7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen.

Bloggen maakt de connectie tussen jou en je klant groter.
Dat wisten we al.

Maar wist je?

  • dat jouw blogberichten perfect in te schakelen zijn bij social media?
  • dat bloggen stimuleert tot online netwerken?
  • dat jij je onderscheidt van je concurrent door te bloggen?
  • dat jouw blogartikelen voor iedereen toegankelijk zijn en je zo autoriteit opbouwt?
  • dat je door te bloggen interactie opbouwt met je klant?

En dit zijn nog maar enkele voordelen…

Waarop wachten we dan nog?

7 zaken die je moet doen vooraleer je begint te bloggen:

  1. blogideeBedenk voor wie je gaat bloggen. Met andere woorden: “Wie is je doelgroep?”
    Zolang je niet weet naar wie jij jou richt kan je niet vooruit.
    Logisch toch? Het lukt je toch ook niet om een brief te schrijven als je niet weet naar wie je schrijft?
    In ons geval bijvoorbeeld, zijn dat groeiondernemers. Zaakvoerders van kleine ondernemingen die willen groeien.
  2. Stel jezelf de vraag: “Welke problemen van mijn doelgroep pak ik aan?”
    Met andere woorden: “Tegen welke uitdagingen lopen mijn potentiële klanten aan waarbij ik een hulp kan zijn?”
    In ons geval bijvoorbeeld is dat te weinig vrije tijd, te weinig inkomen, te veel stress, onbalans tussen werk en privé, te weinig ondernemers mindset, te weinig zelfvertrouwen.
  3. Brainstorm over jouw mogelijke thema’s of categorieën.
    Met andere woorden: “Welke thema’s of categoriëen kan je aansnijden of bespreken zodat je potentiële klant dichter bij de oplossing komt voor zijn probleem?”
    Pak daarvoor een groot blad papier en teken er minstens 5 kolommen op. Bovenaan elke kolom noteer je een thema of categorie.
    In ons geval bijvoorbeeld is dat o.a. Communiceren en onderhandelen/ Internet Marketing/ Leiderschap/ Netwerken/  Positionering/ Visie & Klantencommunicatie
  4. Splits, één voor één, elke categorie uit in deelonderwerpen.
    Want je kan niet alles over één categorie kwijt in één blogbericht .
    Schrijf deze onderwerpen in de bijpassende kolom. En doe dat voor elke kolom.
    Zorg ervoor dat je minstens 5 onderwerpen hebt per kolom.
    In ons geval bijvoorbeeld. staat er bij Internet marketing: Bloggen/ E-mailmarketing/ Website/ Social Media/ …
    Op die manier heb je al gauw minstens 25 (5 X 5) content-ideeën voor je blog.
  5. Herhaal je inhoud in verschillende vormen.
    Elk content-idee kan je op verschillende manieren meegeven aan je cliënt/lezer.
    Doe je dat in een klassiek blogbericht? Of eerder in een videobericht? Een e-boek? Een audio? Of webinar?
    25 content-ideeën X 5 verschillende manieren = 125 mogelijkheden om jouw content te maken!!
  6. Plan je content
    Neem je kalender en pin vast op welk tijdstip en via welk kanaal, je welke inhoud gaat doorgeven aan je cliënt.
    Doe je dat via mail? Via Facebook? Via twitter? Linked In? …
  7. Vraag ook regelmatig aan je klant waarover ze zouden willen dat je schrijft. Zo kom je nog op nieuwe ideeën.

Hoe zorg jij voor content op je blog? Deel het hieronder in het commentarenveld.
Geef jouw tips hieronder in het reactieveld en vergeet je blog ook niet te vermelden. Zo kunnen we leren van elkaar.

Als bedankje voor jouw reactie met een waardevolle tip promoot ik jouw blog via mijn sociale medianetwerk. Beloofd!

Tijdens het Businesslab krijg je nog veel meer tips, technieken en systemen. En bovendien zit het vol van netwerkmogelijkheden. Registreer je vandaag nog. 

Vond je dit bericht interessant? Deel het dan door op de socialmedia-knoppen links van dit bericht te klikken.

We duimen alvast voor jouw succes!

An & Xavier

 

13 antwoorden
  1. Peter
    Peter zegt:

    Dat is nu net de reden, waarom ik (nog) niet vaker blog:
    Ik maak websites. En ik weet niet, waarover ik zou moeten bloggen.
    Af en toe vind ik eens een interessant artikel over SEO bijvoorbeeld.
    En dat deel ik dan.
    Of eens een praktische tip.
    Is bloggen niet eerder iets, voor regelmatig terugkerende klanten?
    Ik kijk uit naar de reacties, ik voel dat ik hier nog véél kan leren!

    Beantwoorden
  2. Saskia
    Saskia zegt:

    Ik weet gewoon niet hoe ik eraan moet beginnen. Ik ben niet zo computervaardig. Is dat een probleem?

    Beantwoorden
  3. Kristof
    Kristof zegt:

    Als ik alles vertel wat ik weet. Waarom moeten mensen dan nog bij komen?
    Ik stel me toch wel grote vragen bij al dat bloggen.
    Ik ben benieuwd naar de info.

    Beantwoorden
  4. Verhaeghe
    Verhaeghe zegt:

    Het lijkt altijd en allemaal zo simpel. Maar is dat wel zo? Kan ik echt mijn omzet doen stijgen met te gaan bloggen? Volgens mij moet je gewoon meer verkopen!!!!!!!!

    Beantwoorden
  5. Geert
    Geert zegt:

    Dag An

    Ik heb met veel interesse de webinar gevolgd en de belangrijkste zaken samengevat in een word-documentje voor mezelf. Ik heb één vraagje : wekelijks ontvangen we klantenreacties die we tot nu toe publiceerden in een gastenboek op onze website. Denk jij dat het beter is om dit vanaf heden via de blog te doen of gewoon verder doen via het gastenboek ?

    Geert.

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Geert,
      Uit jouw vraag kan ik niet achterhalen of dit spontane reacties zijn of reacties naar aanleiding van een specifieke vraag. Het lijkt me om 2 redenen zinvol om mensen direct te laten reageren op een gemeenschappelijke plaats. bv. het gastenboek. 1) Omdat dit de natuurlijke flow bevordert. Mensen reageren sneller als ze zien dat er reeds voorgangers waren. En mensen reageren op den duur op elkaars reactie en dat is datgene wat we uiteindelijk willen. 2) Het spaart voor jullie ook tijd en moeite. Zo moeten jullie niet meer gaan “kopiëren en plakken”. Alles loopt als vanzelf.

      Beantwoorden
      • Geert
        Geert zegt:

        An
        Het is zo dat we na elke opdracht aan de klant via mail vragen of alles naar wens is verlopen. Deze reacties plakken we dan zelf in een gastenboek op onze website. We willen daar in zekere zin wel de controle over behouden, als je begrijpt wat ik bedoel. Geert.

        Beantwoorden
  6. Geert
    Geert zegt:

    Dag An,

    Nog een tweede vraagje : ik heb in mijn bedrijf verschillende soorten productgroepen die met mekaar weinig of niets te maken hebben. Is het de bedoeling om voor elke productgroep een aparte blog te lanceren ? Of kan alles in één blog met verschillende categorieën ?

    Geert

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Hangt ervan af… Zijn die producten voor dezelfde doelgroep bedoeld? Of eerder voor een andere doelgroep?

      Beantwoorden
        • An Verstraete
          An Verstraete zegt:

          Verschillende producten voor een verschillende doelgroep, …dan zou ik verkiezen om op 2 verschillende blogs te werken.

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *