schuin op en knikt me toe.

Ik overloop het eerste rek met broeken, maar vind er helaas niet wat ik zoek. In het tweede rek heb ik meer geluk: voor me hangt er een zwarte broek die lang genoeg lijkt voor mijn lange benen :-). Op weg naar het pashok! De verkoopster hangt ondertussen de broeken die ik zonet uit het eerste rek haalde weer netjes terug.

In het pashokje merk ik dat de zwarte broek best wel goed zit. Ik vraag mij af of ik nog een ander model zou passen, om te vergelijken en misschien er misschien wel twee te kopen…

Ondertussen is het 17.45 uur. Uit het pashokje gekomen met de zwarte broek in de rechterhand merk ik dat het tweede rek met broeken ook al op orde ligt. Ik begin mij ongemakkelijk te voelen, maar heb wel degelijk een nieuwe broek nodig. De verkoopster komt tot bij mij en zonder te kijken of de broek mij past, vraagt ze: “Bent u van plan om nog iets anders te passen, mevrouw?”

Ongemakkelijk door de dringende toon in haar stem laat ik de zwarte broek voor wat ze is en verlaat ik de winkel voor sluitingstijd. Zonder aankopen.

Verloren verkoop

Laat ons niet rond de pot draaien: deze verkoopster zorgde ervoor dat ik niet over ging tot een aankoop van de broek. Ze keek mij en haar andere klanten letterlijk buiten.

Dat kan gewoon niet.

Wanneer een klant zich een kwartier voor sluitingstijd niet meer welkom voelt door een onbeleefde verkoper, komt die gegarandeerd niet meer terug. Bovendien is het zo dat klanten dit zeer persoonlijk ervaren en daardoor jouw winkel op een negatieve manier herinneren.

Terwijl een tevreden klant het met vrienden en familie wel heeft over een positieve winkelervaring, deelt een ontevreden klant veel sneller een onaangename ervaring aan datzelfde adres. Slechte mond-aan-mond-reclame doet in een oogwenk de ronde. En alhoewel sommigen zeggen dat slechte reclame ook reclame is, vinden wij bij Businesslab dat deze visie jouw klant tekort doet, en zeker niet van toepassing is voor éénmanszaken en kleine ondernemingen.

Klantvriendelijke openingsuren

Zou jij als ondernemer graag jouw winkel om 18.00 uur willen sluiten? Dat begrijp ik. Maar laat dat zeker niet ten koste gaan van jouw klanten. Zorg ervoor dat zij voldoende marge hebben om hun aankoop op een aangename en efficiënte manier te organiseren.

Misschien denk je: “Ik blijf altijd tot met de glimlach, totdat mijn klant zijn keuze heeft gemaakt, en laat nog de mensen binnen om 18.03 uur”. Het is jouw onderneming, logisch dat jij er zo over denkt.

Maar hoe zit het met jouw medewerkers (als je er niet bent)? Maak hen duidelijk dat te vroeg sluiten pure diefstal is. Klanten op deze manier behandelen is als geld stelen uit de kassa.

Daarom geef ik jou graag volgende tip mee, wil je per se de winkel uit zijn om 18.00 uur:

Zet op jouw uithangbord dat jouw winkel om 17.45 uur sluit, wanneer je in feite om 18.00 uur de boeken wil dichtdoen. Communiceer ook enkel 17.45 uur aan je klanten. Zo geef je een klant die om 17.40 uur jouw winkel binnenstapt ook nog voldoende tijd om jouw winkel te verkennen, info in te winnen en over te gaan tot een eventuele aankoop. Klantgerichte openingsuren zijn simpelweg essentieel.

 

O ja, tot slot nog dit: een glimlach kost je niets ;-) Ook dat maakt deel uit van elementaire klantgerichtheid.

Ik ben benieuwd

Hoe benader jij een klant die tien minuten voor sluitingstijd jouw winkel binnenstapt? Welke beslissingen neem jij rond jouw openingsuren?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.
Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 11 EXTRA KLANTENTIPS in je mailbox.
Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je 11 EXTRA klantentips.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo dragen we straks allemaal klantgerichtheid hoog in het vaandel.

webinar top flop aanmelden

GRATIS 60 minuten online coaching — 2017: Wordt het een TOP of een flop?
Klik hier om te registreren.

Nu de eerste lading met nieuwjaarswensen achter de rug is, wil ook ik jou, samen met Xavier en het hele Businesslab-team, een succesvol 2017 wensen. En dit zowel op persoonlijk als op zakelijk gebied. Want we geloven bij Businesslab dat de mens achter de ondernemer minstens even belangrijk is.

Wat succes voor jou ook moge betekenen, ik vermoed dat gezondheid, liefde, voorspoed, vriendschap, voldoening, geluk, structuur, uitdagingen en financiële groei er wel bij zullen zitten. Het zijn één voor één facetten die ervoor zorgen dat 2017 voor jou een top, of eerder een flop wordt.

2016 was een topjaar

Voor ons althans :-). Een jaar waarin we samen hard gewerkt hebben, maar waarin we vooral weer ongelooflijk veel voldoening kregen.

Als ik terugblik, dan zie ik zowel op persoonlijk als op ondernemersvlak heel wat groeimomenten.

Op persoonlijk vlak

  • Xavier en ik stapten op 1 juli in het huwelijksbootje en genieten elke dag nog meer van elkaar.
  • We verhuisden ook en maakten in onze nieuwe stek een gezellig nest waarin het fijn is om met ons twee te vertoeven. En natuurlijk ook samen met onze 6 kinderen.
  • Onze 2 oudste zonen, Lukas en Louis, studeerden samen succesvol af aan de middelbare school. Ze begonnen allebei aan de UGent.
  • Alice (de oudste dochter van Xavier) maakte een overstap en koos voor haar passie: muziek. Ze schreef zich in aan het Lemmens Instituut in Leuven.
  • Xavier en ik genoten niet minder dan 76 dagen van onze stek in Spanje waar we ontspannen, schrijven en ideeën opdoen.
  • We leerden ook heel wat nieuwe en interessante mensen kennen.
  • En dat is nog maar een klein deeltje van al onze succesmomenten.

Op zakelijk gebied

  • We pikten een tweetal uiterst interessante opleidingen mee in Amerika.
  • We werkten verder met een steeds duidelijkere visie en een betere structuur.
  • We verfijnden onze marketingacties en lanceerden de Gazet van Businesslab.
  • Zo werd de Businesslab Tribe systematisch groter en eindigden we in december met een ledenaantal net over de 200.
  • Ook ons eigen Businesslab-team breidde uit. We verwelkomden Gillian en Eveline.
  • En niet alleen verhuisden we persoonlijk, ook onze kantoren kregen een nieuwe vestiging.
  • Wat ons afgelopen jaar ongelooflijk gelukkig maakte, waren de wekelijkse positieve getuigenissen en succesverhalen van de Businesslab Tribers die we per mail, per brief of per telefoon binnenkregen.
  • Verder zijn we dankbaar voor de fijne samenwerkingsverbanden die we afsloten.
  • We lieten ons in de zomer gedurende één volledige week coachen in Tenerife, door Europa’s meest succesvolle businesscoach.
  • Dat leidde ertoe dat het aantal deelnemers van de Kick-off eind november “maal 3” ging in vergelijking met de Kick-off daarvoor.
  • Van alle doelstellingen die we voor 2017 gezet hadden, is 9 op de 10 gerealiseerd.
  • Voor de doelstelling die we niet gehaald hebben, staan we vandaag al een stevige voet voor zodat we ze zeker halen in 2017.
  • En tot slot bekeken we alles wat minder goed liep (of zelfs tegensloeg) met een roze bril, waardoor het aangenamer werd om ermee om te gaan.

top-flop-2017-kick-off-businesslab

Op die manier was 2016 alweer een succes en het jaar waarmee we momentum opbouwden voor 2017.

Momentum opbouwen

Momentum opbouwen is als een trein in beweging zetten. Het kost je een hoop tijd en energie voordat hij op gang komt. Maar éénmaal hij rijdt, kan hij in korte tijd, grote afstanden afleggen met relatief weinig energie.

En dat voelen wij vandaag.

Daarom kijken we uit naar het gloednieuwe en veelbelovende 2017.

Een jaar waarin alweer heel wat dromen in vervulling zullen gaan.

Een jaar dat echt TOP wordt. En dat wensen we jou natuurlijk ook.

Gratis webinar

Ook jij kan  momentum opbouwen. Maar hoe creëer je dat? Hoe doe je dat…?

Bij wijze van nieuwjaarscadeau bieden we je graag een gratis uur online coaching aan.

Dan heb je alvast alle ingediënten in huis om van 2017 een TOP te maken en een stevig momentum op te bouwen.

  • Ben je klaar om van 2017 het jaar van je dromen te maken?
  • Een jaar waarin je meer visie ontwikkelt en creatie in gang zet?
  • Een jaar waarin je eindelijk orde en structuur brengt?
  • Een jaar waarin je meer van vrije tijd geniet?
  • Een jaar waarin je eindelijk meer winst overhoudt op het einde van de rit?
  • Ben je klaar om jezelf en de wereld te verbazen met je nieuwe resultaten?

Want wij willen jou zien stralen. In ieder geval is dat onze wens voor jou!

Schrijf je daarom vandaag nog in voor het gratis uur online coaching “2017: Wordt het een TOP of een flop?” Klik hier om te registreren.

webinar top flop aanmelden

Tijdens deze online coaching vertel ik jou onze succesformule.

Ben jij klaar om jezelf en de wereld te verbazen met je nieuwe resultaten?

Registreer je vandaag nog. En stel het niet uit.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

PS: Deel de link www.businesslab.be/webinar met collega-ondernemers. Zo verbaast elk van ons binnenkort de wereld met super resultaten.

onderneem-met-focus-businesslab

Op een paar uitzonderingen na, is het eigen aan ondernemers dat ze graag doen wat ze doen. Ze leven voor hun onderneming. Ze zijn er erg graag mee bezig. En doen alles wat ze kunnen.

Maar toch. Als ik sommige ondernemers bezig hoor en hen vraag of ze zich vrij voelen bij wat ze doen, dan krijg ik zelden een volmondige “ja”.

Onderneem en geniet

Ontzettend veel kleine zelfstandigen ervaren een constante druk. Of zelfs een spanning.
Hoewel ze zich voor de volle 100% ‘smijten’ voor hun onderneming, kunnen ze niet zeggen dat ze er echt van genieten. Daarom vraag ik aan jou:

Hoe zou het voor jou zijn, mocht je die drukte niet meer voelen?
Mocht je die stress en kopzorgen omzetten in rust en vrije tijd?

Ik weet het wel:

  • Je hoofd zit vol nieuwe ideeën
  • Je wil nog zoveel realiseren
  • Je wil  die offerte nog afwerken
  • En ook die leverancier opbellen of
  • Die klant tevreden stellen…

En toch weet je dat je ook aan marketing zou moeten doen. Alleen, … het komt er gewoon niet van.
Bovendien wil je liefst zelf alle touwtjes in handen houden. Je wil alles controleren en in de gaten houden.

Gevolg?

Je voelt je alsof je niet mee bent, alsof je voortdurend achter de feiten aanloopt.

Je koos ervoor om ondernemer te worden. Een ondernemer die, in tegenstelling tot een werknemer, minder volgens regeltjes leeft. Maar dat gevoel van vrijheid? Dat ervaar jij helemaal niet.

De realiteit is ook dat je zelden op een dag gedaan krijgt wat je voor ogen had. En dat frustreert jou.
Mateloos…

Focus: jouw keuze

“Was ik toch maar iemand met meer discipline…”, hoor ik soms. Of: “Waarom kwam die klant net nu binnen?”

  • Van chaos naar orde?
  • Van brandjes blussen naar structuur?
  • Van druk naar productief?

Dat is jouw keuze.

Het heeft niets te maken met het ‘noodlot’ of met onverwachte omstandigheden. Wel met de manier waarop je ermee omgaat.
Het hoeft er dus in de toekomst helemaal niet meer zo aan toe te gaan.

En erg belangrijk: het is jouw schuld niet ;-) .
Niemand heeft je ooit geleerd om ondernemer te zijn. En vandaag doe je gewoon een paar dingen niet optimaal, wat jou bakken tijd en geld kosten.

Een nieuw jaar, een nieuwe focus

Nu we toch het nieuwe jaar staan op te wachten: ga met jezelf een engagement aan. Ga het nieuwe voornemen aan om FOCUS te houden en kies voortaan voor structuur en productiviteit. En zwicht voor chaos en drukte.

Stel dagelijks duidelijke prioriteiten en houd je eraan en laat je ondersteunen door een groep gelijkgestemde ondernemers.

Want zeg nu zelf: alleen is maar alleen. Laat je omringen door enthousiaste ondernemers die jou meegeven wat werkt in hun business. Hoe krachtig is het niet, om te leren van elkaar?

Ontmoet daarom de Businesslab Tribe op de Businesslab Kick-off, hét marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Klik hier voor info & tickets.
Xavier en ik geven je er tal van praktische tools waar je direct mee aan de slag kan, om jouw ‘bedrijfje’ uit te bouwen tot een standvastige onderneming, gefundeerd op een degelijke structuur. En met een ondernemer –jij – die zich voor de volle 100% focust op wat echt telt.

Ik ben benieuwd

Hoe vermijd jij drukte in jouw onderneming? Wat doe jij in jouw onderneming om niet meer achter de feiten aan te lopen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld. En laat je inspireren door de commentaren van de anderen.

Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe. Kom de Businesslab Tribe ontmoeten op de Businesslab Kick-off.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo houden we straks met z’n allen focus.

durf groot denken

klein grootcarriere2

Vandaag zijn we 20 december. Bijna het einde van het jaar. De periode waarin het hele Businesslab Team samenkomt om de planning, to do’s en doelen van 2017 te bespreken.

In deze periode vraag ik zaakvoerders van kleine ondernemers graag: “Wat zijn jouw doelstellingen voor volgend jaar?”

Aan de hand van hun antwoorden, onderscheid ik drie categorieën ondernemers.

Status quo

De eerste groep mikt op status quo. Dat is de groep ondernemers die zegt: “Ik zou al blij zijn mocht ik dezelfde winst hebben als vorig jaar…”
Dat is spijtig! :-(

We leven in een wereld waarin er maar één zekerheid is: alles verandert. En in zo’n wereld kiezen voor status quo… Dat is geen optie.
‘Kiezen’ voor status quo, dat komt neer op: kiezen om achteruit te gaan.
Op één of andere manier hebben deze ondernemers zich verzoend met het idee dat ze de speelbal zijn van omstandigheden en van hun omgeving. En liefst van al houden ze zich halsstarrig vast aan datgene wat ze vandaag hebben.

Voorzichtig

Een tweede ruime groep ondernemers kiest voor een voorzichtige 5 à 10% winststijging. Want: het klinkt logisch én realistisch…
Als iedereen van het hele team zijn best doet én een beetje meer werkt, dan moet dit haalbaar zijn. En meestal lukt dat ook wel.

Alleen… Het hele team werkt nu al zo veel. Meer rust of vrije tijd zit er dus komend jaar niet in. :-(

Herken jij jezelf hierin? Dan nodig ik jou uit naar de Businesslab Kick-off, de tweedaagse businesscoaching voor kleine ondernemingen. Je krijgt er praktische tools mee waardoor je 10 jaar tijd bespaart, en je (opnieuw) geniet van wat je doet. Tickets & info: www.businesslab.be/kick-off

Vooruit!

Een handvol ondernemers droomt echter van een winstverhoging van 25%, of 50%. Of misschien zelfs van een verdubbeling.

Groot gelijk hebben ze!

Want die ondernemers hebben begrepen dat je met hetzelfde doen (en denken) niet vooruit geraakt. Deze ondernemers

  • Zijn bereid om nieuwe inzichten te implementeren en creatief te denken.
  • Bewandelen nieuwe paden, creëren structuren en systemen die rust en vrije tijd brengen.
  • Focussen zich op wat ze echt graag (en goed) doen.

Die ondernemers gaan aan de slag met de volgende vraag, die ik ook graag aan jou stel:

“Welke beslissing zou jij vandaag nemen, mocht je er zeker van zijn dat je winst volgend jaar met 50% stijgt?”

Durf groot te denken. Van klein denken, word je nooit groot.

Op de Businesslab Kick-off gaan we samen aan de slag met jouw onderneming. Je groeit van zelfstandig naar een échte ondernemer, die systemen opzet en tijd creëert om aan jouw onderneming te werken. Klik hier voor meer info & tickets.

Ik ben benieuwd

Ik ben benieuwd welke beslissingen jij zou nemen mocht je er zeker van zijn dat jouw winst volgend jaar met 50% is gestegen.

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo gaan we straks allemaal richting ‘verdubbel je winst, verdubbel je vrije tijd’.

jouw-missie

jouw-missie

Al meer dan 20 jaar ben ik ondernemer. Honderden ondernemers heb ik al ontmoet. Daar waren er succesvolle en minder succesvolle ondernemers bij.

Ik ervaar het iedere keer opnieuw als ongelooflijk leerrijk om na te gaan hoe het komt dat sommige ondernemingen niet boomen (of zelfs falen). En hoe komt het dat andere soortgelijke ondernemingen doorstoten in eenzelfde markt en in een zelfde tijdsperiode.

Telkens wanneer ik in gesprek ga met ondernemers die minder goed scoren, krijg ik een opsomming van volgende redenen:

  • De markt is slecht.
  • Ik vind niet de juiste mensen.
  • Mensen willen niet betalen voor mijn diensten (of producten).
  • Ik beschik niet over genoeg kapitaal.

“‘Tja,” antwoord ik dan, “dat kan wel zijn. En ik geloof ook dat jij dit zo ervaart. Maar is dit werkelijk de oorzaak waarom jij niet slaagt? Hoe komt het dan dat collega’s die net met dezelfde uitdagingen zitten, het wel goed doen?”

Meestal valt hierna een stilte. Een stilte die ik ook even probeer aan te houden. Want net in die stilte gebeurt er heel wat…

Het gekke is dat succesvolle ondernemers vaak heel goed weten wat ervoor zorgt dat ze succes bereiken. En dat diegenen die de bal misslaan, gewoon niet in de mogelijkheid zijn om te kunnen zien wat er echt aan de grondslag ligt van hun falen.

Je moet geluk hebben

Ken je de uitspraak: “Je moet geluk hebben in ’t leven?” Vroeger dacht ik ook zo. Succes was weggelegd voor zij die geluk hadden. Voor zij die op het juiste moment op de juiste plaats waren.

De één had het, de ander niet.

Vandaag ervaar ik het elke dag anders. Geluk is niet iets wat je hebt, niet iets wat je krijgt, maar iets dat je aantrekt. Geluk straal je uit en het keert naar je terug. En met succes gaat het net op die manier. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn helpt wel, maar het is niet de oorzaak. Er zijn zoveel ondernemers die op het juiste moment op de juiste plaats zijn, en er toch niets van bakken.

Hoe succesvol je ook bent, elke ondernemer ervaart de nodige sh*t. Geen enkele ondernemer stoot door naar de top zonder tegenslag of weerstand. Geen enkele ondernemer krijgt het succes zomaar in zijn schoot geworpen.

Maar wat maakt dan het verschil?

Jouw drijfveer

Elke keer ik het gesprek aanga met een succesvolle ondernemer, ervaar en voel ik de passie en de gedrevenheid waarmee hij te werk gaat. Het is de goesting om door te gaan, wat er ook gebeurt. De goesting en de gedrevenheid om altijd het beste te geven van zichzelf. De goesting om – ondanks de tegenslagen – te blijven kijken naar datgene wat er is en waar ze naartoe willen.

Het is alsof succesvolle ondernemers gebeten zijn door een virus dat hen vooruit drijft. Een virus dat hen niet meer loslaat, waardoor ze passioneel aan de slag gaan en steeds verder kijken dan die obstakels die ook voor hen klaarliggen.

Jouw missie

Dat virus noemen we ook wel jouw missie. Ik heb het er over op de Businesslab Kick-off, hét netwerk- en marketingevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Het werkt ontzettend sterk als inspiratiebron. Missiegedreven ondernemingen zijn niet bij te houden. Ze inspireren niet alleen zichzelf (de zaakvoerder en de medewerkers), maar ook hun klanten.

Vraag je daarom af:

  • Wat drijft mij om te doen wat ik vandaag doe?
  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • En op welke manier maak ik daarmee de wereld mooier?

Wij raken gefrustreerd als we zien hoeveel ongebruikt potentieel er in mensen zit dat ze zelf niet zien. Laat staan gebruiken. Het is potentieel dat kan bijdragen aan mooie realisaties waar we met z’n allen beter van worden, maar dat vandaag niet omgezet wordt in actie.

Daarom kozen An en ik ervoor om met zelfstandigen aan de slag te gaan. We begeleiden hen in het transformatieproces van zelfstandige tot ondernemer. Zo halen ze het beste bij hen naar boven en creëren ze prachtige resultaten voor zichzelf, hun gezin, hun familie, hun klanten… Kortom: ze maken de wereld stuk voor stuk mooier.

Kom LIVE met ons kennis maken op de Businesslab Kick-off. Klik hier voor info & tickets voor deze tweedaagse business coaching.

Deze missie drijft ons, en ons team, elke dag vooruit. Het is de brandstof voor ons ondernemerschap. De gedachte om zelfstandigen te kunnen ondersteunen in hun weg naar ondernemerschap, maakt ons warm.

En dankzij die passie komen we elk obstakel te boven. Hoe hard de misstap of tegenslag ook is, we blijven doorgaan. We gaan op zoek naar oplossingen. We kijken vooruit. We gaan op zoek naar de juiste contacten en de juiste inzichten, maar geven vooral niet op.

Door welk vuur word jij vooruit gedreven?

Wat is jouw missie? Op welke manier draag jij bij om de wereld een stukje beter te maken?

Maak je missie voor jezelf duidelijk en ontdek ook dat je hierdoor mensen aantrekt die geloven wat jij gelooft:

  • Fijnere klanten
  • Fijnere medewerkers
  • Fijnere business partners

Ik ben benieuwd wat de missie of drijfveer van jouw onderneming is. Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld. En laat je inspireren door de commentaren van de anderen.

Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Business Lab Tribe. Kom de Businesslab Tribe ontmoeten op de Businesslab Kick-off.

Ik duim alvast voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo weten we straks met z’n allen wat we voor mekaar kunnen betekenen.

spreek-de-taal-van-je-klant

Jij doet je uiterste best voor je klant. Super.
Meestal spreken wij tegen onze klant zoals wij graag aangesproken zouden willen worden, mochten wij in hun plaats staan.
Als verkoper gebruik je vaak de argumenten (of gebruik je de humor :-) ) die jou zouden overtuigen, mocht jij klant zijn.

Maar …

  • Wat denkt jouw klant?
  • Wat zou je klant graag horen?

De 4 persoonlijkheidstypes kennen en ze vlug herkennen helpt je om de juiste woorden te gebruiken. En meer te verkopen…

De grapjas die klanten wegjaagt

Onlangs had ik thuis een verbrande zekering.

Op weg naar een klant, spring ik snel een kleine doe-het-zelf-zaak binnen.
De verkoper, vermoedelijk de zaakvoerder zelf, staat aan de balie met een klant te praten.
Hij verwelkomt me met een brede glimlach en een warme ‘goeiedag’.

“Zo maak je het verschil,” denk ik. Zo maak je als kleine zelfstandige het verschil met de grote winkelketens.
De verkoper heeft meteen mijn sympathie gewonnen.
Ik ben gehaast en besluit meteen zijn hulp te vragen.

— “Goeiemorgen, mag ik vlug iets vragen?”
— “Natuurlijk.”
— “Kan je me helpen aan…”
— “Ha neen!” onderbreekt hij me. “Je hebt gevraagd ‘mag ik iets vragen‘ en dat was al een vraag.  Dan moest je gezegd hebben ‘mag ik twee dingen vragen?‘!”

Wat geïrriteerd negeer ik zijn flauwe humor. Ik ga verder.

— “Ik zoek een tweepolige automatische zekering.”
— “Die liggen bij de T.”
— “Bij de T?”
— “Ja, bij de T van ’tweepolige automatische zekeringen’.”
Ik zucht. Terwijl ik met mijn ogen draaide, begint hij te lachen.
— “’t Is maar een grapje hoor, een mens moet toch kunnen lachen hé…”

Zou jij dit grappig vinden?

Het is best mogelijk.
Toch bestaat er een grote kans dat zijn grapjes bij veel klanten niet in de smaak vallen.  Velen zullen hem maar een onnozelaar vinden. En zich beledigd voelen.
Het gevolg is dat ze voortaan naar een andere winkel of een grote winkelketen gaan, waar ze wel ernstig genomen worden.

Nochtans vindt die winkelier van zichzelf dat hij een uitstekende bediening geeft.  Hij zal er wellicht zelf van overtuigd zijn dat hij op die manier aan klantenbinding doet.
En dat klopt inderdaad voor een deel van de klanten die hij over de vloer krijgt. Maar voor een overgroot deel gaat die vlieger niet op.

Spreek de taal van je klant

Terwijl de ene klant de mopjes enorm waardeert, apprecieert de andere dit helemaal niet.
Weet jij waarom?
Ze behoren tot een ander persoonlijkheidstype dan de verkoper. Ze denken anders. Hun waarden zijn verschillend. Ze spreken een andere taal.

Mocht deze verkoper de 4 persoonlijkheidstypes kennen én weten hoe hij dit in zijn voordeel gebruikt…
Dan zouden zijn klanten hem niet voor gek verklaren.  Integendeel: hij zou ze tot trouwe klanten kneden. En wie weet zelfs fan van zijn onderneming maken.

Het is belangrijk om als verkoper zoveel mogelijk de taal van de klant te spreken.
Er bestaan vier basistypes van persoonlijkheden. Elk met hun manier van denken en spreken:

  1. Het actietype
  2. De blauwdruk
  3. De zorger
  4. Het kennistype

Vanzelfsprekend behoort niemand uitsluitend tot één type. Iedereen heeft ergens wel iets van elk type in zich.

Maar toch zou je kunnen stellen dat elke persoon een voorkeur heeft tot één bepaald type. En daardoor ook de specifieke taal gebruikt die daarbij hoort.

De 4 persoonlijkheden leren herkennen is niet zo moeilijk.  Eens je de basiskennis hebt en toepast, valt al snel op welk type jouw klant is.

Als je vervolgens de kunst van de drie andere types onder de knie krijgt (ééntje ken je al – dat is jouw eigen type ;-) ), bedien je jouw klanten met gemak in ‘hun taal’.

Het resultaat van de 4 persoonlijkheidstypes

Ken jij de 4 persoonlijkheidstypes? En communiceer je met hen in ‘hun taal’, dan:

  • Behaal jij een hogere tevredenheid over jouw service ‘op hun maat’.
  • Heb jij hogere slaagkansen om de deal binnen te halen.

Met als gevolg? Meer omzet en meer tevreden klanten!
De kans dat je klanten in de toekomst terugkeren bij jou, wordt een veelvoud van wat het nu is.

Je maakt ook van je klant een fan, een evangelist of ambassadeur.

Op de Businesslab Discovery Days, de tweedaagse businesscoaching voor zaakvoerders van kleine bvba’s, leg ik uitgebreid uit hoe je de 4 persoonlijkheidstypes identificeert. Je krijgt er bovendien marketingtips en je legt er waardevolle contacten met andere ondernemers. Ga naar onze website voor meer info: www.ddays.be

Ik ben benieuwd

Hoe pak jij het aan? Hoe spreek jij jouw klanten?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk: De Businesslab Tribe.

 

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers of beter nog: nodig ze uit voor de Businesslab Discovery Days. Zo kan je face to face genieten van mekaars verhalen.

geld-verdienen-business-lab

geld-verdienen-business-lab

De Businesslab Tribers zullen het intussen wel weten: één van mijn dada’s is  ‘prijszetting’. Ik sta elke Businesslab Kick-off weer verbaasd van wat ik er te horen krijg.

  • Een boekhouders die amper X per uur vraagt.
  • Een grafisch ontwerper die X per uur factureert.
  • Een coach die slechts X per sessie vraagt.

En dan heb ik het nog niet over die schilder, de online marketeer, de communicatieadviseur of de drukker die te weinig marge neemt. Kort gezegd: veel eenmanszaken en kleine ondernemingen verdienen niet genoeg. Hun marges zijn te klein.

Wat ze vragen voor hun dienst of product, staat niet in verhouding tot de waarde van hun dienst of product.

Is dat ook zo bij jou?

Waarom vragen ondernemers niet gewoon wat ze écht waard zijn?
Ik ontdekte doorheen de tijd enkele verklaringen. Hier geef ik je alvast de grootste belemmering waardoor ondernemers te weinig verdienen.

Angst om klanten te verliezen

Volgende opmerkingen hoor ik steevast op de Businesslab Kick-off:

  • Ik ben pas een jaar bezig, dan kan ik niet veel vragen.
  • Mijn klanten haken zeker af als ik meer geld vraag.
  • Ik moet toch goedkoper blijven dan mijn concurrent.

Zaakvoerders van kleine ondernemingen werken te vaak onder de prijs om onder de concurrentie te blijven. Ze geven toe aan de angst om klanten te verliezen, omdat ze denken dat ze zullen beoordeeld worden als onredelijk duur.

Ze houden daarbij geen enkele rekening met de reële angst om geld te verliezen op korte termijn, en het risico om failliet te gaan op lange termijn.

Prijs raakt het hart van de eenmanszaak en de kleine onderneming. Ondernemers laten hun prijzen zakken zonder enige reële druk van de markt. Zonder dat ze op een of andere manier hun angst gedreven beslissingen evalueren. Dit zorgt ervoor dat hun stem beeft, hun handen vochtig worden. Hun hele lichaam roepen naar hun prospect dat de prijs veel te hoog is.

Angst is een heel krachtig iets. In business lopen beslissingen gedreven door angst altijd verkeerd af. Gedrag door angst gedreven zwakt je af. Een ondernemer die (te) weinig klanten heeft, durft zijn prijzen niet omhoog doen.

Op de Businesslab Kick-off deel ik met jou enkele technieken waardoor je jouw prijzen omhoog doet, zonder klanten te verliezen. Meer info & tickets vind je hier: www.businesslab.be/kick-off

 Zo verdien je meer geld

Iedere ondernemer wil zoveel mogelijk rendement halen, en er tegelijk zo weinig mogelijk voor doen :-)

Door aan te lage prijzen te werken, hoop je op meer werk (waar je weinig aan verdient). Dit staat recht tegenover wat je eigenlijk wil!

Gebrek aan marketingkennis en kennis over de psychologie van de klant zorgt onder andere voor die te lage prijzen. Op den duur krijg je wel heel veel klanten. Je hebt het ontzettend druk met al die klanten die te weinig betalen. En tegelijk verdien je heel weinig.

Maar als je dan toch weinig verdient, kan je het beter rustig hebben… Beter 5 klanten waar je goed aan verdient, waarbij je de nodige rust en tijd hebt om na te denken over je business. Of tijd hebt om een stevige opleiding te volgen.

Liever dat dan druk druk druk, en toch geen geld verdienen.

Meer geld verdienen is niet moeilijk. Alleen moet je:

  • Af en toe tijd nemen om over jouw business na te denken.
  • Moed hebben om het anders te doen.
  • Investeren in jouw marketing. Zo stijgt jouw overtuigingskracht en neemt jouw geloofwaardigheid als expert toe.
  • Moed hebben om het eens anders te proberen!

Ik nodig jou uit naar de Businesslab Kick-off, het netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Twee dagen businesscoaching zonder grote theorieën, maar praktijkgerichte oplossingen om jouw onderneming naar een volgend niveau op te tillen. Klik hier voor meer info & tickets.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo verdienen we straks allemaal wat we waard zijn.