Maak van een probleem een opportuniteit

In elk probleem schuilt een opportuniteit.
Luister daarom naar je klant en ontdek hoe het jou vooruit kan duwen.

An Verstraete, ondernemerscoach, beantwoordt de vraag van Peter. 

“Ik maak websites. Ik werk alleen, dus ik doe √†lles zelf: prospectie, verkoop, webdesign en SEO, facturatie, (soms) gaan ontvangen,…

Op de bestelbonbon staat duidelijk vermeld, dat de klant z√©lf de nodige teksten, foto’s en logo digitaal moet aanleveren binnen de 48 uur.
In veel, h√©√©l veel gevallen moet ik WEKEN wachten, vooraleer ik al het nodige materiaal heb gekregen.Dat wil concreet zeggen, dat er nu al 7 (zeven) websites “half klaar” zijn, en dat ik dus al 7 keer op het bedrag dat ik verdien.
Ik vraag geen voorschot.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten sneller het materiaal aanleveren en sneller betalen?”

Wil jij nog iets delen? Of wil jij nog een reactie hierop kwijt? Laat die dan hieronder achter. Er is niets fijner dan geholpen worden.

Heb jij nog een vraag? Stuur ons een mailtje. We beantwoorden je graag in een volgend video filmpje. Zo groei jij niet alleen, maar ook jouw collega ondernemers die misschien met hetzelfde probleem zitten.

We duimen in ieder geval op jouw succes!

An & Xavier

7 zaken die succesvolle ondernemers niet doen

7 zaken die succesvolle ondernemers niet doen

In de 24 jaar dat ik ondernemer ben, kwam ik heel veel zelfstandigen tegen. Mensen met grote dromen en verlangens. Mensen die de wereld willen veranderen. Mensen die een bijdrage willen leveren. Mensen op zoek naar vrijheid.

Maar het gekke is dat iedereen die een MacBook en een blog heeft, zich tot ondernemer verheft.

En daar heb ik het moeilijk mee.

Het hebben van een ondernemingsnummer maakt van jou nog geen ondernemer.
Jezelf uitroepen tot CEO maakt van jou geen CEO.
En het hebben van een klein leger van Twitter-volgers en Facebook-fans maakt van jou nog geen leider…

Het is niet mijn bedoeling je de hoop en je dromen met de grond gelijk te maken.

Maar de waarheid is dat de overgrote meerderheid gewoon de prijs niet wil betalen om ondernemer of leider te worden. Dromen en verlangens blijven dus dromen en verlangens en daarom nemen ze genoegen met wat er is.

Ik weet dat je dit niet fijn vindt om te horen, maar het is waar.

Om niet ontgoocheld te raken als zelfstandige, is het best zo snel mogelijk beseffen dat je niet zomaar Richard Branson of Marc Zuckerberg wordt.

Begrijp me niet verkeerd.

Het is geweldig om naar de sterren op te kijken en luchtkastelen te bouwen. Maar het woord ondernemer wordt zo vaak en zoveel gebruikt (lees misbruikt) dat het zijn essentie verloren is. Het zegt alles en niets.

Een standaard ondernemer bestaat volgens mij niet. En toch hebben ze in mijn beleving een aantal zaken gemeen.
Verwacht je niet aan een waslijst van specifieke eigenschappen. Neen:

Het zit hem in de actie.

Wat rasechte, succesvolle ondernemers uniek maakt is wat ze doen,
en misschien belangrijker nog, wat ze niet doen.

1. Ze geloven niet in de klassieke term ‚ÄĚwork-life balance‚ÄĚ.

‚ÄěHet zijn meestal workaholics,‚ÄĚ denkt de buitenwereld.
‚ÄěHun werk staat voorop. Ze hebben geen tijd om te leven.‚ÄĚ

Niets is minder waar.

Ze doen iedere dag wat ze graag doen. Hun werk is hun leven. Ze leven hun passie. En daarom vinden ze het zo moeilijk om het onderscheid te maken tussen werk en leven. Voor hen betekent werken, leven.

2. Ze proberen niet te zijn wat ze niet zijn.

Personal branding gaat over wie je echt bent. Welke waarden die je nastreeft. Waar je voor staat. Personal branding is geen mythe die je omtovert naar een ideaal beeld. Je bent geen product. Je kan niet veranderen wie je diep vanbinnen bent. Echte ondernemers laten het potentieel in zichzelf ontwaken. Zijn wie ze zijn. En leggen hun focus op het omzetten van hun idee√ęn in geweldige producten of diensten. Ze willen waarde geven en voor de best mogelijke ervaring zorgen.

3. Ze doen het niet voor het geld.

Ze zeuren niet over hoe hard ze werken en over hoeveel het kost. Ze doen het gewoon. En omdat ze gepassioneerd en gefocust, als een laserstraal zijn, komt het geld uiteindelijk als resultaat. Ze werken voor de voldoening.

Ze hebben begrepen dat geld een gevolg is, geen oorzaak.

4. Ze hebben geen nine-to-five job.

Succesvolle ondernemers doen niet aan pootje baden in het water.

Ze duiken, met het hoofd eerst, zonder zich zorgen te maken over de rotsen beneden. Ze doen niet een beetje van dit en een beetje van dat. Als er iets op hun pad komt dat spannend en leuk is, gaan ze er 100% voor.

5. Ze geven niet toe aan angst.

Ze besteden geen aandacht aan de stemmetjes in hun hoofd. Je weet wel, die stemmetjes die je achtervolgen en die je van alles vertellen of je verwijten als er wat mis gaat. Of die je terugfluiten van zodra je iets van plan bent.

Let wel. Het blijven mensen. Ze zijn niet onbevreesd.
Niemand is vrij van angst. Ook zij niet. Ze laten hun angst alleen niet toe. Zo laten ze zich niet tegenhouden van het nemen van risico’s.

Naar de stem van de rede en de stem van hun intu√Įtie, daar luisteren ze wel naar.

6. Ze verwachten geen onmiddellijk resultaat.

Succesvolle ondernemers hebben een duidelijke visie. Ze weten precies waar ze naartoe willen. Met hun business maar ook persoonlijk. Ze nemen heel snel beslissingen. En veranderen weinig van gedacht. Omdat hun visie duidelijk is, is het ook makkelijk om beslissingen te nemen. Het geloof in hun visie en missie overstijgt de dagelijkse hindernissen.

7. Ze hebben meer dan alleen virtuele mentoren.

De meeste mensen volgen allerlei schrijvers, bloggers en tweeters. Dat is prima. Maar als je echt iets wil bereiken en het verschil wil maken, moet je echte mentoren hebben. In real-life. Ze brengen je werkelijk in beweging. Ze raken je persoonlijk.

Voormalig Intel-voorzitter Andy Grove begeleidde Steve Jobs. En Jobs adviseerde op zijn beurt de Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.

Achter elke grote ondernemer staat tenminste één grote mentor.

Een echte.

In real-life.

Belangrijker nog, echt succesvolle ondernemers doen niet wat iedereen doet.
Status quo is niets voor hen.
Ze volgen geen conventionele wijsheid of populaire rages. Ze bewandelen hun eigen, unieke pad.

Ze zijn de leider van hun eigen lot.

Dat is wat hen drijft… en dat is waarom ze slagen.

Check waar jij nog wat te leren hebt en ga hiermee aan de slag!

Laat ook hieronder weten waar jij nog aan denkt of wat jouw succesfactor is. Leren van mekaar is nog zo interessant.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

PS. DEEL dit artikel a.u.b. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier links te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Klanten werven. Maak van je klant een ambassadeur. Business LAb

De omgeving en omstandigheden hebben misschien een invloed, maar bepalen niet alleen hoeveel klanten je hebt.
Zorg voor een buitengewone klantenervaring. Zo maak je van je klanten ambassadeurs.
Reclame door aanbeveling is de goedkoopste en beste manier om nieuwe klanten te werven.

Klanten werven doe je zo…

Xavier Debaere, ondernemerscoach, beantwoordt de vraag van Nele, die meer klanten wil…

Nele: “Ik heb een schoonheidsinstituut, landelijk en rustig gelegen, … ver van alle drukte…
om er te werken..maar o zo moeilijk om nieuwe klanten te werven.
Ik heb een heel aantal vaste klanten, maar helaas nog niet genoeg.
Mijn persoonlijke situatie zorgt er momenteel voor dat het financieel zwaar is voor mij en er is bijna geen ruimte om te investeren,
wat mij dan de das om doet. Ik durf niet te handelen… Heb goede idee√ęn, maar kom niet tot actie…
Wat is haalbaar?¬†Zou ik een actie doen? Hoe pak ik dat het beste aan?”

Wil jij nog iets delen met Nele? Of wil jij nog een reactie hierop kwijt? Laat hem hieronder achter. Er is niets fijner dan geholpen worden.

Heb jij nog een vraag? Stuur ons een mailtje. We beantwoorden je graag in een volgend video filmpje. Zo groei jij niet alleen, maar ook jouw collega ondernemers die misschien met hetzelfde probleem zitten.

We duimen in ieder geval op jouw succes!

An & Xavier

Niche-Business-Lab

Waar vind je de mensen die in jouw niche zitten?

Ga nu aan de slag en breng je netwerk in kaart.

Laat me ook weten, welke tips jij hebt om dichter bij jouw prospects te komen.
Ik ben heel erg benieuwd. Deel het hieronder in een reactie. Zo leren we van elkaar.

Heb je nog een vraag? Stuur ze me ook graag door. Ik geef je graag antwoord in één van volgende blogartikelen of in één van mijn filmpjes op facebook.

En ondertussen…

Duim ik op jouw succes!

An

PS. Deel dit artikel a.u.b. met jouw netwerk. Gebruik de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen genieten.

time management

Time management is een veel besproken begrip, maar eigenlijk niet bestaande.
Wie kan nu de tijd gaan managen?
De tijd gaat overal even snel. Echt waar. Ook al lijkt dit niet altijd zo.
Toch hebben we allemaal dezelfde 86 400 seconden per dag :-)

De enige die te managen valt, ben jijzelf.

En om jezelf en je acties te managen is een stevige planning nodig.
Ik geef je 9 heel krachtige tips mee die ik nu toch al een heel eind toepas en me al heel wat resultaten opleverden.

Ontdek ze hieronder:

Noteer elke avond maximum 6 to do’s in je agenda.

6 zakelijke, dringende en belangrijke taken zijn zowat het maximum die je op een dag kan afwerken. En dan heb ik het niet over één enkel telefoontje slaan, de was binnenhalen of de kinderen oppikken.

Maar 6 to do’s die echte belangrijke ondernemerstaken zijn.

Zet deze taken in volgorde van prioriteit.

Het achterhalen hoe dringend taken zijn is erg belangrijk. Orden daarom je taken van meest dringend, naar het minst dringend.
Onthoud echter wel dat deze 6 taken allemaal belangrijk zijn.

Noteer in de marge de dagelijkse to do’s.

Het lijkt me onmogelijk dat jij een leven hebt zonder dagelijkse to do’s. Dus ook deze horen erbij. Kinderen afhalen, brood bakken, tandarts bezoek, …

Noteer en hanteer hiervoor een duidelijke timing.

Weet vooraf en duidelijk wat er moet gedaan worden.

Hoe duidelijker je weet wat er van je verwacht wordt (of wat jij van jezelf verwacht), hoe makkelijker het is om deze taak ook effici√ęnt aan te pakken.

Zorg voor een realistische schatting van hoeveel tijd je nodig hebt om een taak af te werken.

Schat vooraf (best minstens de dag ervoor) in hoeveel tijd je voor deze taak nodig hebt.
In het begin is dat niet steeds makkelijk, maar neem van in den beginne de gewoonte om na te kijken hoeveel tijd je aan een taak spendeert. Op die manier kan je heel vlug (tot op 10 minuutjes na) inschatten hoelang een taak duurt.

Delegeer het minder belangrijke werk.

Naast de belangrijke en dringende zaken, hebben we vaak ook dringende, maar niet zo belangrijke zaken, die toch gedaan moeten worden. Ga na op welke manier je deze zaken kan delegeren.

Praat over je prioriteiten met de mensen in je omgeving.

Door duidelijk te maken wat je doet en niet doet, waarom je iets doet, of niet doet, cre√ęer je duidelijkheid en begrip bij je omgeving. Vaak stimuleren ze je ook om je op de goede weg te houden.

Start je dag en begin dadelijk aan prioriteit nummer 1.

Nog voor je je computer opzet, start je met prioriteit nummer 1. Eens dat is afgewerkt, ga je door naar prioriteit nummer 2. En zo ga je door, totdat alle prioriteiten afgewerkt zijn.

Geraak je niet ten einde op je lijst, draag dan de niet afgewerkte taken als eerste over op je volgende dag.

Noteer elke nieuwe taak die bij je opkomt.

Wanneer je aan de slag gaat, word je je gegarandeerd bewust van nieuwe, ook belangrijke taken. Weet echter dat deze op dit moment niet dringend zijn. Noteer ze wel zodat je er zeker mee aan de slag kan gaan bij het maken van je volgende planning. Maar werk ten allen tijde verder aan je huidige planning.

Laat je dus niet verleiden om ander werk voor te pakken.

Zozo…
Ik weet zeker dat, als jij met deze tips aan de slag gaat, je meer gerealiseerd krijgt.

Laat me ook weten, welke tips jij hebt om jezelf doorheen de dag te managen.
Ik ben heel erg benieuwd. Zo leren we van elkaar.

Heb je nog een vraag? Stuur ze me ook graag door. Ik geef je graag antwoord in één van volgende blogartikelen of in één van mijn filmpjes op facebook.

En ondertussen…

Duim ik voor jouw succes!

An

PS. Deel dit artikel a.u.b. met jouw netwerk. Gebruik de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen genieten.

Doelgroep kiezen. Niche bepalen. Business Lab

Je doelgroep (durven) kiezen is één van de successleutels om de business van je droom uit te bouwen.

Om twee essenti√ęle redenen:

  1. Omdat je zou doen wat je graag doet, en met de mensen die je graag hebt. Zo krijg je voldoening en energie. En is business fun!
  2. Om je te positioneren als expert en autoriteit.

Vandaag geef ik het eerste deel van het antwoord op de vraag van Elke:

In oktober startte ik als fotograaf in bijberoep. Ik heb zowat “vanalles” gefotografeerd, van pasgeboren baby’s, tot iets oudere kinderen, tot koppels, tot gezinnen.

Enkele maanden geleden ontdekte ik dat mijn hart echt ligt bij het fotograferen van koppels, en dan wel op een bepaalde manier zodat de ware liefde en authentieke emoties tussen het koppel in beeld wordt gebracht. (Meer info omtrent deze fotografietechniek: Fotografie Elke)
Ik heb enkele portfolio reportages gedaan, maar zou nu ook heel graag klanten vinden in deze ‘niche’.

Ik word vooral gecontacteerd voor baby- en kinderreportages, maar wil dus heel graag meer focussen op het fotograferen van koppels.

Mijn vraag is dus vooral: “Hoe vind ik klanten in deze specifieke niche?”

Het is goed dat Elke op zoek gegaan is naar wat ze graag doet binnen haar segment.

Ze is veel verschillende dingen gaan fotograferen van koppels tot baby’s.
Van daaruit heeft ze gevoeld wat ze echt graag deed en het is heel belangrijk dat ze zich daar op focust.
Vele mensen doen of verkopen dingen omdat ze denken dat de markt die nodig heeft: ze zijn op zoek naar het gat in de markt.

Zo werkt het niet.

Je doet wat je graag doet en dan wordt je heel snel een specialist in jouw vak.
Dus heel goed van Elke om te kiezen voor een heel specifieke niche, koppels.

Het tweede punt is, nadat je je specifieke doelgroep gevonden hebt, om te knippen uit alles dat je gedaan hebt.
Op de website van Elke zien we nog prachtige foto’s van baby’s en kinderen en babyreportages staan er nog vermeld.

Eén van de eerste zaken die je dan best doet is die vermeldingen weghalen.
Zo krijgen mensen een duidelijk beeld van waar je specialist in bent.

Wij weten dat dit moeilijk is. Daar hebben wij ook gestaan.
Op een bepaald heb je alle zaken die je kunt, en je kunt die goed en dan moet je daar gaan in knippen.
Plots moeten er dingen van je website af en is de helft van je inhoud weg.

Iedereen heeft het moeilijk met loslaten maar daar ligt de sleutel tot succes. In het knippen van alle zaken die niet tot je core business behoren.

Wees dus specifiek op je website, laat alleen zien wat je echt wil doen.
Sommige coaches of therapeuten hebben niet genoeg met beide kanten van hun firmakaartje om al hun specialiteiten te vermelden.
Zoiets is spijtig want het trekt je waarde naar beneden want dan ben je geen specialist meer op één domein.

Durf je focus te leggen op één specifiek domein, zoals Elke dat deed voor koppels.

In een volgend blogbericht gaan we verder in op het vinden van de juiste doelgroep.

Laat gerust een reactie hieronder met een vraag of een idee, daar worden we allemaal beter op.

Deel mijn antwoord met kennissen en laat hieronder een reactie.
Laat ons elkaar helpen. En geef jouw mening hieronder.
Welke goede raad zou jij aan Elke geven?

3 strategie√ęn om je prijs te verhogen

Heel wat kleine ondernemingen zijn niet winstgevend. Hoe komt het toch? Dat deze flexibele bedrijven maar al te vaak verliesboeken? Waarom hebben die éénmanszaken en kleine zelfstandigen het zo moeilijk om hun facturen te betalen op het eind van de maand?

  • Ze verkopen hun diensten en producten niet aan de juiste prijs.
  • Hun prijzen zijn te laag.
  • De marges zijn klein of onbestaand en verhinderen enige vorm van groei.

En een bedrijf dat niet groeit? Sluit op (korte) termijn zijn deuren.

Probeer niet de goedkoopste te zijn in de markt.

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, tenzij je over een behoorlijk kapitaal beschikt, probeer je best niet de goedkoopste te worden in je markt.

Opscheppen dat je heel competitieve prijzen hanteert is bij lange geen garantie om meer klanten aan de haak te slaan.
Sinds jaren laat ik dienstverlenende éénmanszaken en kleine zelfstandigen zien hoe ze hun winst verhogen door hun prijzen te verhogen.
Inclusief diegene die denken ‚ÄĚJa maar, mijn sector is zo prijsgevoelig‚ÄĚ.
Alle ondernemingstakken zijn prijsgevoelig.
Van verzekeringen tot en met het zwaar materiaal.

De prijs van de andere proberen te evenaren of te verslaan is een zelfmoordmissie, geen bedrijfspraktijk! 3 strategie√ęn om je prijs te verhogenJe onderneming heeft behoefte aan hogere marges om te groeien en goede service aan je klanten te verlenen.
De juiste prijs is belangrijk.

Waar wacht je op om jouw prijzen te verhogen?

Er is geen enkele ondernemingen die zijn prijzen niet kan verhogen, als ze de volgende drie eenvoudige tips begrijpt:

  1. Verhoog nu je prijs.
    Je hoeft geen reden te verzinnen of je te verantwoorden om je prijzen te verhogen.
    Doe het gewoon! Vermeerder je prijzen, gewoon een beetje. En kijk wat er gebeurt. Ben je bang om een prijsverhoging door te voeren? Bundel dan producten en diensten om de gemiddelde verkoopprijs naar boven te trekken.

  2. De magie van alternatieven.
    Keuzemogelijkheid zorgt ervoor dat je klant bewuster wordt van de prijs. Wanneer je een product of dienst aan je klant aanbiedt, stel hem altijd alternatieven voor. Bied een goedkoper en een duurder alternatief aan. Op die manier vat je klant de waarde van je aanbod.

  3. Vertel een beter verhaal. Je product of dienst vervult √©√©n of andere behoefte. Analyseer zorgvuldig wat je product of dienst voor je klant betekent. En bepaal het verhaal achter je product. Prijsverschillen liggen vaak niet aan het product zelf, maar aan de context en de herkomst. De waarde zit dus niet in het product of dienst zelf, maar in het verhaal of de betekenis die de kopers erin zien. Vertel een verhaal die waarde cre√ęert.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht maakt ‘Het verkopen van producten of diensten tegen de laagste prijs‘,¬†je klant niet gelukkiger of loyaler.
Klanten met wie je het meeste zorgen hebt zijn typisch diegene die het minst betaald hebben.

Deze drie bovenstaande strategie√ęn werken ongeacht je een product of een dienst verkoopt,¬†materi√ęle of immateri√ęle zaken, heel dure luxueuze producten of goedkope spullen. Het werkt in alle sectoren.
Klanten willen waar voor hun geld.
Zorg er dus voor dat je waarde verkoopt en een buitengewone koopervaring levert.

Mensen zijn altijd bereid om meer te betalen voor iets waarvan ze houden en die hun probleem oplost.
Wees nooit bang om de prijs te verhogen.

Om je te laten zien hoe gemakkelijk en eenvoudig het kan zijn… laten we er samen aan¬†werken. Beschrijf in een reactie hieronder √©√©n van jouw hindernissen om je prijs te verhogen. En mocht je in een creatieve bui zijn – deel dan ook wat hoe je van plan bent om het aan te pakken.
Of hoe je het hebt opgelost.

En als je de reacties van anderen leest en je ziet dat je iemand kunt helpen met het verhogen van zijn prijzen… alsjeblieft – doe het!
Laten we elkaar helpen, zodat we waarde cre√ęren en onze tijd besteden aan dingen waar we echt blij van worden.

Ik duim alvast voor jouw succes,

Xavier

P.S. Meer weten over prijsstrategie voor kleine ondernemingen? Trek een dag uit en kom naar de Businesslab Kick-off.

Iedereen is ervan overtuigd dat netwerken belangrijk is en dat is ook zo.
Want netwerken heeft heel veel voordelen:

Je kan …

  • nieuwe prospecten ontmoeten.
  • doorverwijzingen krijgen.
  • ambassadeurs¬†cre√ęeren¬†die mond op mond reclame gaan doen voor jou.
  • de juiste mensen leren kennen om samenwerkingsverbanden te smeden¬†voor jouw onderneming.
  • nieuwe¬†idee√ęn, nieuwe inzichten en nieuwe kennis opdoen.
  • plezier maken.
  • ‚Ķ

En toch blijven heel veel ondernemers netwerken moeilijk vinden.

Succesvol netwerken is geven, nemen én gunnen!

Mensen helpen elkaar graag, niet?

Marketing-Netwerken-Businesslab

Ik geef je 7 handige tips om makkelijker te netwerken:

  1. Straal!
    Zorg ervoor dat je tijdens elke netwerkbijeenkomst straalt. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat je er goed en verzorgd uitziet en dat je lacht. Jouw lach is jouw grootste voordeel. Zeg nu zelf: “Wie smelt er niet voor een uitnemende, welgemeende lach?”
  2. Bereid je vooraf goed voor. Weet wat je wil en wees heel specifiek.
    Netwerken is best leuk en tof. Maar netwerken is ook net-werken.
    Weet dus waarom jij gaat netwerken. Weet wat je wil bereiken? En weet het heel precies.
    Zeg dus niet: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper,” maar: “Ik ben op zoek naar een grafisch ontwerper in mijn buurt die mijn visitekaartjes in dezelfde stijl kan maken als mijn website en tegelijkertijd meedenkt over de tekst die erop moet komen. ”
    De kans dat je een tip krijgt die aanleunt bij wat je wil, is het grootst als je specifiek zegt wat je wil.
  3. Deel je kennis
    Google je doelgroep, lees tijdschriften voor je doelgroep. Leef je in hun wereld in. Praat met mensen, geef tips en informatie. Deel en verbind.
    Trap niet in de valkuil te snel te willen verkopen, maar bedenk wat je voor de ander kan betekenen.Hoe meer je mensen geeft, hoe geloofwaardiger jij overkomt en hoe sterker je relatie wordt. En blijft. Op lange termijn.
  4. Introduceer mensen aan elkaar
    Soms stelt je gesprekspartner een vraag waarop jij niet kunt antwoorden, maar iemand die jij kent wel. Misschien kom je iemand tegen die op zoek naar iemand waarbij hij even een ingangetje nodig heeft om zich bij hem te introduceren. Steek een helpende hand toe en introduceer mensen aan elkaar.
  5. Versterk je live contacten online
    Maak er een gewoonte van om de mensen waarmee je gesproken hebt, toe te voegen aan je LinkedInprofiel. Ook al heb je ze maar kort gesproken. Misschien leek dit contact niet zo interessant voor jou, weet dat ook deze persoon wel 200 mensen kent (die jij nog niet kent). Je weet dus nooit waar hij of zij  je in de toekomst brengt. Vandaag komen er deelnemers naar het businesslab die vrienden zijn van mensen die ik ooit sprak tijdens een netwerkmeeting. Had ik mezelf via LinkedIn niet aan hen verbonden, zouden ze mij al lang vergeten zijn. LinkedIn is dé tool bij uitstek om je professionele zichtbaarheid te vergroten en je professionele wensen kenbaar te maken.
  6. Toon oprechte interesse
    Soms hebben we de neiging teveel met ons eigen verhaal bezig te zijn en te weinig te luisteren naar anderen. Op die manier missen we vaak belangrijke informatie die van belang kan zijn voor de relatie. Toon oprechte interesse en luister naar de ander. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar bezig houdt. Achterhaal misschien tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes je gesprekspartner behoort. Dit geeft je enorm veel informatie om deze relatie te versterken.
  7. Bereid je voor op de vraag: “Wat doe jij?”
    Zorg ervoor dat jij in √©√©n minuut heel precies kan uitleggen wat jij precies doet. In den beginnen, toen ik nog heel veel individuele coachings deed, vertelde ik vaak dat ik “coach” was. Naderhand merkte ik dat dit veel te vaag was en ontdekte ik dat hoe specifieker ik was, hoe beter het werkte. Vanaf dat moment zei ik: ‘Ik ben coach en begeleidt hoogopgeleide 30-ers en 40-ers die worstelen met persoonlijke of professionele vraagstukken.‚Äô Vanaf dat moment werd ik veel vaker gebeld. Mensen wisten wie er en/met welke ‘problemen’ ze bij me terecht konden.” En jij? Waarvoor word jij gebeld?

Wil je nog meer netwerktips? En wil je echt vooruit?

We helpen je graag op weg.

Zo schreef ik het boek: “Succesvol netwerken zonder een grote mond op te zetten.” ¬†Je kan het hier aanschaffen.

Bovendien kan je de inzichten dadelijk omzetten in de praktijk als je je aanmeldt voor de tweedaagse Businesslab Discovery Days. Het Business, marketing & netwerkevent in Vlaanderen dat speciaal afgestemd is op zaakvoerders van een kleine bvba.

In afwachting daarvan duim ik voor jouw succes!

An 

Communiceren met jouw medewerkers, je klanten of je leveranciers… soms lijkt het niet altijd van de poes.

Voor elke communicatie, voor elk gesprek heb je de slaagkansen slechts voor 50% zelf in de hand.

Communiceren doe je (minstens) met twee.

Een gedeelde verantwoordelijkheid dus.

Als je wil slagen in je communicatie, is het belangrijk de antwoorden te kennen op twee factoren die jij, maar ook de ander voor ogen houdt:

  1. Ben ik in staat om in communicatie te gaan met de ander?
    (Lees: Heb je de kennis en het vermogen om de juiste communicatietechnieken te gebruiken?)
  2. Ben ik bereid om te communiceren?

Eén kans op viercommunicatie-twee vragen

    • Antwoorden beide partijen positief op beide vragen
      dan is de kans re√ęel dat jullie tot een verbindende communicatie komen. Dat jullie beiden gezegd krijgen wat jullie willen en jullie elkaar ook echt horen. Op die manier gaan jullie samen op zoek naar die situatie waarin jullie behoeftes vervuld worden.¬†In sommige gevallen kan dit zelfs resulteren in het bewustzijn dat hier geen relatie meer tot stand gebracht k√†n worden. Dit evenwel in volledige respect voor elkaar.
    • Antwoord √©√©n of beide ontkennend op vraag 2,
      dan komen jullie nooit tot een verbindende communicatie. Hoe groot jullie inspanningen ook zijn. Hoe hard de ene het ook wil. Hoe hard hij het ook probeert. Zelfs met de beste communicatietechnieken zal het niet lukken.
      Waar geen wil is, is geen weg.
    • Antwoord √©√©n van de partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2
      dan bestaat de kans dat hier een verbindende communicatie tot stand wordt gebracht. Alles zal hier echter afhangen van het geduld en doorzettingsvermogen van de persoon die de technieken van
      geweldloze communicatie beheerst. En de welwillendheid van de ander.
    • Antwoorden beide partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2,
      dan is kans klein dat er verbindende communicatie tot stand komt.¬† In het beste geval wordt de relatie/communicatie oppervlakkig en vreedzaam. Maar het gevoel van zich alleen en onbegrepen te voelen blijft hangen. Op lange termijn leidt dit naar een relatie die gebaseerd is op wrok en wraak. ‚ÄúDe ander wil me toch niet begrijpen!‚ÄĚ

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Heb je reacties of vragen?

Aarzel dan niet om deze hieronder te delen.

Ik lees elke reactie en beantwoord jouw vraag graag in één van mijn volgende artikels of videootjes in de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/businesslab.be/

Ik duim alvast voor jouw succes

An.

PS Vergeet je dit artikel niet te delen? Of te liken, door op de social-media buttons te klikken?

Kracht Master Mind Denktank Brainstormen Business Lab

Vandaag kreeg ik een vraag van Didier.
Didier, die vroeg zich af wat brainstomsessies nu precies waren.
En hoe dat precies in zijn werk ging.

Brainstormsessies, dat noemen we ook wel eens denktankvergaderingen of zoals Napoleon Hill het noemde in zijn boek ¬ęDenk Groot En Wordt Rijk¬†¬Ľ, master ¬†mindsessies.

Nu, wie is Napoleon Hill?
Eigenlijk is dat de grondlegger van de persoonlijke ontwikkeling. Het boek ¬ęDenk Groot En Wordt Rijk¬†¬Ľ is geschreven in de jaren ‚Äô30 en onderstussen al in veel verschillende versie uitgekomen. Napoleon Hill heeft eigenlijk zijn boek pas gepubliceerd na 20 jaar onderzoek.
Hij heeft gedurende 20 jaar de 500 meest succesvolle Amerikaanse ondernemers onderzocht en is op zoek gegaan naar de gemeenschappelijke successleutels.

Wat maakt die succesvolle mensen nu succesvol?
Wat is het onderscheid tussen iemand die succesvol is en iemand die niet zo succesvol is?Napoleon Hill Denk Groot en wordt Rijk Businesslab
Dat heeft hij beschreven is zijn boek ¬ę¬†Think And Grow Rich¬†¬Ľ (of ¬ę¬†Denk Groot En Wordt Rijk). Over √©√©n van die successleutels schrijft hij in hoofdstuk 11: Kracht van de master mind, met andere woorden de kracht van een denktank of de kracht van een brainstormgroepje.
Wel, brainstormgroepjes zijn niet meer en niet minder dan regelmatige bijeenkomsten van mensen die hun neuzen in dezelfde richting hebben. Bijvoorbeeld ambitieuze ondernemers, die komen samen met een glas water, een pot koffie, een glaasje wijn (maakt niet uit :-) en die toetsen hun idee√ęn bij elkaar af. De ene vertelt zijn idee, de andere voelt wat dat met zich doet en geeft daar feedback op.
En het gekke is, van het ene idee groeit het andere idee, ontstaan er nieuwe inzichten en op die manier kunnen idee√ęn veel vlugger, veel consistenter kristalliseren en komen we veel vlugger tot een resultaat.
Wil je het nalezen? Google erop los, of beter koop het boek (op bol.com bv)

Eén van de slagzinnen die voor mij toch wel heel interessant  lijkt is de volgende:

Uit de gedachte van de mens is meer goud bedolven dan de aarde ooit heeft voortgebracht.

Met andere woorden we onderschatten onze eigen mind, er zitten zoveel idee√ęn in maar gewoon door te communiceren met iemand anders komen ze effectief tot groei. Zolang we ze voor onszelf houden gaan ze niet groeien.

Ga ermee aan de slag, zoek mensen die hun neus in dezelfde richting hebben en kom regelmatig samen om inderdaad die idee√ęn en die inzichten af te toetsen.

Succes ermee!