Klanten werven. Maak van je klant een ambassadeur. Business LAb

De omgeving en omstandigheden hebben misschien een invloed, maar bepalen niet alleen hoeveel klanten je hebt.
Zorg voor een buitengewone klantenervaring. Zo maak je van je klanten ambassadeurs.
Reclame door aanbeveling is de goedkoopste en beste manier om nieuwe klanten te werven.

Klanten werven doe je zo…

Xavier Debaere, ondernemerscoach, beantwoordt de vraag van Nele, die meer klanten wil…

Nele: “Ik heb een schoonheidsinstituut, landelijk en rustig gelegen, … ver van alle drukte…
om er te werken..maar o zo moeilijk om nieuwe klanten te werven.
Ik heb een heel aantal vaste klanten, maar helaas nog niet genoeg.
Mijn persoonlijke situatie zorgt er momenteel voor dat het financieel zwaar is voor mij en er is bijna geen ruimte om te investeren,
wat mij dan de das om doet. Ik durf niet te handelen… Heb goede ideeën, maar kom niet tot actie…
Wat is haalbaar? Zou ik een actie doen? Hoe pak ik dat het beste aan?”

Wil jij nog iets delen met Nele? Of wil jij nog een reactie hierop kwijt? Laat hem hieronder achter. Er is niets fijner dan geholpen worden.

Heb jij nog een vraag? Stuur ons een mailtje. We beantwoorden je graag in een volgend video filmpje. Zo groei jij niet alleen, maar ook jouw collega ondernemers die misschien met hetzelfde probleem zitten.

We duimen in ieder geval op jouw succes!

An & Xavier

Niche-Business-Lab

Waar vind je de mensen die in jouw niche zitten?

Ga nu aan de slag en breng je netwerk in kaart.

Laat me ook weten, welke tips jij hebt om dichter bij jouw prospects te komen.
Ik ben heel erg benieuwd. Deel het hieronder in een reactie. Zo leren we van elkaar.

Heb je nog een vraag? Stuur ze me ook graag door. Ik geef je graag antwoord in één van volgende blogartikelen of in één van mijn filmpjes op facebook.

En ondertussen…

Duim ik op jouw succes!

An

PS. Deel dit artikel a.u.b. met jouw netwerk. Gebruik de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen genieten.

time management

Time management is een veel besproken begrip, maar eigenlijk niet bestaande.
Wie kan nu de tijd gaan managen?
De tijd gaat overal even snel. Echt waar. Ook al lijkt dit niet altijd zo.
Toch hebben we allemaal dezelfde 86 400 seconden per dag :-)

De enige die te managen valt, ben jijzelf.

En om jezelf en je acties te managen is een stevige planning nodig.
Ik geef je 9 heel krachtige tips mee die ik nu toch al een heel eind toepas en me al heel wat resultaten opleverden.

Ontdek ze hieronder:

Noteer elke avond maximum 6 to do’s in je agenda.

6 zakelijke, dringende en belangrijke taken zijn zowat het maximum die je op een dag kan afwerken. En dan heb ik het niet over één enkel telefoontje slaan, de was binnenhalen of de kinderen oppikken.

Maar 6 to do’s die echte belangrijke ondernemerstaken zijn.

Zet deze taken in volgorde van prioriteit.

Het achterhalen hoe dringend taken zijn is erg belangrijk. Orden daarom je taken van meest dringend, naar het minst dringend.
Onthoud echter wel dat deze 6 taken allemaal belangrijk zijn.

Noteer in de marge de dagelijkse to do’s.

Het lijkt me onmogelijk dat jij een leven hebt zonder dagelijkse to do’s. Dus ook deze horen erbij. Kinderen afhalen, brood bakken, tandarts bezoek, …

Noteer en hanteer hiervoor een duidelijke timing.

Weet vooraf en duidelijk wat er moet gedaan worden.

Hoe duidelijker je weet wat er van je verwacht wordt (of wat jij van jezelf verwacht), hoe makkelijker het is om deze taak ook efficiënt aan te pakken.

Zorg voor een realistische schatting van hoeveel tijd je nodig hebt om een taak af te werken.

Schat vooraf (best minstens de dag ervoor) in hoeveel tijd je voor deze taak nodig hebt.
In het begin is dat niet steeds makkelijk, maar neem van in den beginne de gewoonte om na te kijken hoeveel tijd je aan een taak spendeert. Op die manier kan je heel vlug (tot op 10 minuutjes na) inschatten hoelang een taak duurt.

Delegeer het minder belangrijke werk.

Naast de belangrijke en dringende zaken, hebben we vaak ook dringende, maar niet zo belangrijke zaken, die toch gedaan moeten worden. Ga na op welke manier je deze zaken kan delegeren.

Praat over je prioriteiten met de mensen in je omgeving.

Door duidelijk te maken wat je doet en niet doet, waarom je iets doet, of niet doet, creëer je duidelijkheid en begrip bij je omgeving. Vaak stimuleren ze je ook om je op de goede weg te houden.

Start je dag en begin dadelijk aan prioriteit nummer 1.

Nog voor je je computer opzet, start je met prioriteit nummer 1. Eens dat is afgewerkt, ga je door naar prioriteit nummer 2. En zo ga je door, totdat alle prioriteiten afgewerkt zijn.

Geraak je niet ten einde op je lijst, draag dan de niet afgewerkte taken als eerste over op je volgende dag.

Noteer elke nieuwe taak die bij je opkomt.

Wanneer je aan de slag gaat, word je je gegarandeerd bewust van nieuwe, ook belangrijke taken. Weet echter dat deze op dit moment niet dringend zijn. Noteer ze wel zodat je er zeker mee aan de slag kan gaan bij het maken van je volgende planning. Maar werk ten allen tijde verder aan je huidige planning.

Laat je dus niet verleiden om ander werk voor te pakken.

Zozo…
Ik weet zeker dat, als jij met deze tips aan de slag gaat, je meer gerealiseerd krijgt.

Laat me ook weten, welke tips jij hebt om jezelf doorheen de dag te managen.
Ik ben heel erg benieuwd. Zo leren we van elkaar.

Heb je nog een vraag? Stuur ze me ook graag door. Ik geef je graag antwoord in één van volgende blogartikelen of in één van mijn filmpjes op facebook.

En ondertussen…

Duim ik voor jouw succes!

An

PS. Deel dit artikel a.u.b. met jouw netwerk. Gebruik de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen genieten.

Doelgroep kiezen. Niche bepalen. Business Lab

Je doelgroep (durven) kiezen is één van de successleutels om de business van je droom uit te bouwen.

Om twee essentiële redenen:

  1. Omdat je zou doen wat je graag doet, en met de mensen die je graag hebt. Zo krijg je voldoening en energie. En is business fun!
  2. Om je te positioneren als expert en autoriteit.

Vandaag geef ik het eerste deel van het antwoord op de vraag van Elke:

In oktober startte ik als fotograaf in bijberoep. Ik heb zowat “vanalles” gefotografeerd, van pasgeboren baby’s, tot iets oudere kinderen, tot koppels, tot gezinnen.

Enkele maanden geleden ontdekte ik dat mijn hart echt ligt bij het fotograferen van koppels, en dan wel op een bepaalde manier zodat de ware liefde en authentieke emoties tussen het koppel in beeld wordt gebracht. (Meer info omtrent deze fotografietechniek: Fotografie Elke)
Ik heb enkele portfolio reportages gedaan, maar zou nu ook heel graag klanten vinden in deze ‘niche’.

Ik word vooral gecontacteerd voor baby- en kinderreportages, maar wil dus heel graag meer focussen op het fotograferen van koppels.

Mijn vraag is dus vooral: “Hoe vind ik klanten in deze specifieke niche?”

Het is goed dat Elke op zoek gegaan is naar wat ze graag doet binnen haar segment.

Ze is veel verschillende dingen gaan fotograferen van koppels tot baby’s.
Van daaruit heeft ze gevoeld wat ze echt graag deed en het is heel belangrijk dat ze zich daar op focust.
Vele mensen doen of verkopen dingen omdat ze denken dat de markt die nodig heeft: ze zijn op zoek naar het gat in de markt.

Zo werkt het niet.

Je doet wat je graag doet en dan wordt je heel snel een specialist in jouw vak.
Dus heel goed van Elke om te kiezen voor een heel specifieke niche, koppels.

Het tweede punt is, nadat je je specifieke doelgroep gevonden hebt, om te knippen uit alles dat je gedaan hebt.
Op de website van Elke zien we nog prachtige foto’s van baby’s en kinderen en babyreportages staan er nog vermeld.

Eén van de eerste zaken die je dan best doet is die vermeldingen weghalen.
Zo krijgen mensen een duidelijk beeld van waar je specialist in bent.

Wij weten dat dit moeilijk is. Daar hebben wij ook gestaan.
Op een bepaald heb je alle zaken die je kunt, en je kunt die goed en dan moet je daar gaan in knippen.
Plots moeten er dingen van je website af en is de helft van je inhoud weg.

Iedereen heeft het moeilijk met loslaten maar daar ligt de sleutel tot succes. In het knippen van alle zaken die niet tot je core business behoren.

Wees dus specifiek op je website, laat alleen zien wat je echt wil doen.
Sommige coaches of therapeuten hebben niet genoeg met beide kanten van hun firmakaartje om al hun specialiteiten te vermelden.
Zoiets is spijtig want het trekt je waarde naar beneden want dan ben je geen specialist meer op één domein.

Durf je focus te leggen op één specifiek domein, zoals Elke dat deed voor koppels.

In een volgend blogbericht gaan we verder in op het vinden van de juiste doelgroep.

Laat gerust een reactie hieronder met een vraag of een idee, daar worden we allemaal beter op.

Deel mijn antwoord met kennissen en laat hieronder een reactie.
Laat ons elkaar helpen. En geef jouw mening hieronder.
Welke goede raad zou jij aan Elke geven?

Communiceren met jouw medewerkers, je klanten of je leveranciers… soms lijkt het niet altijd van de poes.

Voor elke communicatie, voor elk gesprek heb je de slaagkansen slechts voor 50% zelf in de hand.

Communiceren doe je (minstens) met twee.

Een gedeelde verantwoordelijkheid dus.

Als je wil slagen in je communicatie, is het belangrijk de antwoorden te kennen op twee factoren die jij, maar ook de ander voor ogen houdt:

  1. Ben ik in staat om in communicatie te gaan met de ander?
    (Lees: Heb je de kennis en het vermogen om de juiste communicatietechnieken te gebruiken?)
  2. Ben ik bereid om te communiceren?

Eén kans op viercommunicatie-twee vragen

    • Antwoorden beide partijen positief op beide vragen
      dan is de kans reëel dat jullie tot een verbindende communicatie komen. Dat jullie beiden gezegd krijgen wat jullie willen en jullie elkaar ook echt horen. Op die manier gaan jullie samen op zoek naar die situatie waarin jullie behoeftes vervuld worden. In sommige gevallen kan dit zelfs resulteren in het bewustzijn dat hier geen relatie meer tot stand gebracht kàn worden. Dit evenwel in volledige respect voor elkaar.
    • Antwoord één of beide ontkennend op vraag 2,
      dan komen jullie nooit tot een verbindende communicatie. Hoe groot jullie inspanningen ook zijn. Hoe hard de ene het ook wil. Hoe hard hij het ook probeert. Zelfs met de beste communicatietechnieken zal het niet lukken.
      Waar geen wil is, is geen weg.
    • Antwoord één van de partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2
      dan bestaat de kans dat hier een verbindende communicatie tot stand wordt gebracht. Alles zal hier echter afhangen van het geduld en doorzettingsvermogen van de persoon die de technieken van
      geweldloze communicatie beheerst. En de welwillendheid van de ander.
    • Antwoorden beide partijen ontkennend op vraag 1 maar beide positief op vraag 2,
      dan is kans klein dat er verbindende communicatie tot stand komt.  In het beste geval wordt de relatie/communicatie oppervlakkig en vreedzaam. Maar het gevoel van zich alleen en onbegrepen te voelen blijft hangen. Op lange termijn leidt dit naar een relatie die gebaseerd is op wrok en wraak. “De ander wil me toch niet begrijpen!”

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes.

Heb je reacties of vragen?

Aarzel dan niet om deze hieronder te delen.

Ik lees elke reactie en beantwoord jouw vraag graag in één van mijn volgende artikels of videootjes in de Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/businesslab.be/

Ik duim alvast voor jouw succes

An.

PS Vergeet je dit artikel niet te delen? Of te liken, door op de social-media buttons te klikken?

Kracht Master Mind Denktank Brainstormen Business Lab

Vandaag kreeg ik een vraag van Didier.
Didier, die vroeg zich af wat brainstomsessies nu precies waren.
En hoe dat precies in zijn werk ging.

Brainstormsessies, dat noemen we ook wel eens denktankvergaderingen of zoals Napoleon Hill het noemde in zijn boek «Denk Groot En Wordt Rijk », master  mindsessies.

Nu, wie is Napoleon Hill?
Eigenlijk is dat de grondlegger van de persoonlijke ontwikkeling. Het boek «Denk Groot En Wordt Rijk » is geschreven in de jaren ’30 en onderstussen al in veel verschillende versie uitgekomen. Napoleon Hill heeft eigenlijk zijn boek pas gepubliceerd na 20 jaar onderzoek.
Hij heeft gedurende 20 jaar de 500 meest succesvolle Amerikaanse ondernemers onderzocht en is op zoek gegaan naar de gemeenschappelijke successleutels.

Wat maakt die succesvolle mensen nu succesvol?
Wat is het onderscheid tussen iemand die succesvol is en iemand die niet zo succesvol is?Napoleon Hill Denk Groot en wordt Rijk Businesslab
Dat heeft hij beschreven is zijn boek « Think And Grow Rich » (of « Denk Groot En Wordt Rijk). Over één van die successleutels schrijft hij in hoofdstuk 11: Kracht van de master mind, met andere woorden de kracht van een denktank of de kracht van een brainstormgroepje.
Wel, brainstormgroepjes zijn niet meer en niet minder dan regelmatige bijeenkomsten van mensen die hun neuzen in dezelfde richting hebben. Bijvoorbeeld ambitieuze ondernemers, die komen samen met een glas water, een pot koffie, een glaasje wijn (maakt niet uit :-) en die toetsen hun ideeën bij elkaar af. De ene vertelt zijn idee, de andere voelt wat dat met zich doet en geeft daar feedback op.
En het gekke is, van het ene idee groeit het andere idee, ontstaan er nieuwe inzichten en op die manier kunnen ideeën veel vlugger, veel consistenter kristalliseren en komen we veel vlugger tot een resultaat.
Wil je het nalezen? Google erop los, of beter koop het boek (op bol.com bv)

Eén van de slagzinnen die voor mij toch wel heel interessant  lijkt is de volgende:

Uit de gedachte van de mens is meer goud bedolven dan de aarde ooit heeft voortgebracht.

Met andere woorden we onderschatten onze eigen mind, er zitten zoveel ideeën in maar gewoon door te communiceren met iemand anders komen ze effectief tot groei. Zolang we ze voor onszelf houden gaan ze niet groeien.

Ga ermee aan de slag, zoek mensen die hun neus in dezelfde richting hebben en kom regelmatig samen om inderdaad die ideeën en die inzichten af te toetsen.

Succes ermee!

Interview Katinka Michiels Business lab Legallyraw

Exclusief interview met Katinka Michiels, een puur natuur (non) keukenprinses.
Katinka, onderneemster in hart en nieren, blogt erop los en begeleidt dames (40 +) om zich beter te voelen in hun vel.

In anderhalf jaar tijd hebben ruim 10.000 abonnees zich ingeschreven op haar nieuwsbrief.
En volgen meer dan 5500 fans haar op Facebook.
Haar website www.LegallyRaw.be is een ware marketingmachine.

Bekijk het interview en ontdek:

  • wat succes voor haar betekent.
  • wat haar blog tot een succes maakt
  • hoe haar video’s vertrouwen creëren bij haar doelpubliek.
  • haar 3 tips voor het succesvol uitbouwen van je zaak.
  • haar grootste zakelijke blunder en wat je er kunt van leren.

Wat is succes voor jou?
En wat zijn jouw tips naar slimmer online ondernemen?
Deel ze hieronder. We kunnen er allen van leren.

Vond je dit artikel interessant? Deel het dan via jouw social media. En klik hier links op de Facebook, linked In, Google + en twitterknoppen. Je maakt er anderen mee blij.

 

Lees ook mijn 11 tips voor meer klantentevredenheid.

Zorg iedere keer opnieuw voor een buitengewone koopervaring

Hieronder geef ik graag nog 11 tips voor klantvriendelijkheid, klantentevredenheid, klantenservice en buitengewone koopervaringen. Kortom meer tevreden klanten.

  1. Ga na wat de belangrijkste waarden zijn van je klant. Speel daarop in.
Onderzoek tot welk van de 4 persoonlijkheidstypes jouw klant is. Het geeft je heel veel informatie over zijn waarden. Op die manier kan je makkelijker in contact met hem komen en een verkoop sluiten. Overtuigingen zijn gebaseerd op waarden. Dus ook de koopbeslissing.cursus-klantvriendelijk-300x204
  2. Ga voor de win-win situatie.
Vermijd situaties waarin jij óf de klant wint, want één van beide blijft zitten met een wrang gevoel. Waardoor jouw lange termijn relatie aan diggelen is geslagen. Met een win-win situatie komt iedereen vooruit.
  3. Stel max 3 alternatieven voor. 
Laat mensen kiezen. Dat doen ze graag. Maar te veel keuzes maakt het hen lastig. Stel hen maximum 2 goede alternatieven voor en plak er een derde onaantrekkelijk aanbod bij. Op die manier wordt kiezen leuk en gemakkelijk.
  4. Stel up sales voor.
 Stel steeds iets extra’s voor. Iets kleins, iets leuks dat bij de aankoop van je klant past of ten goede komt bij de aankoop die hij reeds deed. Let er wel op dat je aanbeveling steeds vrijblijvend is. Hou je intentie steeds voor ogen: “Het gaat niet over mij, het gaat over de klant.” Zadel hem dus niets op dat hij niet wil.
  5. Geef de klant meer dan hij verwacht.
 Een extraatje krijgen is super, niet? Geef daarom ook aan je klant meer dan hij verwacht. De kapper die een kopje koffie aanbiedt, de coach die zorgt voor een warme gezellige ruimte met zachte muziek, de grafisch ontwerper die je een balpen meegeeft, een uitnemende glimlach bij de bakker, een extra mini-handverzorging bij de pedicure, een snoepje voor de kinderen, verzin maar wat.
Wie meer geeft dan de klant verwacht zorgt voor een buitengewone verkoopervaring en krijgt dubbel en dik terug.
  6. Laat de klant niet (te lang) wachten.
 We hebben allemaal weinig tijd. Ook jouw klant, zelfs die waarvan jij denkt dat ze veel tijd hebben. Wachten is de tijd waar je wacht op iets en verder niets kunt doen. 
Beantwoord daarom dagelijks je mails (1 x per dag is voldoende). Laat je klant niet aan de deur of in een wachtzaal zitten. Dat is letterlijk “wacht”-tijd. Houd jezelf aan goede afspraken. Rinkelt de telefoon terwijl je bezig bent met een klant die de moeite deed zich te verplaatsen? Neem op en zeg dat je over een paar minuten terugbelt.
  7. De klant is niet altijd koning.
 Klanten zijn (heel) veel eisend en dat mag. Tot aan een bepaalde grens. Ga met klanten om als met kinderen. Zorg vooral dat jij duidelijk jouw grens kent. (Tot daar is het ok.) En bouw daarbij nog een grijze zone in. In deze zone kan er onderhandeld worden. Durf ook deze grenzen aan te geven. Wie duidelijke grenzen stelt komt heel zelfzeker over en wint respect en klanten.
  8. Respecteer je eigen agenda en openingstijden. 
Respecteer zelf je openingsuren. Maak geen enkele uitzondering. Ook al hebben klanten een heel goed argument waarom zij net die uitzondering zouden mogen zijn. 
Voor wie op afspraak werkt geldt net hetzelfde. Stel zelf twee of maximum drie momenten voor: “Past het voor jou dinsdag om 10.00 of eerder donderdag om 17.00?” Op die manier geef je de klant keuze, maar blijf jij je agenda wel in de hand houden. Ga in geen enkele manier verantwoorden aan je klant waarom het op die dag en dat uur voor jou niet past. Daar heeft jouw klant geen zaken mee.
  9. Wees blij met de feedback en klachten die je krijgt. 
Klanten die positieve feedback geven zien we graag komen. Ze strelen ons ego. Wees er ook blij om. Maar wees ook dankbaar voor de klanten die je durven te vertellen wat minder goed gaat. Luister goed naar hen want zij geven jou de kans om te leren en te groeien. Weet ook dat klanten die hun klachten aan jou verwoorden bij jou willen blijven. Los dus dit probleem op. Zoek naar een win-win situatie.
  10. Durf ook te zeggen: “Neen, dat heb ik of doe ik niet.”
 Ik weet het! Jij wil iedereen helpen. Iedereen tevreden stellen. Maar dat lukt je niet. Durf duidelijk afbakenen wat je doet en zegt: “Neen, dat doe ik niet!” of “Neen, dat heb ik niet!”. Wie afwijkt van zijn “core” verliest tijd en moeite. Stuur je klant liever door naar een collega die dit wel kan leveren of doen en waarvan je weet dat hij kwaliteit levert.
  11. Blijf in je rol van verkoper en/of dienstverlener.
 Vermijd rolvermenging. Waarom zou je jouw beste vriendin, je schoonzus, de vriend van je buurman een extra voordeel geven? Blijf als ondernemer steeds in je rol van ondernemer. Trek voor iedereen dezelfde lijn. Zo blijf je ook zelf jouw product of dienst naar volle waarde schatten.

Zin in meer? Wil je echt vooruit?
De Businesslab Kick-off zet op weg!

Kom aan je business werken samen met ons en collega-ondernemers met goesting.
Dit zijn de 5 thema’s die aan bod komen:

  1. Marketing voor de kleine onderneming
  2. Klantgerichtheid
  3. Prijszetting
  4. Strategie
  5. Ondernemersmindset

Je krijgt alles wat je nodig hebt om meer klanten aan te trekken, meer te verdienen en meer vrije tijd te hebben.
Bekijk hier de getuigenissen. Ze liegen er niet om.

Het enige wat je moet doen is vandaag nog je ticket boeken.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

Bloggen maakt de connectie tussen jou en je klant groter.
Dat wisten we al.

Maar wist je?

  • dat jouw blogberichten perfect in te schakelen zijn bij social media?
  • dat bloggen stimuleert tot online netwerken?
  • dat jij je onderscheidt van je concurrent door te bloggen?
  • dat jouw blogartikelen voor iedereen toegankelijk zijn en je zo autoriteit opbouwt?
  • dat je door te bloggen interactie opbouwt met je klant?

En dit zijn nog maar enkele voordelen…

Waarop wachten we dan nog?

7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen:

  1. blogideeBedenk voor wie je gaat bloggen. Met andere woorden: “Wie is je doelgroep?”
    Zolang je niet weet naar wie jij jou richt kan je niet vooruit.
    Logisch toch? Het lukt je toch ook niet om een brief te schrijven als je niet weet naar wie je schrijft?
    In ons geval bijvoorbeeld, zijn dat groeiondernemers. Zaakvoerders van kleine ondernemingen die willen groeien.
  2. Stel jezelf de vraag: “Welke problemen van mijn doelgroep pak ik aan?”
    Met andere woorden: “Tegen welke uitdagingen lopen mijn potentiële klanten aan waarbij ik een hulp kan zijn?”
    In ons geval bijvoorbeeld is dat te weinig vrije tijd, te weinig inkomen, te veel stress, onbalans tussen werk en privé, te weinig ondernemers mindset, te weinig zelfvertrouwen.
  3. Brainstorm over jouw mogelijke thema’s of categorieën.
    Met andere woorden: “Welke thema’s of categoriëen kan je aansnijden of bespreken zodat je potentiële klant dichter bij de oplossing komt voor zijn probleem?”
    Pak daarvoor een groot blad papier en teken er minstens 5 kolommen op. Bovenaan elke kolom noteer je een thema of categorie.
    In ons geval bijvoorbeeld is dat o.a. Communiceren en onderhandelen/ Internet Marketing/ Leiderschap/ Netwerken/  Positionering/ Visie & Klantencommunicatie
  4. Splits, één voor één, elke categorie uit in deelonderwerpen.
    Want je kan niet alles over één categorie kwijt in één blogbericht .
    Schrijf deze onderwerpen in de bijpassende kolom. En doe dat voor elke kolom.
    Zorg ervoor dat je minstens 5 onderwerpen hebt per kolom.
    In ons geval bijvoorbeeld. staat er bij Internet marketing: Bloggen/ E-mailmarketing/ Website/ Social Media/ …
    Op die manier heb je al gauw minstens 25 (5 X 5) content-ideeën voor je blog.
  5. Herhaal je inhoud in verschillende vormen.
    Elk content-idee kan je op verschillende manieren meegeven aan je cliënt/lezer.
    Doe je dat in een klassiek blogbericht? Of eerder in een videobericht? Een e-boek? Een audio? Of webinar?
    25 content-ideeën X 5 verschillende manieren = 125 mogelijkheden om jouw content te maken!!
  6. Plan je content
    Neem je kalender en pin vast op welk tijdstip en via welk kanaal, je welke inhoud gaat doorgeven aan je cliënt.
    Doe je dat via mail? Via Facebook? Via twitter? Linked In? …
  7. Vraag ook regelmatig aan je klant waarover ze zouden willen dat je schrijft. Zo kom je nog op nieuwe ideeën.

Hoe zorg jij voor content op je blog? Deel het hieronder in het commentarenveld.
Geef jouw tips hieronder in het reactieveld en vergeet je blog ook niet te vermelden. Zo kunnen we leren van elkaar.

Als bedankje voor jouw reactie met een waardevolle tip promoot ik jouw blog via mijn sociale medianetwerk. Beloofd!

Tijdens het Businesslab krijg je nog veel meer tips, technieken en systemen. En bovendien zit het vol van netwerkmogelijkheden. Registreer je vandaag nog. 

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan door op de socialmedia-knoppen links van dit bericht te klikken.

We duimen alvast voor jouw succes!

An & Xavier

 

Waarom zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Business Lab

De 11 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Business Lab

 

Als ondernemer probeer je zo veel mogelijk zelf te doen. De aard van het beestje.
Maar soms moet je wel hulp vragen. Omdat jouw kennis niet zo ver reikt, of omdat jouw inspiratie op is.

Heb je de eerste 6 foute denkpatronen gemist die ervoor zorgen dat zaakvoerders van een kleine onderneming hun eigen succes boycotten? Lees ze dan hier!

7. “Als ik me één keer goed informeer, dan kan ik verder.”

Volgens een Amerikaans onderzoek gaat minstens 83% van de aangeleerde kennis van een klassieke trainingsdag al binnen 4 weken verloren. Met andere woorden: je behoudt maximum 17% van die inzichten.

Bovendien heeft een klassieke training geen impact op de denkpatronen van de deelnemers. Daardoor vindt er geen gedragsverandering plaats.
Resultaat?
De resultaten voor de deelnemer én voor de onderneming blijven dezelfde als vóór de training.

Zoek daarom een alternatief voor saaie geestdodende opleidingen. Je steekt meer op van een boeiende, geënthousismeerde en interactieve of energetische cursus.

8. ”Ik laat me bijstaan door een online mentor.”

De meeste ondernemers volgen online schrijvers, bloggers en twitteraars. Dat is prima. Maar als je écht iets wil bereiken en het verschil wil maken? Dan moet je échte mentoren hebben.

In real-life.
Het e-boek, het blog, de videoreeks van één of andere mentor bevat ongetwijfeld veel tips. Maar waar is die mentor als je hem echt nodig hebt? Wanneer je nood hebt aan een luisterend oor of een persoonlijke raad?

Mentors in real-life geven je informatie, en zetten je bovendien in beweging.
Kijk maar naar voormalig Intel-voorzitter Andy Grove. Hij inspireerde Steve Jobs. En Jobs inspireerde op zijn beurt Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin.

Achter elke grote ondernemer staat tenminste één grote mentor.
Een echte. In real life.

9. “Ik heb enkel het advies nodig van collega’s uit mijn sector. Zij weten er alles van.”

Advies en feedback van collega’s uit jouw sector kan enorm boeiend zijn. Zoek daarom soortgenoten op. Je kan er heel wat vakervaringen uitwisselen.

Maar sluit je niet af voor andere ideeën, die uit een totaal andere sector komen.

Steve Jobs’ hobby, kaligrafie inspireerde hem om verschillende lettertypes te ontwikkelen op de computer. Is dat niet geweldig?
Hoe zou het zijn mocht een restauranthouder een boekhouder inspireren? Of een beenhouwer een lifecoach?

Omring je ook met ondernemers uit andere sectoren en krijg inzichten uit een nieuw perspectief. Zaken die zo voor de hand liggen, maar waar je zelf nooit aan zou.
denken.

10. “Ik laat een expert mijn business plan uitschrijven. Dan ben ik veilig.”

Jouw businessplan door iemand laten schrijven? Het kan… Maar wat heb je eraan?

Een succesvolle ondernemer doet niet wat een ander hem opdraagt.
Hij kiest voor vrijheid en houdt zich daaraan.

Succesvolle ondernemers zijn ook eeuwige leerlingen. Onder het motto ‘kennis is kracht’ leren ze elke dag bij. En van die kennis maken ze hun eigen succesformule. Ze bewandelen hun eigen, unieke pad. Zo worden ze de leider van hun eigen lot.

11. “Wie ben ik om te zeggen dat ik de beste ben?”

Zelfstandigen en ondernemers maken zichzelf vaak (te) klein. “Ik heb een bedrijfje… Niet zo groot… Ik werk nog alleen…”

Ze hebben niet geleerd om zichzelf in de markt te zetten. Laat staan trots te zijn op wat ze doen. Het ontbreekt hen aan zelfvertrouwen, of hun zelfbeeld te laag. Ze geloven nauwelijks in zichzelf.
Maar hoe kunnen anderen hen vertrouwen, als ze zelf niet geloven in zichzelf?

Het is best oké om te zeggen dat je de beste bent in wat je doet. Niemand doet het zoals jij. Wees fier op jezelf en ga ervoor.

 

Ik duim in ieder geval voor jouw succes! 👍
An