Tijdens de pauzes van onze trainingsdagen zie ik het wel vaker: Ondernemers geven elkaar enthousiast hun visitekaartje. Op het einde van de dag loopt iedereen met dertig kaartjes in zijn tas naar buiten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klanten jouw kaartje niet weggooien? Meer nog: hoe zorg je ervoor dat mensen die jouw kaartje ontvangen ook kopen?

1.Wees specifiek en ga op je doel af

Stel jezelf de vraag: “Welke boodschap wil ik de wereld inzenden?” Werk je met verschillende doelgroepen? Maak dan de keuze om verschillende kaartjes te ontwerpen. Zo heb je steeds de meest efficiĂ«nte strategie bij de hand om met jouw potentiĂ«le klant een lange termijnrelatie aan te gaan. En op die manier onthouden de personen die voor jou echt belangrijk zijn, jouw onderneming gegarandeerd.

2. Verdubbel je kracht

Een kaartje dat aan twee kanten bedrukt is, is twee keer zo sterk. Ik geef je een goede tip mee. Zet op de achterkant extra informatie. Vertel in een hele korte zin wat jij voor (potentiĂ«le) klanten kan betekenen. Of plaats een getuigenis, een kortingsbon, een aanbod 
 Dan staat jouw potentiĂ«le klant straks voor je deur.

3. Speel met de stijl, de vorm en de kleuren


Dezelfde tekst met andere kleuren, vormen of lettertypes maken van jouw visitekaart iets totaal verschillend. Experimenteer hiermee. De vraag: “Wat vind ik mooi?” of “Wat vinden anderen mooi?” is hier niet relevant. Denk eerder na over: “Wat wil ik uitstralen?” en “Is het dat waar mijn doelgroep naar op zoek is?” Wil je toch de mening van iemand anders om jouw keuze te bepalen uit de verschillende ontwerpen? Vraag het dan aan jouw doelgroep.

4. Beeld, beeld, beeld

Mensen denken in beelden. We onthouden ze beter dan tekst. Logo’s of karikaturen geven je kaartje dus extra waarde. En ze maken je kaartje leuker en persoonlijker. Wil je het echt persoonlijk maken en ervoor zorgen dat ze jou blijvend herinneren? Zet er dan een foto op van jezelf. Zo komt de gedachte: “Wie was dat nu ook weer?” nooit meer bij jouw potentiĂ«le klant op.

5. En dan nog de allerbelangrijkste

Zorg dat je je kaartjes altijd bij je hebt! Je weet nooit wie je in de dierentuin, de cinema, het theater of op het vliegveld ontmoet.

De 2 struikelblokken assertiviteit business lab

Vandaag wil ik het met jou hebben over de 2 zaken waar doorgroeiondernemers het het moeilijkst mee hebben als het over communicatie en assertiviteit gaat.

Namelijk: omgaan met kritiek, en “neen” zeggen.

Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling zijn onontbeerlijk wil je doorgroeien naar succesvol ondernemerschap.

En communicatie en assertiviteit zijn daarbinnen twee zaken die ontzettend essentieel zijn.

Als doorgroeiondernemer is het belangrijk dat je kan opkomen voor jezelf,
dat je duidelijke grenzen stelt en dat je datgene wat jij wil zeggen op een ordelijke, duidelijke en liefst geweldloze manier kan overbrengen naar de ander.

Het zal je dan wel niet verwonderen dat het superfijn is om na de twee dagen communicatietraining Love Your Customer te horen: “Waaw An, dat was nu net wat ik nodig had.”

Wist je trouwens dat “neen” leren zeggen en constructief omgaan met kritiek jou enorm veel tijd en energie besparen?

Ga maar eens na hoeveel tijd en energie je verspilt wanneer je “ja” zegt, maar eigenlijk “neen” bedoelt. Het vreet energie. Niet alleen overdag, maar ook ’s nachts.

Wil jij jouw winst en vrije tijd goed besteden, dan heb jij er alle baat bij jouw tijd en energie goed te besteden.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen, ‹en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off. ‹Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit.
Tot dan!

4 tips om je te wapenen tegen negativiteit

Negativiteit is voor een doorgroeiondernemer echt nefast.
Neurowetenschappers hebben onderzocht en vastgesteld dat mensen die zich in een negatieve omgeving bewegen, al heel vlug zelf evolueren tot zager en klager.

En als doorgroeiondernemer is dat helemaal niet wat jij wil.

Klagers en zagers zijn een beetje te vergelijken met kettingrokers. Ze maken niet alleen zichzelf kapot, maar ook hun omgeving die voortdurend in hun slecht ruikende en ongezonde rook moeten leven.

Gebruik daarom deze 4 tips om je hiertegen te wapenen.

1. Creëer afstand.

Zorg ervoor dat je de klagers en zagers heel snel detecteert. En neem letterlijk fysiek afstand. Want heel vaak zie ik dat doorgroeiondernemers de anderen willen overtuigen of veranderen. Maar dat lukt je niet. Integendeel, je verliest er heel wat energie mee.

Probeer maar eens een kettingroker te overtuigen om te stoppen met roken. 99% zeker dat het je niet lukt. Daarom: Creëer afstand.

2. Vraag de klager(s) om het probleem op te lossen.

Heb je dan toch te maken met die klagers en zagers en kan je niet onmiddellijk afstand houden? Vraag hen dan wat ze aan hun probleem zullen doen. En wat ze zullen doen om tot een oplossing te komen. Heel vaak hebben de klagers niet de intentie om een oplossing te vinden. Het enige wat ze willen is dat je meegaat in hun klaaglied.

En dat is niet wat jij wil. Daar heb jij geen zin in.
Vraag ze om een oplossing te zoeken. En je zal merken dat ze zelf afstand zullen houden.

3. Bescherm jezelf.

Ook al kan je niet altijd fysiek afstand nemen, dan kan je wel mentaal afstand nemen. Ga mentaal op zoek naar een plek waar jij je goed voelde, waar het leuk was om te vertoeven en op die manier maak je een barriĂšre tussen jezelf en de klagers en zagers. En tot slot:

4. Engageer je in een groep positieve & enthousiaste mensen

Engageer je in een groep met positieve gelijkgestemde mensen. Een groep die jou optilt. Een groep waar jij binnenkort meer tijd mee kan doorbrengen en die positief ingesteld is en waardoor jouw tijd om om te gaan met de negatievelingen beperkt wordt.

Pas deze 4 tips toe en je zal merken dat ook jouw geest meer positiviteit zal opnemen, zodanig dat jij terug helder kan denken.

Heb jij ervaringen of nog andere tips om je te wapenen tegen negativiteit?
Laat die dan hieronder achter in het commentarenveld. Zo kunnen we van mekaar leren.

Kom ervaren wat een groep enthousiaste ondernemers kan betekenen voor je leven en je business:
Schrijf je nu in de volgende Businesslab Kick-off!

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Is jouw to do lijst map Business Lab 640

Eens jij jouw grote doel(en) concreet hebt gemaakt is het belangrijk deze op te delen in kleinere eenheden.
Die je desnoods nog eens verder gaat opdelen in nog kleinere eenheden.

Vorige week had ik het daarom over de 6 werkdomeinen die elke onderneming kent.

Belangrijk is dat je jouw to do’s meetbaar, actief en persoonlijk maakt.

MAP

Persoonlijk wil zeggen dat je enkel jouw to do’s op jouw lijstje schrijft.
Het heeft geen enkele zin om de to do’s van iemand anders op jouw lijstje te vermelden.

Delegeer ze dadelijk of maak een apart lijstje voor die andere persoon.

Maak je to do’s ook meetbaar.
Ik begrijp wel dat “Nieuwe klanten werven” belangrijk is om je grote droom te bereiken,
maar nieuwe klanten maken is niet meetbaar.

De vraag is: Hoeveel nieuwe klanten wil je maken?

  • En gaat het jou over het aantal klanten die je wil maken?
  • Of eerder over de extra omzet?
  • Of de extra winst die je wil maken?

Maak je to do’s meetbaar.

Pas wanneer ze meetbaar zijn kan je 


  • vooraf evalueren of ze in functie van jouw doel goed opgesteld zijn en
  • achteraf daadwerkelijk meten of je ze behaald hebt.

En let op!

Dubbelzinnige, dubieuze of onheldere to do’s leiden net zoals onduidelijke doelen tot uitstelgedrag en afstel.

En tot slot: Maak je to do’s ook actief.

Zo lees ik soms zaken als hetvolgende op een to do lijst:

  • Afspraak David
  • Bank
  • Vuilnisbakken
  • 


In het beste geval begrijp jijzelf wat er te doen staat.
Maar ook hier is het belangrijk te verduidelijken wat je te doen staat.

  • Moet jij een afspraak maken met David?
  • Moet je hem aan iets herinneren?
  • Of heb je een afspraak met hem?
  • En moet je er naartoe?

Vermeld bij elke to do wat er precies moet gebeuren. Of welke actie er moet plaatsvinden.

Het lijkt allemaal banaal en onbelangrijk. Maar geloof me. ‹Het maakt een super groot verschil.

Succes is trouwens het resultaat van elke dag consequent kleine goede stapjes te zetten. Waar mislukking het resultaat is van elke dag kleine foute stapjes te zetten.

Zolang jij blijft zoeken naar de shortcuts naar succes, dan vrees ik dat jij wel eens teleurgesteld zou kunnen worden.

In ieder geval, … Ik duim voor jouw succes!

Deel dit bericht met je collega ondernemers door te klikken op de social media buttons op deze pagina.
Ze zullen je dankbaar zijn.

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Of wil je mij en Xavier eens echt leren kennen?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Tot gauw!

An

6 onmisbare to do lijsten - Business Lab

Wie dromen heeft en doelen stelt, komt automatisch bij een to do lijst.

Daarom hoop ik van harte dat jij daar al mee werkt.

Ondernemers zonder to do lijsten werken vaak in het wilde weg en komen zelden tot goed resultaat, laat staan tot een voldaan gevoel.
Anderzijds zorgt een eindeloze to do lijst vaak voor stress en een gevoel van: “Hoe krijg ik dat nu allemaal klaar?”

Daarom maak je best 6 verschillende lijsten. Je splitst je lange ongeordende to do lijst in 6 verschillende to do lijsten.
6 lijsten voor de verschillende werkdomeinen in jouw onderneming.

Wat voor onderneming jij ook hebt? In welke niche je dan ook actief bent? Iedere onderneming heeft to do’s in deze 6 werkdomeinen:

6 onmisbare to do lijsten:

  • Creatie en ontwikkeling: Alles wat te maken heeft met het bedenken van jouw product of diensten.
  • Productie of uitvoerend werk: Alles wat te maken heeft met het maken, invoeren, uitvoeren, uitwerken of afhandelen van jouw product of diensten.
  • Marketing: Alles wat te maken heeft met het lokken van jouw potentiĂ«le klant tot bij jou.
  • Verkoop: Alles wat te maken heeft met de verkoop. Het proces die gebeurt eens de klant voor je zit.
  • Follow up: Alles wat gebeurt, voor en met de klant nadat hij gekocht heeft. En tot slot:
  • Administratie & boekhouding: Alles wat te maken heeft met cijfers, wetten en administratie

Wil jij deze werkdomeinen verder uitbreiden of nog dieper opsplitsen in andere werkdomeinen? Dat kan. Maar deze 6 zijn onontbeerlijk in elke business.

Voor elk van deze 6 werkdomeinen heb jij best per kwartaal een nieuwe to do lijst.

En over to do lijsten heb ik het volgende week.


Heb jij ervaringen of vragen over deze 6 werkdomeinen? Laat het ons dan hieronder in het commentarenveld weten. We helpen je graag vooruit en leren graag van elkaar.

In ieder geval, …

Ik duim voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
Een straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Of wil je mij en Xavier eens echt ontmoeten?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd verdubbelt.

Tot gauw!

An

Waar loop je tegen aan Business Lab

Wat is vandaag jouw probleem #1 in jouw business?

Deel het hieronder in een reactie.

Ondernemerscoaches An Verstraete en Xavier Debaere antwoorden met een video.
Zo blijft je onderneming groeien en help je collega-ondernemers!

 

Wij hebben een droom.
Onze droom is om iedere ondernemer te laten doen wat hij echt graag doet, en dit zonder geldzorgen.

Op die manier kunnen ze niet alleen hun onderneming laten groeien, maar hun volledige leven.

Want elke dag doen wat hij graag doet, wie droomt daar niet van? En dat zonder geldzorgen.

Daarom hebben wij een vraag voor jou: waar loop je vandaag tegenaan?

  • Wat zorgt ervoor dat die droom van toen je startte als zelfstandige, niet niet echt meer een droom is, maar soms eerder een nachtmerrie?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Wat maakt het jou moeilijk?

Stel ons jouw vraag en zeg ons waar je tegenaan loopt als ondernemer, op welk vlak dan ook.
Bijvoorbeeld op vlak van relaties, want ondernemen zonder in contact te komen met mensen gaat niet.
Heb je het moeilijk met een bepaalde leverancier? Of met een klant?

Waar loop je op organisatorisch vlak tegenaan?
Hoe zit het met je dag- week- maand- of zelfs jaar planning? Vertel ons waar je het moeilijk mee hebt.

Staat jouw product helemaal op punt?
Hoever sta je met je productontwikkeling, is hij afgesteld op je klant of lopen er nog dingen fout, zoals de prijsstelling in jouw sector.
Daarbij kunnen we je ook helpen.

Gaat het eerder om klanten-ontwikkeling?
Wie is jouw specifieke klant en hoe communiceer je ermee? Loopt het daar wat stroef, formuleer dan zeker je vraag.
Je krijgt je antwoord in een filmpje.

Een laatste aspect dat je niet mag vergeten is de mens, de mens achter de ondernemer.
Want het is de mens die de onderneming maakt. Waar loop je daar tegenaan? Heb je het moeilijk om nieuwe gewoontes te creëren of heb je te weinig discipline? Misschien is het te moeilijk om iedere dag te doen wat er moet gedaan worden om je zaak vooruit te brengen.

Stel welke vraag dan ook in een reactie hieronder en we antwoorden in een filmpje of een reactie, om jou niet niet alleen te helpen maar ook de andere ondernemers die met hetzelfde probleem zitten.
We kijken ernaar uit je te helpen groeien.

SMART Doelen - Business Lab

Werken naar een doel dat niet concreet en duidelijk uitgeschreven staat, is gedoemd om te mislukken. Je misleidt alleen maar jezelf.

Van zodra een eerste obstakel op de weg komt ga je het uit de kant en ben je geneigd je eigen doel aan te passen of kleiner te maken.

Om doelen te bereiken moeten we uit onze comfortzone komen. Moeten we obstakels overwinnen en nieuwe horizonten betreden. En dat is niet makkelijk. we zijn zo geprogrammeerd dat we onbewust niets liever willen dan blijven waar we zijn.

Mochten we het makkelijk hebben met verandering en groei dan behaalden we met z’n allen massaal resultaat. Maar dat is niet het geval. helaas


SMART doelen opstellen

Beschrijf jouw doel SMART.

En elke letter staat voor iets:

S van Specifiek
M van Meetbaar
A Aanvaardbaar
R Realistisch
T Tijdsgebonden

 

Heb je nog vragen of ervaringen? Deel ze hieronder in het commentarenveld. Zo leren we van mekaar.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

Wil je nog meer tips over succesvol leven en ondernemen‹en?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?
Wil je mij en Xavier eens echt leren kennen?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek in amper 48 u hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik kijk er in ieder geval al naar uit. Tot dan!

An

Het belang van doelen en dromen Business lab

De beste manier om je doelen en dromen niet te bereiken is het niet definiëren ervan.
Erger nog! Heel vaak weten ondernemers zelfs niet wat hun droom of doel precies is.

Ze doen dagelijks voort. Vaak als een hamster in een hamster wiel, in de hoop ooit méér winst en meer vrije tijd te creëren.

Maar wat is meer?

Zolang jij niet weet wat je precies wil behalen, hoe kan je er dan in godsnaam in slagen?

Ga daarom even op een rustige plaats zitten. En stel jezelf de volgende vragen:

  • “Weet ik wat ik eigenlijk bereiken?”
  • “Is dat doel voor mij (al) duidelijk?”
  • “Kan ik (al) uitgebreid vertellen over datgene wat ik wil bereiken?”
  • “Weet ik (al) waarom je dit wil bereiken?
  • “Weet ik (al) welke stappen ik zal moeten zetten om dit alles te bereiken?”
  • “Weet ik (al) wat ik nog zal moeten leren om dit doel te bereiken?”
  • “Weet ik wie ik om hulp zal moeten vragen om dit doel te bereiken?”
  • “Weet ik (al) tegen wanneer ik dit wil bereiken?”

Een doel is een droom met een deadline.
Dus zolang jij geen deadline op jouw droom zet blijft het een stille wens. En van “wensen” weet ik dat er zelden geen uitkomen.

Aan jou de keus. Sta even stil bij jouw dromen en doelen. En noteer ze op een blad of in je 90 dagen accelerator. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ideeën en doelen die je opschrijft des te sneller uitkomen.

Deel jouw droom ook hieronder in het commentarenveld. Wie weet komen de helpers om jouw droom waar te maken jou al spontaan tegemoet.

Volgende week wil ik het met jou hebben over hoe SMART jij doelen best definieert.

En wil je nog meer tips over succesvol leven en ondernemen?
En straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Kom dan naar de Businesslab Kick-Off.
Meld je hier op deze pagina aan en
ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

An

Zo komt je zaak op Facebook Business Lab

Vandaag wil ik het hebben over de 2 zaken die mensen delen op sociale media.
Ook ben jij zelf niet actief op Facebook of Twitter met je zaak.

Een paar weken geleden meldde mijn oudste zoon Louis zich aan voor een vakantiejob bij Bellewaerde.
En hij werd uitgenodigd voor een eerste introductiedag. Een presentatiedag.
Het welkomstteam benadrukte ettelijke keren hoe belangrijk het was om ervoor te zorgen dat de bezoekers van Bellewaerde een buitengewone ervaring in het park meemaakten.

  • Zorg altijd voor dat klein beetje meer.
  • Vraag altijd of je nĂłg ergens anders mee kan helpen.
  • Zeg altijd: “Goeie dag!”
  • Of : “Dank je wel.”
  • Doe altijd net iets meer dan wat je gevraagd wordt.

Waarom?

De 2 zaken die spontaan gedeeld worden via social media:

  1. De slechte ervaringen en deze wil je absoluut niet.
  2. De buitengewone ervaringen

Als je alleen maar levert wat er verwacht wordt. Zonder meer. Verwacht dan niet dat mensen hun ervaring delen via social media.
Dan komt je zaak niet op Facebook. Want die ervaring was gewoon average. Gewoon normaal.

Maar als je meer geeft. Over de verwachtingen heen gaat, dan delen mensen hun ervaring en hoe tof het was om jouw dienst of product te ervaren.

Ik ben benieuwd wat jij kan doen in jouw business om de ervaring nog een beetje naar boven te tillen. En zorgen dat je zaak op Facebook komt in een positief licht.

Laat het hieronder in een reactie. Ik ben heel benieuwd. En deel dit bericht met andere collega-ondernemers. Op die manier kunnen we allemaal van elkaar leren.

In ieder geval, Ik duim voor jouw succes!

Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en straks een ware Business & Life Boost meemaken?

Of wil je mij en An LIVE ontmoeten?
Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Tot gauw!

Xavier

Hoe je het doet maakt het verschil - Business Lab

An Verstraete hier, momenteel uit Castelnau-de-Montmiral.

[Video opgenomen in 2013]

Nog 200 km meer ten zuiden van waar ik vorige week zat.
Gedurende twee weken zijn we te gast in een B&B.

Vorige week waren we te gast bij SĂ©verine en Pascal, waar we echt hartelijk onthaald werden.
Hun enthousiasme en passie was vanaf het eerste moment te voelen.

Deze namiddag, in een andere B&B,  kwam ik in mijn luie zetel aan het zwembad tot het besef dat ik vandaag zelfde namen nog niet ken van onze nieuwe gastheren.

Je voelt ook dat de gastvrijheid van een ander soort kaliber is dan vorige week.

Vorige week waren onze gastheer en -vrouw echt vol enthousiasme bezig,
werden we warm onthaald met passie en plezier.

Vandaag ontdekten we dat deze gastheren, waar we vandaag te gast zijn, in hun huis nog enkele plaatsen over hadden en van de gelegenheid gebruik maakten om er een B&B kamer in te installeren.

Ze heetten ons wel welkom, maar verder niets meer.

Zo zie je maar…

Jouw passie of hoe je iets doet,
maakt een wereld van verschil.

Wat doe jij vandaag met passie, met je volle goesting, met volle enthousiasme?
En wat doe je minder?

Jouw passie maakt een wereld van verschil.

Vandaag weet ik al zeker dat we ooit naar de plaats van vorige week teruggaan.
Over de plaats van vandaag zullen ze me nog moeten overtuigen.

Denk er eens over na


Wil jij nog meer tips over succesvol leven en ondernemen
en straks een ware Business & Life Boost ondergaan?

Kom dan naar de Businesslab Kick Off.
Meld je hier aan en ontdek hoe jij jouw winst en vrije tijd kan verdubbelen.

Ik duim vanuit Castelnau-de-Montmiral voor jouw succes!

An