Januari, …

het is de periode waarin mensen goede voornemens zetten.
Ik geloof dan ook dat goede voornemens een enorme impact hebben op de mens.

Gek wel, dat sommige mensen helemaal geen voornemens hebben.
“Dat alles maar blijft zoals het is…”

Volgens mij zijn het mensen met te weinig vertrouwen. Te weinig vertrouwen in zichzelf of in de toekomst.
Het zijn bange mensen. Ze hebben schrik om niet te slagen.
Ze hebben schrik om wat anderen zouden zeggen…
Of ze nu slagen. Of niet.

Ik hoop dat jij geen deel uitmaakt van de groep die geen goede voornemens zet.

Maar …

Wat zijn goede voornemens nu eigenlijk?

Ik meen dat goede voornemens zijn als een engagement. Een belofte aan jezelf.
Of ten opzichte van de grotere doelen die je stelde voor je leven.

Ik geloof ook dat, als je werkt aan je doelen, het belangrijkste niet is: “Het behalen van je doel in fysieke of materiële realiteit.” Maar dat het belangrijkste is: “De persoon die je wordt,” als je het bereikt.

Het geld, de huizen, de auto’s, de boten, de glorie, … Het kan allemaal in één tel verdwijnen.

Soms zelfs heel snel. Denk maar aan een brand bijvoorbeeld.

Wat nooit zal verdwijnen is echter de persoon die je geworden bent tijdens het proces van realisatie van je doel(en).

Om grote doelen te behalen, moet je ook een groot mens worden.

Je gaat nieuwe vaardigheden moeten leren,
nieuwe attitudes of gewoontes moeten creëren.

Je zal nieuwe relaties moeten aangaan.

Kortom, je gaat moeten groeien. En groeien, dat is voor de rest van je leven.

En in tegenstelling tot wat heel wat mensen denken, vloeit het gevoel van zekerheid niet voort uit het cijfer op je rekeningafschrift of de hoeveelheid bezittingen die je hebt. Het gevoel van echte zekerheid vloeit voort van binnenuit.
Vanuit je geloof in jezelf. Vanuit het vertrouwen in de toekomst en de mate waarin jij jezelf vaardigheden hebt aangemeten om te creëren.

Wat ik bijvoorbeeld het meest bewonder bij mensen die miljonair geworden zijn, is niet hun geld of hun faam, maar de weg van persoonlijke groei die ze afgelegd hebben.  Ze hebben zich weten te ontwikkelen tot geliefde personen. Ze hebben vaardigheden geleerd waardoor ze in staat zijn te creëren en te realiseren. Ze zijn tijdens hun weg van persoonlijke ontwikkeling op de één of ander manier een ander mens geworden.

Feiten wijzen bijvoorbeeld uit dat lotto-winnaars, die voorheen nog nooit werkten aan zichzelf of deden aan persoonlijke ontwikkeling, binnen de vijf jaar failliet gaan. Vaak hebben ze hun geld gewoon opgebruikt en eindigen ze armer dan ooit tevoren.
Andersom. Neem enkele miljoenen weg van iemand die miljonair is geworden door eigen toedoen, en die herwint binnen de kortste keren terug zijn geld.

Het is niet wat je bezit die je rijk maakt. Wel wie je bent.

Dus, …

Waarom moet je je focussen op je doelen?

Op je voornemens?

Om de persoon te worden die je moet zijn om die doelen te bereiken. Niet om het doel op zich, want dat kan je op elk moment afgenomen worden.

  • Welke doelen heb jij?
  • En welke persoon moet jij daarvoor worden?

Laat het me hieronder weten in een reactie. We leven graag met je mee.

Deel ook deze ondernemerstip op social media door eenvoudig op één van de icoontjes te klikken.

Ik duim in ieder geval op jouw succes.

An

Wij wensen jou een fijn eindejaar en een succesvol 2015.
Een jaar waarin je iedere dag doet wat je graag (en goed) doet,
waarin je voldoening krijgt van elke uitdaging en rust ervaart bij elke beslissing.
Een jaar waarin je gezond door het leven gaat zonder geldzorgen.
Een jaar waarin je je mag omringen met gelijkgestemde mensen die je ondersteunen in de richting van je doel.

Work • Live • Play

An & Xavier.

In de twee laatste berichten (Van klein denken word je niet groot en de Ja-Maar ziekte)  hebben we het gehad over de toekomst.

Vandaag wil ik het eens hebben over de successen van het voorbije jaar.

Vier je successen!

Hoe zou het zijn voor jou om eens samen te zitten met je omgeving of je medewerkers en eens te brainstormen over alle successen, zowel groot als klein, van het afgelopen jaar.
Misschien kun je ze zelfs in kaart brengen en uithangen.
En hoe zou het zijn om de mensen die meegeholpen hebben aan die successen even in de bloemetjes te zetten?

Denk eerst aan jezelf.
Je mag trots zijn op wat je dit jaar allemaal gedaan hebt.

Ook je medewerkers, de mensen die dagdagelijks met jou meewerken verdienen een schouderklopje om de doelen die je voor ogen had bereikt te hebben.

Ten derde, om zeker niet te vergeten is er nog jouw naaste omgeving, partner, kinderen, ouders,… de mensen die aan de rand van je onderneming staan te applaudisseren voor jouw groei en succes.

Denk eens na hoe je die mensen in de bloemetjes kan zetten uit dankbaarheid voor jouw behaalde successen.

Neem even de tijd om je successen hieronder in een reactie te noteren als blijk dat dit een succesvol jaar was.
Vergeet ook de kleine successen niet, degene die je dagelijks behaalt want vaak zit succes in de kleine dingen.
Ik lees graag je reactie en wens je alvast een prettig eindejaar en een voorspoedig 2015.

ja maar

Vorige week (van klein denken word je niet groot) daagde ik je uit met de vraag:
“Welke beslissing zou je vandaag nemen, mocht je zeker zijn dat je omzet volgend jaar 50% hoger zou liggen?”

Ik ben zeker dat toen ik met die vraag kwam er ergens een stem in je hoofd klonk dat zei: “Dat kan niet! Het is onmogelijk  om in één jaar tijd mijn omzet te verdubbelen! Hoe kan ik nu in een jaar 50% meer omzet draaien? Of 50% meer klanten hebben? Dat kan niet!”

Zo dacht ik vroeger ook.

ja maar

Ik leed aan de “Ja, maar” ziekte…

Telkens als er een nieuw idee kwam, blokte ik dat systematisch af. Ik zei steeds “ja maar…”

  • Ja maar mijn klanten zijn niet bereid die prijs te betalen.
  • Ja maar in mijn sector gaat dat niet.
  • Ja maar in mijn regio is dat onmogelijk.
  • Ja maar wat gaan de mensen zeggen.
  • Ja maar niemand heeft dat ooit al gedaan.

Ik daag je uit: als er iemand met een nieuw idee of inzicht komt, aanvaard het gewoon, schrijf het op, laat het binnen. Verzamel al die nieuwe ideeën.

Dat is ook het principe van Mastermind. Een Mastermind is een groep gelijkgestemden die nieuwe inzichten van elkaar krijgen en erop verder werken.

In de overvloed van nieuwe inzichten waar je nu even zal bij stilstaan, zit er zeker één tussen dat er zal voor zorgen dat jouw omzet met 50% toeneemt.

Schrijf in een reactie hieronder welke ideeën je de laatste week weggestuurd hebt. Wanneer was de laatste keer dat iemand iets zei, waarna je dacht: “ja, maar dat zal mij niet lukken, ja maar…”

Deel in een reactie hieronder wat je hebt laten varen.  En deel dit artikel op je social media!

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

Concurreer je ook enkel op prijs

Xavier Debaere hier, van het Businesslab.
Ik sta hier momenteel in Londen, St Pancras International, te wachten op de trein om terug naar België te gaan.

Ik heb een zeer boeiende opleiding achter de rug waar ik ondermeer samen zat aan tafel met een aantal ondernemers. En we hadden het over concurrentie.

De meeste van die ondernemers concurreren op prijs.
Ze zeggen dat prijs het allerbelangrijkste is. Mensen kopen een prijs.

Toch is dat zo niet.

Mijn overtuiging is dat er maar 10 à 15% van de mensen echt een prijs kopen. 
Ons gedrag bewijst dat ook. Kijk naar de wagens op de weg, we rijden allemaal met verschillende wagens. Mochten we allemaal een wagen kopen op basis van de prijs, dan reden we allemaal met dezelfde: gewoon de goedkoopste.
Kijk naar de restaurants, we hebben goedkope en anderen, een heel stuk duurder. Maar allemaal zitten ze toch vol.

Wat mooi is wanneer je in Londen bent, is dat overvloed overal aanwezig is.
We zouden altijd moeten vertrekken vanuit de idee van overvloed.
In de plaats van te concurreren op prijs, kijk hoe je je product in de markt kunt positioneren, kijk hoe je jezelf in de markt kunt positioneren, om het verschil te maken, om zelf je waarde op te bouwen. Want jijzelf bepaalt de waarde van je product of dienst, niet de concurrentie, niet de omgeving.
Dus denk eraan, wat kan jij doen om de waarde van jouw product, van jouw dienst naar boven te trekken?

Hoe maak jij het verschil en hoe bouw jij je waarde op? Hoe zorg jij dat prijs niet alleen de waarde van je aanbod bepaalt?
Laat het ons weten in de commentaren hieronder.

Minder doen voor meer succes

Meer of minder gaan doen?Eén van de krachtigste manieren om van bedrijfslijder naar bedrijfsleider te gaan is door te BESLISSEN om MINDER te doen.

Het vraagt lef om te beslissen dat je iets niet meer zult doen. Maar dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je meer klanten aantrekt, vrijer bent, tijd hebt voor je gezin, meer winst draait en dus meer succes hebt.

Angst om te verliezen

Veel willen doen, vloeit meestal voort uit angst.

  • Angst om te verliezen.
  • Angst om toch maar die omzet niet te draaien.
  • Angst om een klant te ontgoochelen, …

Veel willen doen heeft uiteindelijk weinig te maken met creativiteit.
Je doet “van alles” om in ieder geval niets “voorbij je neus te zien passeren”.

Weet dat de succesvolle ondernemers de meeste tijd beslissen om “iets NIET te zijn” of “te
doen”. Waar we meestal “ALLES willen zijn” of willen “doen”.

Elke zelfstandige heeft hier moeite mee. Ook wij.
Het lijkt tegen onze natuur in te gaan, om tegen kansen en opportuniteiten NEEN te
zeggen.

Alleen is succes meestal niet logisch en onnatuurlijk.

Maar wat kun je hieraan doen?

Doe minder voor meer succes

Stel je even voor dat je na een hartaanval nog slechts 2 dagen in de week meer mag werken. En je niet meer dan 5 activiteiten in je bedrijf mag doen.

Welke zouden dan die MAXIMAAL 5 activiteiten zijn die je nog verder doet in je zaak?

In plaats van te kiezen uit een grote waslijst “een beetje van alles te doen”, pik je er 5 dingen uit waar jij de beste in wil worden.
Of heb je het lef om je vanaf nu maar op drie zaken te focussen?

Je tijd is als baas van je bedrijf het meest kostbare (en kostelijke) bezit.
Zorg ervoor dat je die tijd besteedt om het verschil te maken. Dat je de BESTE wordt in die
5 activiteiten.
Volgens ons heb je binnen een jaar dan een compleet andere business en meer succes

Deel met ons en je collega-ondernemers welke jouw vijf top-activiteiten (zouden) zijn?
Deel ook je website. We maken graag met jou en je producten of diensten kennis.
Of laat ons weten wat je tegenhoudt om ”minder te doen”.

Correcte houding aan het stuur - hoe zit jij aan het stuur van je onderneming?

Slipschool voor ondernemers – deel 3

Correcte houding aan het stuur - hoe zit jij aan het stuur van je onderneming?Eindelijk…

We mogen naar de auto’s.

Ik kies de witte Peugeot 205 met de rode GTI striping.

Klik‘.

De deur gaat open en… gordel vast.

De monitor checkt … mijn rijhouding, de stand van mijn zetel en mijn spiegels.

  • De bovenkant van de hoofdsteun …
    moet zich op gelijke hoogte met de bovenkant van mijn hoofd bevinden. Of minstens zo hoog mogelijk als het niet zo hoog geraakt.
    Dit is belangrijk bij plotse manoeuvers of een ongeval. Zeker wanneer je hoofd een achteruitgaande beweging maakt.
  • De rugleuning …
    moet voldoende recht staan, zodat ik ruim zicht heb op de weg maar zodanig dat mijn volledige rug gesteund is. En ook mijn schouders moeten in contact blijven met de rugleuning.
    Want ik moet mijn wagen voelen met heel mijn lichaam.
  • Afstand zetel – stuur.
    Oef. Dat is in orde!
    Wanneer ik mijn polsen op het stuur leg, blijft mijn rug tegen de rugleuning. En kan ik ontspannen rijden.
  • Mijn armen lichtjes gebogen.
    Ook dat is goed.
    Rijden met gestrekte armen zoals in de Formule 1 uit de jaren 60 is niet in orde. Het is vermoeiend en het biedt te weinig ruimte voor snelle reacties.
    Idem voor de benen!
  • Mijn buitenspiegels.
    Ai, die moeten bij geregeld worden zodat ik zowel links als rechts een zo groot mogelijk beeld krijg van wat er naast mij gebeurd.
  • De achteruitkijkspiegel.
    Hierin moet ik een zo optimaal mogelijk zicht hebben op alles wat achter mij gebeurt.
  • En tot slot: Klikvast

De deur vliegt dicht. Mijn houding, de stand van mijn zetel en mijn spiegels zijn goedgekeurd.

Ik draai de contactsleutel om. En geniet de rest van de dag van ‘mijn’ witte bolide…

Zalig is het om er in een comfortabele houding tegenaan te gaan.
Ik heb zicht op alles wat ik achter me laat en ik ben voorbereid op elke hindernis die mijn pad kruist.

De auto-slipschool heeft mij heel veel lessen geleerd. Maar …

Hoe zit het bij jou in de zaak?
Zit jij mooi recht en ontspannen? Met perfect zicht op wat komt?
Of lig je achteruit en zie je nauwelijks de baan? En wat er rond jou gebeurt?

Hoe goed ”voel” jij je bedrijf? Voel je het met je hele lichaam?
En hoe snel weet jij of er iets mis loopt?

Run jij je business zoals ik dat vroeger jarenlang deed? Met de natte vinger?
En neem je beslissingen op basis van veronderstellingen?

Of heb je een dashboard met een aantal heel duidelijke KPI’s (Key Performance Indicators)?
En heb je zicht op wat er voor, naast en achter jou gebeurt?

Laat het ons hieronder weten hoe stevig en comfortabel jij in je ondernemersstoel zit.
Of welke tips jij nog hebt.

We kunnen alleen maar leren van elkaar.

PS: Lees hier deel 1 en deel 2 van ‘Slipschool voor ondernemers

Deel 1: “Slipschool voor ondernemers
Deel 2: “Laat nooit je stuur los

Laat nooit je stuur los

Slipschool voor ondernemers – deel 2

Laat nooit je stuur losVorige week vertelde ik je hoe ik leerde dat je je wagen bestuurt met je ogen.

Veel meer dan met je handen.

Deze waardevol les in het dagelijkse verkeer nam ik mee naar mijn onderneming.

Ook in het runnen van mijn zaak ben ik tot de vaststelling gekomen dat je bedrijf de richting in gaat waar je je focus op legt.

Daarom is een duidelijke visie en een duidelijke strategie van primordiaal belang voor je onderneming. Hoe kan je je anders focussen?

Tijdens het volgende 2-daags seminar Businesslab geven we je de sleutels om de visie van je business uit te tekenen.

Les 2: Laat nooit je stuur los

In het klaslokaal van de slipschool blijft de monitor onze kleine, ongeduldige groep uitdagen.

Hij staat vooraan met een stuur in zijn handen.
Glimlachend vraagt hij wie naar voor wil komen om te demonstreren hoe hij een scherpe bocht naar rechts of naar links zou nemen met het stuur.

Deze keer blijf ik wijselijk zitten. Ik heb mijn les geleerd :-)

De vrijwilliger begint aan zijn demonstratie en “baaam”. Het stuur ligt op de grond!
Blijkbaar zijn wij er ons niet van bewust dat we bij het draaien naar links of naar rechts,
ons stuur even loslaten. Door de draaibeweging moeten we ons stuur herpakken en dan gebeurt het: We laten ons stuur los.

Dit vermijdt je best te allen tijde. Zorg er dus voor dat je altijd met één hand het stuur vast hebt. Eén oneffenheid in het wegdek kan je anders met gemak van de baan gooien.
Draai je naar rechts, dan blijft je linker hand in de positie 9u terwijl je rechter hand het stuur links ”gaat halen”.
Draai je naar links, blijft je rechter hand op 3u staan. Je linker hand het stuur gaat halen naar rechts.
En in het midden van de bocht, let je er vooral op dat je je handen in 9u15 positie houdt. Zou kan je heel snel bij een onverwachte hindernis een halve toer naar links of naar rechts draaien.”

Blijf jij altijd aan het stuur van je onderneming?
Of laat je (soms) de omgeving en de omstandigheden de controle overnemen?

Pas je je prijs aan als je merkt dat van jouw concurrent goochelt met lage prijzen, terwijl je net paar zwakke weken achter de rug hebt,
of blijf je in je vertrouwen staan en verzorg je extra je klanten?

Begin je te twijfelen aan je dienstverlening wanneer een klant overstapt naar een concurrent of uitschrijft op je nieuwsbrief?

Een ondernemer die zijn handen steeds aan het stuur houdt, blijft in zijn kracht staan. En laat zijn omgeving voor wat het is. Hij is gefocust op zijn doel.

Wanneer liet jij voor het laatst je focus los en liet je het stuur over aan de omgeving?
En wat gebeurde er toen?

Laat mij hieronder weten wanneer jij het stuur van je zaak hebt losgelaten en beslissingen hebt genomen op basis van reacties uit je omgeving in plaats van je te houden aan je eigen visie en strategie.

Of schrijf in een reactie welke zaken jij in de gaten houdt om je focus te houden en te weten waar je staat met je business.

Leren van mekaar maakt onze rit nog zo fijn. Op die manier leren we niet alleen bij, maar voelen we ons ook niet meer alleen.

In één van de volgende blogberichten vertel ik je over les 3.

Tot dan,

Xavier

PS: Lees hier deel 1 van ‘Slipschool voor ondernemers

Deel 1: “Slipschool voor ondernemers

Wat is een tekst zonder opsommingslijsten?

Je kent ze wel: de lijstjes in een webtekst waarin allerlei zaken opgesomd staan. Genummerd of met bullets. Lang of kort. In het midden van de tekst of eerder op het einde.

Gebruik je geen of niet vaak bullet points in je copywriting?
Maak er een nieuwe gewoonte van. Want lijstjes zijn krachtig. Ze sommen de voordelen en kenmerken van jouw unieke aanbod op. 

Betere copywriting werkt  met opsommingen:

  • Ze trekken de aandacht.
  • Ze breken je tekst.
  • Ze zijn makkelijk leesbaar.
  • Ze geven je de essentie.

De bullet points zijn wat mensen lezen wanneer ze snel door de tekst willen gaan. Op die manier weten ze dadelijk wat ze mogen verwachten van jouw product.

Vele ondernemers gaan helaas soms ook te ver. Ze zetten alles in bullet points. Zo worden de zinnen te lang en te saai. Resultaat: ze worden alweer niet meer gelezen.

Schrijf doeltreffende bullet points

Zorg ervoor dat je bullet points als titels opgebouwd worden. Informatief én overtuigend. Draai niet rond de pot. Ga naar de essentie. Jij wil geen tijd verliezen, je lezer wil dat ook niet.

Weet dat een verkooptekst altijd beter scoort wanneer bullet points efficiënt gebruikt worden.

Hoe gebruik ik bullet points?

10 tips voor krachtiger verkoopteksten.

  1. Gebruik een goed zichtbaar puntje of een nummering.
  2. Maak ze niet te lang. Maximum 2 à 3 lijnen per item.
  3. Zorg ervoor dat je zowel de kenmerken als de productvoordelen opsomt.
  4. Overdrijf niet met gele (fluo) markering.
  5. Zet per item alleen de sleutelwoorden in het vet.
  6. Laat een dubbele afstand tussen elk item zodat het geen warboel wordt.
  7. Vermijd paginalange lijsten. Dit werkt vervelend en ziet eruit als gewone tekst.
  8. Laat de opsomming inspringen in je pagina.
  9. Gebruik ideaal maximum 7 items.
  10. De inleidende zin is een essentieel onderdeel van het lijstje.

Bullet points gebruik je in emails, blogartikelen, berichten, reclamebanners, video, powerpoint presentaties.

Maak het gemakkelijk voor je (potentiële) klant. Gebruik opsommingslijstjes of bullet points.

Vond je dit een waardevol artikel? Laat hieronder je reactie na en DEEL dit artikel dan met jouw kennissen en collega’s.

Ik duim voor jouw succes,

Xavier Debaere

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers die allemaal willen groeien?
💪 Plug dan in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!

>>> Klik hier voor meer info.

Ondernemers-kijken vooruit-Business-Lab

Deel 1

Net 18 jaar…

Dankzij enkele uren rijschool heb ik mij door de hindernissen van het verkeer weten te wringen.slipschool voor ondernemers business lab

Ik ben geslaagd voor mijn praktisch rijexamen en de theoretische versie “Verkeersborden-leer”.

“Dankzij mijn kersvers rijbewijs ben ik geen gevaar meer op de baan.”

Dat was tenminste wat ik dacht…

Een paar weken later neem ik deel aan een wedstrijd. Ik ben één van de gelukkige winnaars en win een stage Automobielbeheersing.

Ik zie het helemaal zitten.

Een volledige dag in Spa-Francorchamps. Eén dag: slipschool.

Drie basisregels

Samen met 20 andere studenten loop ik ongeduldig het leslokaal binnen.

Pfff… Eerst nog wat theorie.

Ik wil achter het stuur van één van die Peugeots 205 GTI kruipen.

De monitor is een ervaren piloot. Hij maakt onmiddellijk duidelijk dat we pas naar met de auto’s zullen rijden wanneer we de drie basisregels onder de knie hebben.

Wat bepaalt er waar je naartoe rijdt?

De monitor kijkt de groep aan. Glimlachend vraagt hij welk lichaamsdeel ervoor zorgt dat je auto naar rechts of naar links draait.

Ik dacht: “Wat voor flauwe kul is dat hier nu? Het spreekt toch voor zich dat je met je handen je wagen bestuurt…”

Ik steek mijn hand op: “Met de handen, meneer!”

“Fout jonge man! Met je ogen!”

Basisregel #1 Kijk waar je naartoe wil

De man verklaart zich nader. Je handen (en je auto) volgen onbewust de richting waar je naartoe kijkt. Mocht iedereen dit begrijpen en dit trainen, dan vermijden we 80% van de ongevallen. Door te focussen op de uitweg, niet op het obstakel.

Stel: je ziet ineens een kind dat de straat overloopt zonder te kijken. Het enige wat je op dat moment ziet is … het kind. Welk verschil zou het maken mocht je je focussen op die vrije 5 meter links of rechts van het kind?

Als ondernemer heb ik mij ook jaren zitten blindstaren op de moeilijkheden, de obstakels, alles wat maakte dat het niet lukte. Ik bleef maar naar het probleem kijken met als gevolg dat ik letterlijk mijn bedrijf in de problemen stuurde. Tot ik mij deze les herinnerde. “Fout jonge man. Met je ogen”.

Vanaf dat moment ben ik me beginnen focussen op de opportuniteiten, op datgene wat er wel is en niet meer op datgene wat mij in de weg stond. Gemakkelijk was het niet, maar iedereen kan het leren. Jij dus ook.

In het Businesslab ontdek je hoe je je focust op datgene waar je naartoe wil, hoe je van je oude gewoontes afraakt en vooral hoe je nieuwe creëert om de rust te vinden in je zaak zodat je iedere dag kan doen wat je echt graag doet.

Volgende week heb ik het over de twee andere 2 basisregels:

  1. “Hoe houd je je handen op je stuur?”
  2. “Hoe zet je je zetel in de beste stand?”

Maar vooral … wat kan jij er als ondernemer van leren?

Vertel ons hieronder wanneer jij bleef vastzitten in het probleem in plaats van verderop te kijken.

Laat hieronder je reactie zodat andere ondernemers ook leren van  jou ervaring.

Laat mij weten van je vindt van mijn foto :-)

PS: Lees hier deel 2 van ‘Slipschool voor ondernemers

Deel 2: “Laat nooit je stuur los