Zoals elk jaar overhandigden An Verstraete en Xavier Debaere, zaakvoerders en bezielers van Businesslab, ook dit jaar voor de vierde keer een cheque aan vzw Awel, voorheen bekend als de Kinder- en jongerentelefoon. Sibille Declercq, coördinator van Awel, nam de cheque in ontvangst op één van de maandelijkse brainstormsessies georganiseerd door Businesslab in Hotel Nazareth. Deze sessies brengen zo’n 50 ondernemers samen die, onder professionele begeleiding, aan de groei van hun onderneming werken. Met deze donatie (€5000) wil Businesslab ook na de eerdere schenkingen in 2018, 2019 en 2021 hun succes blijven delen met de maatschappij,

Businesslab schenkt €5000 aan jongerenlijn AWEL - Businesslab

 

Businesslab begeleidt eenmanszaken en zaakvoerders van kleine bv’s met ambitie op weg naar het succes waarvan ze dromen onder het motto: WORK•LIVE•PLAY. Aan de hand van concrete tips, inspirerende events en maandelijkse brainstormsessies motiveren oprichters Xavier Debaere en An Verstraete ondernemers om met volle goesting meer winst, meer vrije tijd en meer voldoening tecreëren en een succes te maken van hun leven en hun onderneming. Sinds de start in 2014 is Businesslab uitgegroeid tot een toonaangevende leider in actie- en resultaatgerichte bussinesscoaching voor kleine ondernemingen in Vlaanderen.

Twee kernwaarden waarop Businesslab o.a. gebaseerd is, zijn geven en delen

benadrukt bestuurder Xavier Debaere. “We geloven dat alles begint met geven. We willen het succes van onze onderneming delen met de buitenwereld. En de maatschappij iets teruggeven.” Dat deden we al in het verleden en in de komende jaren willen we daar nog meer werk van maken.

An Verstraete voegt hieraan toe: “We kozen voor AWEL omdat kinderen ons nauw aan het hart liggen. Naast het feit dat we zakelijke partners zijn, vormen Xavier en ik een nieuw samengesteld gezin met 6 kinderen. Als mama van 3 + 3 kinderen weet ik dan ook als geen ander, dat onze kinderen ons niet alles komen vertellen. Of ons niet alles komen vragen. Ze geloven dat wij het als ouders te druk hebben, ze voelen schaamte, ze zijn bang voor onze reacties, … Maar als ze het niet aan ons kunnen vragen of vertellen, waar moeten ze dan wel naartoe in deze snel evoluerende wereld?

Awel wil elk kind en elke jongere een luisterend oor bieden.

Zo kunnen kinderen Awel contacteren over alles wat hen bezighoudt. Awel is er voor hen, door te luisteren, door mee te voelen en mee te denken. In 2022 had luisterlijn Awel 22.165 gesprekken met kinderen en jongeren. Er is dus duidelijk nood aan dit soort steun. “Dat zette ons aan om ook dit jaar weer voor AWEL te kiezen. Kinderen en jongeren ondersteunen door onbevooroordeeld te luisteren naar hun kleine en grote uitdagingen. Dat is toch het minste wat we kunnen doen.”

Ook na het overhandigen van deze cheque, gaat Businesslab op hetzelfde elan verder en wordt er verder geld ingezameld. Op elk Businesslab event wordt er van alles verkocht ten voordele van AWEL. Ik denk aan Successchriften, weekplanners, boeken, …. Zo gaat de bijdrage die onze ondernemers betalen voor dit materiaal, integraal naar Awel.

En ook de bezielers van Businesslab, An & Xavier, doen een persoonlijke bijdrage.

Iedereen is ervan overtuigd dat netwerken belangrijk is en dat is ook zo.
Want netwerken heeft heel veel voordelen:

Je kan …

  • nieuwe prospecten ontmoeten.
  • doorverwijzingen krijgen.
  • ambassadeurs creëeren die mond op mond reclame gaan doen voor jou.
  • de juiste mensen leren kennen om samenwerkingsverbanden te smeden voor jouw onderneming.
  • nieuwe ideeën, nieuwe inzichten en nieuwe kennis opdoen.
  • plezier maken.

En toch blijven heel veel ondernemers netwerken moeilijk vinden.

Succesvol netwerken is geven, nemen én gunnen!

Mensen helpen elkaar graag, niet?

Marketing-Netwerken-Businesslab

Ik geef je 7 handige tips om makkelijker te netwerken:

  1. Straal!
    Zorg ervoor dat je tijdens elke netwerkbijeenkomst straalt. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lacht. Jouw lach is jouw grootste voordeel. Zeg nu zelf: “Wie smelt er niet voor een uitnemende, welgemeende lach?”
  2. Bereid je vooraf goed voor. Weet wat je wil en wees heel specifiek.
    Netwerken is best leuk en tof. Maar netwerken is ook net-werken.
    Weet dus waarom jij gaat netwerken. Weet wat je wil bereiken? En weet het heel precies.
    Zeg dus niet: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper,” maar: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper in mijn buurt die mijn visitekaartjes in dezelfde stijl kan maken als mijn website en tegelijkertijd meedenkt over de tekst die erop moet komen. ”
    De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil, is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  3. Deel je kennis
    Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep. Leef je in hun wereld in. Praat met mensen, geef tips en informatie. Deel en verbind.
    Trap niet in de valkuil te snel te willen verkopen, maar bedenk wat je voor de ander kan betekenen.Hoe meer je mensen geeft, hoe geloofwaardiger jij overkomt en hoe sterker je relatie wordt. En blijft. Op lange termijn.
  4. Introduceer mensen aan elkaar
    Soms stelt je gesprekspartner een vraag waarop jij niet kunt antwoorden, maar iemand die jij kent wel. Misschien kom je iemand tegen die op zoek naar iemand waarbij hij even een ingangetje nodig heeft om zich bij hem te introduceren. Steek een helpende hand toe en introduceer mensen aan elkaar.
  5. Versterk je live contacten online
    Maak er een gewoonte van om de mensen waarmee je gesproken hebt, toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar kort gesproken. Misschien leek dit contact niet zo interessant voor jou, weet dat ook deze persoon wel 200 mensen kent (die jij nog niet kent). Je weet dus nooit waar hij of zij  je in de toekomst brengt. Vandaag komen er deelnemers naar het businesslab die vrienden zijn van mensen die ik ooit sprak tijdens een netwerkmeeting. Had ik mezelf via LinkedIn niet aan hen verbonden, zouden ze mij al lang vergeten zijn. LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken.
  6. Toon oprechte interesse
    Soms hebben we de neiging teveel met ons eigen verhaal bezig te zijn en te weinig te luisteren naar anderen. Op die manier missen we vaak belangrijke informatie die van belang kan zijn voor de relatie. Toon oprechte interesse en luister naar de ander. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar bezig houdt. Achterhaal misschien tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes je gesprekspartner behoort. Dit geeft je enorm veel informatie om deze relatie te versterken.
  7. Bereid je voor op de vraag: “Wat doe jij?”
    Zorg ervoor dat jij in één minuut heel precies kan uitleggen wat jij precies doet. In den beginnen, toen ik nog heel veel individuele coachings deed, vertelde ik vaak dat ik “coach” was. Naderhand merkte ik dat dit veel te vaag was en ontdekte ik dat hoe specifieker ik was, hoe beter het werkte. Vanaf dat moment zei ik: ‘Ik ben coach en begeleidt hoogopgeleide 30-ers en 40-ers die worstelen met persoonlijke of professionele vraagstukken.’ Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten wie er en/met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.” En jij? Waarvoor word jij gebeld?

Wil je nog meer netwerktips? En wil je echt vooruit?

We helpen je graag op weg.

Zo schreef ik het boek: “Succesvol netwerken zonder een grote mond op te zetten.”  Je kan het hier aanschaffen.
In dit boek ontdek je hoe je met plezier en zonder verkoperig over te komen nieuwe klanten aantrekt.

Deze inzichten zijn dadelijk om te zetten in de praktijk als je je aanmeldt voor de Businesslab Kick-off. Het Business, marketing & netwerkevent in Vlaanderen dat speciaal afgestemd is op zaakvoerders van een kleine onderneming.

In afwachting daarvan duim ik voor jouw succes!

An 

Bij het invullen van de gratis Business Check-up, geven de meeste ondernemers aan dat ze meer klanten willen.

Dit is uiteraard één manier om meer winst te draaien.

Maar meer klanten is niet per se dé oplossing voor meer winst — want dat is wat je finaal écht wilt.

Een interessante vraag luidt als volgt:

Wat doe jij met jouw bestaande klanten?

Ik vertel in onderstaande video hoe Disney het aanpakt.

Wist je dat Disney erin slaagt om zijn klanten 2x meer te laten spenderen dan datgene ze voorzien hadden? En bovendien ook allemaal happy naar huis terugkeren 🙂

 

P.S. Zet samen met Businesslab de eerste stap naar meer winst en meer vrije tijd. Doe de gratis Business Check-up.

gouden-marketingregel-businesslab

gouden-marketingregel-businesslab

Wanneer je aan een tiental van jouw collega’s zou vragen wat hun focus is, dan zeggen negen op de tien: het aantrekken van nieuwe klanten.

Dagdagelijks zoeken ondernemers naar nieuwe manieren om hun klantenbestand te doen uitbreiden. Daar gebruiken ze soms de grote middelen bij: uitzonderlijke kortingen, flyers, waardebonnen…

Deze methode kost veel tijd en geld. En hoewel het zeker belangrijk is om nieuwe klanten aan te trekken, is het net door deze focus dat 95% van alle ondernemers de belangrijkste groep mensen vergeet.

Die groep laat ook jij waarschijnlijk (onbedoeld) links liggen!

Ongebruikt potentieel

Ik heb het over die mensen die bijna klant waren van jouw onderneming.

Die persoon die ooit interesse toonde voor jouw aanbod. Een klant die ooit zijn hand opstak in de veronderstelling dat jij hem/haar een oplossing kon bieden, maar die uiteindelijk het engagement niet aanging.

Denk maar aan:

  • Iemand die jou opbelde om meer inlichtingen te verkrijgen.
  • Iemand die om een offerte vroeg voor jouw dienst/product.
  • Iemand die jouw winkel verliet zonder iets te kopen.
  • Iemand die tijdens het verkoopproces afhaakte.

Bij de kleine bv(ba)’s in Vlaanderen is dit de grootste groep aan ongebruikt potentieel.

Het is een groep mensen die door uitstelgedrag of andere redenen niet overging tot de aankoop van jouw dienst/product.

Je hebt al betaald

Eerder dan een gloednieuwe marketingcampagne op touw te zetten voor het werven van nieuwe klanten, is het eigenlijk veel interessanter om deze groep mensen eens opnieuw aan te spreken. Je hebt (in de meeste gevallen) al kosten gemaakt om dit contact aan te trekken.
Het zou spijtig zijn mocht je er niets meer mee doen.

Herken jij jezelf hierin?

Dan nodig ik jou uit naar de Businesslab Kick-off, de ééndaagse businesscoaching voor kleine ondernemingen.

Je krijgt er praktische tools mee om contacten om te zetten in klanten, en zo je winst te verdubbelen binnen het jaar.
Klik hier om te zien of je in aanmerking komt.

Een vals geloof

‘Een onderneming haalt meer baat  uit nieuwe klanten dan een klant die eerder interesse toonde, maar om de een of andere manier toch afhaakte.’

Erg veel ondernemers geloven dit. Maar waarom?

Het heeft alles te maken met een mythe die ik vroeger ook geloofde, namelijk dat mensen die in jouw onderneming niet direct iets kopen ook nooit meer iets gaan kopen.
Maak voor jezelf de oefening. Is dit echt hoe ook jij als consument handelt en denkt?

Hoe vaak is het bij jou al niet gebeurd dat je in een kledingwinkel een mooie jurk zag hangen, maar besloot hem nog niet onmiddellijk mee te doen om de een of andere reden. Hoe vaak heb jij de aankoop van dat nieuw paar schoenen niet uitgesteld omdat jouw huidig paar waarschijnlijk wel nog enkele maanden zal meegaan?

Je merkt het waarschijnlijk al op bij het laatste voorbeeld, als consument ben je te overtuigen tot de aankoop van dat nieuwe paar schoenen. Hij/zij zou baat hebben bij de aankoop om ze te gebruiken als reserveschoenen, om af te wisselen met hun huidig paar om de slijtage daarvan uit te stellen, voor speciale gelegenheden …

Om deze groep zeker niet uit het oog te verliezen, geef ik je mijn gouden marketingregel mee:

Market until they buy, they die or tell you ‘bye’.

Een gerichte aanpak

Deze mensen verdienen een aparte marketingcampagne van dezelfde kwaliteit als de campagne voor de werving van een nieuw klantenbestand. Hun redenen om niet direct een product aan te kopen zijn meervoudig.

Waarom zou je investeren in het binnenhalen van een nieuwe klant als iemand anders al interesse getoond heeft en om de een of andere reden zijn aankoop uitstelt? Het kan soms een tijd duren tot een klant een actie onderneemt.

Kies voor een gerichte aanpak en wacht de beslissing van jouw potentiële klant niet af! Onderneem minstens drie pogingen om de klant van jouw gelijk te overtuigen. Volg hen op tot ze met jou in zee gaan of tot ze aangeven dat ze jouw oplossing niet willen.

Geef niet op, want mensen hebben veel aan hun hoofd en kunnen van tijd tot tijd wel wat bijstand gebruiken.

Pusherig?

Heel wat eenmanszaken en kleine ondernemingen zullen deze aanpak pusherig vinden? `

“Je doet dat toch niet!” “Ik wil mijn contact niet storen!” “Wat zal hij denken?”

De waarheid is dat in de meeste gevallen je potentiële klant je dankbaar zal zijn.

Het is JOUW taak om jou te herinneren aan de klant. Niet omgekeerd.

Ik had vroeger ook het lef niet om deze strategie toe te passen. Nu wel. De resultaten liegen er niet om: meer tevreden klanten en een dikkere bankrekening. Is dit ook niet wat jij wil?

Ik ben benieuwd

Hoe goed ben jij in de follow-up van jouw bijna-klanten? Welke acties onderneem jij om hen alsnog op te volgen en met raad en daad bij te staan?

Meer weten over hoe je succesvol een kleine onderneming runt.

Lees de commentaren hieronder en laat jouw inspireren door andere zaakvoerders van een kleine onderneming.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

Is aanwerven op basis van aanbevelingen een goed idee?

Ken je dat gevoel?

Je wilt een nieuwe werknemer aanwerven maar weet niet goed waar te beginnen?

Veel ondernemers nemen vaak een beslissing op basis van aanbevelingen van vrienden, familie of kennissen.

Maar wees op je hoede.

Want wist je dat dit eigenlijk één van de slechtste manieren is om een nieuwe werknemer aan te werven?

Ik hoor je al denken: “Hoezo dan?”.

Ik vertel je in deze video graag waarom. 😉

Wil je meer weten over hoe je een A-Team uitbouwt?

Hier is alles wat je moeten over rekruteren en selecteren.

 

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 121:

Hoe verkopen aanpakken? In deze podcast delen we onze verkooptips die we hebben opgedaan tijdens onze teambuilding in Parijs, waar we hebben ontdekt hoe toonaangevende winkels zoals Louis Vuitton en Gucci verkopen. We gaan ook in op de fouten die Cirque de Soleil maakte en bespreken hoe ze het anders hadden kunnen aanpakken. Door naar deze podcast te luisteren, kun je leren wat je hiervan kunt opsteken en hoe je dezelfde fouten kunt voorkomen.
Ben je benieuwd naar meer?

Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 120:

Een gezonde cashflow behouden is onmisbaar voor je onderneming. Zonder voldoende geldstroom, geen business.

In deze podcast bespreken we hoe je een optimale cashflow kunt realiseren. Hieronder vind je wat je kunt verwachten:

1. Permanent zicht op de cashflow.
2. Je hebt een extern paar ogen nodig om de blinde vlekken en de vicieuze cirkels binnen jouw zaak op te sporen.
3. Focus op je sterktes als je wil winnen.
4. Vergeet niet te vieren!
5. Durf out of the box te denken.

Extra tip: laat je op voorhand betalen voor een sterkere cashflow

Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.

Deze week in de Businesslab Podcast Aflevering 119:

Ben je ook soms gefrustreerd? Of word je wel vaker ontgoocheld? De reden van elke ontgoocheling is ALTIJD dezelfde. In deze video/podcast vertelt Xavier Debaere wat je kan doen om minder frustratie en ontgoocheling te ervaren.

#businesslab_be #workliveplay #ondernemerscoaching #ondernemers #zaakvoerders #meerwinst #meertijd #meeromzet #binnenhetjaar #podcast

Volg ons op Facebook, Instagram, Linkedin, Spotify en iTunes.

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers?

💪  Plug in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off! Of plan een gesprek met ons team.

Gelukkig Nieuwjaar 2023 Businesslab

Gelukkig Nieuwjaar iedereen!

Tijdens het Nieuwjaarsconcert van 1 januari 2010 nam ik de definitieve beslissing om mijn de zaak opgestart in 1995 te verkopen. Om eindelijk te doen waarvan ik al een tijd droomde: mensen inspireren en gelukkiger maken door mijn stem te laten horen.

Ik was ongelooflijk bang om in het onbekende te springen en het bedrijf dat ik jaar na jaar had opgebouwd met al zijn zekerheden te laten varen.

Maar de Franse dirigent Georges Prêtre van het jaarlijks concert in Wenen was de druppel (en de traan) die de emmer liet overlopen. Zijn passie en gedrevenheid op 86-jarige leeftijd om een hele zaal (en de rest van de wereld via de televisie) in beweging te brengen trokken mij over de streep.

Dat wil ik doen met de tweede helft van mijn leven: daar vooraan staan en iets betekenen voor diegene die bereid zijn om te luisteren…

De beelden op 23:35, 24:40 en 32:50 bijvoorbeeld blijven mij mateloos inspireren en zorgen ervoor dat ook 2023 een mooi jaar wordt samen met An en de honderden ondernemers die terug muziek in hun zaak willen…

Mogen deze beelden ook mijn ouders een riem onder het hart steken om de uitdagende periode waar ze nu inzitten door te komen. Want het leven is elke seconde waard geleefd te worden.

Wil je ook in de zaal zitten? Klik hier voor de details van de Businesslab Kick-off.

Xavier.

Vrolijk Kerstfeest Prettig eindejaar Businesslab

Vrolijk Kerstfeest!

Voor jou en alle mensen die jou dierbaar zijn…

Helaas zal het geen vrolijke dag zijn voor iedereen. Ik vertel je waarom.

Al weken rij ik hier in de buurt voorbij een grote nieuwbouw waar tot ’s avonds heel laat, een eenzame zelfstandige aan het pleisteren is.​​

Ook gisterenavond.

​Ja, op Kerstavond omstreeks 18u30 was hij moederziel alleen, nog bezig in het lege pand.

​​En tot mijn verbijstering was hij ook deze ochtend alweer aan de slag, toen ik om 9u naar de bakker reed om het gebak voor de Kersttafel.

Dat doet me zeer.
​Dat kan toch de bedoeling niet zijn?

Ondernemen doe je voor de vrijheid en de mogelijkheden, die je voor jezelf en je geliefden creëert.

Het doet me pijn dat er zelfstandige ondernemers zijn die de nodige kennis en de nodige inzichten nog niet hebben om van hun zaak en hun leven een succes te maken waarin ze zelf kunnen kiezen:

  • Wanneer ze werken,
  • Met wie ze werken,
  • Hoeveel ze werken en
  • Wat ze verdienen.

Voor ons gaat het over de juiste combinatie tussen voldoende verdienen en voldoende tijd hebben voor onszelf en onze dierbaren.

Van geld alleen word je niet gelukkig. Het is wat je ermee kan doen dat gelukkig maakt. En dat is in de eerste plaats “tijd” kopen:

  • Tijd voor ons gezin.
  • Tijd voor onze partner en onze kinderen.
  • Tijd voor onszelf, onze vrienden, onze familie.

En eens je dat snapt, wordt het helder.

Geld kan je op elk moment bijmaken.
​Tijd niet. De tijd die voorbij is, 😢 ben je voor altijd kwijt…

En daar kan je wel eens spijt van krijgen.

Daarom:

Mocht jij jou hierin herkennen? Stop dan de waanzin. Het kan anders.

Mocht je de partner zijn van een zelfstandige die vergeten is, dat jij op hem wacht, je kan er ook iets aan doen.

Onze ambitie is ervoor te zorgen dat nog meer ondernemers écht een Vrolijk Kerstfeest mogen beleven.
​Niet alleen vandaag, maar ook in de komende jaren.

We duimen voor jouw succes!

An & Xavier