In dit artikel deel ik met jou de eerste 4 lessen, die ik leerde van [tooltip tip=”Seth Godin is de voormalige vice president direct marketing van Yahoo!, een opmerkelijk marketeer en auteur van 7 bestsellers.”]Seth Godin[/tooltip] .
Hij vertelt in zijn boek: âPurple Cowâ hoe jij jouw product of dienst Ă©cht merkwaardig, opmerkelijk en opvallend maakt.
Met andere woorden: waar het verschil zit tussen een opmerkelijk en een middelmatig product.
Seth Godin omschrijft opmerkelijk als:
- de moeite waard om erover te spreken.
- het vermelden waard.
- Uitzonderlijk.
- Nieuw.
- Interessant.
Tegenwoordig is âzeer goedâ niet meer goed genoeg. Dat is gewoon datgene wat klanten van jou verwachten.
Les 1: Flirt met de grenzen.
Maak jouw product een uitschieter die extreem groot of klein, extreem exclusief of uitermate goedkoop, extreem snel of net super traag, ⊠is.
Daag jezelf en je team uit om te brainstormen over hoe jouw product of dienst met de grenzen zou kunnen flirten. Het maakt niet uit welke grens. Als het maar een grens is. Test daarna uit welke de beste marketingstrategie is om zoveel mogelijk winst te maken.
Les 2: Neem risico.
Op veilig spelen, niet opvallen in een overvolle markt of gewoon niet zichtbaar zijn is zelfmoord.
âOp veilig spelenâ is het grootste risico dat je kunt nemen in marketing. Doe iets gewaagd! Laat je zien! Durf het Ă©chte risico aan!
Het Businesslab is in Vlaanderen op zân minst merkwaardig. Het is niet alleen bijzonder leerrijk en inspirerend. Er is ook muziek en ambiance en er is ook ontzettend veel energie in de zaal.
(Dit in tegenstelling tot vele andere business trainingen in Vlaanderen)
Helemaal niet zo gewoon dus. Al zeker niet voor West-Vlamingen.
Nochtans, wordt het Businesslab georkestreerd door twee West-Vlamingen.
Je vindt het super of maar niets. Maar het laat je niet onberoerd.
Verdubbel je winst en je vrije tijd binnen het jaar is een gedurfde belofte die magnetisch werkt. Ofwel loop je voorbij met het idee âDat kan niet!â ofwel sta je stil en denk je: âHmm, daâs straf⊠Benieuwd wat die gasten te vertellen te hebbenâŠâ
Welk risico neem jij? Hoe laat jij je zien?
Les 3: Investeer niet in een stervend product.
Durf ernaar te kijken: wanneer je dienst of product niet (meer) werkt, neem dan een beslissing. Als je geen toekomst meer ziet voor jouw product of dienst, hoe wil je dan dat mensen ooit nog gefascineerd raken door jouw product of dienst?
Sta niet stil bij de kosten en de investeringen die vandaag niet meer lonen. Leg je daarbij neer. En denk opnieuw na.
Hoogst waarschijnlijk is het tijd om te beseffen dat de wereld veranderd is. Dat het tijd wordt om te (her)investeren in een nieuw idee. De mode geraakt nu eenmaal heel snelâŠuit de mode.
Rust niet op je lauweren. Investeren in een âstervend productâ betekent ook jouw dood.
Les 4: Verkoop niet aan de massa
Bedrijven die verkopen aan de massa maken producten voor de massa.
Hun producten/diensten zijn gewoon. Gemiddeld. Saai.
Ze maken kruidige voeding minder pittig. Ze maken uitstekende service een stuk minder goed en een beetje goedkoper. En dat is het.
Wil jij een opmerkelijk product, kies dan een heel selecte doelgroep waarop jij je product perfect afstemt. Beter een paar honderd mensen die laaiend weg zijn van wat je doet, dan een duizenden die slechts mild geĂŻnteresseerd zijn.
Het Businesslab verfijnde in de loop van de tijd ook zijn doelgroep.
We kiezen ons te focussen op ondernemers die willen doorgroeien:
Vlaamse ondernemers met goesting, die vaak als Ă©Ă©nmanszaak startten met een droom van vrijheid en rijkdom. Maar die vandaag aanlopen tegen de dagelijkse sleur van brandjes blussen.
Ondernemers dus die al een paar jaar bezig zijn en die resultaten boeken. Het Businesslab focust zich daarom niet op starters en loontrekkenden met een vaag idee om misschien, als het meezit, ooit eens te ondernemen.
Ben jij er klaar voor om jouw dienst of product opmerkelijk te maken?
Kom dan proeven van het Businesslab. En ontdek wat het Businesslab opmerkelijk maakt.
Onze tweedaagse ondernemerstraining is niet voor iedereen. Maar als jij die ondernemer bent die meer wil, die ervan bewust is dat klagen over de crisis (welke crisis :-) je geen millimeter vooruit brengt en die overtuigd is dat morgen beter zal zijn dan vandaag, ben ik ervan overtuigd dat het Businesslab het Training en Netwerk Event is dat je zit op te wachten.
Klik hier om er alles over te weten.
Ondertussen duim ik voor het succes van jouw opmerkelijk product.
An
PS 1. Inspireer anderen en vertel in het commentarenveld hieronder welke producten of diensten jij opmerkelijk vindt (jouw producten of producten van een andere die je bijzonder vindt).
PS 2. Deel dit artikel ook met je vrienden en collegaâs op jouw sociale netwerken. Ik weet zeker dat je ze hiermee gelukkig maakt.
PS 3. Lees hier de volgende vier lessen van Seth Godin
ât Is voor iedereen hetzelfde
Na het meer dan geslaagde Businesslab op 24 & 25 maart waarbij Ă©Ă©n derde van de ondernemers met goesting kozen om zich Ă©Ă©n jaar lang persoonlijk te laten begeleiden in het Business & Life Boost jaartraject â trek ik samen met An naar Dinant voor alweer een nieuwe uitdaging: de âRallye des Ardennesâ.
We stonden er vorig jaar ook aan de start.
De zon en de BBQ waren toen echter van de partij. Dit jaar hadden we minder geluk De regen en de wind hadden zichzelf uitgenodigd waardoor de BBQ op de camion bleef en de tenten van het service team lucht in vlogenâŠ
Wij zijn er helemaal klaar voor. âEen piloot moet in alle weersomstandigheden kunnen rijden,â is mijn gedachte. Banden gecontroleerd, helm op, gordels aangespannen, ruitenwissers aan en 5, 4, 3, 2, 1, ⊠Start!
Ik vertrek voorzichtig en na een paar kilometer gebeurt er dit:
Mijn eerste reactie en mijn eerste analyse na deze slipper zijn niet voor publicatie vatbaar :-)
Maar als ik kort daarna hoor dat heel wat piloten zich lieten verrassen op deze plaats, kom ik tot het besef dat de omstandigheden voor iedereen dezelfde zijn. De angst om hier tijd te verliezen en zo achterop te raken in het eindklassement deed me rijden, zonder na te denken. Die angst moet ik loslaten.
âHet regent evenveel voor iedereen en de baan is voor iedereen even glad.â
Ik had beter moeten weten, mijn doel voor ogen moeten houden ⊠en vroeger moeten remmen.
Je vraagt je wellicht af waarom ik je dit vertel en wat dit te maken heeft met een marketing en ondernemen.
Wel, het valt mij dagelijks op hoeveel zaakvoerders van kleine ondernemingen vergeten dat de omstandigheden voor iedereen dezelfde zijn.
De misvatting van de zelfstandige die denkt dat hij de enige is die het slachtoffer is van de omstandigheden leidt tot twee schrijnende gevolgen, die niet waardig zijn aan een Ă©chte ondernemer:
Ofwel kiest het slachtoffer voor een fataal copy/paste gedrag:
âMijn concurrent daalt zijn prijzen. Ik daal ook mijn prijzenâ,
âMijn overbuur geeft 10% extra korting. Ik ook!â
Hallo? Het regent evenveel voor beide partijen en de weg is even glad.
Je bepaalt beter zelf op basis van objectieve gegevens wanneer je remt, in plaats van âgewoonâ even laat te remmen als de andere en uit de bocht te vliegen.
Je maakt best een degelijke kostprijsberekening vooraleer je je prijzen aanpast in plaats van je concurrent na te apen. Geloof mij: de kans is (heel) klein dat je overbuur de moeite heeft gedaan om een berekening te maken.
De tweede optie die ik maar al te vaak zie, is dat zelfstandigen de moed opgeven en ervan overtuigd zijn dat de gans de wereld tegen hen samenzweert.
Herken je jezelf hierin?
Spijtig, want dan ben je geen Ă©chte ondernemer. Ondernemers zijn gefocust op oplossingen. Ze willen vooruit. Ze zijn ervan overtuigd dat het morgen beter zal zijn dan vandaag.
Succes wordt niet bepaald door de omstandigheden. Bepalend voor succes is hoe je omgaat met de omstandigheden.
In ieder geval reden wij de wedstrijd uit en stranden we op een mooie 19de plaats. De omstandigheden waren voor de 148 wagens/deelnemers dezelfde maar wij besloten na de slipper in de eerste ronde, dat we foutloos verder gingen en bleven de fun erin hebben!
Daily Huddle
Zaterdag laatst ging ik mee kijken naar de basketbal wedstrijd van Louis, de zoon van Xavier. Louis vindt dat super tof. Dat heeft hij graag.
Als we samen naast het veld staan en applaudisseren wanneer zijn ploeg scoort is hij super fier. âKijk papa! Heb je het gezien? Dat doen we het goed, hĂ©â
De wedstrijd was echt spannend. Beide ploegen waren heel erg aan elkaar gewaagd.
Uiteindelijk behaalden ze 76-69. Gewonnen!
Bravo team van Louis. Dat hebben jullie weer eens goed gedaan.
60 seconden time out
EĂ©n van de elementen bij het basketbalspel is de mogelijkheid voor het aanvragen van een time-out. Midden in het spel kan de coach tot 2 keer toe, 60 seconden tijd vragen voor een time-out.
In deze 60 seconden bespreekt de coach de objectieven en de te volgen technieken voor de rest van de wedstrijd. En deze tactiek deed me denken aan de daily huddle in ons team. Het zijn drie minuten per dag die een wereld van verschil maken binnen onze organisatie.
Beslist ook binnen jouw organisatie.
Ik noem die minuutjes ook wel eens onze dagelijkse speedmeeting. Ik jatte het principe van Rockefeller, een Amerikaans succesvol zakenman, kapitalist en filantroop.
Tijdens de daily huddle of speedmeeting bespreek je samen met je team ook de objectieven. En dat doe je volgens een welbepaalde structuur:
De voordelen hiervan?
Beacon, een Nederlands bedrijf in medische producten beschrijft het mooi op hun website:
En ik vul aan of resumeer:
Waarom een daily huddle?
Wil jij meer weten hierover? En groeien naar orde en planning?
Wil je aansluiten bij een groep enthousiaste ondernemers met goesting?
Wil je op de meest leuke manier orde scheppen en groei creëren in je business en je leven?
Meld je dan vandaag al aan voor het volgende Businesslab.
Laat in ieder geval ook hier je bedenkingen achter. Het is altijd fijn om van elkaar te leren. Het maakt niet alleen mij maar ook vele andere mensen gelukkig.
Ik duim voor jouw succes!
An
PS: Deel dit artikel op jouw social media door op Ă©Ă©n van de social media knoppen te klikken of stuur het per mail door naar je vrienden en collegaâs. Ze zullen je dankbaar zijn.
Voor- of nadenken?
Geen categorieVorige week gaf ik in Kruibeke een lezing over bedrijfswaarden aan de âKlasseslagersâ.
Veertig enthousiastelingen met goesting. Een echte toffe groep. Dank trouwens voor jullie vertrouwen.
En aangezien de rit Kruibeke-Ieper toch een goed uurtje duurde, zat ik wat laat in bed.
Bovendien zat de jetlag van onze trip naar Florida nog een beetje in mijn benen, dus wist ik maar al te goed dat ik goed zorg moest dragen voor mijn lichaam.
Het ritme, de regelmaat en het aantal uren slaap heb ik echt wel nodig.
Slaap is onontbeerlijk voor de succesvolle ondernemer.
Wie inboet op slaap, boet in op focus.
En wie inboet op focus, verliest koers.
Dat mag toch niet de bedoeling zijn.
Gelukkig helpt een efficiënte en goed georganiseerde planning me dan vooruit.
Zo kon ik vooraf wat ruimte en tijd vrij maken om wat extra te rusten.
Een stevige planning doet gewoon wonderen.
zei wijlen Jim Rohn, mijn eerste mentor. En dat geloof ik best.
Neen, ⊠ ik ondervond het zelf.
Jarenlang heb ik mezelf voortgeduwd.
Van het ene brandje naar het andere brandje, van de ene crisis naar de andere crisis. Zonder plan.
Alsof ik in een vicieuze cirkel terecht gekomen was.
Tot ik alles veranderde.
Ik was het gewoon spuugzat. Zo kon het niet meer. In een opwelling van woede en frustratie smeet ik alles waar ik mee bezig was op de grond met de woorden: âZo is het genoeg! Zo kan het niet mee!â
Waarop ik moedeloos de kamer verliet, naar buiten liep om een frisse neus te halen en wat af te koelen.
Ik ben die dag niet meer naar kantoor geweest. Mijn emoties waren te fel opgelopen. Ik moest gewoon kalmeren en nadenken.
Of was het nu voor-denken?
Vanaf die dag ben ik mezelf gaan trainen in het maken, en het volgen, van een degelijke efficiënte planning.
Het was niet altijd gemakkelijk in het begin. Ik garandeer het je.
Maar iedere dag opnieuw voelde ik beetje bij beetje de energie en de voldoening terugkomen.
Kortom, efficiënte planning heeft alleen maar voordelen.
En omdat mensen me vandaag vragen: âAn, hoe doe jij dat nu toch?â ben ik ondertussen volop bezig met de ontwikkeling van de 90 dagen accelerator.
Straks komt de tweede editie uit. Het is een heel bijzondere agenda die je helpt bij het efficiĂ«nt plannen van je taken, het opstellen van je prioriteitenlijst, het bijhouden van je to doâs.
Meld je dan vandaag nog aan voor het Businesslab.
Aarzel niet langer meer. Anders ben je te laat.
Laat in ieder geval ook hier je bedenkingen achter in een reactie. Het is altijd fijn om van elkaar te leren. Het maakt niet alleen mij maar ook vele andere mensen gelukkig.
Ik duim voor jouw succes!
An
P.S. Deel dit artikel op jouw social media door op Ă©Ă©n van de social media knoppen te klikken of stuur het per mail door naar je vrienden en collegaâs. Ze zullen je dankbaar zijn.
4 Volgende lessen van Seth Godin
MarketingHier zijn de eerste vier vragen die iedere ondernemer zich moet stellen over zijn product of dienst:
Wat antwoord jij hierop? De antwoorden vind je in dit artikel terug. Ze bepalen hoe makkelijk jouw product of dienst zichzelf verkoopt.
En dat is wat we willen: een product dat zichzelf verkoopt.
Hieronder deel ik met jou nog vier extra tips die ik kreeg van Seth Godin.
Godin schreef er trouwens een heel boek over: âPurple Cowâ. Over hoe jij jouw product of dienst Ă©cht merkwaardig, opmerkelijk en opvallend maakt.
Je wil geen middelmatig maar wel een opmerkelijk product!
Een goed product is al lang niet genoeg meer. Het moet opmerkelijk zijn.
Tijdens ons tweedaagse ondernemerstraining Businesslab krijg je de concrete sleutels mee om ook jouw product of dienst opmerkelijk te maken.
Les 5: Bepaal wie je meest winstgevende klanten zijn.
Jouw advertenties, producten of diensten hoeven niet tegemoet komen aan de massa. Onderzoek wat de gemeenschappelijke kenmerken zijn van je meest winstgevende doelgroep en focus je hierop. Negeer diegene die deze kenmerken niet bezitten.
Jouw advertenties en jouw producten dienen tegemoet te komen aan die klanten die jij zelf kiest. Het zijn de klanten die voor jou het meest rendabel zijn en die voor jou hun verhaal willen doen. Het worden echte evangelisten.
Les 6: Profiteer van de crisis
Het is makkelijker een merkwaardig, opmerkelijk en opvallend product in de markt te zetten tijdens de crisis of de economische recessie want iedereen is dan bang om zijn kop boven het maaiveld uit te steken.
In feite is het NU de perfecte tijd om actie te ondernemen. Terwijl anderen angstvallig afwachten hoe het tij zal keren, weet jij dat het tij zal keren. Beter nog, jij keert het tij!
Les 7: Je hoeft geen genie te zijn.
Om een merkwaardig, opmerkelijk en opvallend product in de markt te zetten hoef je geen genie of super creatieveling te zijn. Je moet alleen de juiste âmindsetâ hebben. De juiste inzichten.
Je moet beseffen dat je eigenlijk geen keus hebt. Dat groeien in je onderneming en nieuwe producten lanceren je enige mogelijkheid op vooruitgang is. En dat niets anders werkt.
Halve strategieën of halve methodes werken niet. De enige manier om te groeien is vandaag beter te zijn dan gisteren. Zo simpel is het.
Les 8: Wees geen one-hit wonder.
Zodra je een hit hebt gemaakt, is het tijd om een nieuw merkwaardig, opmerkelijk en opvallend product in de markt te zetten.
Doe het elke keer opnieuw.
Rust dus ook hier niet op je lauweren. Wie scoort/scoorde en er prat op gaat dat dit succes eeuwig blijft duren wordt sowieso ontgoocheld.
Blijven doorgaan is dus de boodschap. Maar is dit niet hét kenmerk van de ondernemer? :-)
Zo! Een hele boterham.
Je laten opvallen en streven naar opmerkelijkheid, is Ă©cht geen zonde.
In zaken zou het eigenlijk een vereiste moeten zijn.
Ben jij er klaar voor om jouw dienst of product opmerkelijk te maken?
Kom dan proeven van het Businesslab. Je ontdekt stap voor stap hoe je ondermeer deze lessen van Seth Godin in jouw zaak implementeert. Je krijgt tal van tips en systemen die jouw business (terug) op de rails zetten. Je ontmoet gelijkgestemde ondernemers die net als jij meer winst en meer vrije tijd willen creëren.
Schrijf je vandaag nog in. De plaatjes raken vlug bezet.
Ondertussen duim ik voor het succes van jouw opmerkelijk product.
An
PS 1. Inspireer anderen en vertel in het commentarenveld hieronder welke producten of diensten jij opmerkelijk vindt.
PS 2. Deel dit artikel ook met je vrienden en collegaâs op jouw sociale netwerken. Ik weet zeker dat je ze hiermee gelukkig maakt.
De eerste 4 lessen van Seth Godin
MarketingIn dit artikel deel ik met jou de eerste 4 lessen, die ik leerde van [tooltip tip=”Seth Godin is de voormalige vice president direct marketing van Yahoo!, een opmerkelijk marketeer en auteur van 7 bestsellers.”]Seth Godin[/tooltip] .
Hij vertelt in zijn boek: âPurple Cowâ hoe jij jouw product of dienst Ă©cht merkwaardig, opmerkelijk en opvallend maakt.
Met andere woorden: waar het verschil zit tussen een opmerkelijk en een middelmatig product.
Seth Godin omschrijft opmerkelijk als:
Tegenwoordig is âzeer goedâ niet meer goed genoeg. Dat is gewoon datgene wat klanten van jou verwachten.
Les 1: Flirt met de grenzen.
Maak jouw product een uitschieter die extreem groot of klein, extreem exclusief of uitermate goedkoop, extreem snel of net super traag, ⊠is.
Daag jezelf en je team uit om te brainstormen over hoe jouw product of dienst met de grenzen zou kunnen flirten. Het maakt niet uit welke grens. Als het maar een grens is. Test daarna uit welke de beste marketingstrategie is om zoveel mogelijk winst te maken.
Les 2: Neem risico.
Op veilig spelen, niet opvallen in een overvolle markt of gewoon niet zichtbaar zijn is zelfmoord.
âOp veilig spelenâ is het grootste risico dat je kunt nemen in marketing. Doe iets gewaagd! Laat je zien! Durf het Ă©chte risico aan!
Het Businesslab is in Vlaanderen op zân minst merkwaardig. Het is niet alleen bijzonder leerrijk en inspirerend. Er is ook muziek en ambiance en er is ook ontzettend veel energie in de zaal.
(Dit in tegenstelling tot vele andere business trainingen in Vlaanderen)
Helemaal niet zo gewoon dus. Al zeker niet voor West-Vlamingen.
Nochtans, wordt het Businesslab georkestreerd door twee West-Vlamingen.
Je vindt het super of maar niets. Maar het laat je niet onberoerd.
Verdubbel je winst en je vrije tijd binnen het jaar is een gedurfde belofte die magnetisch werkt. Ofwel loop je voorbij met het idee âDat kan niet!â ofwel sta je stil en denk je: âHmm, daâs straf⊠Benieuwd wat die gasten te vertellen te hebbenâŠâ
Welk risico neem jij? Hoe laat jij je zien?
Les 3: Investeer niet in een stervend product.
Durf ernaar te kijken: wanneer je dienst of product niet (meer) werkt, neem dan een beslissing. Als je geen toekomst meer ziet voor jouw product of dienst, hoe wil je dan dat mensen ooit nog gefascineerd raken door jouw product of dienst?
Sta niet stil bij de kosten en de investeringen die vandaag niet meer lonen. Leg je daarbij neer. En denk opnieuw na.
Hoogst waarschijnlijk is het tijd om te beseffen dat de wereld veranderd is. Dat het tijd wordt om te (her)investeren in een nieuw idee. De mode geraakt nu eenmaal heel snelâŠuit de mode.
Rust niet op je lauweren. Investeren in een âstervend productâ betekent ook jouw dood.
Les 4: Verkoop niet aan de massa
Bedrijven die verkopen aan de massa maken producten voor de massa.
Hun producten/diensten zijn gewoon. Gemiddeld. Saai.
Ze maken kruidige voeding minder pittig. Ze maken uitstekende service een stuk minder goed en een beetje goedkoper. En dat is het.
Wil jij een opmerkelijk product, kies dan een heel selecte doelgroep waarop jij je product perfect afstemt. Beter een paar honderd mensen die laaiend weg zijn van wat je doet, dan een duizenden die slechts mild geĂŻnteresseerd zijn.
Het Businesslab verfijnde in de loop van de tijd ook zijn doelgroep.
We kiezen ons te focussen op ondernemers die willen doorgroeien:
Vlaamse ondernemers met goesting, die vaak als Ă©Ă©nmanszaak startten met een droom van vrijheid en rijkdom. Maar die vandaag aanlopen tegen de dagelijkse sleur van brandjes blussen.
Ondernemers dus die al een paar jaar bezig zijn en die resultaten boeken. Het Businesslab focust zich daarom niet op starters en loontrekkenden met een vaag idee om misschien, als het meezit, ooit eens te ondernemen.
Ben jij er klaar voor om jouw dienst of product opmerkelijk te maken?
Kom dan proeven van het Businesslab. En ontdek wat het Businesslab opmerkelijk maakt.
Onze tweedaagse ondernemerstraining is niet voor iedereen. Maar als jij die ondernemer bent die meer wil, die ervan bewust is dat klagen over de crisis (welke crisis :-) je geen millimeter vooruit brengt en die overtuigd is dat morgen beter zal zijn dan vandaag, ben ik ervan overtuigd dat het Businesslab het Training en Netwerk Event is dat je zit op te wachten.
Klik hier om er alles over te weten.
Ondertussen duim ik voor het succes van jouw opmerkelijk product.
An
PS 1. Inspireer anderen en vertel in het commentarenveld hieronder welke producten of diensten jij opmerkelijk vindt (jouw producten of producten van een andere die je bijzonder vindt).
PS 2. Deel dit artikel ook met je vrienden en collegaâs op jouw sociale netwerken. Ik weet zeker dat je ze hiermee gelukkig maakt.
PS 3. Lees hier de volgende vier lessen van Seth Godin
6 tips voor een krachtig compliment
Een compliment geven is inderdaad meer dan enkele positieve woorden. Het vraagt wat inspanning wanneer je wil dat je compliment ook écht als compliment aanvaard wordt.
Maar het loont.
Want ook de gever van complimenten vaart er wel bij.
Wie aan de slag gaat met het geven van complimenten zal verder moeten kijken.
Hieronder geef ik 6 tips voor een krachtig compliment. Op die manier kan je dadelijk aan de slag.
1. Wees eerlijk en oprecht.
Geef enkel een compliment indien je het ook echt meent. Een compliment geven, zomaar voor het compliment, is nooit goed.
Doe het dus alleen als jij het ook echt meent, en als je gelooft dat de ander dit compliment ook echt verdient.
Mensen hebben heel vlug door, wanneer jij iets meent of niet meent. En misschien vatten ze je goede bedoelingen wel, maar je geloofwaardigheid naar de toekomst vermindert sterk. En dat is niet wat jij wil.
2. Wees concreet en duidelijk.
Wanneer je correcte details geeft over wat je precies waardeert, of wat je precies goed vindt, vermijd je dubbelzinnigheden..
3. Licht je compliment toe.
Wanneer je meer details geeft waarom je iets waardeert of goed vindt, zullen mensen dit als meer oprecht zien.
Zo weet de persoon in kwestie ook meteen waarom jij dat goed vindt of waardeert.
4. Gebruik emotionele taal.
Je maakt een compliment nog sterker door emotionele taal toe te voegen of te gebruiken. Wat iets met jou doet, maakt het ook nog persoonlijker. Het zorgt ervoor dat het ook echt mensen raakt.
5. Wacht niet tot het juiste moment.
Een juiste timing is zoals bij vele zaken belangrijk, maar weet dat hét juiste moment niet bestaat. Wacht dus niet te lang, anders is het goede moment zo voorbij.
En neem je het risico er niet meer aan toe te geraken.
Geef het compliment op het moment dat je gelooft dat de ander er Ă©Ă©n verdient.
Jouw compliment kan ook perfect als gespreksopener dienen.
6. Laat het compliment landen bij de ander.
Maar al te vaak merk ik dat complimenten geven, in den beginnen, mensen zenuwachtig maakt. Ze spreken het compliment uit en beginnen dadelijk over iets anders om hun eigen ongemak te verdoezelen.
Jammer, want op die manier heeft de ander niet de tijd het compliment te laten binnenkomen. Neem daarom even pauze na het geven van een compliment.
3, 4 seconden is al heel mooi (tel letterlijk tot 3 of 4). Je geeft de ander de kans het compliment op te nemen en te laten bezinken.
Laat hieronder ook in het commentarenveld jouw ervaringen met complimenten geven, of krijgen achter. Je helpt er andere ondernemers mee.
Wil je nog meer tips die je vooruit helpen?
Dan is het Businesslab een echte aanrader.
Ik duim voor jouw succes!
Je zoekt het veel te ver
Ik heb er net een driedaagse training opzitten van Kevin Green, in Amsterdam. Green is een miljonair in de UK, die ongelofelijk snel gegroeid is. Hij heeft een ingenieus systeem opgezet in vastgoed, over de hele wereld. En ik overdrijf niet: Kevin Green heeft 27 verschillende ondernemingen opgezet.
Ik was erg benieuwd naar wat die man te vertellen had. Want als hij 27 ondernemingen heeft, en honderden huizen in zijn portefeuille – hoe kan hij dan nog tijd vrijmaken om drie dagen te komen spreken?
Hij moest wel een geheim recept hebben… Ik verwachtte me aan ingewikkelde uiteenzettingen, aan complexe structuren.
Maar niets was minder waar.
Hoe doet Kevin Green het?
Green had het voortdurend over een aantal basissystemen (die jij ook kan/moet hebben in je zaak) die hij heel consequent en gedisciplineerd implementeert.
En dat valt me nu telkens op, als ik met succesvolle ondernemers ga praten.
Ga terug na de basis, naar het fundament van je business. Zorg ervoor dat dat fundament goed draait. En van daarop ga je verder bouwen.
Blijf een eeuwige leerling. En zorg dat je naar de juiste meesters gaat luisteren.
Benieuwd hoe Kevin Green, succesvolle ondernemers en wij in het Businesslab het aanpakken?
Schrijf je nu in voor de volgende twee-daagse marketing training voor kleine ondernemingen.
Vertel mij hieronder in een reactie welk eenvoudig systeem jij geleerd hebt van een succesvolle ondernemer, waardoor je business vandaag makkelijker loopt.
Ik ben benieuwd!
Xavier.
Alles is verkoop
Verkoop85% van de kwaliteit van ons geluk hangt af van onze relatie met de andere. Met andere woorden:
Daarom is de kunst van het overtuigen heel belangrijk.
En als ondernemer weet jij dat maar al te goed.
Het is niet alleen belangrijk voor de verkoop van je producten of diensten. Denk ook maar aan de andere aspecten van je leven.
Hoe krijg je de afwas “verkocht” aan je kinderen? Hoe krijg je een dringende opdracht “verkocht” aan Ă©Ă©n van jouw medewerkers? Hoe motiveer je je zoon om meer te studeren? Hoe krijg je je project erdoor binnen een vrijwilligersorganisatie?
Alles in het leven is verkoop. Ik geef je daarom twee tips:
Als je deze zaken goed onder de knie hebt, dan ben je gegarandeerd een topverkoper!
Welke tips, technieken of trucs gebruik jij om iets verkocht te krijgen? Ik ben benieuwd.
Deel het met ons in een reactie hieronder zodat andere ondernemers zoals jij er ook mee aan de slag kunnen.
Je bent de baas van je onderneming niet
MarketingHet is veel gemakkelijker aan een bestaande klant te verkopen dan een nieuwe klant te vinden.
Daarom is het uiterst belangrijk dat jij voor een buitengewone koopervaring zorgt.
Iedere keer opnieuw. Zodat je klant bij jou blijft kopen.
En zodat hij aan iedereen vertelt hoe fijn het is met jouw onderneming te werken.
Ik ben benieuwd wat jij doet om een unieke koopervaring te bezorgen aan je klanten.
Schrijf het hieronder in een reactie.
Wil je nog meer tips om meer winst en klanten aan te trekken?
Kom naar het Businesslab op dinsdag en woensdag 20 & 21 januari.
Er zijn nog een paar plaatsen vrij. Nu inschrijven dus!
Het ene miljoen is het andere niet.
Januari, …
het is de periode waarin mensen goede voornemens zetten.
Ik geloof dan ook dat goede voornemens een enorme impact hebben op de mens.
Gek wel, dat sommige mensen helemaal geen voornemens hebben.
“Dat alles maar blijft zoals het is…”
Volgens mij zijn het mensen met te weinig vertrouwen. Te weinig vertrouwen in zichzelf of in de toekomst.
Het zijn bange mensen. Ze hebben schrik om niet te slagen.
Ze hebben schrik om wat anderen zouden zeggen…
Of ze nu slagen. Of niet.
Ik hoop dat jij geen deel uitmaakt van de groep die geen goede voornemens zet.
Maar …
Wat zijn goede voornemens nu eigenlijk?
Ik meen dat goede voornemens zijn als een engagement. Een belofte aan jezelf.
Of ten opzichte van de grotere doelen die je stelde voor je leven.
Ik geloof ook dat, als je werkt aan je doelen, het belangrijkste niet is: “Het behalen van je doel in fysieke of materiĂ«le realiteit.” Maar dat het belangrijkste is: “De persoon die je wordt,” als je het bereikt.
Het geld, de huizen, de auto’s, de boten, de glorie, … Het kan allemaal in Ă©Ă©n tel verdwijnen.
Soms zelfs heel snel. Denk maar aan een brand bijvoorbeeld.
Wat nooit zal verdwijnen is echter de persoon die je geworden bent tijdens het proces van realisatie van je doel(en).
Om grote doelen te behalen, moet je ook een groot mens worden.
Je gaat nieuwe vaardigheden moeten leren,
nieuwe attitudes of gewoontes moeten creëren.
Je zal nieuwe relaties moeten aangaan.
Kortom, je gaat moeten groeien. En groeien, dat is voor de rest van je leven.
En in tegenstelling tot wat heel wat mensen denken, vloeit het gevoel van zekerheid niet voort uit het cijfer op je rekeningafschrift of de hoeveelheid bezittingen die je hebt. Het gevoel van echte zekerheid vloeit voort van binnenuit.
Vanuit je geloof in jezelf. Vanuit het vertrouwen in de toekomst en de mate waarin jij jezelf vaardigheden hebt aangemeten om te creëren.
Wat ik bijvoorbeeld het meest bewonder bij mensen die miljonair geworden zijn, is niet hun geld of hun faam, maar de weg van persoonlijke groei die ze afgelegd hebben.  Ze hebben zich weten te ontwikkelen tot geliefde personen. Ze hebben vaardigheden geleerd waardoor ze in staat zijn te creëren en te realiseren. Ze zijn tijdens hun weg van persoonlijke ontwikkeling op de één of ander manier een ander mens geworden.
Feiten wijzen bijvoorbeeld uit dat lotto-winnaars, die voorheen nog nooit werkten aan zichzelf of deden aan persoonlijke ontwikkeling, binnen de vijf jaar failliet gaan. Vaak hebben ze hun geld gewoon opgebruikt en eindigen ze armer dan ooit tevoren.
Andersom. Neem enkele miljoenen weg van iemand die miljonair is geworden door eigen toedoen, en die herwint binnen de kortste keren terug zijn geld.
Het is niet wat je bezit die je rijk maakt. Wel wie je bent.
Dus, …
Waarom moet je je focussen op je doelen?
Op je voornemens?
Om de persoon te worden die je moet zijn om die doelen te bereiken. Niet om het doel op zich, want dat kan je op elk moment afgenomen worden.
Laat het me hieronder weten in een reactie. We leven graag met je mee.
Deel ook deze ondernemerstip op social media door eenvoudig op Ă©Ă©n van de icoontjes te klikken.
Ik duim in ieder geval op jouw succes.
An