Klanten volgen experts.

 

Klanten volgen experts.

Zaterdagmorgen. Het ziet ernaar uit dat het heel mooi weer wordt.
Bovendien staan onze fietsen al veel te lang op stal, dus beslissen we naar zee te rijden. In de fietszak twee flesjes water, een stuk peperkoek voor de snelle honger en een “sjarge” (West-Vlaams voor deken) voor als we moe worden. :-)

Waar we eten, dat ontdekken we wel onderweg. We hebben geld op zak en voor de rest trekken we ons van niets aan.

Zalig, zo’n weekendgevoel. Gewoon genieten.

Van zo’n dagje vakantie, zou je denken: eens niets doen. Maar net zo’n dag bezorgt me heel wat inspiratie.

Zo zitten we na een stevige rit in Sint-Idesbald op een terrasje waar ik een gesprek opvang van vier plezante toeristen die aan de praat geraken met 2 andere, ietwat oudere mannen. Het duurt nog geen vijf minuten vooraleer één van de twee senioren aan de andere mannen vraagt: “Wie zijn jullie eigenlijk en wat doen jullie in het dagelijkse leven?”

De één roept: “Ik ben Johan en ik ben bakker.” De ander: “Ik ben Dieter, ik heb een ijzerwinkel in hetzelfde dorp als Johan.”
“En ik ben Marc, ik ben loonwerker.”  Waarop de laatste van de vier afsluit met: “Ik ben ploegbaas. En mijn boas zegt ie’dren dag dak’t goed an iedereen kunn’en uitleggen. (Vertaling: Mijn baas zegt iedere dag dat ik het goed aan iedereen kan uitleggen :-) )

Vreemd. Het valt me direct op: die ploegbaas durft zijn sterke kant in de verf te zetten, terwijl die anderen, die zelfstandigen, zich liefst zo onzichtbaar mogelijk maken.

Hoe stel jij je voor?

Ben jij één van de zovelen?

“Ik ben bakker, websdesigner, timmerman, loodgieter….” Dat horen Xavier en ik maar al te vaak. Op voorstellingen, netwerkmeetings, tijdens de pauzes op de Businesslab Kick-off

Het is een fout die vele ondernemers maken. Ook jij, wed ik.
Het is een fout waardoor je (veel) geld laat liggen.

Begrijp je niet goed waar de fout zit?

Jij bent “de” bakker. Niet “een” bakker.

Als jij zegt:

  • Ik ben “een” fietsenmaker
  • Ik ben “een” coach
  • Ik ben “een” bakker
  • Ik ben “een” boekhouder
  • Ik ben “een” schoonheidsspecialiste

Dan ben je effectief slechts één van de zovelen.

  • Waarom zou een klant jouw croissants moeten kopen, en niet die van “een” andere bakker?
  • Waarom zou iemand bij jou langs moeten komen, als jij maar “een” bent in de hoop?

En als jij maar “een” bent… Dan hoeft het je niet te verbazen dat de klanten bij jou uitblijven!

Zorg ervoor dat je een “de” bent

  • Jij bent “de” boekhouder van Gent
  • Jij bent “de” bakker van Waregem
  • Jij bent “de” schoonheidsspecialiste” van Hasselt
  • Jij bent “de” specialist in pelletkachels
  • Jij bent “de” expert in goedzittende lingerie

Kijk wat ik zeg:

Ik ben An Verstraete, ik ben “de” businesscoach in Vlaanderen voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen (samen met Xavier natuurlijk ;-) ). Daarbovenop ben ik de best betaalde spreekster in Vlaanderen. Kom mij ontmoeten op de Businesslab Kick-off, dé businesstraining voor eenmanszaken en kleine ondernemingen die hun winst en vrije tijd willen verdubbelen.

Zorg er daarom voor dat je een “de” bent.

Hoe je dat aanpakt? Zoek een specifieke niche, waarin jouw expertise, jouw autoriteit helemaal naar boven komt. Op die manier kan je je helemaal profileren en uitpakken. Bijvoorbeeld: “Kijk, ik ben “de” XXXX van die streek.” Of misschien ben je wel “de” expert in XXXX branche.

Mensen volgen en kijken op naar experts

Ik weet zeker dat jouw hoofd vol kennis zit en dat jouw dienst of product al (zo goed als) TOP is. Daar ben ik van overtuigd.

Alleen… Het gaat verder dan dat. Zolang jouw ideale klant dit niet weet, heb je hier niets aan.

Zorg ervoor dat jij “de” bent én durf die “de” ook zonder blozen uit te spreken.
Zeg aan de mensen dat je “de” expert bent in je vak. Want weet je?

Mensen volgen winnaars en winnaars trekken winnaars aan.

Het feit van jou te profileren als “de” expert zorgt ervoor dat mensen naar jou opkijken. Ze zien jou als autoriteit en winnaar.
Ze willen jou en niemand anders. Het is een feit. Mensen volgen winnaars en mensen geloven slaafs wat een expert hen voorschotelt.

Dus: word een “de” in jouw niche.

Ik ben benieuwd

Hoe stel(de) jij jezelf voor? En hoe klinkt jouw voorstelling als “de” expert in jouw niche?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Twijfel je nog? Dan ga ik graag het gesprek met jou aan op de volgende Businesslab Kick-off.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal jouw collega’s er een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

An

3 antwoorden
  1. Florine
    Florine zegt:

    Beste An , ik ben veel te bescheiden en onzeker om mij DE BESTE KAPPER te noemen. ( bang om gekwets te worden moet meschien een beetje assertiever zijn.)

    Beantwoorden
    • Nathan van den Akker
      Nathan van den Akker zegt:

      Iedere zelfstandige onderscheidt zich op de een of andere manier van de rest, dat kan je schaamteloos in de verf zetten.
      Bijvoorbeeld in mijn geval: ik ben Nathan, de klusser met de meest creatieve oplossingen en ik lever proper werk af. Daarmee zeg ik niet dat ik de beste ben, de goedkoopste ben of alle wijsheid in pacht heb. Daarmee laat ik wel zien wat ik WEL ben. Dus jij bent misschien niet de beste kapper, maar wel de leukste kapper, de kapper die het snelst mooie permanent zet, enz… ;)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *