🎙 Coronavirus: hoe slimme kleine ondernemingen crisissituaties aanpakken
De grootste uitdaging is crisissituaties is … angst.
Beslissingen gedreven door angst zijn nooit goed. Het zijn emotionele beslissingen. Angst staat in de weg van helder denken.
Accuraat denken.
Dit is iets anders dan positief denken. Uiteraard wil je een positieve mindset hebben. Maar positief denken is iets anders dan in lotus houden zitten en hopen dat alles in orde komt.
Neen. Ik heb het over scherp denken. Of misschien zelfs gewoon …nadenken.
Angst schakelt het denken uit.
We vallen terug op het dierlijk niveau van bewustzijn.
Een dier denkt niet na. Het gedrag is instinctief. Altijd direct actie / reactie.
Dit helpt jouw zaak niet!
De meeste mensen denken niet na.
Jouw klanten niet.
Jouw concurrenten niet.
Eerst jouw klanten.
Ze nemen irrationele beslissingen. En dit heeft een impact op jouw zaak. Hoe dan ook. De ene business lijdt er meer onder dan de andere. En dit is niet fijn.
Belangrijk is blijven communiceren met je klanten. Ze gerust stellen in de mate van het mogelijke, ook roepen de media heel hard.
Doe vooral geen zotte dingen zoals grote kortingen bijvoorbeeld. De kans is groot dat dit weinig of geen impact op hun gedrag heeft. Wel is belangrijk dat je onthoudt dat een crisissituatie tijdelijk is. En dat dit soort beslissingen wel op lange termijn zijn tol eist wanneer de situatie zich herstelt. Je hebt nieuwe standaarden geïnstalleerd in een emotioneel moment.
Let dus op met alle nieuwe gewoontes die je nu installeert! Blijf nadenken.
Jouw concurrenten zijn ook maar mensen.
De meeste zullen ook irrationele beslissingen nemen.
Hier ook: blijf accuraat nadenken. Geen actie / reactie zonder stil te staan bij de consequenties.
Ga niet zomaar hetzelfde doen zoals iedereen, gewoon omdat “iedereen het doet”.
De grootste fout in crisismomenten
Wat de meeste zullen doen, is stoppen met marketing. En stoppen met verkopen. En op zoek gaan naar instanties (de overheid) die de brokken kunnen lijmen. Uiteraard zoek je eventuele hulp van overheid en subsidies op.
Maar jouw focus ligt daar niet. Je zet jezelf niet in wachtmodus. Je stopt niet met ondernemen.
Je blijft actie ondernemen. Hoe moeilijk het ook is. Alle kleine beetjes zijn van belang. Wat de meeste denken “’t Kalf is verdronken, ’t heeft allemaal geen zin meer…”
Neen. Je hebt je marketing meer dan ooit nodig.
Om het verlies zo goed mogelijk te compenseren. Het is het moment om out of the box te denken. Andere zaken te proberen.
Vele ondernemers vertellen ons dat ze nooit tijd hebben om aan hun zaak, en aan hun marketing in het bijzondere te werken. Maak van deze situatie een opportuniteit om je klaar te stomen om van 2020 nog een topjaar te maken.
Heb je hulp nodig?
Vraag een gratis doorbraakgesprek aan met één van onze coaches.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!