email

Deze week kreeg ik een mailtje van Johan, die net gestart is met zijn onderneming. Johan vroeg ons hoe hij zijn nieuwsbrief het best verstuurt: “Is Outlook het beste programma voor het versturen van mijn wekelijkse nieuwsbrief?”

Het antwoord is erg eenvoudig: nee.

Outlook gebruik je om  persoonlijke berichten te verzenden, zoals een factuur, een offerte of een kort berichtje naar een klant.
Wanneer je een grote groep wil aanspreken, bijvoorbeeld je potentiële klanten, dan gebruik je beter e-mailsoftware.

Ik leg je meteen ook uit waarom dat belangrijk is. In die e-mailsoftware staat altijd een uitschrijflink onderaan de mail. Zo’n uitschrijflink is erg belangrijk wanneer je mailings uitstuurt. Met een uitschrijflink ben je wettelijk in orde.

Probeer Kartra.be, de ideale software om emails te verzenden en landingspagina’s te maken.

Veel succes!

Xavier

Heb je nog een vraag rond e-mail marketing?
Stel ze gerust hieronder, in een volgend blogbericht beantwoorden we ze graag!

Een tijdje geleden was ik gedurende een hele week te gast bij CERAN BELGIUM te Spa waar ik kon genieten van een intensief taalbad Frans.

De unieke methode van CERAN, nam mijn spreekangst (in het Frans wel te verstaan. :-) ) helemaal weg. In een kleine groep gelijkgestemde mensen (één voor één mensen die net als ik vlotter Frans wilden spreken en over hun spreekangst wilden geraken) werden we begeleid.

Samen doorstonden we de moeilijke momenten.

Ja, echt. Op dinsdag had ik het serieus lastig. Maar dankzij de groep liet ik de moed niet zakken en ging ik verder. Ik werd opgetild in de positieve energie en vanaf woensdag ging het alleen nog maar vooruit.

Geloof het of niet… Voor het eerst ervoer ik dat Frans spreken ook leuk kon zijn. :-)

Het was dan ook niet alleen fijn om mezelf te zien groeien. En te horen hoe ik steeds vlotter en vlotter uit mijn woorden raakte. Het was ook tof omwille van de vele nieuwe internationale contacten die ik er legde. Tsjechen, Nederlanders, Duitsers, Britten en zelfs iemand uit Los Angeles.

Mijn intensief taalbad was dan ook een goede kans om internationaal te netwerken. En over het belang en de kracht van netwerken in real life heb ik het al eens gehad. Het is en blijft van kapitaal belang en het is en blijft nog steeds de meest effectieve manier om in contact te komen met anderen.

Door in real life te netwerken word je niet alleen gekend, maar ook geliefd en mensen gaan je veel sneller vertrouwen. Mensen houden ervan om iemand in het echt te ontmoeten. Zo kunnen ze je zien en horen. Maar ook voelen en zelfs ruiken.

Ook online netwerken kan.

En dan lijkt LinkedIn me dan ook super handig.

LinkedIn helpt me bijvoorbeeld om in contact te blijven met de mensen die ik in real life ontmoette. Zo maakte ik dit na de training dadelijk connectie met mijn collega-deelnemers van CERAN en zo blijf ik steeds met ze verbonden. Vroeger waren dit contacten die je al gauw vergat.

Uit het oog is uit het hart, zo luidt het spreekwoord. En dat was ook zo.

Naast het in contact blijven met … heeft online netwerken met LinkedIn nog heel wat andere voordelen. Ik som er hieronder alvast nog een paar op:

Met of via LinkedIn

  1. Onderhoud je de relatie met je bestaande klanten.
  2. Ontmoet je zelf nieuwe prospecten.
  3. Creëer je evangelisten die aan anderen over jou gaan vertellen en je met de juiste prospecten in contact gaan brengen. M.a.w. mond-tot-mond reclame komt op gang.
  4. Leer je de juiste mensen kennen die je met de groei van je zaak kunnen helpen.
  5. Ontmoet je de juiste mensen om partnerships mee te vormen.
  6. Leer je nieuwe trends kennen.
  7. Krijg je meer zichtbaarheid als persoon of als organisatie.
  8. Open je deuren naar mensen die je op je eentje niet zou kunnen bereiken.

Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ze hieronder neer te pennen in het commentarenveld. Ik doe niets liever dan jou te helpen naar jouw succes.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS. DEEL dit artikel a.u.b. met jouw netwerk, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Veel ideëen en toch focus houden

Krijg jij het ook zo op je heupen wanneer je niet gedaan krijgt wat je voorop gesteld had?

Of stel jij niets voorop? En loopt het sowieso allemaal uit de hand? Ervaar je net zoals vele ondernemers chaos?

Je moet weten dat ik (en ik vermoed dat ik niet alleen ben) een hoofd vol gedachten en ideeën heb. En het in toom houden van die gedachten, kostte vroeger enorm veel energie.

Veel ideëen en toch focus houdenBij elk idee dat binnen kwam dacht ik:

“Ja,… dat moeten we doen. Dat zal zus of zo of zoveel beter zijn.”

Of

“Ja,… dat moet ik misschien nog eerst doen.”

Herken jij dat?

Vandaag heb ik die ideeën nog steeds.

Maar het lukt me steeds beter en beter om orde te scheppen in mijn gedachten (en acties). En me te focussen op datgene waar het écht om draait.

Mijn ervaring leerde me dat er minstens 4 elementen van cruciaal belang zijn bij het focussen:

1. Een duidelijk doel:

Het hebben van een duidelijke visie of een heel concreet doel zorgt niet alleen voor focus en richting, maar zorgt eveneens voor enorm veel rust.

Stel je maar eens voor dat je op vakantie vertrekt en je hebt geen duidelijk doel.

Geen duidelijke eindbestemming.

Je weet ook helemaal niet wat je wil bereiken met deze vakantie.

Denk je dan niet dat de kans super groot is dat je ook geen voldaan gevoel krijgt over de afloop ervan? Je rijdt maar wat rond zonder precies resultaat.

Zonder duidelijke visie, zonder duidelijk doel, geraak je echt niet vooruit. Bij elke “T” die je tegenkomt begin je te twijfelen. “Neem ik nu links?” “Of neem ik nu rechts?”

En elke zijweg die je voorbijkomt, zorgt voor verstrooiing.

Dit kan best een tijdje fijn zijn. Doelloos rondrijden.

Maar mijn ervaring leert dat dit meestal al gauw tegen de borst stoot.

Alleen met een duidelijk doel of een duidelijke visie kan je gerichte keuzes maken. Kan je snelle beslissingen nemen en kan je focus houden.

2. Emotionele toewijding:

Een doel op zich is heel belangrijk. Dat vertelde ik je hierboven al. Maar een doel zonder toewijding en emotionele dekking maakt focussen nog steeds heel moeilijk.

Hoe vaak hoor je niet zeggen: “Ik zou graag 10 kg kwijtraken…”

Best wel een mooi doel, niet?

Maar zolang je aan dit doel geen emotionele lading toevoegt, blijft het een hol idee en is het ontzettend moeilijk om dit doel te bereiken. De toewijding is ver te zoeken.

Plak je aan dit doel een emotionele doelstelling dan wordt het dadelijk een stuk makkelijker. 10 kg kwijtraken, met als uitkomst terug in dat mooie kleedje of in dat elegante mannenpak te raken, waarin iedereen je feliciteerde omdat je er zo goed uitzag, lijkt net al iets makkelijker te gaan.

Je emoties worden geraakt. En voor een goed gevoel verzetten we bergen.

Koppel dus de nodige emotie aan je doel en je toewijding wordt veel sterker.

3. Geduld:

Ai, ai, … daar heb ik veel voor moeten oefenen.

Een doel bereiken gaat niet van de ene dag op de andere.

Je hebt er geduld voor nodig.

Is je doel wél binnen een mum van tijd bereikbaar, dan heb je je doel waarschijnlijk te laag gesteld en zal je er niet erg veel voldoening uit halen.

Geduld is dan ook een grote troef.

“Zij die het bezitten zijn gezegend,” zei mijn moeder altijd.

Wie niet geduldig is, acteert uit angst. Angst om niet te slagen. Angst om zonder resultaten te eindigen. En angst is een slechte raadgever. Je bent geneigd om je te laten afleiden. Zoekend naar een andere manier die efficiënter, sneller of beter zou gaan. Helaas…

Huppelen van de hak op de tak, is veel minder efficiënt dan gestaag voortdoen.

(Geloof me, ik spreek uit ondervinding. :-( )

Wees dus geduldig en doe gewoon voort. Stap voor stap.

4. Discipline:

Deze eigenschap vormt de basis voor het vasthouden van focus. Met deze eigenschap lukt het je de beslissingen te nemen die voor het bereiken van je doel nodig zijn. Dat houdt in dat je obstakels en moeilijkheden het hoofd kan bieden. Discipline betekent eveneens dat je aan jezelf regels kunt opleggen en je daaraan kunt houden.

“Is een doel en discipline alleen dan niet voldoende?” wordt me wel eens gevraagd.

Wel, … Ik geloof dat pure discipline wel een tijdje werkt. Dan werk je op karakter.

Maar discipline, zonder emotionele toewijding houden we niet vol. (Dat is ook de reden waarom de afslankers op maandag beginnen en op donderdag al opgeven :-) )

Tegen de tijd dat ik dit allemaal door had, was ik natuurlijk al enkele jaren verder in mijn onderneming (en leven). Ik had enorm veel tijd verloren.

Jammer, dat mij dat toen niemand verteld had. Ik weet zeker dat ik door deze 4 elementen te gaan toepassen sneller en makkelijker vooruit was geraakt.

Maar dàt, is nu ook net, één van de redenen waarom Xavier en ik gestart zijn met het Businesslab. We willen jou echt 10 jaar tijd laten besparen. Gewoon door onze opgedane kennis door te geven. En de twinkelingen in jullie ogen bij het ervaren van het effect van onze tips geeft ons vleugels.

Dat geeft ons doel alvast de emotionele lading waarvan ik sprak.

Welke emotionele lading heeft jouw doel?

Laat het ons hieronder weten. Altijd fijn om dat te vernemen.

Ik hoop dan ook echt dat jij er iets mee kan aanvangen.

Ik duim alvast voor jouw succes.

An

Mocht je vragen hebben, of nog andere tips? Aarzel dan niet om ze hieronder in het commentarenveld te delen met je collega’s. Er is niets fijner dan te leren van elkaar.

Deze week kreeg ik een mailtje van Hilde die vertelt dat het heel druk is op de onderneming en dat ze volop bezig zijn met het recruteren van nieuwe medewerkers.

Dit valt echter niet mee en Hilde vraagt of ik tips heb.

In deze video geef ik je alvast één tip die helpt bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Heb jij al stilgestaan bij wat de kernwaarden zijn van je onderneming?

Heb je nog vragen of heb je het moeilijk om je kernwaarden te achterhalen,

laat het ons weten in een reactie hieronder.

We helpen je graag verder!

An Verstraete met 3 tips om af te raken van een verlammende angst

Wat ik vandaag met jullie ga delen, zou ik vorige week voor geen tienduizend euro met je hebben gedeeld.
De gedachte alleen al, toe te geven dat ik die verlammende angst had, deed me al verstijven.

En het gekke is dat ik me vandaag helemaal niet meer kan voorstellen dat ik er tot vorige week zo bang voor was.
Vandaag lijkt het met een fluitje van een cent.
Zoiets waarvan je geen flauw benul hebt dat je er ooit bang voor zou- kùnnen-geweest-zijn.

Mijn angst begon in de lagere school toen zuster Reinhart van het vijfde leerjaar (Ik zat in een nonnenschool) me vele keren opnieuw vertelde hoe slecht mijn Frans wel was.
En het ging verder in de middelbare school, waar elke leerkracht Frans mij met de nodige gestes, attent maakte dat ik eindelijk eens zou moeten gaan studeren voor Frans.
Of… dat ik het NOOIT zou kunnen.

Met als resultaat?

Angstzweet bij elk Frans gesprek.
En steeds weer opnieuw die verlammende gedachten: “Je kan het niet. Je zal het trouwens nooit kunnen. Probeer het zelfs niet. Stel je niet aan! Doe gewoon geen moeite. Je zal alleen maar afgaan.”

Tot vorige week, bekroop me elke keer weer opnieuw, diezelfde angst en paste ik elke keer opnieuw, een ontwijkingsstrategie toe om toch maar elk gesprek in het Frans uit de weg te gaan. Hoewel ik de Franse taal behoorlijk begrijp slaagde ik er niet in om 3 deftige zinnen na elkaar te produceren.

En hoewel er op elk dromenbord dat ik ooit maakte in dikke letters geschreven stond: “Ik droom ervan om ooit vlot Frans spreken,” was ik er tot vorige week nog niet in geslaagd.

Ik moet toegeven mijn motivatie in den beginnen was eerder iets van: “ Ik zal eens bewijzen dat ik dat wel kan.”

Maar sinds de tijd dat Xavier en ik samen zijn en samen werken, ontmoeten we meer en meer Franstalige mensen. – Xavier liep zo goed als altijd school in het Frans en is dus perfect tweetalig. En het is ook onze droom om het netwerk & trainingsevent: Businesslab ook in Wallonië op te zetten. –

Dus mijn motivatie groeide om twee redenen:

  1. Ik vond het vreselijk om in een gesprek met een Franstalige telkens weer met mijn mond vol tanden te staan en te verlammen van angst.
    En…
  2. De idee om ook in Wallonië en wie weet, zelfs in Frankrijk, het Businesslab uit te breiden gaf me heel veel goesting.

Deze twee redenen waren een voldoende motivatie om eindelijk eens in actie te komen.

Resultaat?

Ik zette stappen. En vandaag?

Vandaag ga ik zonder moeite een Frans gesprek aan.

Dat ik geen fouten meer maak?
Toch wel! Heel veel zelfs.
Maar daar lig ik niet meer wakker van. Ik sla mij uit de slag en iedereen is me dankbaar dat ik de moeite neem om hun taal te spreken. Nu is het enkel nog een kwestie van oefenen en blijven oefenen.

Je kan je trouwens niet voorstellen hoe heerlijk het voelt om dankzij de 3 tips die ik toepaste eindelijk het lef te hebben ervoor te gaan.

Wil jij die 3 simpele tips kennen? En weten hoe ik van mijn angst af raakte?

Bekijk dan onderstaand filmpje.

Welke kleine stap zal jij vandaag zetten zodat je ook vandaag al kan genieten van een stukje succes? Laat het ons hieronder weten, in het commentarenveld.

Klik hier als je wil ontdekken, hoe wij jou kunnen helpen om je onderneming en je inkomen te doen groeien.

Vandaag kreeg ik van Fatima de vraag hoe ze het voor mekaar krijgt om een deftige planning op te stellen.
Heel gek en alweer niet toevallig gaan we heel diep in over plannen in onze module:“Act Like A Millionaire”.
Uiteraard gaat het hem hier niet over geld alleen.
Het belangrijkste is onze tijd. Eens die weg is, komt hij nooit meer terug.

Het is daarom super belangrijk om hem heel efficiënt te gaan gebruiken.
Het is dan ook heel handig om te beginnen met je lange termijn visie.
  • Waar wil je staan over 10 jaar?
Eens je dat klaar voor ogen hebt, keer je terug.
  • Wat zal je daarvoor moeten doen om dat te bereiken?
  • Wat moet er dus zeker zijn over 5 jaar? Over 3 jaar? 2 jaar? 1 jaar? En
  • Wat moet je daarvoor doen?
Zet dit alles uit op een kalender en plan dus van achteren naar voren. Zet deadlines en actieplannen op.
En vooral, eens je gestart bent (en dat hoop ik) evalueer dan tijdig.
Ik hoop dat je hiermee aan de slag kan.
Zo niet, laat het me weten. (En zo wel, laat het ons ook weten.)
Of heb je nog een vraag? Stuur ons zeker een bericht of laat het ook hieronder weten.
Lieve groet,
Ik duim voor jouw succes.
An
An Verstraete in een video over haar droombord

Eergisteren trek ik mijn archiefkast open en zie ik mijn dromenblad hangen. Het is al enkele jaren geleden dat ik het had uitgetypt en opgehangen.

Ik besluit alles wat al is uitgekomen aan te duiden en haal er een fluostift bij.

Dan kom ik tot een bijzondere vaststelling die ik graag met je deel in deze video:

Heb jij al een droombord?

Je heb vast ook dromen. Dromen die je héél graag wil zien uitkomen.

Definieer ze, maak ze concreet en zet ze op een droombord. Hoe concreter je je dromen maakt, hoe sneller ze ook uitkomen.

Welke dromen koester jij? Laat het ons weten via een reactie hieronder. Zo wordt dit bericht ook een beetje je mini-droombord

Maak van een probleem een opportuniteit

In elk probleem schuilt een opportuniteit.
Luister daarom naar je klant en ontdek hoe het jou vooruit kan duwen.

An Verstraete, ondernemerscoach, beantwoordt de vraag van Peter. 

“Ik maak websites. Ik werk alleen, dus ik doe àlles zelf: prospectie, verkoop, webdesign en SEO, facturatie, (soms) gaan ontvangen,…

Op de bestelbonbon staat duidelijk vermeld, dat de klant zélf de nodige teksten, foto’s en logo digitaal moet aanleveren binnen de 48 uur.
In veel, héél veel gevallen moet ik WEKEN wachten, vooraleer ik al het nodige materiaal heb gekregen.Dat wil concreet zeggen, dat er nu al 7 (zeven) websites “half klaar” zijn, en dat ik dus al 7 keer op het bedrag dat ik verdien.
Ik vraag geen voorschot.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten sneller het materiaal aanleveren en sneller betalen?”

Wil jij nog iets delen? Of wil jij nog een reactie hierop kwijt? Laat die dan hieronder achter. Er is niets fijner dan geholpen worden.

Heb jij nog een vraag? Stuur ons een mailtje. We beantwoorden je graag in een volgend video filmpje. Zo groei jij niet alleen, maar ook jouw collega ondernemers die misschien met hetzelfde probleem zitten.

We duimen in ieder geval op jouw succes!

An & Xavier

7 zaken die succesvolle ondernemers niet doen

In de 24 jaar dat ik ondernemer ben, kwam ik heel veel zelfstandigen tegen.

  • Mensen met grote dromen en verlangens.
  • Mensen die de wereld willen veranderen.
  • Mensen die een bijdrage willen leveren.
  • Mensen op zoek naar vrijheid.

 

Maar het gekke is dat iedereen die een MacBook en een blog heeft, zich tot ondernemer verheft.

En daar heb ik het moeilijk mee.

Het hebben van een ondernemingsnummer maakt van jou nog geen ondernemer.
Jezelf uitroepen tot CEO maakt van jou geen CEO.
En het hebben van een klein leger van Twitter-volgers, Facebook- of Instagramfans of maakt van jou nog geen leider…

Het is niet mijn bedoeling je de hoop en je dromen met de grond gelijk te maken.

Maar de waarheid is dat de overgrote meerderheid gewoon de prijs niet wil betalen om ondernemer of leider te worden. Dromen en verlangens blijven dus dromen en verlangens en daarom nemen ze genoegen met wat er is.

Ik weet dat je dit niet fijn vindt om te horen, maar het is waar.

Om niet ontgoocheld te raken als zelfstandige, is het best zo snel mogelijk beseffen dat je niet zomaar Richard Branson of Marc Zuckerberg wordt.

Begrijp me niet verkeerd.

Het is geweldig om naar de sterren op te kijken en luchtkastelen te bouwen. Maar het woord ondernemer wordt zo vaak en zoveel gebruikt (lees misbruikt) dat het zijn essentie verloren is. Het zegt alles en niets.

Een standaard ondernemer bestaat volgens mij niet. En toch hebben ze in mijn beleving een aantal zaken gemeen.
Verwacht je niet aan een waslijst van specifieke eigenschappen. Neen:

Het zit hem in de actie.

Wat rasechte, succesvolle ondernemers uniek maakt is wat ze doen,
en misschien belangrijker nog, wat ze niet doen.

1. Ze geloven niet in de klassieke term ”work-life balance”.

„Het zijn meestal workaholics,” denkt de buitenwereld.
„Hun werk staat voorop. Ze hebben geen tijd om te leven.”

Niets is minder waar.

Ze doen iedere dag wat ze graag doen. Hun werk is hun leven. Ze leven hun passie. En daarom vinden ze het zo moeilijk om het onderscheid te maken tussen werk en leven. Voor hen betekent werken, leven.

2. Ze proberen niet te zijn wat ze niet zijn.

Personal branding gaat over wie je echt bent. Welke waarden die je nastreeft. Waar je voor staat. Personal branding is geen mythe die je omtovert naar een ideaal beeld. Je bent geen product. Je kan niet veranderen wie je diep vanbinnen bent. Echte ondernemers laten het potentieel in zichzelf ontwaken. Zijn wie ze zijn. En leggen hun focus op het omzetten van hun ideeën in geweldige producten of diensten. Ze willen waarde geven en voor de best mogelijke ervaring zorgen.

3. Ze doen het niet voor het geld.

Ze zeuren niet over hoe hard ze werken en over hoeveel het kost. Ze doen het gewoon. En omdat ze gepassioneerd en gefocust, als een laserstraal zijn, komt het geld uiteindelijk als resultaat. Ze werken voor de voldoening.

Ze hebben begrepen dat geld een gevolg is, geen oorzaak.

4. Ze hebben geen nine-to-five job.

Succesvolle ondernemers doen niet aan pootje baden in het water.

Ze duiken, met het hoofd eerst, zonder zich zorgen te maken over de rotsen beneden. Ze doen niet een beetje van dit en een beetje van dat. Als er iets op hun pad komt dat spannend en leuk is, gaan ze er 100% voor.

5. Ze geven niet toe aan angst.

Ze besteden geen aandacht aan de stemmetjes in hun hoofd. Je weet wel, die stemmetjes die je achtervolgen en die je van alles vertellen of je verwijten als er wat mis gaat. Of die je terugfluiten van zodra je iets van plan bent.

Let wel. Het blijven mensen. Ze zijn niet onbevreesd.
Niemand is vrij van angst. Ook zij niet. Ze laten hun angst alleen niet toe. Zo laten ze zich niet tegenhouden van het nemen van risico’s.

Naar de stem van de rede en de stem van hun intuïtie, daar luisteren ze wel naar.

6. Ze verwachten geen onmiddellijk resultaat.

Succesvolle ondernemers hebben een duidelijke visie. Ze weten precies waar ze naartoe willen. Met hun business maar ook persoonlijk. Ze nemen heel snel beslissingen. En veranderen weinig van gedacht. Omdat hun visie duidelijk is, is het ook makkelijk om beslissingen te nemen. Het geloof in hun visie en missie overstijgt de dagelijkse hindernissen.

7. Ze hebben meer dan alleen virtuele mentoren.

De meeste mensen volgen allerlei schrijvers, bloggers en tweeters. Dat is prima. Maar als je echt iets wil bereiken en het verschil wil maken, moet je echte mentoren hebben. In real-life. Ze brengen je werkelijk in beweging. Ze raken je persoonlijk.

Voormalig Intel-voorzitter Andy Grove begeleidde Steve Jobs. En Jobs adviseerde op zijn beurt de Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.

Achter elke grote ondernemer staat tenminste één grote mentor.

Een echte.

In real-life.

Belangrijker nog, echt succesvolle ondernemers doen niet wat iedereen doet.
Status quo is niets voor hen.
Ze volgen geen conventionele wijsheid of populaire rages. Ze bewandelen hun eigen, unieke pad.

Ze zijn de leider van hun eigen lot.

Dat is wat hen drijft… en dat is waarom ze slagen.

Check waar jij nog wat te leren hebt en ga hiermee aan de slag!

Laat ook hieronder weten waar jij nog aan denkt of wat jouw succesfactor is. Leren van mekaar is nog zo interessant.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS. Wil jij meer ondernemersvaardigheden leren? Kom ons dan ontmoeten en ontdek wat jouw mogelijkheden zijn op www.businesslab.be/ko

Klanten werven. Maak van je klant een ambassadeur. Business LAb

De omgeving en omstandigheden hebben misschien een invloed, maar bepalen niet alleen hoeveel klanten je hebt.
Zorg voor een buitengewone klantenervaring. Zo maak je van je klanten ambassadeurs.
Reclame door aanbeveling is de goedkoopste en beste manier om nieuwe klanten te werven.

Klanten werven doe je zo…

Xavier Debaere, ondernemerscoach, beantwoordt de vraag van Nele, die meer klanten wil…

Nele: “Ik heb een schoonheidsinstituut, landelijk en rustig gelegen, … ver van alle drukte…
om er te werken..maar o zo moeilijk om nieuwe klanten te werven.
Ik heb een heel aantal vaste klanten, maar helaas nog niet genoeg.
Mijn persoonlijke situatie zorgt er momenteel voor dat het financieel zwaar is voor mij en er is bijna geen ruimte om te investeren,
wat mij dan de das om doet. Ik durf niet te handelen… Heb goede ideeën, maar kom niet tot actie…
Wat is haalbaar? Zou ik een actie doen? Hoe pak ik dat het beste aan?”

Wil jij nog iets delen met Nele? Of wil jij nog een reactie hierop kwijt? Laat hem hieronder achter. Er is niets fijner dan geholpen worden.

Heb jij nog een vraag? Stuur ons een mailtje. We beantwoorden je graag in een volgend video filmpje. Zo groei jij niet alleen, maar ook jouw collega ondernemers die misschien met hetzelfde probleem zitten.

We duimen in ieder geval op jouw succes!

An & Xavier