Geld kent zijn eigen wetten.

Het heeft zijn eigen geest, zijn eigen manier manier van denken en doen. In de blog van vorige week legde ik je de eerste wet al uit: je product is niet zozeer van belang, maar wel hoe JIJ jezelf positioneert in de markt.

Die kennis is echter niet genoeg om geld te doorgronden.

Kijk eens rond je, en leg vast hoe geld beweegt. Onderzoek voor jezelf wie geld bezit, wie het krijgt, waar het vandaan komt, naar waar het zich beweegt…

Dan merk je het al snel: de wetten van geld hebben niets te maken met ethiek en moraliteit. Tijdens de tweedaagse training Businesslab Kick-off heb ik het hier uitgebreid over. Klik hier voor meer info en gratis tickets.

Als dat zo zou zijn, dan zouden sommige mensen ongelofelijk rijk zijn.  Denk maar aan leerkrachten, brandweerlui, politieagenten… Drugdealers en pooiers zouden moeten arm zijn. Maar zo is het dus niet.

Niet moraliteit brengt geld in beweging. Faam en roem wél.

Faam en roem trekken geld aan 

Een goed voorbeeld: dit jaar gaat maar liefst 120 miljoen dollar naar de Amerikaanse familie Kardashian. Wat ze doen? Dat weet niemand. Waar ze goed in zijn? Nog veel minder.

Dat gigantische bedrag kon evengoed naar jou gaan, of naar een goed doel. Of naar 10.000 andere “goede” mensen.

Maar zo beweegt geld niet. En het herverdelen zal niets uitmaken. Geld belandt vroeg of laat opnieuw bij mensen met faam.

Zo verkocht Jane Fonda als eerste één miljoen DVD’s.

“Hoe deed ze dat?” vroegen andere coaches, die eigenlijk beter waren dan haar. En die slechts zes dvd’s per jaar verkochten…

Geloof me. Dat scenario gebeurt in elke sector. Zet enkele koks samen in een kamer, en laat de naam “Jeroen Meus” vallen. De  discussie over hem en zijn vaardigheden zal hoog oplopen. Maar … hoeveel boeken heeft hij al niet verkocht? Bovendien zit zijn restaurant altijd vol!
Zeker weten we zeker. Hij is niet dé beste kok van Vlaanderen en zijn er zeker betere koks dan Jeroen. Maar ook veel betere zangeressen dan de meisjes van K3.wetten van geld faam roem businesslab

Nu, terug naar jou. De vraag is: “Hoe kan jij voor hetzelfde effect zorgen? Hoe kan jij geld aantrekken, door beroemd te zijn?”

Je hoeft niet per definitie op tv te komen, of een celebrity te zijn. Het is voldoende om je als expert in jouw sector, in je eigen veld te profileren. Als mensen in jouw sector over je praten, als ze je als autoriteit beschouwen, komt het geld naar jou toe.

Wil je weten hoe je je als expert profileert? Hoe je jezelf als autoriteit positioneert? Schrijf je dan nu in voor de Businesslab Kick-off, ons gratis netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier