Welke complimenten van jouw klanten werken eigenlijk als sluipend gif?

 

Vorige week was ik te gast op een netwerkmeeting waar enkele ondernemers een compliment moesten geven aan een ondernemer die ze al langer kende.

Dit ene compliment zette me aan tot denken:

Ik apprecieer je ongelooflijk, want jij doet alles voor jouw klanten.

“Zelfs na 20 jaar ervaring vind je het niet te veel om nog jaarlijks naar het Oosten te reizen en je bij te scholen zodat je een nog betere manuele therapeut wordt. Bovendien stel je alles in het werk om jouw klanten te plezieren. Afspraken ’s morgens vroeg, afspraken ’s avonds laat, afspraken in het weekend, je bent er voor hen. Dikke proficiat.”

Ik zag dat dit compliment recht vanuit het hart kwam.

Het was een compliment van een jonge startende onderneemster. En net door de oprechtheid had ik het gevoel dat het compliment ook binnenkwam, maar … dit soort complimenten doet jou als ondernemer ook heel wat schade.
Wanneer je regelmatig dergelijke zaken hoort, dan krijg je al snel de overtuiging dat dit de norm is. Dat dit de oorzaak is van jouw succes. En dat je aan dit beeld – springen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat – moet voldoen om succesvol te worden.

Maar mijn vraag is dan:

Is dit wel wat je wil? Dit is misschien wel fijn voor jouw klant, maar is dit de definitie van succes voor jou?

Wil jij elke dag, voor de rest van jouw carrière, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat springen voor jouw klanten op de meest onmogelijke momenten?
Wil jij jezelf elke dag in bochten en krochten leggen om jouw klanten te plezieren?
Wil jij jezelf goed voelen, jouw eigen persoonlijk leven opgeven om jouw bestaande klanten te plezieren?
Of droom je ervan om jouw onderneming zodanig te organiseren dat je zelf kan kiezen wanneer je werkt, met wie je werkt? Terwijl ze je toch blijven waarderen en je de juiste verloning krijgt?

Ga dan even zitten en denk even na: Welke zijn die complimenten die jouw ego wel strelen, maar die jou het leven niet makkelijker maken.
Welke complimenten van jouw klanten werken eigenlijk als sluipend gif?
En vraag je dan af: Wat kan ik daar nu mee? Of hoe ga ik dit veranderen?

Tijdens de Businesslab Discovery Days geven Xavier en ik je graag tal van tips om van jouw onderneming een plek te maken waar het fijn is om te werken, waar je kan kiezen wanneer je werkt, met wie je werkt en waar je nog steeds geapprecieerd wordt voor datgene je doet en bovendien ook nog goed betaald wordt.

Registreer je vandaag nog. Klik hier voor meer info.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *