uitstelgedrag-businesslab

Welke actie? Welke beslissing? Welk contact ben jij vandaag aan het uitstellen?

Lastig, hé!

Elke dag opnieuw flitsen er actieplannen door je hoofd. Ideeën passeren de revue.
En de opportuniteiten passeren vlak voor je neus en toch…

Toch laat je ze liggen. Toch is er iets die je tegenhoudt.

Ik noem het uitstelgedrag.

Uitstelgedrag als probleem

Iedereen heeft er last van. En jij bent niet de enige met dat probleem.

Als ik tijdens netwerkmomenten mijn oor te luisteren leg, dan krijg ik tal van reacties. Het lijkt erop dat elke ondernemer ermee worstelt.

Keer op keer hoor ik verhalen als:

“Ik weet wel wat ik moet doen, maar ik doe het niet. Iets houdt mij tegen.”

Je kent het wel. Het verhaal van 10 kg lichter willen zijn.

Je weet perfect wat je moet doen. Kalorieën tellen, gevarieerd eten, voldoende water drinken en 30 minuten per dag bewegen.
Google staat trouwens vol dieet advies.

Je weet dus perfect wat je moet doen om die 10 kilo kwijt te raken.

En toch slaag je er niet in te doen wat je zou moeten doen.

Uitstelgedrag is dus een serieus probleem

Maar, wist je dat alles wat jij doet, doet omdat je…

  1. ofwel iets wil bereiken,
  2. ofwel iets wil vermijden.

Wanneer de angst voor datgene wat jij wil vermijden net iets groter is dan de goesting voor datgene wat jij wil bereiken, dan ga jij uitstellen.

Uitstelgedrag als oplossing

Uitstelgedrag is dus een probleem. Maar tegelijkertijd ook een oplossing.

Alleen is het geen oplossing voor jouw probleem.

Uitstellen is met andere woorden is zelfbescherming.
Het beschermt je tegen datgene jij wil vermijden: angst en onzekerheid.

Jarenlang worstelde ik met uitstelgedrag. Ik werd er letterlijk knettergek van. Ik vertoefde ruim 10 jaar in de veilige en zekere omgeving van het onderwijs. Maar de goesting om te ondernemen, om mijn ding te doen, was super groot. En toch duurde het jaren voordat ik de eerste stap zette. Angst hield mij in het gareel. Ik stelde voortdurend uit.

Ik maakte me een beeld van hoe het zou zijn als ondernemer. Maar volgende vragen hielden me tegen:

  • Wat als ik niet zou slagen?
  • Wat zouden mijn ouders ervan denken?
  • Zou ik financieel wel rondkomen?
  • Zou ik wel klanten vinden?
  • Zouden mijn investeringen de moeite lonen?
  • Zou ik de onzekerheid wel aankunnen?
  • Hoe overtuig ik mijn partner?

Wat je zeker niet vooruit helpt

Hoop jij ook dat er plots iets verandert in je situatie of omgeving?
Waardoor al jouw onuitgesproken angsten wegvallen?

Of ga jij, net zoals ik toen, te rade bij mensen die jouw angsten alleen maar bevestigen?

Of ben jij dat type dat de ene na de andere vaardigheidscursus volgt en boeken verslindt in de hoop dat je plots alle antwoorden op jouw vragen hebt?

Zo werkt het niet

Omstandigheden zijn nooit ideaal.
Alle vaardigheden heb je nooit perfect onder de knie. Alle kennis heb je nooit in pacht.

Bovendien draagt kennis slecht voor 20 % bij aan jouw succes. Al de rest is mindset.

Stel jezelf dus de vraag: Wat ben jij vandaag aan het vermijden?

Laat hieronder in het commentarenveld achter wat jij aan het uitstellen bent en hoe jij het voortaan zal aanpakken.

Extra tip: Klik en reserveer vandaag nog je plaats om alle inzichten te krijgen die je nodig om écht verandering te brengen in je zaak en in je leven.

Doorverwijzingen-businesslab

Doorverwijzingen-businesslabVandaag wil ik het hebben over wat wellicht de krachtigste marketingstrategie van de wereld is.

Mond tot mond aanbevelingen zijn een ongelooflijke doeltreffende manier van marketing doen.

Wat andere mensen over jou vertellen is zo veel geloofwaardiger dan wat je over jezelf vertelt.

Daarom zijn getuigenissen ook zo belangrijk.

Mond tot mond marketing

Doorverwijzingen zijn het leukste aan de mond tot mond reclame.

Iemand vertelt je: “Deze persoon of onderneming heeft mijn probleem opgelost… Neem contact met hen op zodat ze ook jouw probleem oplossen.”

We zijn allemaal dol op doorverwijzingen. Eigenlijk zouden we allemaal, het liefst van al, door middel van doorverwijzingen, zo veel mogelijk business binnen halen.

En toch valt het mij op hoe weinig zaakvoerders van kleine ondernemingen proactief bezig zijn om doorverwijzingen te krijgen.

Het lijkt mij onverantwoord. Zeker in de huidige economie.

5 tips voor meer gratis doorverwijzingen

Hier zijn 5 basisprincipes om zo veel mogelijk gratis doorverwijzingen te verkrijgen:

  1. Je klanten moeten vanaf dag 1 weten dat doorverwijzingen een essentieel onderdeel van je bedrijf zijn. Je windt er geen doekjes rond dat je van hen verwacht dat ze je gaan aanbevelen als ze tevreden zijn van je diensten. Lijkt dit voor jou “erover”? Misschien wel maar probeer het. Je zal versteld staan van de resultaten.
  2. Krijg je nu al klanten binnen via doorverwijzingen zonder ze te vragen? Super. Vanaf nu, vraag je om doorverwijzingen. Je zal er twee of drie keer meer hebben! Vraag ze persoonlijk, via mail, via telefoon, het maakt niet uit. Maar vraag ze. En blijf ze vragen.
  3. Klanten doen jou inderdaad een gunst door iemand door te verwijzing. Maar verlies niet uit het oog dat we het allemaal ook heel LEUK vinden om iemand door te verwijzen.
    Vind je het niet tof om die geweldige film die je net gezien hebt aan te bevelen aan je vrienden of familie? Jouw klanten willen niets liever dan dat iemand anders diezelfde fijne ervaring krijgt als hen. Dit is één van de redenen waarom vragen naar doorverwijzingen veel beter werkt dan de meeste denken.
  4. Vergeet je klanten niet te bedanken voor hun doorverwijzingen. Geef ze een belletje. Schrijf een kaart en geef hen een cadeau.
  5. Zorg dat je een systeem uitbouwt om doorverwijzingen te verkrijgen. Laat doorverwijzingen niet afhangen van toeval, en geluk hebben. De Ultieme Doorverwijzing Machine leert je hoe de nieuwe contacten door doorverwijzingen blijven binnenstromen.
    Dag na dag. Week na week.

En om af te sluiten: Doorverwijzingen zijn vitaal in je marketing, zeker in deze uitdagende economie van vandaag. Mensen gaan veel voorzichtiger om met hun geld. En een aanbeveling zorgt voor vertrouwen.

En omdat doorverwijzingen vaak gratis zijn, denkt de modale zaakvoerder van een kleine onderneming dat doorverwijzingen te mooi zijn om waar te zijn.

Mijn advies is dat je beter nooit modaal bent als zaakvoerder van een kleine onderneming!

Laat hieronder ook in het commentarenveld jouw ervaringen met ‘doorverwijzingen geven’ of ‘krijgen’ achter. Je helpt er andere ondernemers mee.Doorverwijzingen

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen?
Dan is De Ultieme Doorverwijzing Machine een echte aanrader.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

3 strategieën om je prijs te verhogen

Heel wat kleine ondernemingen zijn niet winstgevend. Hoe komt het toch? Dat deze flexibele bedrijven maar al te vaak verliesboeken? Waarom hebben die éénmanszaken en kleine zelfstandigen het zo moeilijk om hun facturen te betalen op het eind van de maand?

  • Ze verkopen hun diensten en producten niet aan de juiste prijs.
  • Hun prijzen zijn te laag.
  • De marges zijn klein of onbestaand en verhinderen enige vorm van groei.

En een bedrijf dat niet groeit? Sluit op (korte) termijn zijn deuren.

Probeer niet de goedkoopste te zijn in de markt.

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, tenzij je over een behoorlijk kapitaal beschikt, probeer je best niet de goedkoopste te worden in je markt.

Opscheppen dat je heel competitieve prijzen hanteert is bij lange geen garantie om meer klanten aan de haak te slaan.
Sinds jaren laat ik dienstverlenende éénmanszaken en kleine zelfstandigen zien hoe ze hun winst verhogen door hun prijzen te verhogen.
Inclusief diegene die denken ”Ja maar, mijn sector is zo prijsgevoelig”.
Alle ondernemingstakken zijn prijsgevoelig.
Van verzekeringen tot en met het zwaar materiaal.

De prijs van de andere proberen te evenaren of te verslaan is een zelfmoordmissie, geen bedrijfspraktijk! 3 strategieën om je prijs te verhogenJe onderneming heeft behoefte aan hogere marges om te groeien en goede service aan je klanten te verlenen.
De juiste prijs is belangrijk.

Waar wacht je op om jouw prijzen te verhogen?

Er is geen enkele ondernemingen die zijn prijzen niet kan verhogen, als ze de volgende drie eenvoudige tips begrijpt:

  1. Verhoog nu je prijs.
    Je hoeft geen reden te verzinnen of je te verantwoorden om je prijzen te verhogen.
    Doe het gewoon! Vermeerder je prijzen, gewoon een beetje. En kijk wat er gebeurt. Ben je bang om een prijsverhoging door te voeren? Bundel dan producten en diensten om de gemiddelde verkoopprijs naar boven te trekken.

  2. De magie van alternatieven.
    Keuzemogelijkheid zorgt ervoor dat je klant bewuster wordt van de prijs. Wanneer je een product of dienst aan je klant aanbiedt, stel hem altijd alternatieven voor. Bied een goedkoper en een duurder alternatief aan. Op die manier vat je klant de waarde van je aanbod.

  3. Vertel een beter verhaal. Je product of dienst vervult één of andere behoefte. Analyseer zorgvuldig wat je product of dienst voor je klant betekent. En bepaal het verhaal achter je product. Prijsverschillen liggen vaak niet aan het product zelf, maar aan de context en de herkomst. De waarde zit dus niet in het product of dienst zelf, maar in het verhaal of de betekenis die de kopers erin zien. Vertel een verhaal die waarde creëert.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht maakt ‘Het verkopen van producten of diensten tegen de laagste prijs‘, je klant niet gelukkiger of loyaler.
Klanten met wie je het meeste zorgen hebt zijn typisch diegene die het minst betaald hebben.

Deze drie bovenstaande strategieën werken ongeacht je een product of een dienst verkoopt, materiële of immateriële zaken, heel dure luxueuze producten of goedkope spullen. Het werkt in alle sectoren.
Klanten willen waar voor hun geld.
Zorg er dus voor dat je waarde verkoopt en een buitengewone koopervaring levert.

Mensen zijn altijd bereid om meer te betalen voor iets waarvan ze houden en die hun probleem oplost.
Wees nooit bang om de prijs te verhogen.

Om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen aan werken. Beschrijf in een reactie hieronder één van jouw hindernissen om je prijs te verhogen. En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat hoe je van plan bent om het aan te pakken.
Of hoe je het hebt opgelost.

En als je de reacties van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het verhogen van zijn prijzen… alsjeblieft – doe het!
Laten we elkaar helpen, zodat we waarde creëren en onze tijd besteden aan dingen waar we echt blij van worden.

Ik duim alvast voor jouw succes,

Xavier

P.S. Meer weten over prijsstrategie voor kleine ondernemingen? Trek een dag uit en kom naar de Businesslab Kick-off.

Zoals elk jaar overhandigden An Verstraete en Xavier Debaere, zaakvoerders en bezielers van Businesslab, ook dit jaar voor de vierde keer een cheque aan vzw Awel, voorheen bekend als de Kinder- en jongerentelefoon. Sibille Declercq, coördinator van Awel, nam de cheque in ontvangst op één van de maandelijkse brainstormsessies georganiseerd door Businesslab in Hotel Nazareth. Deze sessies brengen zo’n 50 ondernemers samen die, onder professionele begeleiding, aan de groei van hun onderneming werken. Met deze donatie (€5000) wil Businesslab ook na de eerdere schenkingen in 2018, 2019 en 2021 hun succes blijven delen met de maatschappij,

Businesslab schenkt €5000 aan jongerenlijn AWEL - Businesslab

 

Businesslab begeleidt eenmanszaken en zaakvoerders van kleine bv’s met ambitie op weg naar het succes waarvan ze dromen onder het motto: WORK•LIVE•PLAY. Aan de hand van concrete tips, inspirerende events en maandelijkse brainstormsessies motiveren oprichters Xavier Debaere en An Verstraete ondernemers om met volle goesting meer winst, meer vrije tijd en meer voldoening tecreëren en een succes te maken van hun leven en hun onderneming. Sinds de start in 2014 is Businesslab uitgegroeid tot een toonaangevende leider in actie- en resultaatgerichte bussinesscoaching voor kleine ondernemingen in Vlaanderen.

Twee kernwaarden waarop Businesslab o.a. gebaseerd is, zijn geven en delen

benadrukt bestuurder Xavier Debaere. “We geloven dat alles begint met geven. We willen het succes van onze onderneming delen met de buitenwereld. En de maatschappij iets teruggeven.” Dat deden we al in het verleden en in de komende jaren willen we daar nog meer werk van maken.

An Verstraete voegt hieraan toe: “We kozen voor AWEL omdat kinderen ons nauw aan het hart liggen. Naast het feit dat we zakelijke partners zijn, vormen Xavier en ik een nieuw samengesteld gezin met 6 kinderen. Als mama van 3 + 3 kinderen weet ik dan ook als geen ander, dat onze kinderen ons niet alles komen vertellen. Of ons niet alles komen vragen. Ze geloven dat wij het als ouders te druk hebben, ze voelen schaamte, ze zijn bang voor onze reacties, … Maar als ze het niet aan ons kunnen vragen of vertellen, waar moeten ze dan wel naartoe in deze snel evoluerende wereld?

Awel wil elk kind en elke jongere een luisterend oor bieden.

Zo kunnen kinderen Awel contacteren over alles wat hen bezighoudt. Awel is er voor hen, door te luisteren, door mee te voelen en mee te denken. In 2022 had luisterlijn Awel 22.165 gesprekken met kinderen en jongeren. Er is dus duidelijk nood aan dit soort steun. “Dat zette ons aan om ook dit jaar weer voor AWEL te kiezen. Kinderen en jongeren ondersteunen door onbevooroordeeld te luisteren naar hun kleine en grote uitdagingen. Dat is toch het minste wat we kunnen doen.”

Ook na het overhandigen van deze cheque, gaat Businesslab op hetzelfde elan verder en wordt er verder geld ingezameld. Op elk Businesslab event wordt er van alles verkocht ten voordele van AWEL. Ik denk aan Successchriften, weekplanners, boeken, …. Zo gaat de bijdrage die onze ondernemers betalen voor dit materiaal, integraal naar Awel.

En ook de bezielers van Businesslab, An & Xavier, doen een persoonlijke bijdrage.

Iedereen is ervan overtuigd dat netwerken belangrijk is en dat is ook zo.
Want netwerken heeft heel veel voordelen:

Je kan …

  • nieuwe prospecten ontmoeten.
  • doorverwijzingen krijgen.
  • ambassadeurs creëeren die mond op mond reclame gaan doen voor jou.
  • de juiste mensen leren kennen om samenwerkingsverbanden te smeden voor jouw onderneming.
  • nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en nieuwe kennis opdoen.
  • plezier maken.

En toch blijven heel veel ondernemers netwerken moeilijk vinden.

Succesvol netwerken is geven, nemen én gunnen!

Mensen helpen elkaar graag, niet?

Marketing-Netwerken-Businesslab

Ik geef je 7 handige tips om makkelijker te netwerken:

  1. Straal!
    Zorg ervoor dat je tijdens elke netwerkbijeenkomst straalt. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lacht. Jouw lach is jouw grootste voordeel. Zeg nu zelf: “Wie smelt er niet voor een uitnemende, welgemeende lach?”
  2. Bereid je vooraf goed voor. Weet wat je wil en wees heel specifiek.
    Netwerken is best leuk en tof. Maar netwerken is ook net-werken.
    Weet dus waarom jij gaat netwerken. Weet wat je wil bereiken? En weet het heel precies.
    Zeg dus niet: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper,” maar: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper in mijn buurt die mijn visitekaartjes in dezelfde stijl kan maken als mijn website en tegelijkertijd meedenkt over de tekst die erop moet komen. ”
    De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil, is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  3. Deel je kennis
    Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep. Leef je in hun wereld in. Praat met mensen, geef tips en informatie. Deel en verbind.
    Trap niet in de valkuil te snel te willen verkopen, maar bedenk wat je voor de ander kan betekenen.Hoe meer je mensen geeft, hoe geloofwaardiger jij overkomt en hoe sterker je relatie wordt. En blijft. Op lange termijn.
  4. Introduceer mensen aan elkaar
    Soms stelt je gesprekspartner een vraag waarop jij niet kunt antwoorden, maar iemand die jij kent wel. Misschien kom je iemand tegen die op zoek naar iemand waarbij hij even een ingangetje nodig heeft om zich bij hem te introduceren. Steek een helpende hand toe en introduceer mensen aan elkaar.
  5. Versterk je live contacten online
    Maak er een gewoonte van om de mensen waarmee je gesproken hebt, toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar kort gesproken. Misschien leek dit contact niet zo interessant voor jou, weet dat ook deze persoon wel 200 mensen kent (die jij nog niet kent). Je weet dus nooit waar hij of zij  je in de toekomst brengt. Vandaag komen er deelnemers naar het businesslab die vrienden zijn van mensen die ik ooit sprak tijdens een netwerkmeeting. Had ik mezelf via LinkedIn niet aan hen verbonden, zouden ze mij al lang vergeten zijn. LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken.
  6. Toon oprechte interesse
    Soms hebben we de neiging teveel met ons eigen verhaal bezig te zijn en te weinig te luisteren naar anderen. Op die manier missen we vaak belangrijke informatie die van belang kan zijn voor de relatie. Toon oprechte interesse en luister naar de ander. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar bezig houdt. Achterhaal misschien tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes je gesprekspartner behoort. Dit geeft je enorm veel informatie om deze relatie te versterken.
  7. Bereid je voor op de vraag: “Wat doe jij?”
    Zorg ervoor dat jij in één minuut heel precies kan uitleggen wat jij precies doet. In den beginnen, toen ik nog heel veel individuele coachings deed, vertelde ik vaak dat ik “coach” was. Naderhand merkte ik dat dit veel te vaag was en ontdekte ik dat hoe specifieker ik was, hoe beter het werkte. Vanaf dat moment zei ik: ‘Ik ben coach en begeleidt hoogopgeleide 30-ers en 40-ers die worstelen met persoonlijke of professionele vraagstukken.’ Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten wie er en/met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.” En jij? Waarvoor word jij gebeld?

Wil je nog meer netwerktips? En wil je echt vooruit?

We helpen je graag op weg.

Zo schreef ik het boek: “Succesvol netwerken zonder een grote mond op te zetten.”  Je kan het hier aanschaffen.
In dit boek ontdek je hoe je met plezier en zonder verkoperig over te komen nieuwe klanten aantrekt.

Deze inzichten zijn dadelijk om te zetten in de praktijk als je je aanmeldt voor de Businesslab Kick-off. Het Business, marketing & netwerkevent in Vlaanderen dat speciaal afgestemd is op zaakvoerders van een kleine onderneming.

In afwachting daarvan duim ik voor jouw succes!

An 

Bij het invullen van de gratis Business Check-up, geven de meeste ondernemers aan dat ze meer klanten willen.

Dit is uiteraard één manier om meer winst te draaien.

Maar meer klanten is niet per se dé oplossing voor meer winst — want dat is wat je finaal écht wilt.

Een interessante vraag luidt als volgt:

Wat doe jij met jouw bestaande klanten?

Ik vertel in onderstaande video hoe Disney het aanpakt.

Wist je dat Disney erin slaagt om zijn klanten 2x meer te laten spenderen dan datgene ze voorzien hadden? En bovendien ook allemaal happy naar huis terugkeren 🙂

 

P.S. Zet samen met Businesslab de eerste stap naar meer winst en meer vrije tijd. Doe de gratis Business Check-up.

gouden-marketingregel-businesslab

gouden-marketingregel-businesslab

Wanneer je aan een tiental van jouw collega’s zou vragen wat hun focus is, dan zeggen negen op de tien: het aantrekken van nieuwe klanten.

Dagdagelijks zoeken ondernemers naar nieuwe manieren om hun klantenbestand te doen uitbreiden. Daar gebruiken ze soms de grote middelen bij: uitzonderlijke kortingen, flyers, waardebonnen…

Deze methode kost veel tijd en geld. En hoewel het zeker belangrijk is om nieuwe klanten aan te trekken, is het net door deze focus dat 95% van alle ondernemers de belangrijkste groep mensen vergeet.

Die groep laat ook jij waarschijnlijk (onbedoeld) links liggen!

Ongebruikt potentieel

Ik heb het over die mensen die bijna klant waren van jouw onderneming.

Die persoon die ooit interesse toonde voor jouw aanbod. Een klant die ooit zijn hand opstak in de veronderstelling dat jij hem/haar een oplossing kon bieden, maar die uiteindelijk het engagement niet aanging.

Denk maar aan:

  • Iemand die jou opbelde om meer inlichtingen te verkrijgen.
  • Iemand die om een offerte vroeg voor jouw dienst/product.
  • Iemand die jouw winkel verliet zonder iets te kopen.
  • Iemand die tijdens het verkoopproces afhaakte.

Bij de kleine bv(ba)’s in Vlaanderen is dit de grootste groep aan ongebruikt potentieel.

Het is een groep mensen die door uitstelgedrag of andere redenen niet overging tot de aankoop van jouw dienst/product.

Je hebt al betaald

Eerder dan een gloednieuwe marketingcampagne op touw te zetten voor het werven van nieuwe klanten, is het eigenlijk veel interessanter om deze groep mensen eens opnieuw aan te spreken. Je hebt (in de meeste gevallen) al kosten gemaakt om dit contact aan te trekken.
Het zou spijtig zijn mocht je er niets meer mee doen.

Herken jij jezelf hierin?

Dan nodig ik jou uit naar de Businesslab Kick-off, de ééndaagse businesscoaching voor kleine ondernemingen.

Je krijgt er praktische tools mee om contacten om te zetten in klanten, en zo je winst te verdubbelen binnen het jaar.
Klik hier om te zien of je in aanmerking komt.

Een vals geloof

‘Een onderneming haalt meer baat  uit nieuwe klanten dan een klant die eerder interesse toonde, maar om de een of andere manier toch afhaakte.’

Erg veel ondernemers geloven dit. Maar waarom?

Het heeft alles te maken met een mythe die ik vroeger ook geloofde, namelijk dat mensen die in jouw onderneming niet direct iets kopen ook nooit meer iets gaan kopen.
Maak voor jezelf de oefening. Is dit echt hoe ook jij als consument handelt en denkt?

Hoe vaak is het bij jou al niet gebeurd dat je in een kledingwinkel een mooie jurk zag hangen, maar besloot hem nog niet onmiddellijk mee te doen om de een of andere reden. Hoe vaak heb jij de aankoop van dat nieuw paar schoenen niet uitgesteld omdat jouw huidig paar waarschijnlijk wel nog enkele maanden zal meegaan?

Je merkt het waarschijnlijk al op bij het laatste voorbeeld, als consument ben je te overtuigen tot de aankoop van dat nieuwe paar schoenen. Hij/zij zou baat hebben bij de aankoop om ze te gebruiken als reserveschoenen, om af te wisselen met hun huidig paar om de slijtage daarvan uit te stellen, voor speciale gelegenheden …

Om deze groep zeker niet uit het oog te verliezen, geef ik je mijn gouden marketingregel mee:

Market until they buy, they die or tell you ‘bye’.

Een gerichte aanpak

Deze mensen verdienen een aparte marketingcampagne van dezelfde kwaliteit als de campagne voor de werving van een nieuw klantenbestand. Hun redenen om niet direct een product aan te kopen zijn meervoudig.

Waarom zou je investeren in het binnenhalen van een nieuwe klant als iemand anders al interesse getoond heeft en om de een of andere reden zijn aankoop uitstelt? Het kan soms een tijd duren tot een klant een actie onderneemt.

Kies voor een gerichte aanpak en wacht de beslissing van jouw potentiële klant niet af! Onderneem minstens drie pogingen om de klant van jouw gelijk te overtuigen. Volg hen op tot ze met jou in zee gaan of tot ze aangeven dat ze jouw oplossing niet willen.

Geef niet op, want mensen hebben veel aan hun hoofd en kunnen van tijd tot tijd wel wat bijstand gebruiken.

Pusherig?

Heel wat eenmanszaken en kleine ondernemingen zullen deze aanpak pusherig vinden? `

“Je doet dat toch niet!” “Ik wil mijn contact niet storen!” “Wat zal hij denken?”

De waarheid is dat in de meeste gevallen je potentiële klant je dankbaar zal zijn.

Het is JOUW taak om jou te herinneren aan de klant. Niet omgekeerd.

Ik had vroeger ook het lef niet om deze strategie toe te passen. Nu wel. De resultaten liegen er niet om: meer tevreden klanten en een dikkere bankrekening. Is dit ook niet wat jij wil?

Ik ben benieuwd

Hoe goed ben jij in de follow-up van jouw bijna-klanten? Welke acties onderneem jij om hen alsnog op te volgen en met raad en daad bij te staan?

Meer weten over hoe je succesvol een kleine onderneming runt.

Lees de commentaren hieronder en laat jouw inspireren door andere zaakvoerders van een kleine onderneming.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

Is aanwerven op basis van aanbevelingen een goed idee?

Ken je dat gevoel?

Je wilt een nieuwe werknemer aanwerven maar weet niet goed waar te beginnen?

Veel ondernemers nemen vaak een beslissing op basis van aanbevelingen van vrienden, familie of kennissen.

Maar wees op je hoede.

Want wist je dat dit eigenlijk één van de slechtste manieren is om een nieuwe werknemer aan te werven?

Ik hoor je al denken: “Hoezo dan?”.

Ik vertel je in deze video graag waarom. 😉

Wil je meer weten over hoe je een A-Team uitbouwt?

Hier is alles wat je moeten over rekruteren en selecteren.

 

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 121:

Hoe verkopen aanpakken? In deze podcast delen we onze verkooptips die we hebben opgedaan tijdens onze teambuilding in Parijs, waar we hebben ontdekt hoe toonaangevende winkels zoals Louis Vuitton en Gucci verkopen. We gaan ook in op de fouten die Cirque de Soleil maakte en bespreken hoe ze het anders hadden kunnen aanpakken. Door naar deze podcast te luisteren, kun je leren wat je hiervan kunt opsteken en hoe je dezelfde fouten kunt voorkomen.
Ben je benieuwd naar meer?

Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 120:

Een gezonde cashflow behouden is onmisbaar voor je onderneming. Zonder voldoende geldstroom, geen business.

In deze podcast bespreken we hoe je een optimale cashflow kunt realiseren. Hieronder vind je wat je kunt verwachten:

1. Permanent zicht op de cashflow.
2. Je hebt een extern paar ogen nodig om de blinde vlekken en de vicieuze cirkels binnen jouw zaak op te sporen.
3. Focus op je sterktes als je wil winnen.
4. Vergeet niet te vieren!
5. Durf out of the box te denken.

Extra tip: laat je op voorhand betalen voor een sterkere cashflow

Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.