Concurreer jij ook enkel op prijs?

Concurreer je ook enkel op prijs

Xavier Debaere hier, van het Businesslab.
Ik sta hier momenteel in Londen, St Pancras International, te wachten op de trein om terug naar België te gaan.

Ik heb een zeer boeiende opleiding achter de rug waar ik ondermeer samen zat aan tafel met een aantal ondernemers. En we hadden het over concurrentie.

De meeste van die ondernemers concurreren op prijs.
Ze zeggen dat prijs het allerbelangrijkste is. Mensen kopen een prijs.

Toch is dat zo niet.

Mijn overtuiging is dat er maar 10 à 15% van de mensen echt een prijs kopen. 
Ons gedrag bewijst dat ook. Kijk naar de wagens op de weg, we rijden allemaal met verschillende wagens. Mochten we allemaal een wagen kopen op basis van de prijs, dan reden we allemaal met dezelfde: gewoon de goedkoopste.
Kijk naar de restaurants, we hebben goedkope en anderen, een heel stuk duurder. Maar allemaal zitten ze toch vol.

Wat mooi is wanneer je in Londen bent, is dat overvloed overal aanwezig is.
We zouden altijd moeten vertrekken vanuit de idee van overvloed.
In de plaats van te concurreren op prijs, kijk hoe je je product in de markt kunt positioneren, kijk hoe je jezelf in de markt kunt positioneren, om het verschil te maken, om zelf je waarde op te bouwen. Want jijzelf bepaalt de waarde van je product of dienst, niet de concurrentie, niet de omgeving.
Dus denk eraan, wat kan jij doen om de waarde van jouw product, van jouw dienst naar boven te trekken?

Hoe maak jij het verschil en hoe bouw jij je waarde op? Hoe zorg jij dat prijs niet alleen de waarde van je aanbod bepaalt?
Laat het ons weten in de commentaren hieronder.

4 antwoorden
  1. Bart
    Bart zegt:

    Dag Xavier, interessant stukje. Het gaat hem inderdaad om de waarde van wat je te bieden hebt voor je potentiële klant. Maar hoe meet je dat om je prijs te gaan bepalen?

    Beantwoorden
  2. Katleen Van Landschoot
    Katleen Van Landschoot zegt:

    Dag Xavier, je slaat de nagel op de kop. Sinds ik Jos Burgers’ boek ‘Een hogere prijs is pure winst’ heb gelezen, weet ik dat de prijs niet alles is. Maar er moet nog wel altijd een markt zijn voor je product natuurlijk. Je kunt er niet om heen dat mensen de vinger op de knip houden. Marketingbudgetten slinken en dat voel ik geweldig sterk.
    Groeten,
    Katleen

    Beantwoorden
  3. Bert
    Bert zegt:

    Mijn ervaring is dat niet de laagste prijs het beste is maar een goed prijsgevoel. Daarna in ons geval of de klant het product vindt dat gezocht wordt. Dan hoe snel dat product te vinden is. Daarna het algehele gevoel van bereikbaar zijn voor vragen en oplossingen en dat ook beantwoord.

    Secundair zijn veilig betalen, professionele uitstraling waardoor een aankoop gedaan wordt. Mijn ervaring is dat tijd en gemak de reden is om online te winkelen. Dat betekent ook dat als het gevoel goed is er niet onnodig tijd verspilt wordt.

    Beantwoorden
  4. Albert Last
    Albert Last zegt:

    Door alleen op prijs te concurreren kan grote concurrentie ontstaan. Een keuze die wij als dienstenbedrijf niet gemaakt hebben.
    Wij proberen ons meer te bewegen in het marktsegment waarbij je dienst opvalt. Voor ons is de juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit belangrijk. Met innovatie proberen we die niche op te zoeken en toe te voegen aan ons portfolio.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *