de wetten van het geld business lab

Geld kent zo zijn eigen wetten.
En of je dat nu wil of niet? Jij zal daar niets aan veranderen. Vandaag niet, morgen niet, nooit niet.

En toch houdt dat idee heel wat zaakvoerders van kleine ondernemingen weg van overvloed. Ze blijven maar sakkeren over de redenen waarom hun concurrenten meer verdienen, hoewel hun eigen product eigenlijk beter is. Maar zolang ze blijven argumenteren met geld, blijven ze arm.

Een nutteloos gesprekde wetten van het geld business lab

Vergelijk argumenteren met geld als een gesprek met je hond.
Of je nu 500 g, 1 kg of 3 kg eten voor de neus van je hond plaatst, hij vreet het allemaal in één keer op. Je weet net als ik dat het geen zin heeft om in dialoog te gaan met je hond. Je kan hem met handen en poten uitleggen dat het verstandiger is om niet alles in één keer op te eten, om nog een beetje te  laten voor later als hij terug honger krijgt.
Je brave huisdier zal je vast met zijn grote ogen zitten aanstaren, je liefdevol aankijken met een wat scheve kop. Maar twee seconden na je gesprek, vliegt hij terug op zijn voerbak en likt hem volledig leeg.

Een nutteloos gesprek dus… Net zoals elk gesprek je hebt met geld. “Waarom komt het geld niet in mijn zakken terecht? Maar wel in de zakken van mijn concurrent?”

Geld heeft zijn wetten

Weet: geld verplaatst zich niet zomaar. Geld heeft zo zijn eigen redenen. Tijdens de tweedaagse training Businesslab Kick-off heb ik het hier uitgebreid over. Klik hier voor meer info en gratis tickets.

In dit artikel deel ik graag met jou één van de grote misverstanden rond het aantrekken van geld:

WAT je levert, heeft niets te maken met de hoeveelheid geld die je ontvangt.

Kijk maar even goed rond je. Hoe meer iemand verdient, hoe minder hij betaald wordt voor WAT hij levert of doet. De kwaliteit van zijn product of dienst speelt geen zo’n grote rol meer. De meeste inkomsten komen gewoonweg door WIE hij/zij is, en voor wat die persoon voor zijn markt betekent.

In mijn toenmalig reclamebedrijf was het niet anders. Mijn concurrenten en ik gebruikten dezelfde software, we hadden dezelfde leveranciers met dezelfde aankoopprijzen. En de meeste waren heel wat creatiever dan ik. Maar ze konden nauwelijks overleven in de regio waar ik actief was. Hoe dat kwam? Ik had mezelf zodanig weten te positioneren in de markt dat iedere klant het gevoel had dat hij bij mij moest zijn.

Je zal dus de volgende, verkeerde overtuiging moeten loslaten:

“Consumenten zijn allemaal rationeel ingestelde, verstandige en beredeneerde mensen. Als ik die consumenten een goed product of een goede dienst aanbiedt, dan hoef ik het niet meer te verkopen. De consumenten zullen wel automatisch tot de conclusie komen dat ik de beste ben. En dat ze niet anders kunnen dan bij mij kopen.”

De eerste wet van het geld is dat het zich verplaatst in functie van WIE iets verkoopt, veel meer dan WAT verkocht wordt.

Wil je weten hoe je jezelf in de markt positioneert als een autoriteit, en hoe je een schandalige voorsprong neemt op je concurrenten? Kom dan naar de Businesslab Kick-off.

Ik duim voor jouw succes!