De meeste zaakvoerders van kleine ondernemingen hebben de internetstrijd al verloren nog vooraleer ze er aan begonnen zijn. Omdat hun website een ramp is op vlak van marketing.

Het maakt niet uit of je website mooi is of niet. Een goede website heeft immers niets te maken met webdesign. Ik kan je tientallen prachtige websites laten zien, maar die ondernemingen overleven amper. Dat komt omdat de webdesigner en de zaakvoerders van die ondernemingen gewoon het verschil niet kennen tussen webdesign en webmarketing.

De grote leugen over jouw website

Dit is wat de meeste zaakvoerders van kleine ondernemingen geloven:

Als je een site opzet met een uitgekiend design en een dertigtal pagina’s met waardevolle inhoud, dan stromen de klanten naar je toe. Dan schieten jouw verkoopcijfers de lucht in. Het is een beetje als een toplocatie in een drukke straat, maar op het internet.

Webdesigner houden krampachtig vast aan deze overtuiging. Het is ook niet echt hun fout: het blijven webdesigners, geen webmarketeers.
Wil je meer weten over internetmarketing, op maat voor zaakvoerders van kleine ondernemingen, kom dan naar de Businesslab Kick-off.

Het idee dat je onmiddellijk iets kan verkopen aan een nieuwe bezoeker van je website is onjuist.

Vind je het zelf ook geen gek idee dat iemand die 30 of 40 seconden geleden nog nooit van jou had gehoord, op je website komt en direct koopt? Of zijn geld bovenhaalt? Jou belt om klant te worden?

Minder dan 8 seconden

Ruim 50% van de bezoekers blijft minder dan 8 seconden op een website. Ze verlaten de website nog voor ze naar beneden gescrold hebben!

Dit wil dus zeggen dat als je je website niet op de juiste manier aanpakt, je al meer dan de helft van je potentiële klanten kwijt bent. En de kans dat ze nog terugkomen op je website is zo goed als nihil.

Stop

Surfen op het internet is net als door een shoppingcenter rijden tegen 60 kilometer per uur.

Jouw eerste uitdaging is dus: ervoor zorgen dat je de bezoeker tot stilstand krijgt. Als je de bezoeker niet tot stilstand krijgt om hem daarna de kans te geven om actie te ondernemen, dan is je website waardeloos. In het artikel “Website bezoeker stoppen in 4 seconden” vertel ik jou hoe je het best aanpakt om de bezoeker tot stilstand te brengen.

Je website als marketing machine

Tijdens de Businesslab Kick-off deel ik met jou wat je moet doen om een van je website een marketingmachine te maken. Klik hier voor info & tickets. Tot dan!

Ik duim voor jouw succes.

Xavier.

 

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

Als ondernemer ben je iemand die risico’s durft nemen, zonder twijfel. Anders was je niet zover gekomen als waar je nu staat. Maar, net zoals iedereen heb jij ook ideeën, overtuigingen en gewoontes waar je hardnekkig aan blijft vasthouden. En op zich is dat geen probleem… als ze jou niets kosten! Jammergenoeg wringt daar vaak het schoentje.   

Voor we van start gaan, wil ik je waarschuwen: ik zal je een spiegel voorhouden.
Je wordt geconfronteerd met je meest hardnekkige overtuigingen waar je al jaren veel geld aan verliest.

Het is dus op eigen risico.

Want door verder te lezen, loop je het risico dat jouw business beter wordt en dat je meer omzet zal draaien…
In deze blog bespreek ik al 1 van de 7 overtuigingen:

Je product is uniek en iederéén weet dit.
Of dat is toch wat jij denkt…Want de grote klantenrijen waar je al zolang van droomt, blijven helaas onzichtbaar.

Savings

De onzichtbare klant

Veel ondernemers zijn gestart met het ontwikkelen van een eigen product of dienst. Voor een probleem dat alleen jij zag. Je bent er dan ook van overtuigd dat alle klanten naar jou zullen lopen, omdat jij hen een unieke oplossing biedt. Alleen zie je ze niet, die lange wachtrijen voor jouw winkel waar je zo vaak over gefantaseerd hebt…

  • Heb je je ooit de vraag gesteld of je klanten op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem?
  • Weten ze wel dat er een oplossing bestaat?
  • Weten ze eigenlijk dat ze een probleem hebben?

Wist jij dat een piepklein sterretje in jouw autoraam in de barre winter verder kan barsten?
Wist jij dat voor Car Glass je dat leerde?

Wist jij dat honden last hebben van tandplak?
En dat Dentastix ervoor zorgt dat jouw viervoeter er geen last meer van heeft?

De reden waarom je producten de deur niet uitvliegen, is omdat je geen specifieke marketing voor kleine ondernemingen voert. In het beste (of is het nu het slechtste) pas je de marketing van de multinationals of die je op school leerde toe. Deze kosten handenvol geld en zorgen er spijtig genoeg niet voor dat jouw potentiële klanten weten dat jij een oplossing hebt voor hun probleem hebt! Pas de Businesslab-marketing toe en jouw droom van een lange wachtrij voor jouw winkeldeur wordt werkelijkheid.

Samen pakken we deze geldrovende overtuigingen en vele andere hindernissen op jouw pad naar succes aan tijdens de Businesslab Kick-Off op 1 & 2 juni 2016. Schrijf je in en verdubbel jouw winst en vrije tijd in minder dan 1 jaar tijd.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

Elke dag krijg ik de vraag waarom marketing zo belangrijk is. En het antwoord is simpel en tegelijkertijd heel duidelijk… Zonder goede marketing blijf je elke dag brandjes blussen en creëer je nooit een positieve stroom van klanten.

En wie elke nacht wakker ligt met de gedachte of beter de vraag :“Waar zal morgen mijn volgende klant alweer vandaan komen?” is niet goed bezig. Zonder klanten heb je geen zaak. En zonder een constante stroom van klanten heb je altijd stress.

Maar wat is marketing nu precies?

Als je even wat opzoekingswerk doet, vind je algauw heel wat omschrijvingen en heel wat definities. En heel wat van die definities draaien rond de pot of staan vol van holle marketingtermen.

Laat staan dat ze voor zaakvoerders van kleine ondernemingen hanteerbaar zijn.

De definitie hieronder strookt alleszins niet met onze visie.

You can fool all the people all the time if the advertising is right and the budget is big enough.

Holle marketing

1) Als zaakvoerder van een kleine onderneming wil je niemand beetnemen. Je wil ze helpen en oplossingen bieden voor hun behoeften.
2) Als kleine onderneming is je budget voor marketing niet oneindig groot. Dat wil zeggen dat elke cent telt.

Om marketing dan ook te omschrijven in één of enkele korte zinnen is niet makkelijk.

Het is namelijk een enorm ruim begrip en er vallen ongelofelijk veel zaken onder.
Voor sommigen is het niet meer dan een circus. Een circus vol moeilijke termen en begrippen.
Hieronder schets ik een kort verhaal dat duidelijk maakt wat marketing nu eigenlijk is.

Het marketingcircus

Cirque

Stel je voor: je bent eigenaar van een circus (‘Circus Plezant’) en je geeft twee voorstellingen in Ieper op 30 april. Je maakt jouw komst bekend.

Je hangt op het voetbalplein een gigantisch bord met daarop: “Circus Plezant, het leukste circus van het land”.
Dan doe je aan branding doen, je geeft jouw merk naamsbekendheid.

In de week voor de komst van je circus, stop je in iedere Ieperse brievenbus een flyer met daarop “Circus Plezant, het leukste circus van het land, komt naar Ieper en geeft op zaterdag 30 april twee voorstellingen. Koop nu 2 tickets en krijg er één gratis”. Dat is reclame.

Je hangt een groot bord op de rug van een olifant en je loopt er in volle spits mee door de stad. Iedereen haalt zijn smartphone boven en zet de filmpjes op Facebook. Dat is promotie.

Als jouw olifant per ongeluk door het bloemenperk van het stadhuis loopt en de lokale krant schrijft hierover een verhaal, dan is dat publiciteit.
En als je de burgemeester hierdoor aan het lachen brengt, dan is dat public relations.

In een brief leg je de burgers van Ieper het belang van ontspanning en plezier uit. Je maakt heb bewust dat dit heel belangrijk is voor een goede mentale en fysieke gezondheid. Je vertelt hen dat samen plezier beleven goed is voor het gezin en dat dit eveneens elke relatie bevordert. En bij al deze informatie geef je talrijke voorbeelden over hoe een circus kan bijdragen aan jouw fysieke en mentale gezondheid, dan doe je aan educatie(marketing).

Tenslotte ga je elke voorbijlopende burger persoonlijk benaderen om naar het circus te komen.
Je overtuigt hen dat het een unieke en onvergetelijke ervaring wordt. Ze kopen een ticket en ter plaatse kopen ze nog een ijsje en een cola. Dat is verkoop.

Als je deze 7 elementen combineert, dan heb je marketing.
Goede marketing.

Combineren

Als combineren het antwoord is, dan begrijp je dat marketing meer is dan een mooie folder.
Marketing bestaat uit meerdere elementen, die je allemaal met elkaar combineert.
Op die manier gebruik je marketing die geld in het laatje brengt in plaats van marketing die je alleen maar geld kost.

Centre commercial

Goede marketing zorgt dan ook elke dag voor nieuwe klanten en betekent dus de start van jouw succesverhaal.

Op welke manier doe jij vandaag aan marketing? En hoe combineer je verschillende zaken?
Laat het ons hieronder weten.

Als extraatje heb ik voor jou 111 tips  om klanten te werven.
Het is een inspiratielijst met 111 klantwervende acties en ideeën op maat van zaakvoerders van kleine ondernemingen.

>>>Klik hier op de link en vul jou gegevens in om meteen de GRATIS inspiratielijst te ontvangen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

webinar-uitstelgedragHerken je dit?

Je klant moet zijn technische fiche nog krijgen. Zeker vandaag nog.
Waarbij je denkt: “Goh, eerst even kijken hoeveel reacties er op mijn Facebookpost van deze morgen gekomen zijn, daarna maak ik zijn fiche wel op.”

Je weet wel, gewoon om in de mood te raken.

“Of misschien moet ik de fiche gewoon morgen maken. Het is per slot van rekening een trouwe klant, dus veel verschil zal dat niet maken.”
En zo eindig je de week. Die technische fiche voor die klant is er nog altijd niet…

Volgende week dan maar?

 

Uitstelitis

Is dit ook jouw manier van werken?

Je hoeft echt niet naar jouw huisarts te hollen om te horen dat je een zware vorm van uitstelitis hebt. Je kan de diagnose gerust zelf stellen, want eigenlijk weet je het al héél lang.

Het is slecht voor je zaak, voor je klanten, voor jouw relatie en nog niet in het minst voor jezelf.
Voor je zelfbeeld.

 

Het verschil tussen niets doen en uitstellen

Tussen zaken uitstellen en niets doen is er weldegelijk een verschil. Op het eind van de dag zal het (meetbare) eindresultaat misschien hetzelfde zijn: je hebt niets gedaan of tenminste niets nuttigs. Maar het grote verschil met niets doen, is dat uitstelgedrag je echt slecht doet voelen. Schuldig.

Voel jij dit ook als je jouw meest dringende taak naar de volgende dag doorverwezen hebt?

Ik wel, want uitstelgedrag, daar weet ik alles van. Ik had het en, toegegeven, soms heb ik het soms nog steeds. Neem nu administratieve taken. Ik heb er een hekel aan. Ik stel ze uit, schuif ze op, bedenk excuses zodat ik ze niet moet doen. Tot het 5 voor 12 is (of na 12). Dan moet alles snel opgelost worden, word ik gestresst, loop ik rond als een kip zonder kop. Achteraf voel ik me schuldig en neem ik me voor dat ik er de volgende keer vroeger aan zal beginnen. Helaas.

 

Geloof echter niet dat je er niets kunt aan doen. Integendeel!

Anderzijds, dat je nooit meer iets zal uitstellen, vergeet het maar! Zo’n vaart zal het nu ook niet lopen. Zeker in het begin. Soms zul je nog in jouw oude gewoontes vervallen, dat is onvermijdelijk. Maar je kunt je situatie sterk verbeteren waardoor je jezelf en jouw business veel minder dan vroeger in de problemen brengt.

Uitstelgedrag

 

Stappenplan

Hieronder reik ik jou een stappenplan aan met een aantal tips en tricks.

Gebruik het. Het zal je een houvast en tegengewicht bieden als je jezelf weer eens overtuigd hebt dat “een klein half uurtje het grote verschil niet zal maken”.

 

  1. Maak wekelijks een to do-lijst en werk deze dagelijks bij. Splits de belangrijke van de niet-belangrijke taken en de dringende van de niet-dringende.
  2. Zorg dat die taken concreet omschreven zijn. Zeg bv. niet: “opvolging klanten”, maar zeg: “bel klanten uit exceldocument Kick-off juni 2016”, zo weet je direct wat je te doen staat.
  3. Identificeer de belangrijkste taak van de dag en duid deze expliciet aan. Zet die helemaal bovenaan jouw lijst. Werk taak per taak af (geen “multitasking”!).
  4. Leg je ‘verleiders’ (facebook, e-mail…) voor een paar uur het zwijgen op.
  5. Splits de complexere zaken die je niet graag doet op in kleinere, simpele deeltaken
  6. Voer je (deel)taak onmiddelijk uit. Negeer de excuses die de stemmetjes in jouw hoofd bedenken en ga aan de slag. Je zal zien dat het vlotter gaat dan verwacht.
  7. Zo los je taak na taak op tot je klaarbent. Als je een taak opsplitst in deeltaken, let dan op dat je niet vervalt in je oude gedrag (“Snel even tussendoor mijn facebook checken, dan kan ik er weer tegenaan”).

 

Het moeilijkste is om niet toe te geven aan de excuses die in jouw hoofd omgaan en onmiddellijk in actie te treden. Oefen erop je zal zien dat het beter en beter gaat. En verval je eens in je oude gewoontes, breek je er het hoofd niet over, het is geen ramp!

Vertrouw op jezelf. Je kan het.

Wat stel jij vaak uit? En wat doe je er tegen, hoe ga jij jouw uitstelgedrag te lijf?
Deel hieronder je concrete tips en tricks zodat iedereen er iets van kan opsteken!
.

Ik duim ondertussen voor jouw succes!

An

 

Meer tips en tricks ontdek je tijdens onze webinar ‘Weg met uitstelgedrag!‘ van  vrijdag 15 april 2016, om 11u.
Schrijf je via deze link en ondek hoe je je van jouw uitstelgedrag bevrijdt.

webinar-uitstelgedrag

https://businesslab.be/wp-content/uploads/omgaan-met-kritiek-business-lab.jpg

Kritiek en negatieve boodschappen zijn zelden of nooit aangenaam. Toch niet op het moment dat je ze te horen krijgt. (Dat kan na verloop van tijd wel veranderen) Maar dan is de vraag: “Hoe ga je daarmee om? Hoe reageer je nu op kritiek of negatieve boodschappen?” Als ondernemer krijg je wel vaker wat te slikken. En dan is het net goed om jezelf staande te houden. Marshall Rosenberg, de grondlegger van de geweldloze communicatie, verwoordt het als volgt:

Er zijn 4 manieren waarop je kan reageren op kritiek en negatieve boodschappen. Helaas zijn er slechts 2 die ik je aanraad. De andere leer je best zo snel mogelijk af.

  1. De schuld bij jezelf leggen
  2. De schuld bij de ander leggen
  3. Je bewust worden van je eigen gevoelens en behoeften
  4. Je bewust worden van de gevoelens en behoeften van een ander.

Raad je al welke 2 je het best zo snel mogelijk afleert? Laat ons de verschillende mogelijkheden eens van wat dichterbij bekijken.

1. De schuld bij jezelf leggen

Wanneer iemand iets negatiefs zegt, dan kan je dat dadelijk heel persoonlijk nemen. je kan het als een verwijt of als kritiek zien.

Als iemand bijvoorbeeld boos tegen je zegt: “Je bent een echte leugenaar! Je houdt alles achter.” dan zou je kunnen reageren met “Inderdaad, ik had direct de waarheid moeten vertellen. Mijn fout.

Op die manier accepteer je het oordeel van de ander en leg je de schuld bij jezelf. Reageer je wel vaker zo, dan krijgen schuld, schaamte en/of depressiviteit vlug de overhand.

2. De schuld bij de ander leggen

Je kan ook de schuld bij de ander leggen en reageren met: “Je hebt wel wat lef dat je dat durft te zeggen. Eerlijkheid is nu ook niet jouw beste kant, hé! Ik ben altijd al eerlijk tegen je geweest.

Hier leg je duidelijk de schuld bij de ander. Je wordt boos en krijgt er geen aangenaam gevoel van. En die ergernis blijft vaak hangen.

“Wat anderen doen kan wel de aanleiding zijn tot wat we voelen, doch nooit de oorzaak.”

3. Je bewust worden van je eigen gevoelens en behoeften

Wanneer iemand iets negatiefs zegt, dan kan je je ook bewust worden van wat je zelf voelt. Neem daarom voor je reageert eerst even adem en voel wat de opmerking met je doet.

 Je zou hier kunnen reageren en zeggen: “Als ik je hoor zeggen dat ik een echte leugenaar ben, dan denk ik dat jij voorbij gaat aan het feit dat ik net rekening met jou wilde houden. Daardoor voel ik me niet erkend en gekwetst.”

Op die manier richt je je aandacht op je gevoelens zonder iemand de vinger te wijzen. Je vertelt ook dat die gekwetstheid komt vanuit je behoefte aan erkenning. Op die manier geef je geen schuld aan de ander maar neem je net verantwoordelijkheid voor je eigen gevoelens.

4. Je bewust worden van de gevoelens en behoeften van een ander.

Tot slot kan je ook achterhalen welke emoties en behoeftes bij de ander leven. Dan zou je zo kunnen reageren: “Oei! Ben je boos omdat je gewild had dat ik je alles dadelijk had gezegd?

Zowel bij reactie 3 als 4 wordt er ruimte gecreëerd voor verder gesprek. Zonder dat één van beide de schuld krijgt toegewezen. Zowel bij reactie 3 als 4 krijg je de mogelijkheid om dieper door te bomen op de (opgestapelde) boosheid of gekwetstheid en is de kans groot dat je tot een constructief gesprek komt, wat uiteindelijk de bedoeling is, niet?

Ga hiermee aan de slag!

En laat me weten wat jouw uitdagingen in communicatie zijn. (Noem uiteraard geen namen, bedrijven of plaatsen. Niemand wordt er beter van om aangevallen te worden op het net.) Maar grijp je kans. Misschien wordt jouw issue wel behandeld tijdens de Businesslab Kick-off.

Ik duim voor jouw succes! An

PS. DEEL dit artikel a.u.b. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Je kan honderden euro’s spenderen aan advertenties in de krant of andere reclamebladen.
Je kan duizenden euro’s spenderen aan die creatieve reclamebureaus en marketeers.
Je kan tienduizenden euro’s spenderen aan radio- en televisiespotjes.
Je kan Shakira of George Clooney honderduizenden en miljoenen euro’s betalen om jouw product aan te prijzen.

Maar heb jij zoveel geld over voor iets waarvan je niet zeker weet of het ook maar iets zal opleveren?

Dergelijke budgetten zijn peanuts als je voor een miljoenenbedrijf zoals Coca-Cola werkt, waar je budget en zendtijd op TV net niet onbeperkt zijn. Maar voor ons, zaakvoerders van een kleine onderneming, is dit niet haalbaar!

Maar waarom zou je dit ook doen? 
Het kan makkelijker, beter, geloofwaardiger en vooral goedkoper! En het wérkt!

Hoe? Getuigenissen!

Je hebt een aantal tevreden klanten, pen en papier of een kleine camera? Wel, laat ons daarmee aan de slag gaan!

Vraag een klant waarvan je zeker weet dat hij tevreden is over zijn/haar aankoop of hij je wil helpen met een korte getuigenis of testimonial. Blije klanten doen dit met plezier, want zij willen dat hun vrienden en familie jouw product of dienst kopen. Meer nog, ze voelen zich vereerd dat ze het ‘gezicht’ van jouw product of dienst mogen worden.

Stappenplan

Natuurlijk kan je niet op die klant afstappen en zeggen: “Kom, vertel nu eens iets leuk over mijn product”. Ik heb een kort stappenplan met VIER vragen ontwikkeld om jouw klant te sturen. Om hem/haar datgene te laten zeggen wat jij wil dat hij/zij over jouw product zegt.

  1. Waarom twijfelde je eerst om met ons in zee te gaan / om ons product te kopen? (Met deze vraag worden eventuele bezwaren van je klant gewoon weggeveegd.)
  2. Wat heeft je aangezet om voor ons te kiezen?
  3. Wat zijn de voordelen van met ons te werken? / Welke aspecten vind je zo leuk aan ons product/dienst?
  4. Aan wie zou je ons / ons product / onze dienst aanbevelen?

Kleine tip: vraag het aan de mensen als ze blij zijn, als ze je zaak buitenwandelen met een glimlach op het gezicht. Het resultaat zal zoveel beter zijn.

Testimonials zijn makkelijk te maken en kosten niets! Als jouw klant tegen anderen vrijwillig vertelt hoe fantastisch jouw product is, dan is dit zoveel geloofwaardiger en authentieker dan reclamespotjes met George Clooney of Shakira!

Businesslab-fans

Bekijk ONZE GETUIGENISSEN. Deze mensen waren enorm tevreden over onze Businesslab Kick-Off en wilden met alle plezier getuigen over hoe het Businesslab hun leven en zaak veranderd heeft. Zij zijn echte Businesslab-fans geworden!

Was dit blogbericht alweer een stap vooruit voor jou? Kom dan naar de Businesslab Kick-off, hét netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen, en ontdek hoe je in slechts 2 dagen tijd minstens 10 stappen vooruit zet!

Grijp NU je kans en schrijf je in!

maxresdefault

garantie business lab kick-off

Welke garantie geef jij?

Dit is mijn vraag voor deze week:
“Welke garantie geef jij bij jouw product of dienst”?

Omdat ze hun klanten geen échte garanties kunnen bieden, antwoorden zaakvoerders van een kleine onderneming in het beste geval met één van de volgende zaken:
• Wij hebben 25 jaar ervaring
• Wij gebruiken de laatste nieuwe technologieën
• Wij hebben een hele goede dienst-na-verkoop
• Wij zijn altijd bereikbaar
• Wij werken op maat
• ….

Je voelt zelf aan dat dit geen garanties zijn. Het zijn nietszeggende, vage en holle begrippen. Daarmee heb je geen “unieke” business. Dit onderscheidt je niet van jouw concurrenten. Als zaakvoerder van een kleine onderneming moet je eruit springen met een onweerstaanbaar aanbod.

Een ijzersterke garantie

Jouw product of dienst wordt pas onweerstaanbaar als je een stevige garantie biedt.

Een ijzersterke garantie is:

1. specifiek
2. meetbaar

Hier zijn enkele voorbeelden:

De doelgroep van een restaurant zijn gehaaste zakenlui. De garantie voor de middaglunch luidt als volgt: “Als de drie gangen niet binnen het uur geserveerd worden, dan nodigen we jou en jouw partner gratis uit in het weekend”.

Zalando: Als de schoenen niet passen, gratis terugzenden.

Een rekruteringskantoor: als de kandidaat die we voorstellen binnen de 6 maanden niet voldoet of vanzelf vertrekt, dan betalen wij de rekruteringsvergoeding terug.

De Businesslab Kick-off: Mocht de Businesslab Kick-off niet voldoen aan jouw verwachtingen, dan betalen wij jou de € 67 catering + € 250 terug. Je hoeft zelfs geen flauw excuus te verzinnen. Geen vragen, geen gedoe, geen kleine lettertjes. We betalen gewoon alles terug en doen er € 250 bovenop. Het risico is aan ons: schrijf je nu nog. Klik HIER voor alle info & tickets
garantie business lab kick-off

Ik geloof dat als je geen ijzersterke garantie biedt, je beter een ander product of dienst verkoopt.

Laat hieronder in een reactie weten welke waarborg jij jouw klanten biedt.

 

Laat je inspireren en kom naar de Businesslab Kick-off

Laat je inspireren en kom naar de Businesslab Kick-offIedere week opnieuw zitten Xavier en ik verschillende keren samen en denken we na waarover we een blog kunnen schrijven. We brainstormen over de idee: “Op welke manier kunnen we JOU helpen om vooruit te komen in je Business & je Leven: want dat is onze drijfveer. Jou een ware Business & Life Boost geven. Jouw nog opgesloten potentieel naar boven halen. Of zoals Xavier het steeds zo mooi in het Engels zegt: “Unlocking peoples hidden potential.”

De ideeën vloeien meestal rijkelijk, want dagelijks merken we in ondernemingen rond ons zaken op die anders en beter kunnen. Ideeën genoeg, er valt dus maar te kiezen.

De beste les die ik ooit kreeg

We weten wel dat een blogbericht niet dezelfde impact heeft als een één-, twee- of meerdaagse live training waarin we rijkelijk vertellen over onze ervaringen en met jou onze inzichten delen om je business en leven naar het volgende niveau te tillen. Maar elke week een live training zou gewoon niet mogelijk zijn. Er moet gewerkt, geïmplementeerd en geëvalueerd worden. De ideeën die je opdoet, moeten ook in de wereld gezet worden.

De Businesslab Kick-off zorgt ervoor dat jij niet alleen kennis van zaken, maar ook heel veel energie opdoet (mocht je er nog niet geweest zijn, meld je dan hier aan) en onze wekelijkse ondernemerstip zorgt ervoor dat jij in de flow blijft.

Met onze wekelijkse blog begeleiden we je om kleine stapjes te blijven zetten en je voortdurend wakker en alert te houden.

Want wist je? Succes is niets anders dan een paar simpele dingen elke dag gedisciplineerd doen. Terwijl tegenslag het resultaat is van elke dag een paar kleine simpele dingen niet of verkeerd doen. Met andere woorden: het is de optelsom van onze disciplines of onze (ver)oordelingen dat leidt tot succes of tegenslag. (Jim Rohn)

Jim zei me ook: “An, wees een eeuwige leerling. Het zal je wakker en alert houden. Waardoor je elke dag opnieuw die kleine stapjes vooruit zal zetten. Over één jaar, zal je versteld staan over de afstand die je zal afgelegd hebben.”

En ik moet toegeven. Vandaag heb ik een verrekijker nodig om te zien van waar ik kom.

Laat je inspireren

Daarom zijn we ook zo blij. Vrijdag kregen we bericht dat we gekwalificeerd zijn om een meerdaagse training in Ohio, Amerika bij te wonen bij één van onze favoriete mentoren, Dan Kennedy. We kijken er net zoals vorige jaar alweer heel erg naar uit want niettegenstaande dat we beiden al heel wat ondernemersjaren achter de rug hebben, geloven we dat het enorm belangrijk is om te blijven investeren in onszelf (soms fortuinen) en te blijven leren en ons te blijven laten inspireren zodat onze persoonlijke en zakelijke groei blijft duren.

Enkel op die manier geloven we, maken we onze missie waar: “Tegen 2025 hebben we de grootste, Vlaamse Business Tribe van zaakvoerders van kleine ondernemingen (0-10 werknemers)”.

Laat jou ook inspireren en kom daarom op 15 en 16 maart 2016 je licht opsteken op de Businesslab Kick-off, de tiende editie van hét netwerk- en marketingevent van Vlaanderen speciaal voor zaakvoeders van kleine ondernemingen.

Ontdek en ervaar de kracht van een energieke live training. Schrijf je vandaag nog in en zie tot welke ongelooflijke resultaten jij in staat bent.

Op de Kick-off geven we je graag een ware Business & Life Boost.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.

het belang van een netwerkinventaris

het belang van een netwerkinventaris

Partners en kinderen van zaakvoerders van kleine ondernemingen hoor ik wel vaker klagen over het feit dat er e-mails worden beantwoord tijdens het avondeten. Dat er afspraken vastgelegd worden terwijl je de kinderen naar de sportschool brengt, of dat je een telefoontje met een moeilijke klant doet tijdens een zondagse wandeling.

Erg fijn is dat niet. Niet voor jou en al evenmin voor je partner en je hele entourage. Die willen ook af en toe dat je er gewoon even bent.

Zaakvoerders van kleine ondernemingen noemen het zelf graag: ‘hard werken’. Het geeft hen het gevoel ‘goed bezig’ te zijn. “Ik doe er toch alles aan om mijn onderneming vooruit te brengen…?!” En zo kunnen ze hun schuldgevoel wat dempen.

Volgens mij stellen ze zich beter deze vragen:

  • “Zijn het deze activiteiten die mijn onderneming doen groeien?” en
  • “Kan ik niet beter gerichte keuzes maken? En focus houden?” en
  • “Waar vind ik mijn ideale klant?”

’s Avonds telefoons en mails beantwoorden, lastige gesprekken voeren in het weekend, … zijn activiteiten die in hoofdzaak gedaan worden uit angst. Angst om die ene, soms lastige klant, toch maar niet te verliezen.

Verspil je tijd niet en ga beter op zoek naar jouw ideale klant. Boor alle mogelijke kanalen aan om met hem in contact te komen. En vermijd dat je tijdens een gezellig familiemoment nog gestoord wordt.

Eén van de zaken die vaak vergeten wordt, is het gebruiken van je eigen netwerk om jouw nieuwe en ideale klanten aan te boren. Breng daarom jouw netwerk in kaart. Jouw contacten kunnen jou in contact brengen met heel veel potentiële nieuwe klanten. En jouw netwerk doet je zaak GRATIS graag groeien met de klanten die jij écht wilt.

Netwerken is het opbouwen en onderhouden van relaties op basis van gezamenlijk vertrouwen en respect, met zicht op een langetermijnrelatie.

Breng je netwerk in kaart

Misschien ga je elke zondag naar de voetbalmatch van je zoon en babbel je er altijd met de andere ouders. Dat is alvast één van jouw netwerken.

Maar ook je familie, vrienden, kennissen, buren en sportpartners vormen een netwerk. Voeg daarbij nog hun ouders, hun vrienden of hun  kinderen. Ongelofelijk tot hoeveel netwerken jij eigenlijk behoort, hé?

En dan heb je het enkel nog over de mensen die je VANDAAG, op dit moment kent.

Ga even (heel ver) terug in de tijd. Herinner je nog je lagere school, je middelbare school, je jeugdvrienden, de vrienden waarmee je op kot zat,…

Waar zijn die mensen nu? Wie zijn ze geworden? Waar zijn ze mee bezig? Hebben ze een vaste baan? Of ook een eigen onderneming?

Graaf even in het verleden. Je zal versteld staan wie voor jou iets kan betekenen.

Maak vandaag nog de inventaris van jouw netwerk

Je netwerk in kaart brengen is een echte aanrader. Zo zie je in één oogopslag wie je wel of minder goed kent, en wie jou kan helpen.

Ga zo aan het werk:

  1. Neem een stuk blanco papier (A3 is handig).
  2. Teken in het midden een cirkel en zet er je eigen naam in.
  3. Ga na in welke netwerken jij je allemaal bevindt en noteer elk netwerk als een bloemblaadje om je eigen cirkel. (Denk maar aan de voetbalclub, je eigen vriendenkring, de vriendenkring van je partner, het bedrijf waar je voor werkte voor je startte als zelfstandige, …)
  4. Eens alle netwerken in kaart zijn gebracht ga je dieper in op elk netwerk en noteer je alle namen die bij jou te binnen schieten in elk van die bloemblaadjes.
  5. Klaar?
  6. Denk dan na over de volgende opdracht:
    1. “Wie van mijn netwerk kan me in contact brengen met een nieuwe ideale klant?”
    2. “Wie kan me in contact brengen met mijn volgende enthousiaste medewerker?”
    3. “Wie … “
  7. En tot slot:”Welke mensen moet ik eerst aanspreken en via welke weg, zodat ik makkelijker een gesprek vastleg met die ene persoon waarmee ik verder kan.”

Nieuwe samenwerkingen, nieuwe klanten, nieuwe leveranciers… Het zijn kansen die voor het grijpen liggen, en waar je nog nooit aan had gedacht.

Breng vandaag nog jouw netwerk in kaart en neem iedere dag met één iemand contact op. Je zal zien dat er voor jouw onderneming ongelofelijk veel kansen op jou te wachten liggen.

Neem vandaag contact op!

Hoe je contact opneemt beslis je natuurlijk zelf. Een telefoontje, een e-mail, een brief of tegenwoordig via social media,… alles kan. Vergeet ook LinkedIn niet. Het is een heel handig medium om in contact te komen met je huidig en vroeger netwerk en je netwerk verder uit te breiden.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

An

P.S. Heb je een fulltime éénmanszaak of ben je zaakvoerder van een kleine bvba en wil je écht vooruit?

Vraag een GRATIS telefonische coachingsessie aan met één van onze Businesscoaches.

Je krijgt gegarandeerd 3 persoonlijke tips die specifiek op jouw zaak van toepassing zijn.

 

Meer vind-ik-leuks Facebook

Tegenwoordig is Facebook niet meer weg te denken uit het marketingverhaal. Een bedrijfspagina voor jouw onderneming is gewoon essentieel.

Een bedrijfspagina is echter niet voldoende. Ik zie het steeds maar opnieuw gebeuren: veel zaakvoerders van een kleine onderneming hebben een pagina, en houden het daarbij. Jammer!

Met een bedrijfspagina zonder inhoud trek je immers geen nieuwe klanten aan. De truc is om met Facebook jouw pagina, jouw boodschap, service of product bij de mensen te krijgen.

Maar… dat is erg moeilijk, als jouw bedrijfspagina weinig online aandacht heeft, en dus weinig vind-ik-leuks.

Misschien heeft jouw pagina 80 vind-ik-leuks. En die van jouw concurrent 800…

5 tips voor meer vind-ik-leuks op Facebook

“Hoe komt toch?!” denk je gefrustreerd. “Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks op Facebook? Meer volgers?”

Wel, ik kan je meegeven dat er op die vraag geen pasklaar antwoord bestaat. En geloof me: marketeers hebben al véél euro’s en dollars uitgegeven aan dat onderzoek!

Wat ik je wel kan vertellen, is dat er twee redenen zijn waarom mensen een pagina liken:

  1. ofwel willen ze een merk steunen
  2. ofwel willen ze updates ontvangen

We kunnen ervan uitgaan dat mensen die interesse hebben in jouw onderneming, zitten te wachten op nieuwtjes, een korting, veranderingen… Je geeft hen dus beter nuttige informatie. Dat zal nieuwsgierigen overhalen om ook op de vind-ik-leukknop te duwen.

Met deze vijf tips garandeer ik je meer vind-ik-leuks, en meer volgers op Facebook!

  1. Spoor je volgers aan

Mensen op Facebook zijn soms een beetje lui. Spoor daarom je volgers aan om je post te liken.

Zet zoals iets als: “Like dit bericht als je meer te weten wil komen over adverteren op Facebook”. Zo herinner je je klanten eraan om jou regelmatig op te zoeken op Facebook.

  1. Hou de interesse

Welke post of welk onderwerp veel online aandacht zal krijgen, dat kan ik niet voorspellen. Dat hangt af van je doelpubliek.Meer vind-ik-leuks Facebook

Gewoon proberen dus, is de boodschap! Je hoeft niet bang te zijn. Enkel door te experimenteren kan je nagaan wat jouw publiek en jouw sector interessant vindt. En door die variatie in wat je online zet, blijven jouw volgers geïnteresseerd.

  1. Vertel een verhaal

Niet iedereen kent jouw onderneming, of weet met wat jij bezig bent. Wees daarom erg duidelijk:

  • Stel jezelf meermaals voor
  • Vermeld altijd de link naar je website
  • Herhaal bepaalde artikels of berichten die aantonen wat jouw onderneming doet.

Zo zijn mensen die je nog maar een weekje volgen ook ‘mee’ met je verhaal.

  1. Inspireer mensen

Je hebt ze vast en zeker al zien passeren, onze Inspirerende Gedachte. Elke dag posten we een motiverend citaat, dat aanzet tot denken of je even doet glimlachen.

Zo’n citaten, of quotes, zijn erg populair op internet. Mensen zijn snel geneigd om op die vind-ik-leuk knop te klikken, en zelfs om jouw quote te delen met hun vrienden.

  1. Vertel jouw sleutel tot succes

We moeten het niet onder stoelen of banken steken: we willen allemaal succesvol zijn. Zet daarom nuttige info online, die interessant is voor jouw doelpubliek en hen kan verder helpen.

Zo deelde één van onze Businesslab Tribers, die advies geeft bij renovatiewerken, een krantenartikel over een mogelijke nieuwe wetgeving. Erg goed: mensen appreciëren het als je waardevolle informatie deelt.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

Bestel zeker ook ons boek ‘Succesvol met LinkedIn’, zodat je perfect weet met wie je best connectie maakt en je nieuwe klanten aantrekt.