18 tips voor een visitekaartje dat verkoopt

,

Tijdens de pauzes van onze trainingsdagen zie ik het wel vaker: Ondernemers geven elkaar enthousiast hun visitekaartje. Op het einde van de dag loopt iedereen met dertig kaartjes in zijn tas naar buiten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw (potentiële) klanten jouw kaartje niet weggooien? Meer nog: hoe zorg je ervoor dat mensen die jouw kaartje ontvangen ook kopen?

1.Wees specifiek en ga op je doel af

Stel jezelf de vraag: “Welke boodschap wil ik de wereld inzenden?” Werk je met verschillende doelgroepen? Maak dan de keuze om verschillende kaartjes te ontwerpen. Zo heb je steeds de meest efficiënte strategie bij de hand om met jouw potentiële klant een lange termijnrelatie aan te gaan. En op die manier onthouden de personen die voor jou echt belangrijk zijn, jouw onderneming gegarandeerd.

2. Verdubbel je kracht

Een kaartje dat aan twee kanten bedrukt is, is twee keer zo sterk. Ik geef je een goede tip mee. Zet op de achterkant extra informatie. Vertel in een hele korte zin wat jij voor (potentiële) klanten kan betekenen. Of plaats een getuigenis, een kortingsbon, een aanbod … Dan staat jouw potentiële klant straks voor je deur.

3. Speel met de stijl, de vorm en de kleuren…

Dezelfde tekst met andere kleuren, vormen of lettertypes maken van jouw visitekaart iets totaal verschillend. Experimenteer hiermee. De vraag: “Wat vind ik mooi?” of “Wat vinden anderen mooi?” is hier niet relevant. Denk eerder na over: “Wat wil ik uitstralen?” en “Is het dat waar mijn doelgroep naar op zoek is?” Wil je toch de mening van iemand anders om jouw keuze te bepalen uit de verschillende ontwerpen? Vraag het dan aan jouw doelgroep.

4. Beeld, beeld, beeld

Mensen denken in beelden. We onthouden ze beter dan tekst. Logo’s of karikaturen geven je kaartje dus extra waarde. En ze maken je kaartje leuker en persoonlijker. Wil je het echt persoonlijk maken en ervoor zorgen dat ze jou blijvend herinneren? Zet er dan een foto op van jezelf. Zo komt de gedachte: “Wie was dat nu ook weer?” nooit meer bij jouw potentiële klant op.

5. En dan nog de allerbelangrijkste

Zorg dat je je kaartjes altijd bij je hebt! Je weet nooit wie je in de dierentuin, de cinema, het theater of op het vliegveld ontmoet.