Geld gezocht. Stop de gaten van je geldemmer.

,
geld-gezocht-businesslab

Heb je al eens over het volgende nagedacht?geld-gezocht-business-lab
(Denk er alleen niet te lang over na. Anders blijf je geld verliezen :-( )

Mensen bellen voor informatie naar je winkel, je kantoor, je restaurant… en je hoort ze nooit meer terug.
Maar je concurrent wel.

Mensen bezoeken je website… en je hoort ze nooit meer terug.
Maar je concurrent wel.

Mensen lopen je winkel, je kantoor, je restaurant binnen… en je hoort er nooit meer iets van.
Maar je concurrent wel.

Het zijn allemaal opportuniteiten waarbij je geen actie ondernam. Het gevolg? Je laat geld liggen. En dat is spijtig!

Jij weet het misschien niet, maar je laat bakken geld liggen. Daarom heb ik het vandaag met jou over het eerste gat in je geldemmer.

GRATIS online training: De 7 meest gemaakte fouten door kleine ondernemingen waardoor ze elke dag geld verliezen.
>>> klik hier om aan te melden.

Een vraag zonder actie

Een vraag zonder actie. Dit is precies wat er in negen van de tien gevallen gebeurt als iemand jouw winkel, jouw kantoor of jouw restaurant binnenwandelt.
Hoewel je de (potentiële) klant op het eerste zicht goed ontvangt, gebeurt er niets na dit contact.

Stel: iemand belt je op om de openingsuren of de levertijden te vragen. Daarop geef je – dat hoop ik tenminste – een vriendelijk antwoord. En je denkt: “Klaar is Kees.”

Spijtig… Hier laat je een kans liggen om de gegevens van je potentiële klant te verzamelen. Hierdoor sijpelt het geld langzaam maar zeker uit je geldemmer.

Vergeet niet: je hebt hier te doen met iemand die zomaar bij je aanklopt en belangstelling toont voor jouw dienst of product. Grijp daarom alsjeblieft die opportuniteit met 2 handen. Doe iets met dat contactmoment.

Want het kost je zoveel meer tijd, geld en moeite om een nieuwe, onbekende klant aan te trekken.

Een vraag gevolgd door actie

Hoe pak je dit nu best aan?

Wel, neem vandaag nog 10 à 15 minuten de tijd om creatief te denken over een script “Omgaan met inkomende informatie-oproepen” en werk het script uit.
Succesvolle ondernemers laten niets aan het toeval over. En zeker niet als een 17-jarige jobstudent de telefoon opneemt.

Schrijf het scenario uit dat gevolgd moet worden door de persoon die de telefoon opneemt. Schrijf het volledig uit.

Ik geef een voorbeeld:

  • Hartelijk dank voor je vraag.
  • Mag ik even je naam?
  • Vooraleer ik je vraag beantwoord, doe ik het nodige om je een kortingsbon/cadeaubon toe te zenden. Mag ik daarom aub je adres?
  • Waarna je uiteindelijk ook de vraag beantwoordt.

Je zou ook het e-mailadres of gsm-nummer kunnen vragen om een sms’je te zenden met een speciale aanbieding.

Zo zie je maar. Heel simpel, maar heel erg effectief. Vanaf morgen kunnen jij en je team aan de slag. En is het eerste gat in je geldemmer gedicht.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

 

8 antwoorden
  1. Marjan
    Marjan zegt:

    Ai!
    Hier heb ik wel iets te leren.

    Beantwoorden
  2. Simon
    Simon zegt:

    Ik werk effectief met jobstudenten tijdens de zomerperiode en die zouden inderdaad op een betere manier de telefoon kunnen opnemen. Er is werk aan de winkel :-)

    Beantwoorden
  3. Bart
    Bart zegt:

    Ik schrijf me zeker in voor het webinar, tot binnenkort

    Beantwoorden
  4. Hilde
    Hilde zegt:

    Tja, moest iemand dat bij mij doen, dat zien of horen ze mij zeker niet meer terug, ik vind dat opdringerig. En dus doe ik het ook niet naar mijn potentiële klanten toe.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Bedankt Hilde voor je reactie. 8 op 10 (dit is getest) gaan positief in op zo’n voorstel. Een van de grootste fouten die ondernemers maken is ervan uit gaan dat hun klanten zoals hen denken. Mijn zoon heeft als jobstudent honderden enquetes afgenomen in een pretpark. Op het einde van de enquete vroeg hij naar het emailadres van de ondervraagde om nog extra lijst op te zenden (zonder dat er een cadeau of iets aan verbonden was). Slechts 3 op 100 mensen weigeren hun email te geven. Het script in dit artikel is een basisscript en pas je aan aan je eigen business uiteraard.

      Beantwoorden
  5. Dirk
    Dirk zegt:

    Dat trucje heb ik wel al geleerd. Extra informatie vragen. Uitnodigen voor een gesprek. Uiteindelijk is het meestal toch de prijs die de meeste klanten naar de concurrentie sturen. Ik lever heel goeie kwaliteit maar voor velen is goedkoop belangrijker. Ik zal mijn doelgroep beter moeten aflijnen misschien.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Bedankt voor je feedback Dirk. Slechts 14% van de mensen kopen echt op prijs. Zolang de mensen je pakken op de prijs is het omdat je niets anders hebt dan de prijs om je echt te onderscheiden. Ik leg je graag uit hoe je het aanpakt op de http://www.businesslab.be/kick-off.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *