succesvolle-ondernemers-business-lab-web

 

succesvolle-ondernemers-business-lab-web

Wie bij de hond slaapt, krijgt z’n vlooien. Dat wordt in de volksmond wel eens gezegd. Het Vlaams woordenboek legt uit: “Je neemt de (slechte) gewoontes over van diegene waarbij je slaapt.”

En dat gezegde klopt. Zeker voor ondernemers. Bedenk dus goed naar wie je luistert. Je zou wel eens kunnen worden zoals zij
!

9 Tips om te leren van succesvolle ondernemers

Wanneer je advies nodig hebt, ga dan op zoek naar iemand die bereikt heeft wat jij wil bereiken. Ga bij iemand aankloppen die net een stapje verder staat dan jij.
Wil jij een marathon lopen? Vraag dan advies aan iemand die al een marathon liep. Logisch toch?

Maar hoe pak je dat aan? Ik geef je 9 tips om te leren van succesvolle ondernemers:

1. Zoek uit van wie jij nog iets te leren hebt.

Zoek succesvolle personen uit en onderzoek wat jij precies nog van hen te leren hebt.
Hoe beter jij kan omschrijven wat je precies wil leren, hoe makkelijker het wordt om het antwoord te ontvangen.

Laat je inspireren door tal van succesvolle ondernemers op de de Businesslab Discovery Days, het tweedaags business, marketing en netwerkevent speciaal afgestemd om de zaakvoerder van een kleine bvba. Bovendien krijg je van An en mezelf talloze tips en tricks mee om direct toe te passen in jouw business. Info & tickets op www.ddays.be

2. Durf te contacteren.

Succesvolle mensen bijten niet (en minder succesvolle mensen trouwens ook niet ;-) ).  Durf  je telefoon te pakken, een mail te sturen of hem/haar gewoon aan te spreken. Ik durf erop te wedden dat je verrast zal zijn over het resultaat.

3. Vraag twintig minuten.

Vraag jouw inspiratiebron om 20 minuten van zijn/haar tijd. Twintig minuten is niet zo veel, maar is voor de meeste mensen perfect haalbaar. Zelfs met een drukke kalender

4. Wees flexibel in tijd en plaats.

Wees niet te kritisch over de tijd en locatie als je met een succesvolle persoon afspreekt. Al is het aan de andere kant van het land, ’s morgens om 6.00 op de parking van het station, hou de waarde van het gesprek in het achterhoofd. Deze twintig minuten leveren jou beslist heel wat op.

5. Maak zelf tijd.

Heb je 20 minuten gepland met jouw rolmodel? Super!
Wees je er wel van bewust dat het gesprek misschien langer duurt dan twintig minuten. Hou jouw eigen agenda dus vrij een poos na het gesprek. Misschien duurt het gesprek langer dan voorzien, heeft jouw gesprekspartner tijd voor vragen of wil hij een volgende afspraak vastleggen. Dan wil jij absoluut de persoon niet zijn die zegt: “Sorry, nu moet ik er echt vandoor.”

6. Vraag uit en zwijg.

Stel goede vragen en luister goed. Ga verder in de stijl van: “Ja, en …?”
Je wil alles weten. Vraag dus uit en zwijg zelf.

7. Noteer in een schrift.

Noteer alles wat er gezegd wordt, of nog beter.

Neem het gesprek op en pen daarna alles neer. Op die manier kan je je helemaal focussen.

8. Sorteer thuis.

Je hebt met een expert te doen. Een ervaringsdeskundige. Iemand die zijn tijd vrijmaakt om jou zijn inzichten mee te delen. Vermijd dus ten stelligste de opmerking: “Ja, maar…”. Ook al ben je het misschien niet eens met wat hij/zij jou vertelt, zwijgen en schrijven is de boodschap.
Thuis orden je de informatie en schrap je volgens jouw waarden, normen en noden.

9. Wees dankbaar.

Succesvolle mensen delen het liefst van al hun kennis met anderen en willen daar vaak geen materiële of geldelijke tegenprestatie voor in de plaats. Een oprechte blijk van dankbaarheid is het minste wat je dan kan doen.

Ik ben benieuwd

Welke tips pas jij toe? Hoe leer jij van succesvolle ondernemers?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslabnetwerk: De Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder en vergeet je niet te registreren voor het tweedaags business, marketing en netwerkevent speciaal afgestemd om de zaakvoerder van een kleine bvba.  Zo zijn we straks met z’n allen succesvol.

 

telefoonangst

telefoonangst

 

Prijs- en informatieaanvragen en offertes opvolgen is zo belangrijk. Door telefoonangst doen veel eenmanszaken en kleine ondernemingen dit via e-mail. Toch is bellen veel efficiënter dan eindeloos heen en weer mailen.

Ben jij ook zo iemand die steeds maar mails stuurt, in plaats van te telefoneren? Jammer, want door niet naar de telefoon te grijpen, mis je veel kansen. Stel jij het bellen ook eindeloos uit?

Sociale angst

Veel ondernemers zijn bang om te bellen. De zenuwen gieren door hun keel als ze moeten telefoneren. Telefoonangst is een vorm van sociale angst. Het komt neer op: de angst om voor schut te staan.

Juist omdat je bang bent dat het niet goed zal gaan, verloopt je telefoontje moeizaam. En dus stel je ieder volgend gesprek weer uit.

Pas als je niet anders meer kan, toets je het nummer in… En gooi je de hoorn weer op de haak. Maar liefst 40% van de bevolking heeft hier last van. Je bent dus zeker niet alleen!

Vraag raad aan jouw collega-ondernemers hoe zij hiermee omgaan. Wat dacht je van op de Businesslab Kick-off, hét  marketing- en netwerkevent voor zelfstandigen en kleine ondernemingen? In een veilige, vertrouwde omgeving wissel je ideeën uit met andere enthousiaste ondernemers. Info & tickets vind je op onze website.

Waarom telefoneren zaakvoerders van kleine ondernemingen?

Er zijn verschillende telefoongesprekken die jij als zaakvoerder van een kleine onderneming  moet voeren. Je telefoneert om

  • Informatie op te vragen.
  • Een afspraak te maken met een nieuwe klant/lead.
  • Een offerte op te volgen.
  • Iemand te herinneren aan een betaling.

Zet je over je telefoonangst, door te focussen op de voordelen. Wees je er immers van bewust dat als JIJ iemand opbelt (in plaats van opgebeld te worden), jij het gesprek kan voorbereiden. Enkele voordelen van telefoneren:

  • Het is persoonlijker dan een mail.
  • Het is makkelijker om aan te voelen wat er écht leeft bij de ander.
  • Je kan de persoon direct aanvoelen en je à la seconde aanpassen aan zijn noden.
  • Er is minder kans op misverstanden of onduidelijkheden.
  • Een telefoongesprek is dwingender dan een mail, wanneer je iets gedaan moet krijgen.

Overwin telefoonangst: 5 Tips om makkelijker te telefoneren

Omdat ik merk dat veel ondernemers nog aarzelen om de telefoon te grijpen, geef ik je hier vijf tips om die telefoonangst te overwinnen. Zo doe je het.

Zonder je af.

Als het enigszins mogelijk is, zorg er dan voor dat je niet gestoord wordt en dat er niemand meeluistert. Dat voorkomt veel spanning.

Achterhaal waar je precies bang voor bent.

Schrijf voor jezelf op wat de allerergste uitkomst is van het gesprek. Ik garandeer je: het valt wel mee!
Door eerst je angsten te benoemen, laat je ze makkelijker los.

Je bent niemand tot last.

Wees je ervan bewust dat de ondernemer/klant/leverancier aan de andere kant van de lijn het normaal vindt om gebeld te worden. Daarnaast heeft degene die je moet bellen, altijd de keuze om op te nemen. Voel je dus niet schuldig over het feit dat je iemand misschien stoort. Als de persoon aan de andere kant wel opneemt, weet je dat hij/zij bereid is voor een gesprek.

Bereid voor wat je doet met een voicemail.

Hou er rekening mee dat je misschien op een voicemail terecht komt. Bereid dus altijd een heldere boodschap voor in een paar korte zinnen. Vermeld duidelijk wie je bent, waarvoor je belt en op welk nummer je bereikbaar bent.

Maak een plan.

Een goede voorbereiding is essentieel. Bedenk vooraf wat het doel is van je gesprek, waarom je belt en wat je wil zeggen of vragen. Schrijf het puntsgewijs op. Spieken op je ‘spiekbriefje’ is toegelaten.

Bedenk vooraf ook wat de mogelijke valkuilen zijn en bereid je daarop voor. Als je bijvoorbeeld weet dat je gesprekspartner je telefonisch onder druk zal zetten, prent jezelf dan in dat je antwoordt met: “Ik wil er nog even over nadenken.” Zo voorkom je dat je met je mond vol tanden staat.

 

Ik ben benieuwd

Welke tips pas jij toe? Hoe overtuig of verplicht jij jezelf om toch de telefoon te pakken?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab netwerk en de Businesslab Tribe.

Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 15 EXTRA TELEFOONTIPS in je mailbox.
Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je 15 EXTRA telefoontips.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo bellen we straks met z’n allen makkelijker.

 

leesgewoontes-businesslab

Toen ik begon met ondernemen, zei mijn eerste mentor, wijlen Jim Rohn, steeds het volgende:

Wees een eeuwige leerling. Volg opleidingen en lees elke week een boek.

Ik herinner me nog toen ik dit voor de eerste keer hoorde. Ik dacht: “Jij bent zot zeker?” Ik kon me niet voorstellen dat ik ooit elke week één boek zou lezen. Maar omdat Jim Rohn het zo vaak en zo overtuigend herhaalde, begon ik beetje bij beetje te wennen aan de idee.

Vandaag slaag ik erin om zijn raad op te volgen. Ik ontdekte dat lezen heel wat voordelen met zich meebrengt. Zeker als je boeken kiest die jou inspireren om verder te groeien. Noem ze gerust ‘inspiratieboeken’.

Voordelen van het lezen van inspiratieboeken

Dit zijn de voordelen die ik al ontdekte…

  • Lezen helpt je extra kennis te vergaren.
  • Lezen zorgt ervoor dat je razendsnel nieuwe verbindingen legt in je brein, waardoor je nieuwe kansen ontdekt en sneller vooruit komt.
  • Lezen helpt om je stressgehalte te verminderen én je bloeddruk te verlagen.
  • Lezen vergroot jouw woordenschat.
  • Lezen bespaart je heel veel tijd.
  • Lezen zorgt ervoor dat je op de hoogte bent/blijft. Zo kan je steeds meepraten tijdens belangrijke gesprekken.
  • Lezen verbetert je geheugen en je analytisch denken.
  • Hoe meer je leest, hoe beter jouw focus.

Hoe voordelig lezen ook is, het is zeker niet evident om regelmatig te lezen. In het verlof lukte het me goed: lekker weer, geen klanten aan de deur, een parasol, een fris drankje en een boek… Zalig!

Vandaag ligt het verlof echter al ver achter me. De vrolijke drukte van het ondernemen is er weer… En daarom leerde ik mezelf enkele nieuwe gewoontes aan. Gewoontes die me helpen om door te gaan met lezen. Je ontdekt meer business- en levensgewoontes op de Businesslab Kick-off, hét netwerk- en marketingevent voor zelfstandigen en kleine ondernemingen.

Nieuwe leesgewoontes

1. Lees hapbare stukken.

Ik lees elke dag 35 tot 45 bladzijden. Zo heb ik tegen het einde van de week een boek van pakweg 300 bladzijden uitgelezen.
Hoe zou het voor jou zijn, mocht je elke maand 1 boek lezen? Eén boek van 300 pagina’s per maand, dat komt neer op 10 pagina’s per dag. Een haalbaar doel.

2. Creëer de juiste stemming.

Sommige mensen lezen in de bibliotheek, andere in de zetel, in een speciale leeskamer of aan hun bureau. Waar je leest maakt niet uit, maar zorg wel voor de juiste stemming. Een koptelefoon is erg handig. Zo word je niet gestoord door omgevingsgeluid en word je niet afgeleid. Daarnaast toont een koptelefoon aan jouw omgeving dat je niet gestoord wil worden.

Laat wat zachte muziek klinken door je koptelefoon, het geeft een extra dimentie aan jouw leeservaring. Wat dacht je van regengeluiden of  instrumentale muziek?

3. Wees consequent.

Nieuwe gewoonten starten is één iets. Ze volhouden is iets anders ;-) . Wees  consequent met jezelf en spoor jezelf aan om door te gaan. Je ondervindt al snel de positieve impuls die ervan uitgaat.

Ik ben benieuwd

Welke leesgewoontes pas jij toe? Wat helpt jou om consequent te lezen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab netwerk en de Businesslab Tribe.

Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 10 extra leestips in je mailbox.
Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je 10 EXTRA leestips.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo inspireren we  elkaar.

wie-is-jouw-voorbeeld-businesslab

wie-is-jouw-voorbeeld-businesslabGisteren ging ik samen met mijn dochter van 17 de stad in.
Je kent dat wel, zo’n typisch moeder-dochter-moment. Winkel in, winkel uit… Even rondneuzen en alle nieuwe snufjes ontdekken.
Het was echt gezellig.

Op de Grote Markt van Ieper dronken we iets fris, want de septemberzon deed de afgelopen dagen echt haar best. Klagen mogen we zeker niet!

Op het terrasje naast ons ving ik een gesprek op tussen twee dames. Ze zaten net één tafeltje verder. De ene dame vroeg aan de andere: “Naar welke diëtiste ga jij?”

Jouw doelstelling

Soortgelijke vragen krijgen Xavier en ik wel vaker te horen van onze Businesslab Tribers, en van onze deelnemers aan de Businesslab Kick-off.
Natuurlijk vragen ze ons niet naar welke diëtiste wij gaan ;-).

Wel vragen ze ons bij welke boekhouder ze terechtkunnen. Waar ze terechtkunnen om hun marketingsysteem op poten te zetten, om hun website te laten bouwen…
Bedenkelijk kijken ze me aan als ik hun vraag beantwoord met een nieuwe vraag: “Wat verwacht je van je boekhouder? Je webbouwer? Je marketeer?”

Meestal krijg ik dan het antwoord: “Dat hij me helpt, natuurlijk!”

Wie is jouw voorbeeld?

En daar zit net het probleem.

Jij wil niet met iemand samenwerken die je gewoon maar helpt. Je wil niet die ‘zielige’ ondernemer zijn. Jij wil:

  • Iemand die je vooruit brengt.
  • Iemand die je confronteert met de feiten.
  • Iemand die je uit je comfortzone duwt.
  • Iemand die ook zelf de slagen van de zweep kent.
  • Iemand die spreekt uit ervaring.

Stel jezelf dus steeds de vraag: “Welk voorbeeld kan deze persoon zijn voor mij?”

  • Als je wil afslanken met resultaat,
    ga dan niet in zee met een diëtist die zelf 120 kg weegt…
  • Als je wil aanwerven met succes,
    vraag je best geen advies aan een boekhouder die al 20 jaar alleen werkt…
  • Als je last hebt van een stijve nek,
    laat je je beter niet behandelen door een overstresste ontspanningscoach…
  • Als je advies wil van een social media expert,
    vraag dat dan niet aan iemand die er zelf zijn brood nog niet mee verdient.
  • Als je een stevige marketing wil die resultaten oplevert,
    doe je beter geen beroep op een marketeer die zelf moet krabbelen om rond te komen.

Businesslab startte na heel wat voorafgaande ondernemerservaring vanaf nul. We bouwden een team uit van 4 spelers, realiseerden in twee en een half jaar een omzet van ruim 1 miljoen euro en maakten vanaf jaar één winst.
We laten je LIVE zien hoe ook jij dit aanpakt voor jouw onderneming, op de Businesslab Kick-off. Klik hier voor info & gratis tickets.

Drie vragen

Tot slot geef ik je drie vragen die je moet stellen aan de dienstverlener met wie je overweegt om samen te werken:

  1. Wat zijn de resultaten van jouw klanten?
  2. Wat zijn de resultaten die je zelf al behaalde?
  3. Waarom moet ik met jou werken, en niet met jouw concurrent?

Met deze vragen ben je gewapend om een opbouwende samenwerking aan te gaan.

Hoe pak jij het aan? Welke vragen stel jij aan iemand met wie je overweegt om samen te werken? Laat het mij hieronder weten in een reactie. Ik ben heel benieuwd.

Ik duim voor jouw succes!

An

5-tips-communicatiestoornissen

conflicten voorkomenConflicten voorkomen lukt niet altijd. Wat als je de bal eens misslaat?

Een drietal weken geleden sprak ik Bart, één van onze medewerkers, aan om de nieuwe editie van “21 Geheimen voor Succesvol Ondernemen” te bespreken. Bart verzorgt o.a. de grafische opmaak van onze boeken, audio- en videotrainingmateriaal.

Nadat ik alles met hem doorgenomen had, vroeg ik: “Begin je er zo snel mogelijk aan? Met de gloednieuwe trainingsdag De Geheimen voor Succesvol Ondernemen in zicht hebben we de nieuwe editie dringend nodig.”

Een grote week later had ik nog steeds niets van Bart en de opmaak van “21 Geheimen voor Succesvol Ondernemen” gehoord. Ik sprak hem geïrriteerd aan. Ik wilde het boek binnen de 3 dagen laten drukken.
Bart viel compleet uit de lucht en reageerde verontwaardigd: “Ik had geen idee dat jouw deadline zo dichtbij lag. Zo snel mogelijk heb ik niet begrepen als ‘doe dit eerst.’

En gelijk had hij. Ik had duidelijker moeten zijn.

Om jou de ongemakkelijke gevoelens te besparen na een communicatiestoornis, geef ik je graag 5 concrete tips om efficiënter en duidelijker te communiceren. Zo voorkom je conflicten en creëer je meer rust in je business.

Meer rust in je business

Als zaakvoerder van een kleine onderneming heb je marketing- en businesstips nodig. De Businesslab Kick-off is een tweedaags marketingevent boordevol praktische direct inzetbare inzichten. Klik hier voor meer info en tickets.

Communicatievaardigheden zijn minstens even belangrijk, want met goede communicatievaardigheden…

  • Bouw je een business uit met medewerkers die begrijpen en weten wat je van hen verwacht.
  • Werk je samen met een vennoot die jouw doelen kent en er ook achter staat.
  • Werken je leveranciers graag met je samen, omdat ze perfect begrijpen wat je nodig hebt.

Minder stress

Ik zie het vaak tijdens onze seminars en businesstrainingen. Ondernemers met goede communicatievaardigheden stralen meer rust uit.

Twee oorzaken liggen aan de basis:

  1. Enerzijds krijg je veel stress als je niet over goede communicatievaardigheden beschikt.
  2. En anderzijds is het veel moeilijker om gepast te reageren, als je al onder stress staat.

Communicatie en stress hebben dus een grote invloed op elkaar.

Conflicten voorkomen is beter dan genezen

Misverstanden en conflicten ontstaan omdat mensen elkaar niet begrijpen.
Met de volgende 5 tips zorg je ervoor dat je dergelijke moeilijke situaties voorkomt:

  1. Weet wat je zelf wil. Ga voor jezelf na wat je verwacht van die medewerker of van die leverancier. Wat zijn jouw vereisten?
  2. Wees duidelijk en zeg wat je verlangt of van de ander verwacht. Draai niet rond de pot, wind er geen doekjes om. Dat zorgt mogelijk voor misverstanden. Misschien denkt jouw medewerker wel dat die taak niet zoooo dringend is.
  3. Ga na wat er bij de ander leeft.
  4. Heb respect voor jezelf en de mening van de ander.
  5. Zoek hoe je samen door de deur kan. Creëer een win-winsituatie.

En duidelijke en goede communicatie zorgt voor een ongelofelijke rust in je business. Daarom is conflicten voorkomen essentieel.

Ik ben benieuwd

Welke tips pas jij toe? Wat helpt er jou om conflicten te voorkomen?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.
Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab netwerk en de Businesslab Tribe.

Om jou te belonen voor jouw reactie, krijg je van mij nog 23 extra communicatietips in je mailbox.
Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Zodra jouw reactie is geplaatst, ontvang je 23 EXTRA communicatietips.

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo communiceren we allemaal beter en worden conflicten voorkomen.

 

Een ondernemer wordt gekenmerkt door zijn passie. Een ondernemer, dat is iemand met engagement, met goesting, iemand die ACTIE wil.

Maar laat het nu net dié passie zijn, die voor sommige ondernemers de grote valkuil is.

Ik ontmoet vaak ondernemers die gebeten zijn door hun vak. Ze gaan er helemaal in op. Tot op een bepaald punt: plots zitten ze erdoor. Ze zijn op, ze kunnen niet meer.

Daarom lijst ik hier voor jou drie aandachtspunten op. Zodat jouw passie jouw succes niet in de weg staat.

  • Draag zorg voor jezelf

Mensen krijgen een burn-out door dingen te doen die ze niet graag doen, is de gangbare manier van denken.

Maar niets is minder waar. Ook wie zijn werk wél, voor de volle 100% graag doet, loopt misschien wel eens tegen de lamp.

Las voldoende (rust)pauzes in, tijd voor je gezin en familie, en tijd voor jezelf.

Kan jouw werk-leven-balans beter? Dan nodig ik je uit naar de Businesslab Kick-off. Xavier en ik geven er tools om je leven en je business beter op de rails te zetten. Om zo meer omzet én meer vrije tijd te krijgen. Boek nu jouw gratis ticket.

  • Geef uit handen

Voor wie zijn onderneming zijn grote passie is, is taken uit handen geven niet evident. Ondernemers houden van hun zaak en ze voelen er zich zo betrokken bij, waardoor ze liefst alle controle bij zichzelf houden.

Begrijpelijk. Maar zo ben je niet efficiënt bezig. En waarom heb je een team opgezet, of een medewerker aangenomen? Wees je ervan bewust dat ook jouw medewerker zich betrokken wil voelen bij de zaak.

  • Zet je paardenbril af

Vaak zie ik dat gepassioneerde ondernemers langzaam maar zeker in een ’tunnel’ terechtkomen. Ze zijn ervan overtuigd dat hun handelwijze de beste is, dat er geen alternatieven zijn. Dan komen ze aan op een Mastermind-sessie, en dat opent hun ogen: “Oei, zo had ik het nog niet bekeken… Die andere optie klinkt lang niet slecht!

Stel je geest open voor andere ideeën, en laat je omringen door inspirerende collega-ondernemers.

Dat kan op de Businesslab Kick-off, ons netwerk- en marketingevenement uitsluitend voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Ontmoet gelijkgestemde ondernemers, die net als jij op zoek zijn naar dat tikkeltje meer. Op de Kick-off krijg je in minder dan 48 uur terug grip op je bedrijf zodat je terug vrijheid ervaart, ontwikkel je zelfvertrouwen als ondernemer en leer je juiste keuzes maken op gebied van mensen, strategie, marketing en prijszetting. Meer info & gratis tickets: www.businesslab.be/kick-off.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

apollo

Zonder inspiratie wordt het leven vlug een sleur. En dat geldt ook voor het ondernemen: voor je het weet, blus je de hele dag brandjes en loop je vast. Inspiratie staat gelijk aan positivisme. Inspiratie is de brandstof van succesvol ondernemen.

Zelf kijken An en ik niet naar tv. En we luisteren bewust niet naar het nieuws. Dat bespaart ons ontzettend veel negativisme en lege input.
Wel pikken we graag een goede film mee, die we zelf kiezen. Hier geven we je een topper mee uit ons voorkeurslijstje van inspirerende films.

Ken je zelf een topper? Laat het ons weten via degazet@businesslab.be.

Ondernemen in de ruimte – Apollo XIII

apolloApollo XIII (1995) is de verfilming van de mislukte maanlanding van het ruimtevaartuig Apollo XIII in 1970. De reis was de voortzetting van een droom. Alles begon met de woorden van ruimtespecialist Wernher von Braun aan de Amerikaanse president John Kennedy: “De natuurlijke wetten van het universum zijn zo nauwkeurig dat we een ruimteschip kunnen bouwen, ermee naar de maan vliegen en de tijd van de vlucht bepalen met de precisie van een fractie van een seconde…”

 

I believe – ik geloof

Meer had de charismatische president niet nodig om zijn volk toe te spreken. Zijn toespraak van 25 mei 1961 is historisch:

I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the earth.

Een man op de maan, en dat voor het einde van dat decennium… Met deze grootse droom schaarde Kennedy de hele natie achter zich, kreeg hij de budgetten vrij en realiseerde hij ‘het onmogelijke’. Op 20 juli 1969 (42 dagen voor mijn geboorte :-) ) zette Neil Armstrong de eerste stap op de maan met Apollo XI.

kennedy

“Houston, we have a problem”

Apollo XI betekende de start van een hele reeks nieuwe lanceringen. Een daarvan is Apollo XIII, het onderwerp van de gelijknamige film. Astronaut Jim Lovell (gespeeld door Tom Hawks) maakt er onverwacht deel van uit. In april 1970 vond de lancering plaats. Spannend…! Maar al gauw loopt het fout. Niemand weet wat er precies aan de hand is, de chaos is compleet. Tegelijk weet iedereen dat het een race tegen de klok wordt om de drie bemanningsleden levend en wel terug op aarde te brengen.

Een ongelooflijk avontuur

Toen An en ik vorig jaar een training volgden in het Amerikaanse Orlando, reden we samen verder naar de Cape Canaveral om er het Kennedy Space Center te bezoeken. Een echte aanrader, mocht je ooit eens in de buurt zijn. Dit bezoek gaf een compleet andere dimensie aan de film Apollo XIII.

Hoe goed deze historische gebeurtenis ook verfilmd is, na dit bezoek besefte ik pas hoe gek het hele avontuur was. De lengte van de raket, de minuscule overlevingscapsule, de gigantische hoeveelheid licht ontvlambare stof, de krakkemikkige elektriciteit… Met de strikte normen van vandaag is de verlichting in je tuinhuis veiliger dan die in het ruimteschip!

Wat ik geleerd heb

In de film Apollo XIII viel het me op dat alles in systemen en procedures was vastgelegd. Elke handeling was ingeoefend, opnieuw en opnieuw. “Ik wil niet voor een verrassing komen te staan op een kritisch moment”, zei astronaut Lovell hierover.

Systemen en procedures, dat is de garantie voor een voorspelbaar resultaat. Als zaakvoerder van een kleine onderneming werken we helaas te weinig procedures uit. We denken dat we het allemaal vanbuiten kennen. Maar wat als jij er morgen niet bent? Hoe moet jouw vervanger het dan aanpakken? Hoeveel geld heb je al niet laten liggen omdat je medewerker niet beschikt over een uitgeschreven script, om de potentiële klant tot verkoop te overtuigen?

Ik vond het zo opmerkelijk dat wanneer er écht geen tijd meer was, de oplossing voor het probleem uitgeschreven stond in een procedure, in een stap-voor-stap proces. Waarschijnlijk zou ik zelf onmiddellijk overgegaan zijn tot actie, met het risico een stap te vergeten. En mogelijk met fatale gevolgen…

Ook mooi om zien, is het leiderschap van de operatieleider in het commandocenter op aarde. Telkens er een probleem opdook, staken negatieve stemmen de kop op. Telkens weer riep de man zijn hele team op tot orde, met het bevel te focussen op de oplossing in plaats van het probleem. “Wij brengen deze drie mensen terug levend op aarde.” Als ondernemer handelen ook wij in de eerste plaats als probleemoplossers. Met de focus op oplossers.

apollo raket

Bovendien bevestigde de film Apollo XIII iets waar ik al langer van overtuigd ben. Hoewel de media besloten om de lancering niet uit te zenden, gingen ze onmiddellijk live wanneer het fout liep. Experts werden ingeschakeld, alle mogelijke problemen werden aangehaald (oplossingen kwamen niet aan bod), camera’s werden geduwd onder de neus van familie… Niets nieuws! Deze beelden versterkten mijn overtuiging dat ik als ondernemer én als mens makkelijker in een positieve, oplossingsgerichte flow blijf als ik afstand neem van ‘het’ nieuws.

Er valt nog heel wat meer te vertellen over deze adembenemende en bijzonder inspirerende film. Geniet samen met je gezin van Apollo XIII.

Xavier
feedback

Elke ondernemer zegt dat hij gefocust is op zijn klant, en op het winnen van zijn vertrouwen.
Maar wat de meesten écht bedoelen, is dat ze gefocust zijn op de portefeuille van hun klant. Met hun strategieën willen ze steeds meer verkopen. En dat is best OK, maar niet voldoende.
Er moet ook wat tegenover staan. Klanten moeten echt geholpen worden.

Wil jij een verschil maken tegenover jouw concurrenten, zorg dan bij jouw klant voor een TOP-ervaring en een TOP-relatie. Want wat jij jouw klanten geeft, komt ook bij jou terug terecht.

Denk eens na:

  • Koopt jouw klant na zijn eerste aankoop opnieuw producten of diensten bij jou?
  • Beveelt jouw klant ook jouw product of dienst bij familie of vrienden aan?

Als je deze twee vragen met een ‘JA!’ beantwoord wil, dan moet je een systeem opzetten in jouw business, waarbij je altijd aan je klant denkt. En dan vooral op twee kritische momenten:

  1. Het begin van de relatie
  2. Net na de verkoop.

Het begin van de relatie

In deze fase is jouw marketing ontzettend belangrijk. De eerste zin van jouw website, van jouw mail of verkoopbrief moet in het oog springen en relevant zijn. Denk daarom na over wat jouw potentiële klanten nodig hebben om een beslissing te maken, en help hen in het beslissingsproces.

Een gouden tip: vermijd vage omschrijvingen. Dan haakt jouw potentiële klant onmiddellijk af. Geef hem liever onmiddellijk waar het op slaat.
Neem gerust een kijkje op onze website om te zien hoe wij het aanpakken voor de Businesslab Discovery Days, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Op onze website lees je:

Op de Businesslab Discovery Days:

  • Leer je hoe je meer klanten aantrekt en makkelijker verkoopt.
  • Doorbreek je zo (samen met je team) het glazen plafond.
  • Herontdek je de drijfveren (Vrijheid, passie, creativiteit, …) die je ooit had toen je met je zaak startte.

Bovendien – en dat vergeten veel ondernemers – is het belangrijk om transparant te zijn:

  • Geef jouw potentiële klant jouw telefoonnummer, zodat ze jou zelf vragen kunnen stellen.
  • Zet een contactformulier op jouw website.

Hoe eerlijker je bent in deze fase, hoe meer je jouw potentiële klant ervan overtuigt dat hij jou kan vertrouwen.
En eerlijk zijn, dat betekent ook transparant zijn bij een negatieve ervaring. Laat iemand bijvoorbeeld een negatieve reactie na op Facebook, ga dan openlijk de conversatie aan, zodat iedereen ziet dat je opmerkingen erg serieus neemt.

Na de verkoop

Het klinkt misschien gek, maar er zijn bijzonder weinig ondernemingen die tijd en moeite nemen om een klant op te volgen na de verkoop.

Ik heb het niet over een kaartje of een brief met ‘bedankt om zaken te doen met ons’. Wel over een telefoontje of een enquête om feedback te vragen.

Eerlijk? Ik denk dat de meeste zelfstandigen gewoon bang zijn voor wat hun klanten hen zouden vertellen.

feedback

Tonen dat je inzit met je klant heeft veel te maken met het winnen van zijn vertrouwen.
Beeld je in hoe jouw klant zich zou voelen als jij zijn vertrouwen hebt van in het begin, hem helpt bij het maken van een keuze door eerlijke marketing, hem daarna zijn eerlijke mening vraagt over hoe je het gedaan hebt, en ten slotte bijschaaft waar nodig.

Ik verzeker je: die klant komt gegarandeerd terug langs bij jou. En bovendien neemt hij vrienden en familie mee. En daar kan jouw concurrent nog iets van leren…

 

Ben je de concurrentiestrijd meer dan moe? Wil je meer klanten, zonder in te boeten op jouw prijs? Kom dan naar de Business Kick-off. An en ik tonen je er hoe je met enkele kleine aanpassingen een wereld van verschil maakt. Zodat jouw klant naar jou komt, en niet naar een ander. Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.
sandwich-methode

Als ondernemer heb je er alle baat bij om een goede verhouding te hebben met je medewerkers.
En daarom is het belangrijk dat je een goede relatie onderhoudt met hen.

Maar je hebt ook de taak om je medewerkers te sturen,
bij te sturen of zelfs de nodige negatieve feedback te geven als dat moet.

En hoe pak je dat dan aan?

  • Je wil niet agressief of belerend overkomen, maar ook niet passief of soft.
  • In ieder geval wil je duidelijk zijn en toch een goede relatie behouden.

Wel, met de sandwich-methode breng je een ietwat vervelende boodschap toch op een aangename manier.

sandwich-methode

Medewerkers bijsturen met de sandwich-methode

Communiceren met de sandwich-methode maakt je tot een succesvolle ondernemer. En het beste van al: dit communicatiemiddel is voor iedereen makkelijk om toe te passen. Zelfs voor gesloten of minder assertieve ondernemers.

Zoals de naam ‘sandwich’ al doet vermoeden, verpak je de negatieve boodschap tussen twee positieve boodschappen:

• Een sneetje positive feedback
• Een laagje negatieve of kritische feedback er bovenop
• En je dekt af met nog een sneetje positieve feedback.

Zo zeg je zonder conflict wat er bij jou speelt én is jouw werknemer ook tevreden met de uitkomst van het gesprek.
Op de Businesslab Kick-off geven we je nog veel meer tips over het uitbouwen van een succesvol team. >>> Klik hier voor info

 

Voorbeeld

Je gaf jouw medewerker de taak om alle bestelbonnen en facturen te ordenen in nieuwe mappen, per klant, ze te alfabetiseren en de mappen te voorzien van een label.

Alles is gebeurd, behalve de labels. Die hangen niet op de mappen.

Voer het gesprek zo:

  • “Wauw, wat ziet onze kast er netjes uit! Super. Zo is alles geordend en vinden we onze info snel terug.”
  • “Alleen zag ik dat er geen labels hangen aan de mappen, zoals ik je gevraagd had. Jammer, want zo moeten we elke map open doen om te zien wat er in zit. Met de labels op de mappen is de kast nog overzichtelijker.”
  • Chapeau dat je dit zo snel hebt geklasseerd.”

Wacht hierna de reactie af van jouw medewerker en zet het gesprek verder.

 

Eerlijkheid duurt het langst

Voor slecht nieuws, zoals een ontslag of een serieus bijsturingsgesprek, is deze manier niet geschikt. In zo’n gevallen is het erg moeilijk (of onmogelijk) om positief te openen en te beginnen.
De sandwich-methode is super voor het brengen van kritiek en feedback.

Ook voor ondernemers die minder assertief zijn, is de sandwich-methode ideaal om de boodschap over te brengen.  De kracht zit hem immers in een positieve opening en een positieve afsluit, en over die twee elementen kan je vooraf al nadenken. Met een goede voorbereiding sta je recht in je schoenen.

Let er wel op dat alles wat je zegt ook echt gemeend is.
Je hoeft geen positieve feedback uit je duim te zuigen. Mensen hebben het heel gauw door of je hen iets voorhoudt of niet.

Eerlijkheid duurt  altijd het langst. Dat geldt trouwens voor elke relatie.

 

Wil je verder nog meer tips over succesvol leven en ondernemen? Een echte Business & Life Boost meemaken? Xavier en mij eens live ontmoeten?

Kom dan naar de 2-daagse Businesslab Kick-off, hét marketing- en netwerkevenement voor zelfstandigen en kleine ondernemingen in Vlaanderen.
Meld je nu aan en ontdek in amper 48 u hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt. Wees er snel bij!

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

succes

Op onze Businesslab Kick-offs, ons marketing- en netwerkevenement, heb ik al honderden zelfstandigen en kleine ondernemingen ontmoet.
Stuk voor stuk mensen met goesting, engagement, de juiste spirit, en passie voor hun onderneming. Ze willen er helemaal voor gaan, ze willen ACTIE.

Vreemd, vond ik, dat deze geëngageerde mensen dan toch vastlopen met hun onderneming.

Uit de vele gesprekken die ik met de deelnemers voerde, kwamen enkele zaken aan het licht.
Enkele verklaringen waarom ondernemers vastlopen.

Ik deel met jou 6 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders vastlopen.
Want ofwel staan jouw keuzes en jouw denkpatronen  jouw succes in de weg, ofwel begunstigen ze je groei.

succes

 1. Ik kan het allemaal wel alleen.

Hulp vragen is niet makkelijk. We gaan er maar al te vaak van uit dat hulp vragen gelijk staat aan iets niet kunnen. Helaas is niets minder waar.

Ik heb geleerd om hulp te vragen. Zo heb ik ervaren dat mensen elkaar graag helpen. Meer nog: als mensen jou kunnen helpen, geeft het hen zelf een goed gevoel.

2. Als ik voldoende werk, dan volgen de centen vanzelf.

Harder werken brengt je een klein stapje vooruit, maar dat is het dan ook. Jouw tijd is (te) beperkt.

Af en toe een stapje achteruit doen is veel belangrijker. Denk na over je zaak, en evalueer wat in het verleden werkte en wat niet.

Geregeld terugblikken op het verleden en nadenken over de toekomst van je zaak (en je leven) brengt vlug meer op dan alleen maar hard werken.

3. De theorie uit de boekjes is de realiteit.

Wat we op school leerden over marketing en geld verdienen, reduceert Businesslab tot enkele pagina’s. We hebben er weinig aan:

  • Die kennis geldt enkel voor de grote jongens: ondernemingen die beschikken over aparte budgetten voor marketing en verkoop.
  • De theorie van op school werkt nu eenmaal niet voor kleine ondernemingen. Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het belangrijk dat je weet waar élke cent naartoe gaat en wat die jou oplevert.

Daarom organiseren Xavier en ik de Businesslab Kick-off, het marketing- en netwerkevenement op maat van zelfstandigen en kleine ondernemingen. We geven je marketingtips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan.

4. Eens ik het weet, dan kan ik het.

Wanneer ondernemers beseffen dat ze zonder inspiratie blijven stilstaan, gaan ze op zoek naar opleidingen waar ze heel wat nieuwe kennis opdoen. Dat is goed, maar tegelijk schuilt daar ook het gevaar.
Nieuwe kennis is enkel goed als je die ook in de praktijk omzet. Weten is niet gelijk aan kunnen.

Denk maar aan jouw dieet. Je weet dat je dat koekje beter niet zou eten en toch doe je het. Bij het ondernemen is het net zo.

Wanneer de groei van jouw onderneming stagneert, is dat meestal niet te wijten aan een gebrek aan kennis, maar aan een gebrek aan steun, stimulans en motivatie. In het Engels noemt men het zo mooi: the knowing-doing gap.

Laat je daarom bijstaan door een groep gelijkgestemde ondernemers, zodat je sneller implementeert wat je weet.

5. Ik vraag best advies aan CEO’s of managers. Die weten er alles van.

CEO’s en managers hebben veel ervaring. Daar heb je gelijk in.

Alleen is de vraag: “Hebben ze wel tips die relevant zijn voor jou?”

Er zijn immers heel wat verschillen tussen CEO’s van grote bedrijven en zaakvoerders van kleine ondernemingen:

  • CEO’s hebben vaak geen doorgroeiervaring, ze worden benoemd.
  • Zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn bezig met hun eigen geld. CEO’s zijn verantwoordelijk voor het geld van een ander.

Onderzoek dus eerst de ervaring van iemand, vooraleer je raad vraagt. Heeft hij zelf ondervonden hoe het is om door te groeien van een kleine onderneming naar een grote? Nee?

Wend je dan tot een collega-ondernemer, iemand die wel die pijn doorstond.

6. Zaken doen is pure ernst.

Dat was een gedachte die ik vroeger koesterde, voor ik succesvol werd. Mijn kwetsbaarheid en mijn emoties, daar liep ik niet mee te koop. Gevoelens associeerde ik met zwakte. Ik moest dan ook tonen dat ik één en al ernst was, dat ik een sterke madam was.

En net dat heeft me gekraakt. Plots hield ik het niet meer vol.

Daarna ontdekte ik dat mijn kwetsbaarheid mijn sterkte is. Ernst is belangrijk, maar enkel als dat wordt afgewisseld met humor, plezier en af en toe een traan.

Toen ik muziek toeliet in mijn leven, veranderde alles. Vanaf die dag naderde succes.

 

Aan jou de keuze welke gedachten je koestert. Denk alleen twee keer na. Jouw overtuigingen zijn de sleutels naar jouw succes.

Op de Businesslab Kick-off ontdek je hoe Xavier en ik onze onderneming aanpakken. Dankzij enkele belangrijke stappen en een nieuwe manier van denken, gaan we nu opnieuw elk jaar  met vakantie, eten we ’s avonds met ons gezin en verdubbelen we onze winst jaar na jaar.
We delen ons stappenplan met jou op de Businesslab Kick-off.

We duimen voor jouw succes!

An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.