De beste en makkelijkste manier om te leren is door jezelf te omringen met succesvolle mensen. Ga op zoek naar omgevingen waar jij opgetild wordt.

Succesvol zijn, leer je door succesvolle mensen gade te slaan, te bestuderen, te interviewen. En uiteraard door alles wat je van hen leert te implementeren in je leven of in je business.

Daarom is het goed om naar een groot voorbeeld te kijken. Want als je dan toch droomt, droom je beter groots ;-)

Een ondernemer waar ik naar opkijk, is Warren Buffet. Hij is de CEO van de Amerikaanse holding Berkshire Hathaway, en staat in de top drie van rijkste mensen ter wereld. Maar nog belangrijker: hij wordt gezien als een van de meest succesvolle mensen ter wereld. Ook staat Buffet bekend omwille van zijn liefdadigheid. Hij heeft beloofd om 99% van zijn rijkdom weg te schenken aan goede doelen, en daar is hij al bijna in geslaagd.

Zijn top 10 tips naar succes bundelde ik voor jou in dit blogbericht.

 

#1 Blijf investeren

Wie niet investeert, blijft stilstaan. Erger nog: die ondernemer gaat achteruit. Investeren is de motor van jouw onderneming.

Blijf investeren in jouw klanten. Stel jezelf de vraag hoeveel een klant jouw waard is.
Dit is een interessant startpunt om na te gaan hoeveel je mag / moet investeren in je klanten.

Investeer ook tijd. Tijd voor jezelf. Investeer in je persoonlijke ontwikkeling en in kennis waarmee je het verschil maakt. En blijf investeren in jezelf. Blijf een eeuwige leerling.

“The learners shall inherit the world.”

Wat dacht je van twee dagen tijd te investeren om aan jouw business te werken? Klik hier voor meer info & gratis tickets voor de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement.

 

#2 Durf anders zijn

Doe niet wat ‘iedereeen’ doet, en baseer je ook niet op de waarden van ‘iedereen’. Dan spring je er niet uit. Je blijft gewoon, gemiddeld, één uit de zo velen.

Volg je hart, en durf anders te zijn. Schat jezelf naar waarde en beoordeel jezelf volgens je eigen standaarden.

 

#3 Verspil geen tijd

Verspil geen tijd.

  • Neem snel beslissingen. Succesvolle ondernemers blijken snelle beslissers te zijn.
  • Vraag aan je medewerker of een collega-ondernemer om ervoor te zorgen dat je je deadline haalt.
  • Wees rechttoe rechtaan tijdens een verkoopgesprek.

Je hoeft niet rond de pot te draaien als het over de prijs van je dienst of product gaat. Je verdient het!

 

#4 Bepaal je strategie voor je start

Onderhandelen doe je best voor je aan een opdracht begint. Dan heb jij iets in handen dat de andere partij wil. Achteraf onderhandelen over de prijs lukt in de meeste gevallen niet meer.

Wees dus vooraf erg specifiek en stel gerichte vragen aan jezelf en de andere partij.

  • Wat zijn jouw verwachtingen?
  • Wat zijn de verwachtingen van de ander?
  • Hoe lang zal de opdracht duren?
  • Wat is jouw prijs?

Maak ook duidelijke afspraken met vrienden en familie over wat kan en wat niet kan. An schreef een vierdelige blogreeks over moeiteloos onderhandelen. Klik hier voor het eerste artikel in de blogreeks.

 

#5 Analyseer kleine uitgaves

De meeste ondernemers liggen enkel wakker van de grote in- en uitgaves. En natuurlijk hoef je je slaap niet te laten voor iets van € 20.

Toch loont het de moeite om kleine uitgaves die je regelmatig doet eens te analyseren.

Het is niet omdat je het NU zo doet, dat dat ook de beste manier is. Neem de tijd om andere opties te verkennen, om een offerte aan te vragen.

Wees waakzaam over jouw kleine uitgaves, want ze beïnvloeden je winst. Al wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te verdienen.

 

#6 Leen niet (te veel)

Investeringen leiden tot succes, maar daarvoor hoef je geen zware leningen aan te gaan. Leningen maken je niet rijk of succesvol. Warren Buffet heeft nooit geld geleend (zelfs niet om zijn woning af te betalen).

Veel mensen denken dat ze een nieuwe lening aankunnen. Maar dan komen ze voor de verrassing te staan dat het toch niet lukt.

Betaal af wat je kan. En een keer je zonder schulden zit, spaar dan geld zodat je het kan investeren.

 

#7 Zet door

Met volharding en talent boks jij, als zaakvoerder van een kleine onderneming, op tegen grotere spelers. Geef niet op als het even moeilijk gaat.

Enkel met doorzettingsvermogen en moed ben jij een winnaar.

Quitters never win, and winners never quit.

#8 Weet wanneer je moet stoppen

Investeerde je in een dure beursstand, maar leverde het niets op? Probeer het nog een keer, op een andere manier.

Maar verspil er geen drie keer je tijd en geld aan. Stop wanneer het nodig is, en sla een ander pad in.

Laat je angst voor het onbekende je niet tegenhouden om iets nieuws te proberen. Neem altijd weer opnieuw ACTIE!
Ben jij een actietype? Dan nodigen we je graag uit op onze Businesslab Kick-off, ons marketing- en netwerkevenement.

#9 Schat het risico in

Keuzes maken als kleine ondernemer is niet evident. Je stelt een beslissing maken al snel uit, of je twijfelt eindeloos.

Stel jezelf de vraag: “Als ik hierop inga, wat dan? Wat gebeurt er daarna?”

Beeld je eerst het worst-case scenario in, de slechtste afloop van een deal.
Doe daarna hetzelfde met de best mogelijke afloop.

Zo zie je welke keuze zwaarder doorweegt, en welke keuze voor jou de grootste voordelen met zich meebrengt.

Onthou: alles houdt een risico in. Het grootste risico is geen risico nemen.

 

# 10 Weet wat succes écht betekent

Hoewel geld belangrijk is (we moeten er niet over liegen ;-) ), meet je succes niet door de nullen op jouw bankrekening. Veel mensen zijn rijk, maar dat maakt hen nog niet succesvol.

Een succesvolle ondernemer deelt zijn succes met anderen. Ga zo veel mogelijk relaties aan met nieuwe mensen, ga netwerken, en schenk geregeld aan goede doelen.
Want alles begint bij geven. Je zal zien: wat je geeft, komt op de één of andere manier bij jou terug.

 

Benieuwd hoe wij ons succes (blijven) uitbouwen? Kom dan naar de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. We delen met jou hoe we onze aanpak veranderden, zodat we nu elk jaar opnieuw zes weken op vakantie gaan en elk jaar onze omzet verdubbelen. Klik hier voor meer info, getuigenissen en gratis tickets.

 

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

 

 

Bron: warrenbuffet.com

Wees bezwaren voor

Elke dag word je overstelpt door reclame of verkoopteksten: e-mails, flyers, folders, webteksten, advertenties, … Noem maar op.
Maar hoe vaak ga je er op in…? Bijzonder weinig, want de meeste reclames werken niet.

Ook jouw potentiële klant krijgt elke dag tientallen reclame of verkoopteksten om zijn hoofd geslingerd. Je zorgt er als ondernemer dus maar beter voor dat jouw verkooptekst wél overtuigt.

In dit blogbericht geef ik je mee hoe je de bezwaren van jouw klant weerlegt weerlegt waardoor je verkooptekst aanzet tot aankoop.

Focus op “ja, maar”

De meeste reclamemails worden geschreven vanuit een ik-verhaal:

  • “Mijn product is het mooiste”,
  • “Mijn service is de beste”,
  • “Ik ben de goedkoopste leverancier”
  • “Ik werk op traditionele wijze.”

Dat is de manier waarop we onbewust schrijven. Het voelt goed en natuurlijk aan want we zijn gek op ons eigen product of onze eigen dienst.
De keerzijde: erg overtuigend is dat niet.

Een betere aanpak – één die wél werkt – is schrijven vanuit de “ja, maar” van jouw potentiële klant.

Een potentiële klant die “ja, maar” zegt, is sowieso geïnteresseerd, maar heeft nog wat tegenwerpingen of twijfels. En dat is voor jou, als verkoper, een erg mooie kans om daarop in te pikken. Een potentiële klant die zijn twijfels uitspreekt, geeft jou de kans om jouw oplossing aan hem voor te stellen.
Zo ga je weerstand uit de weg.

Heb je al gezien hoe wij het aanpakken? In onze verkoopbrieven, op Facebook, in onze blogberichten… duwen we op de bezwaren die we horen van ondernemers. Een goed voorbeeld is de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. We krijgen vaak te horen:

“Me twee dagen vrijmaken voor de Kick-off wil ik graag doen, maar ik kan me moeilijk twee dagen vrijmaken of mijn winkel sluiten.”

Ons antwoord: “We zijn er ons van bewust dat ondernemers het druk hebben. Toch zijn we ervan overtuigd dat deze tweedaagse jouw onderneming een flinke zet vooruit zal geven. Net omdat je het vandaag zo druk, druk, druk hebt en weinig vrije tijd hebt, is dat dé reden om aanwezig te zijn op de Businesslab Kick-Off! We verzamelden de meest krachtige tools, de nieuwste inzichten en de meest innoverende technieken zodat jij jouw onderneming een boost kan geven.”

Wees bezwaren voor

Bezwaren weerleggen in geschreven teksten

‘In het echt’ is dit makkelijker. Je hoort je potentiële klant “ja, maar” zeggen.

Online is dit ietsje moeilijker. Je hoort je potentiële klant niet, hij zit verstopt achter zijn scherm en toetsenbord. En het ‘ergste’: hij haakt gewoon af, als jij hem geen antwoord geeft op het bezwaar dat hij zich in zijn hoofd stelt.

Onthou dat het succes van jouw verkooptekst grotendeels afhangt van twee dingen:

  1. De helderheid van het ultieme voordeel voor je klant
  2. De sterkte van het weerleggen van de bezwaren van de klant

Wees de bezwaren voor

Bezwaren en “ja, maar” voorkomen, is uiterst belangrijk. Ik ben soms verbaasd als ik hoor waarom een potentiële klant op het einde toch afhaakt.

Neem nu het voorbeeld van onze Businesslab Kick-off opnieuw erbij. Een ticket voor dit tweedaags event is gratis. We vragen slechts €67, voor twee dagen catering. “Dat is erg laagdrempelig”, zo redeneerden Xavier en ik. “Zo neemt elke ondernemer met goesting twee dagen vrij om naar Gent te komen.”

En toen vingen we op dat sommigen dit té goedkoop vinden. Goedkoop associëren ze met ‘niet waardevol’.

Daarom communiceren we erg duidelijk over de prijs:

De Kick-off is echt low budget, zo goed als gratis. Waarom?

Een dergelijk 2-daags seminar kost gemiddeld € 1497 en meer. Maar onze missie bestaat erin zoveel mogelijk zelfstandigen en zaakvoerders van kleine ondernemingen de kracht, de energie en de tools aan te reiken om net datgene te doen wat ze graag en goed doen. Zonder geldzorgen. En zo de onderneming van hun dromen uit te bouwen. Als deelnemer aan de Kick-off proef je van alles wat we te bieden hebben. Je doet heel veel kennis en inzichten op waarmee je dadelijk aan de slag kan.
Je maakt ook kennis met onze stijl en onze manier van werken. Zo kan, wie met ons verder wil gaan, een weloverwogen beslissing nemen om zich te laten begeleiden en met ons mee te stappen in een business & levensveranderend groeitraject.

En we doen er nog een schepje bovenop: we voerden onze ‘ijzersterke garantie’ in:

100% Risico Vrij. Onvoorwaardelijke GELD TERUG garantie + € 250
Mocht de Businesslab Kick-off op één of andere manier niet voldoen aan je verwachtingen, dan betalen wij jouw bijdrage voor de training + 250 euro terug.
Je hoeft ons zelfs geen flauw excuus te verzinnen. Geen vragen. Geen gedoe. We betalen je bijdrage voor de training terug en doen er 250 euro bovenop. We willen niets liever dan zelfstandigen en zaakvoerders van kleine ondernemingen succesvol en tevreden maken.
Je neemt GEEN risico.
Wij nemen het voor jou. Zo kan je niet anders dan naar de Businesslab Kick-Off te komen!

Alweer een bezwaar minder ;-)

En maar goed ook, want elke twijfel, hoe klein dan ook, zorgt ervoor dat jouw potentiële klant niet overgaat tot ACTIE.

Herzie jouw communicatie

Hoe pak je dit nu concreet aan?
Die onuitgesproken vragen, die bezwaren, die “ja, maar”, counter je dadelijk in jouw doorlopende (web)verkooptekst
Of je kiest ervoor om alle veelgestelde vragen te bundelen. Die zet je dan in een sectie “veelgestelde vragen” op je website.
Tot slot voeg ik er nog één erg handige tip aan toe. Als je altijd dezelfde bezwaren te horen krijgt, dan is er iets niet ok in je communicatie. Controleer wat jij moet toevoegen (of weglaten) in jouw communicatie zodat het bezwaar zichzelf vernietigt. Luister dus goed naar wat jouw (potentiële) klanten je vertellen en herzie regelmatig jouw communicatie.

Nu aan jou…
“Welke bezwaren neem je vandaag al weg in jouw verkoop(teksten)” en beter nog: “Welke kan je voortaan beter vooraf wegnemen?”
Wil je meer (marketing)tips om jouw winst te verdubbelen?
Dan nodigen we je uit naar de Businesslab Kick-off ( ;-) ).
Klik hier voor info, getuigenissen & gratis tickets.
Ik duim voor jouw succes!
An.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.
Je website is niet voor iedereen

In het blogbericht “De grote leugen over je website” vertelde ik jou dat zaakvoerders van kleine ondernemingen overtuigd zijn van één iets. Ze denken dat ze een stroom van nieuwe klanten aantrekken dankzij een mooie website.
Maar dat is een foute redenering…

Het eerste (en het belangrijkste) dat je website moet doen, is jouw bezoeker doen stoppen. Je moet hem tot stilstand krijgen. Want surfen op het internet is net als door een shoppingcenter rijden aan 60 kilometer per uur. Hoe je jouw bezoeker doet stoppen, lees je in dit blogbericht.

Daarna zijn de meeste ondernemers enkel gefocust op de cijfers. Hoe vaak is mijn website bezocht? Hoeveel bezoekers telt mijn website?

Ga liever na wie jouw website bezoekt. Want de meeste ondernemers vergeten dat niet elke bezoeker hoeft te stoppen bij hun website.

Je website is niet voor iedereen

Je website is niet voor iedereen

De waarheid is zelfs dat heel wat voorbijgangers beter verder surfen, zonder stil te staan bij jouw website. Alleen de bezoeker die in jouw doelgroep zit, wil je vastpakken. Lees hier hoe je je ideale doelgroep samenstelt.

Of kom naar de Businesslab Kick-off en ga onmiddellijk aan de slag met dé marketing voor kleine ondernemingen waarmee je vanaf de eerste dag meer klanten aantrekt.

 

Selecteer door een aanlokkelijke titel

Een uitstekende manier om jouw doelpubliek te selecteren, is door aanlokkelijke titels te gebruiken.

Neem nu het voorbeeld op onze homepagina:

homepage-businesslab-e-boek-21-geheiemen

 

Door het stuk “92% van je concurrenten” voelt de huismoeder van 35 jaar die van een uitkering leeft  zich niet aangesproken. En maar goed ook: Businesslab werkt uitsluitend met zaakvoerders (m/v :-) ) van kleine ondernemingen.

Wanneer je naar onze homepagina surft (www.businesslab.be), zie je helemaal bovenaan staan: “Verdubbel je winst en je vrije tijd”. Verdubbel je winst: dit spreekt alleen zelfstandigen en ondernemers aan.

Een ander voorbeeld is het e-boek dat An schreef: 18 Tips voor een businesskaartje. De titel suggereert dat je een businesskaartje hebt. Door deze titel voelt een arbeider zich niet aangesproken. Perfect: hij zit niet in onze doelgroep.

 

Toch filteren we met deze laatste titel nog niet genoeg. Heel wat werknemers hebben immers ook een businesskaartje. Zijn de 18 tips dan niet waardevol voor deze werknemers?

Jawel. Even waardevol als voor de zaakvoerder van de kleine onderneming die wél in onze doelgroep zit. Maar het is onze keuze om alleen aan de slag te gaan met deze laatste groep mensen!

We zouden deze titel dus nog kunnen verbeteren en er het volgende van maken: “18 tips om van het visitekaartje van zaakvoerders van kleine ondernemingen een verkoopmachine te maken”.

En nu?

Dit is belangrijk voor de volgende stap.
Wat doe ik nu, als ik de juiste bezoeker vast heb?

In een volgende ondernemerstip deel ik met jou hoe we van deze bezoeker een potentiële klant maken.

Loop je vast in je zaak omdat je niet de winst draait die je wil, hoewel je je kapot werkt?
Kom naar de Businesslab Kick-off en ontdek in minder dan 48 uur de ongebruikelijke kleine stappen (die je concurrent niet weet) die je direct meer winst en meer vrije tijd opleveren. Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

je hebt maar 4 seconden om je bezoeker te stoppen

In een vorig artikel had ik het over de verkeerde gedachte waaraan wegdesigners vasthouden. En daardoor zijn zaakvoerders van kleine ondernemingen overtuigd  dat ze een stroom van nieuwe klanten aantrekken dankzij een mooie website. Lees “De grote leugen over je website“.

Mannen 8. Vrouwen 4.

Eens je een bezoeker op je site hebt, is je eerste grote uitdaging hem tot stilstand krijgen. Want surfen is net als door een shoppingcenter rijden aan 60 kilometer per uur.

Gemiddeld neemt een mannelijke bezoeker binnen de 8 seconden de beslissing om je website te verlaten of hem verder te verkennen. Vrouwen beslissen nog sneller: je hebt amper 4 seconden om ze te overtuigen om verder te klikken binnen je website.

De trend om heel snel te beslissen zet hem steeds verder door. Nu wordt maar liefst 50% van alle sites mobiel bekeken. Het beeldscherm is veel kleiner dan op een computer en er wordt dus ook minder informatie weergegeven.
Gevolg? De surfer beslist nog sneller om weg te gaan.

website bezoeker stoppen

Stop hem!

Jouw bezoeker is op zoek naar informatie, niet naar webkunst!
Een grafische, moderne website met een mooie, grote foto zal zijn zoektocht naar info niet stoppen. Het zal zijn zoektocht gewoon vertragen, in het beste geval.

Je hebt een krachtige titel met een aanlokkelijke boodschap nodig, die:

  • ofwel een antwoord is (of suggereert) op het probleem waarmee jouw bezoeker nu zit.
  • ofwel de bezoeker intrigeert.

Hieronder een goed voorbeeld, onze homepagina:

homepage-businesslab-e-boek-21-geheiemen

Hieronder nog twee andere voorbeelden:

 

Niet onbelangrijk: niet iedere bezoeker hoeft te stoppen bij jouw website. De waarheid is zelfs dat heel wat voorbijgangers beter verder surfen, zonder stil te staan. Alleen de bezoeker die in jouw doelgroep zit, wil je vastpakken.

In een volgende ondernemerstip deel ik met jou waarom het zo belangrijk is dat alleen maar de juiste bezoeker stil staat bij je website. Je wil niet dat iedere bezoeker actie onderneemt op je website. Ik zal je ook laten zien hoe je het aanpakt om de bezoeker te filteren.

Loop je vast in je zaak omdat je geen klanten aantrekt met je website? En omdat je niet de winst draait die je wil, hoewel je je kapot werkt?
Kom naar de Businesslab Kick-off en ontdek in minder dan 48 uur de ongebruikelijke kleine stappen (die je concurrent niet weet) die je direct meer winst en meer vrije tijd opleveren.
Klik hier voor meer info.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.
PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

Complimenten aan alle vaders

Zoals je wel weet, was het zondag Vaderdag. Voor mij de perfecte aanleiding om alle vader-ondernemers eens oprecht te waarderen.

In een tijd waarin alles supersnel evolueert en je business alle nood aan aandacht heeft, voel je je van tijd tot tijd schuldig omdat de momenten die je aan je partner en je kinderen besteedt schaars zijn.

Het mag wel eens gezegd worden: ook voor vader-ondernemers is het niet altijd makkelijk.

En dat vergeten we wel eens…

Van een oud naar een nieuw denkpatroon

Complimenten aan alle vadersHet heeft te maken met de verandering van het oude denkpatroon. Vaders kregen in onze voorgeschiedenis vaker een kleine rol toebedeeld in de opvoeding van hun kinderen. De woorden ‘opvoeden’ en ‘vader’, dat ging lange tijd niet samen. De vader was kostwinner, hij zorgde voor brood op de plank.

Opvoeden was een taak die weggelegd was voor de moeder. De nieuwe trend dicteert vandaag iets anders.

Tegenwoordig worden vaders steeds meer aangespoord om bij te springen in het huishouden. Zo nemen ze hun rol op in de praktische organisatie van het gezin. Zo doet hij ook eens de afwas, de strijkt of maakt hij de bedden op.

Het is een positieve wending, die zowel voor vader als voor moeder voor heel grote veranderingen zorgt.
Nu de moeder een deel van haar taken kan overlaten aan haar man,heeft ook zij de ruimte om zich verder te ontwikkelen en zich op de arbeidsmarkt te wagen. En dat is goed. Maar de rol van de vader in het huisgezin is vandaag nog steeds niet goed duidelijk.

Of je het nu wil of niet, de oude gedachte…

Noem het maar gerust het oude patroon. Het leeft onbewust nog steeds in ons voort, waardoor we de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen, als het puntje bij paaltje komt, toch bij de moeder blijven leggen.
En vader wordt alleen de rol van “bijspringer” toebedeeld. Hij springt bij en helpt waar nodig.

 

Waar past hij dan in het plaatje, als het om opvoeding gaat? Dat verliezen we wel eens uit het oog…

Zeker vader-ondernemers leggen zichzelf vaak in een plooi om toch maar tegemoet te komen aan het nieuwe wereldideaal: “De nieuwe man”. Maar of ze nu wel of niet regelmatig bijspringen, vaders spelen wel degelijk een eigen, belangrijke rol in de opvoeding.

De tijd dat je investeert in je business gaat niet alleen over jou…

Ga maar eens na. Wat typeert een vader-ondernemer? En welke mooie voorbeelden stelt hij aan zijn kinderen?

  • Het zit in zijn natuur om op avontuur te gaan, om spanning op te zoeken, om te ondernemen.
  • Maar ook om praktisch na te denken, om oplossingen te bieden bij problemen.
  • Hij neemt graag risico’s en wil grenzen verleggen.
  • Hij neemt gezag en daagt (zijn kinderen) uit.
Gelukkige Vaderdag, van Olivier, de zoon van Xavier…

Bedankt, vader-ondernemers!

Het is een heel lijstje. En je kan er ongetwijfeld nog zaken aan toevoegen.

Dus misschien moeten we vader-ondernemers net daarin gaan erkennen. Moeten we hen erkennen en bedanken voor hun ‘mannelijke bijdrage’ in de opvoeding.
En niet enkel en alleen voor de hulptaken, waarbij ze de moeder ondersteunen…

Op die manier kunnen ze samen, als vader en moeder, zorgen voor een complete opvoeding. Met aandacht en respect voor elkaar.

  • Bedankt aan alle vaders die soms wat erkenning missen.
  • Bedankt aan alle vaders die worstelen met schuldgevoel omdat ze soms te kort schieten in tijd om “bij te springen”.
  • Bedankt aan alle vaders die hun mannelijke taken met de grootste zorg uitvoeren.

Ze verdienen vandaag een oprechte ‘dankjewel‘!

An.

PS: Wil jij toch werk maken van een betere work-life balans? Schrijf je dan vandaag nog in voor de Businesslab Kick-off.

Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

 

Onderhandelen - bonus

 

Onderhandelen doe je alleen maar als je er vanuit gaat dat het iets positiefs zal opleveren. In de vorige vier blogs deelde ik met jou al vier tips om moeiteloos tot een win-winsituatie te komen.

Maar geen enkel stappenplan, geen enkele spelregel kan jou succes garanderen als jouw gesprekspartner beschikt over een beter netwerk, meer middelen… en hij zo alle macht in eigen handen houdt. Daarom geef ik jou deze BONUS mee: ongelofelijk waardevol bij het onderhandelen.

Onderhandelen - bonus

In zo’n situatie is het belangrijk om je op twee punten te concentreren:

  1. Bescherm jezelf tegen een akkoord dat je eigenlijk niet wil sluiten. Zet je grenzen.
  2. Ontwikkel een BAZO.

 

Wil je meer tips om uit te groeien van zelfstandige tot succesvol ondernemer? Neem dan zeker een kijkje op onze website. Schrijf je in voor de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerk evenement – enkel met enthousiaste zaakvoerders van kleine ondernemingen!

 

Zet jouw grenzen

Het stellen van jouw grenzen is ongelofelijk belangrijk bij onderhandelingen. Door te weten wat jouw grenzen of limieten zijn, bescherm je jezelf immers tegen akkoorden die je eigenlijk niet wil sluiten. Succesvolle ondernemers laten niet over zich lopen of overtuigen om een akkoord te sluiten waar ze niet volledig achter staan!

Om ongunstige situaties te voorkomen, is het dus goed om de meest ongunstige limiet te kennen, die jij toch nog acceptabel vindt. Die limiet kan je beschouwen als jouw ‘minimumgrens’.

  • In een verkoopgesprek zou dat bijvoorbeeld de laagste prijs kunnen zijn die jij wil/kan accepteren.
  • Ben jij de koper, dan zou het de maximum prijs kunnen zijn die jij wil/kan betalen.

Wanneer je deze limieten voor jezelf kent, bescherm je jezelf tegen (emotionele) druk. Of tegen de impulsieve verleiding van het moment.

Let wel op! Een limiet beschermt je inderdaad tegen het akkoord gaan met een voorstel dat niet gunstig is voor jou. Maar er hangt ook een minder kantje aan vast. Het kennen van jouw limiet kan er jou ook van weerhouden om creatieve oplossingen te bedenken, waarvan het verstandig zou zijn om die net wel te accepteren…

Voorbeeld

Jan verkoopt zijn auto. Hij had er graag € 5000 voor gekregen. Paul heeft interesse, maar wil maximum € 4500 geven.

Beide mannen kunnen voet bij stuk houden. Zo komen ze echter nooit tot een win-winsituatie.

Jan kan evengoed volgend voorstel doen: €5000 voor de auto, en dan mag Paul de GPS en winterbanden erbij hebben.

Dit creatieve voorstel is acceptabel voor zowel Jan als Paul.

 

Het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling

De reden waarom je onderhandelt, is omdat je iets beters wil hebben dan de resultaten die je krijgt zonder onderhandelen. Met andere woorden: onderhandelen moet jou  iets opleveren. Anders doe je het beter niet.

Maar als je nu in een situatie terechtkomt en onderhandelen jou niets oplevert… Wat doe je dan? Wat is het alternatief?

 

Het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling.

In zo’n situatie val je terug op jouw BAZO: het Beste Alternatief Zonder Onderhandeling.

Jouw BAZO is het alternatief dat je in je hoofd of achter de hand hebt. Je gebruikt het in het geval de onderhandeling op niets uitdraait. Of als je helemaal niet aan de onderhandeling begint.
Met een duidelijke BAZO achter de hand, ben je flexibel genoeg om mogelijke creatieve oplossingen te verkennen. In plaats van elke oplossing af te wijzen die niet aan je limiet voldoet, vergelijk je deze voorstellen beter met je BAZO. Zo zie je of het voorstel meer of minder aan je belangen voldoet.

 

Mijn ervaring leert dat wie niet goed heeft nagedacht over zijn BAZO, onderhandelt met z’n ogen dicht. Wie niet goed heeft nagedacht over zijn BAZO, gaat té vlug akkoord met één van de creatieve oplossingen.

 

Denk hier even over na.
Als je nog meer interessante groeitips wil ontdekken, schrijf je dan in voor de volgende Businesslab Kick-off. Info & tickets vind je hier.

Ik duim alvast voor jouw succes!

An.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

onderhandelen

In alle systemen en processen waar je maar aan kan denken,  heb je stappen of spelregels. Denk maar aan het opstellen van een offerte, posten op Facebook, het schrijven van een blogbericht.
Bij onderhandelen is dat niet anders.

Vele zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn zich daar echter niet van bewust. Sommigen willen kost wat kost ‘winnen’ tijdens een onderhandelingsgesprek. Anderen laten dan weer over zich lopen…

Daarom schreef ik deze blogreeks. Ik deel met jou vier spelregels waarmee je zonder moeite onderhandelt naar win-win.
In mijn vorige blogs gaf ik je al spelregel 1-4, spelregel 2-4 en spelregel 3-4 mee.

Vandaag krijg je van mij de laatste.

Wil je meer tips en tricks om succesvol te ondernemen? Schrijf je dan zeker in voor de Businesslab Kick-off.

Onderhandel niet met een persoonlijk standpunt

Als de belangen van twee partijen recht tegenover elkaar staan, dan bestaat de kans dat één van die partijen éénzijdig doorgaat. Hij blijft gewoon koppig en wil niet afwijken van zijn stelling, nood of vraag. Zoals ik al vertelde in eerdere blogs, levert dit vaak onaangename situaties op. Je hebt het waarschijnlijk zelf al meegemaakt, zo’n gesprek waardoor je in een win-verliessituatie terechtkomt.

In zo’n geval kan je tegenspel bieden door vol te houden dat het persoonlijke standpunt van de ander niet genoeg is. Benadruk dat jullie samenwerking of deal in verhouding moet staan tot een redelijke norm.

Spelregel 4: Ga op zoek naar een objectieve norm waarop beide partijen kunnen terugvallen.

Wat is een ‘redelijke norm’?

Dat hangt af van jouw situatie. Een redelijke norm kan de marktwaarde zijn van een product. Het kan ook de opinie zijn van een deskundige. Het kan de traditionele gewoonte zijn bij zaken doen. Of de wet. Of bij klantenonderhandelingen: de algemene verkoopsvoorwaarden.

Wanneer beide partijen op zoek gaan naar zulke criteria, zo’n objectieve standpunten, dan hoeft geen van de partijen aan de ander toe te geven. Zo komen beiden partijen sneller tot een redelijke oplossing.

onderhandelen

Voorbeeld 1

Bij de verkoop van je tweedehandswagen is er onenigheid over de prijs. Jij vindt het een goede prijs, de potentiële koper vindt hem natuurlijk te duur.

Ga op zoek  naar een objectieve norm. Dat kan bijvoorbeeld de marktwaarde zijn, het aantal kilometers, het al dan niet hebben van een officieel keuringsbewijs, een volledig ingevuld onderhoudsboekje…

 

Voorbeeld 2

Laat ons het voorbeeld vanuit het blog met spelregel 1-4 even terugnemen. Je vriendin koopt bij jou schoenen in de winkel. Wanneer ze aan de kassa komt zegt ze lachend:

“Zeg, ik krijg toch wel wat korting, hé? Voor je beste vriendin mag er toch wel wat van af zeker?”

Wat doe je dan?

Hier kan je vragen:

  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik aan een vriendin korting geven op een product dat naar waarde is geprijsd?” of
  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik de kwaliteit van mijn product of dienst minder gaan waarderen als het voor een vriendin is?” of
  • “Volgens welke objectieve norm of volgens welk criterium zijn de producten of diensten die je bij een vriendin koopt van mindere waarde?”

 

Voorbeeld 3

Je bent Paul, een schrijnwerker. Je wordt gecontacteerd door Jan, die net een oude vervallen woning gekocht heeft waar heel wat aan gewerkt moet worden. Jullie  beslissen om dit project samen onder handen te nemen. De samenwerking is top.

Na afloop van dit project staat Jan op het punt om opnieuw te investeren in een oud vervallen pand, dat gerenoveerd moet worden.  De deal wordt gesloten en Jan stort bij wijze van engagement een voorschot op jouw rekening. Drie weken voor de start van de werken wil Jan de hele zaak annuleren en vraagt hij jou om de reeds betaalde voorschotten terug te storten.

Wat doe je dan?

Hier kan je vragen:

  • “Op basis van welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik als leverancier afzien van de deal waar wij, beide partijen, ons voor engageerden?”
  • “Op basis van welke objectieve norm of volgens welk criterium moet ik als leverancier ingaan op de eenzijdige vraag om de deal te annuleren en de reeds betaalde voorschotten nog terug te storten?”

Je ziet: in elke situatie vind je een een objectieve norm waaraan je jouw vraag of stelling, of die van jouw onderhandelingspartner kan staven.

 

Wil jij oefenen in onderhandelen, en voortaan succesvol leven en ondernemen? Registreer je dan voor de volgende Businesslab Kick-off. Je krijgt er tips en tricks die je onmiddellijk kan toepassen om jouw leven en jouw onderneming succesvol te maken. De Businesslab Kick-off is hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Schrijf je nu in.

Volgende week geef ik je nog een BONUS mee. Zo heb je geen enkele reden meer om angstig naar een onderhandeling te gaan.

 

Ik duim voor jouw succes!

An.

PS: Laat hieronder jouw reactie na of deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

win-winsituatie onderhandelen

Dat goed onderhandelen een belangrijke voorwaarde is om succesvol te ondernemen, dat moet ik niet meer vertellen, geloof ik.
Toch vinden veel ondernemers het moeilijk en vaak voelen ze zich er ook heel ongemakkelijk bij. Leren onderhandelen is dan ook een onmisbaar leer- en groeiproces.

Registreer je daarom vandaag nog voor de laatste vrije plaatjes van de Businesslab Kick-off, ons tweedaags netwerk- en marketingvent voor zaakvoerders van een kleine onderneming. Verzeker je van je plaats; de zaal zit bijna vol en het aantal stoelen is beperkt.

 

Hoe zou het voor jou zijn mochten er voortaan geen verliezers, maar enkel nog winnaars zijn?

Zolang je onderhandelen als een wedstrijd ziet waarbij er een winnaar en een verliezer is, dan lijkt dit gevoel me volledig aanneembaar. De win- verliesgedachte zorgt voor angst en onzekerheid, en dus ook voor een blokkade. Of je wil de ander niet overtroeven, of je wil niet afgaan als verliezer.

In de vorige 2 blogs gaf ik je al spelregel 1-4 en spelregel 2-4 mee zodat je straks onderhandelt vanuit een win-wingedachte.
In dit blog geef ik je de derde spelregel mee.

Spelregel 3: Verzamel meerdere oplossingen die in het belang zijn van beide partijen voordat je gaat kiezen.

 

Met deze spelregel in je hoofd ga je op zoek naar verschillende mogelijkheden of opties om tot een oplossing te komen.
De voorstellen die je hier neerzet, zijn de zaken die jij aan jouw kant ziet als mogelijke oplossingen, en die jouw onderhandelingspartner aan zijn/haar kant ziet als mogelijke oplossingen.

Stel …

Voorbeeld 1

Je sluit mondeling een deal af met een leverancier. Wanneer je de offerte krijgt, merk je tot je grote verbazing dat er een serieus voorschot betaald moet worden. Dit werd echter niet genoemd tijdens de deal.

Voordat je de leverancier belt, is het goed om enkele mogelijke oplossingen te bedenken. Je voorziet best oplossingen die stroken met jouw belangen, maar ook met de belangen van de leverancier.

Misschien heeft de leverancier zich vergist. Of misschien blijft het voorschot, maar kwam dat niet ter sprake tijdens de deal. Misschien kan je het voorschot dan afbetalen over een langere termijn? Misschien wordt het voorschot gehalveerd? Misschien krijg je procentueel wat extra korting? Misschien…

 

Voorbeeld 2

Jouw klant wil omwille van een tijdelijk moeilijke financiële situatie het project dat hij zo graag wilde annuleren. Het voorschot betaalde hij enkele weken geleden al.

Lijst dan zoveel mogelijk opties op die voor beide partijen OK zijn, zonder de belangen te schenden van elkaar.

Misschien kan de samenwerking uitgesteld worden. Misschien kan er een afbetalingsplan opgesteld worden. Misschien kan er een wederdienst gevraagd worden en kan de prijs op die manier gedrukt worden. Misschien…

win-winsituatie onderhandelen

Weg met angst en stress bij het onderhandelen

Je begrijpt het al. Als je op zoek gaat naar zoveel mogelijk opties, verhoog je de kans om samen tot een win-winsituatie komt met een maximaal effect.

En wie dit lijstje met opties opmaakt nog voor het gesprek begint, vloeit makkelijker door het onderhandelingsgesprek. Zo ervaar jij voortaan geen angst of stress meer wanneer de volgende onderhandeling opdaagt.

 

Volgende week geef ik je de vierde en laatste spelregel mee. Zo sluit jij de deal en loop je samen met je onderhandelingspartner blijgezind door de deur naar buiten.

Ik duim voor jouw succes!

An.

Ontdek op de Businesslab Kick-off  – hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen – nog meer tips hoe jij van jouw zaak een florerend bedrijf maakt.
Schrijf je nu in.

 

PS: Laat hieronder jouw reactie na of deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

onderhandelen - costa brava

Iedereen onderhandelt. Dag in dag uit zelfs.

  • Als je je zoon vraagt om te stofzuigen,
  • Als je partner je vraagt om mee te gaan shoppen en je eigenlijk liever naar het voetbal kijkt. Of net andersom.
  • Als je geen zin hebt om mee te gaan naar het verjaardagsfeestje van je schoonmoeder.
  • Als je afspreekt met vrienden om samen iets te gaan eten.

En uiteraard onderhandel je als ondernemer ook voortdurend met klanten, leveranciers en partners.

Stop met argumenteren

Bij het onderhandelen willen we maar al te vaak de macht naar ons toetrekken. En blijven we hangen bij het argumenteren. Daarom deze blogreeks, waarin ik je 4 spelregels meegeef waardoor je met gemak onderhandelt.

Door deze 4 spelregels correct toe te passen, sta jij voortaan stevig in je schoenen en bekom je dat jij én je onderhandelingspartner beide krijgen wat je nodig hebt.

Vorige week legde ik spelregel 1 om win-winsituaties te creëren uit. Situaties waarvan zowel jij, als je gesprekspartner beter van worden.

In dit blog heb ik het over de tweede spelregel bij onderhandelen. Stop met argumenteren.

Spelregel 2: Concentreer je op de wederzijdse belangen, niet op de verschillende standpunten.

De ene denkt wit, de ander zwart. Wie zal zeggen wie er gelijk heeft?

Voorbeeld 1
Als het tijd is om te gaan slapen wil je zoon zijn gsm meenemen naar zijn kamer. Jij, als pa of ma, wil dat zijn smartphone beneden blijft.

Zolang je in het gesprek die hierna volgt blijft hangen in voor- en tegen argumenten, los je niets op.
Dan hoor je enkel dit soort zaken:

  • “Je hebt je nachtrust nodig.”
  • “Ik ben niet moe en ik slaap genoeg.
”
  • “Je moet doen wat ik zeg.”
  • “Ma, ik ben al 15!”

Herken je dit?

Zo kan het nog wel een tijdje doorgaan… Jullie kunnen uren voor-en tegenargumenten blijven oprakelen. En wie heeft gelijk? Vanuit macht zou je inderdaad kunnen zeggen: “Jij moet naar me luisteren! Ik ben je vader/moeder.” Maar geloof me. Macht is is nooit een langetermijnoplossing en strooit vroeg of laat roet in het eten.

Voorbeeld 2

Stefanie en Tom willen samen op reis. Ze surfen wat op het internet, op zoek naar de ideale bestemming. Tom stelt Zwitserland voor. Hij wil erg graag de bergen in. Stefanie kiest voor de Costa Brava, het strand.

Hier opnieuw hetzelfde: argumenteren helpt niet. Het gesprek gaat zo:

  • “Ik wil naar Zwitserland.”
  • “Ik naar Spanje”
  • “We zijn vorig jaar al naar Italië geweest. Dat is weer dezelfde kant uit. Zwitserland is eens wat anders.”
  • “Moet jij altijd je zin krijgen?”

Als zowel Stefanie als Tom voet bij stuk houden komen ze er niet uit.  Net zoals in vorig voorbeeld.

In beide gevallen wordt er eigenlijk gewoon naast elkaar gepraat. Geen van beide luistert naar wat er echt bij de ander leeft.

Wie het langste doorgaat wint en dan resulteert het onderhandelen eerder in “punten scoren”. “Ik ben de sterkste.” En dat geeft geen positieve invloed op de relatie. Noch op die van jou en je zoon. Noch op die van Stefanie en Tom. Het onevenwicht (win-verlies) zal vroeg of laat hersteld moeten worden.

costa brava

Ga op zoek naar de wederzijdse belangen.

Praat met elkaar en onderzoek waarom de stelling van de ander zo belangrijk is.

Ga op zoek naar de belangen van beide partijen. Zo kom je te weten wat ieder van jullie drijft.

Zo ontdek je in voorbeeld 1 dat je zoon nog even wil chatten met zijn vriendinnetje die pas om 10.00u thuiskomst van de volleybaltraining. En hoor je hoe belangrijk hij het vindt haar nog even te horen.

Anderzijds komt jouw zoon te weten dat jij graag hebt dat hij uitgeslapen is, want je bent bezorgd over zijn prestaties op school.

En in voorbeeld 2 komt Stefanie te weten dat Tom droomt van een groene en actieve vakantie in de natuur. Stefanie wil op haar beurt na een lang werkjaar liever rusten. Ze wil graag genieten van de afwisseling van de warmte van de zon en het verfrissende water waarin ze kan zwemmen.

Door op zoek te gaan naar wat iedereen echt aanbelangt, kom je al een stap dichter van de perfecte deal waarbij geen verliezers zijn.

Ik duim voor jouw succes!

Volgende week geef ik je een derde spelregel mee.

An.

Ontdek op de Businesslab Kick-off  – hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen – nog meer tips hoe jij van jouw zaak een florerend bedrijf maakt.
Schrijf je nu in.

 

PS: Laat hieronder jouw reactie na of deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

Onderhandelen doe je dagelijks. Met je klanten, je leveranciers, je medewerkers, je partner, je kinderen…

Vaak loopt het niet zoals je wil.
En dan loop je de rest van de dag chagrijnig rond. Stemmetjes in je hoofd fluisteren wat je wel of niet had moeten doen of zeggen. Ken je dat gevoel?

In deze blogreeks ontdek je hoe je een win-winsituatie creëert.
Situaties waarvan zowel jij, als je gesprekspartner beter van wordt.

Onderhandelen

Onderhandelen is niet eenvoudig

Vaak trekken we het gelijk naar onze kant, en beginnen we met argumenteren waarom onze vraag de meest logische is. Met als gevolg dat we in een win-verliessituatie terecht komen (of net andersom, als jij het onderspit delft).

Toch maakt het niet uit, of je nu wint of verlies. In een win-verliessituatie verlies je steeds allebei, hoewel dat in eerste instantie niet zo lijkt.

Als je ‘wint’, gaat je klant of leverancier weg met een hoofd vol frustraties. Denk je dan dat hij nog terugkomt?
En als jij ‘verliest’, dan loop je de rest van de dag rond met een lang gezicht. Omdat je voortdurend denkt aan wat je wel of juist niet had moeten zeggen.

Win-winsituaties

Door een win-winsituatie te creëren voor jou en je gesprekspartner, win je allebei.
Dan ga jij tevreden weg, want je hebt gekregen wat je wil.
En je klant of leverancier? Die is ook blij. Hij heeft ook wat hij wil.

Door 4 spelregels correct toe te passen wint iedereen, en tover je met gemak elke onderhandeling om in een win-winsituatie. Hieronder ontdek je alvast de eerste spelregel.

Spelregel 1. Maak een onderscheid tussen de inhoud van het probleem en de rol/ de relatie die de ander persoon vervult

Voorbeeld 1

Je hebt een schoenenwinkel. Jouw goede vriendin, Sarah, komt bij je langs om een paar schoenen te kopen.
Nadat ze een aantal schoenen gepast heeft, kiest ze er een paar uit. Ze komt naar de kassa en zegt je lachend:

“Zeg, ik krijg toch wel wat korting, hé? Voor je beste vriendin mag er toch wel wat van af zeker?”

Wat doe je dan?

Dit is natuurlijk een lastige situatie, want privé en professioneel worden hier vermengd.
Privé kan je het echt goed met elkaar vinden, Sarah is een goede vriendin.
Maar nu gaat het wel om een zakelijke relatie. Jouw schoenwinkel is jouw broodwinning en jij staat op dit moment in de rol van zaakvoerder.

Voorbeeld 2

Je bent Paul, een schrijnwerker. Je wordt gecontacteerd door Jan.  Hij heeft net een oude vervallen woning gekocht waar heel wat aan gewerkt moet worden. Jullie komen bij elkaar en beslissen om dit project samen onder handen te nemen. De samenwerking verloopt vlot en de communicatie is aangenaam. Jullie zouden wel vrienden kunnen worden.

Na afloop van het project en na de goede ervaring met jou staat Jan op het punt om opnieuw te investeren in een oud vervallen pand, dat uiteraard gerenoveerd moet worden. Zowel jij als Jan zien het helemaal zitten. Met dit werk erbij zie jij trouwens ook de mogelijkheid om iemand aan te werven in je bedrijf. De deal wordt gesloten. Jan stort bij wijze van engagement een voorschot op jouw rekening en de komende 3 zomermaanden in jouw agenda worden voor Jan gereserveerd. Tot je 3 weken voor de start van de zomer bericht krijgt van Jan:

“‘Hallo Paul, ik weet niet goed hoe ik het moet vertellen, maar door persoonlijke situaties thuis is de aankoop van het oude pand niet kunnen doorgaan. Ik zal de samenwerking met jou dus moeten annuleren. Ik hoop echt dat je me begrijpt en dat we dit als vrienden kunnen oplossen. Nu, ik ken je intussen al goed. We schieten goed met elkaar op. Ik weet zeker dat je dit zal willen regelen zonder dat ik hierdoor de reeds voorgeschoten kosten verlies.”

Hoe los je zo’n situaties op?

In beide gevallen zijn zowel Sarah als Jan fijne mensen die je graag hebt en waar je graag mee omgaat. Maar in de situatie waarin ze verkeren is noch Sarah, noch Jan een vriend of een vriendin.
Ze zijn eerder deel van een zakenrelatie. Of beter gezegd: gewoon klant. En als klant zijn ze net zoals alle andere klanten.

Het is jouw opdracht om hen dit vriendelijk uit te leggen en niet op hun vraag in te gaan.

Wie relaties vermengt, eindigt sowieso in een win-verliessituatie. En dat is nooit goed.

Wat je relatie met je klant in je privéleven ook mag zijn, een klant is en blijft een klant. Punt.

Toelaten dat je aan rolvermenging doet, zorgt voor “problemen” in de toekomst.

Want stel in voorbeeld 1 dat jij als zaakvoerder Sarah nu toch (tegen je zin) korting geeft. Omdat je denkt dat je niet anders kan. Dan blijft er bij jou een wrang gevoel over. Een duidelijke win-verliessituatie. En dit wrange gevoel strooit roet in jullie relatie. Want geloof me: vroeg of laat zet je het haar bewust of onbewust betaald. Bedenk er ook bij welk gevoel je straks zal hebben als ze morgen opnieuw jouw schoenwinkel binnenloopt.

En in voorbeeld 2: stel dat jij ingaat op de smeekbede van je klant Jan. Dan is Jan erg gelukkig. Hij hoeft zelfs geen enkele verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die hij maakte. Maar jij blijft met de gebakken peren over. Want wat doe jij met de 3 maanden die nu nog niet ingevuld zijn? En wat met de medewerker die je hebt aangeworven doordat je het vooruitzicht had op dit werk? Door deze éénzijdige oplossing toe te laten, kan je serieus in moeilijkheden geraken.  En geloof me: dat is niet wat jij wil.

 

Volgende week geef ik je een tweede spelregel mee, zodat je straks zonder moeite van elke onderhandeling een win-winsituatie maakt.

Zo, nu word je in geen tijd een toponderhandelaar ;-)

Ik duim voor jouw succes!

An.

Ontdek op de Businesslab Kick-off  – hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen – nog meer tips hoe jij van jouw zaak een florerend bedrijf maakt.
Schrijf je nu in.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.