doe-wat-je-wil-businesslab

Genietend van de zon op het terras van onze Spaanse finca en in de verte turend waar ik getuige ben van de amandelboer die z’n veld sproeit, mijmer ik even over het gezegde die ik deze morgen bij het opstaan las op de kalender:

‚ÄúDoe wat je wil,‚ÄĚ zei God, ‚Äúen betaal ervoor.‚ÄĚ
(Spaans gezegde)

En gelijk hebben ze, die Spanjaarden.

doe-wat-je-wil-businesslab

Doe wat je wil: keuzemogelijkheid

Dagelijks hebben we keuzemogelijkheden te over.
Elke dag kunnen én mogen we kiezen over datgene we eten, drinken, doen en denken. We kunnen kiezen met wie we omgaan en met wie niet. We kunnen kiezen waarover we praten en waarover niet. We kiezen met welke klanten we werken en met welke niet.

We leven in een vrij land. En toch …
Als we niet oppassen, maken we onze eigen wereld– de wereld waarin we mogen kiezen– alsmaar kleiner.

We laten het toe dat anderen zeggen wat we moeten doen,
We laten het toe, dat anderen zeggen wat we moeten denken,
We laten het toe dat anderen zeggen wat we moeten voelen,
Ja! Zelfs wat we moeten willen.

In de dwangbuis

En wie gelooft wat anderen zeggen, wordt in de figuurlijke dwangbuis vol morele normen en voorschriften gestoken. En dat nekt jou, als ondernemer. Elke dag.

Je wordt letterlijk monddood gemaakt waardoor je meehuppelt met de massa¬†die zich¬†aan de norm ‘normaal’ houdt, zonder na te denken over het feit of datgene wat je doet, eigenlijk wel is wat jij echt wil doen. Laat staan of het wel de resultaten cre√ęert die je voor ogen had. (Of had je daar ook niet over nagedacht?)

De massa, de meute, het nest grijze muizen, de kudde, sleurt je mee.
Je wordt geleefd!

Je doet beter niet normaal.

Wat dan ook, als ondernemer volg je beter niet de massa.
Je doet beter niet normaal. Anders val je niet op.

Wil jij anderen gelukkig maken met jouw dienst of product dan zal je moeten opvallen. Je zal het anders moeten doen. Je zal eruit moeten springen. Je zal je onderscheidend moeten maken in de markt. Je zal moeten kiezen.

Wees je er wel van bewust dat jij die keuzevrijheid hebt. Mijn advies: “Denk outside the box en ga ervoor.”

En niet kiezen, is evenzeer een vorm van kiezen. Als jij niet kiest (of durft te kiezen), dan kiest een ander wel voor jou.
En of je nu kiest om te kiezen of je kiest om niet te kiezen:

Je betaalt altijd een prijs

Kies je voor de meute? Of de massa?

  • dan voel je de pijn van het moeten maar geniet je van het zorgeloos volgen.
  • dan voel je de pijn van het niet mogen maar dan geniet je van het comfort van onze zorgmaatschappij.
  • dan voel je de pijn van het vlakke, het gewone, maar geniet je van het continue in je leven.
  • dan voel je het gemis aan euforie, maar geniet je van het gebrek aan forse tegenslagen.
  • dan ‚Ķ

Kies je voor de vrijheid?Of durf je zelf te kiezen?

  • dan voel je de angst die gepaard gaat met moed en lef maar geniet je van het mogen en van autonomie.
  • dan voel je de pijn van discipline en volharding, maar geniet je van voldoening.
  • dan voel je de pijn van onzekerheid, maar geniet je van je eigen creativiteit en zelfbepaling.
  • dan voel je de pijn van kritiek, maar geniet je van de trots die je even later ervaart.
  • dan ‚Ķ

 Waar kies jij voor?

Laat het hieronder na in een reactie…

Als trainer & businesscoach wil ik jou bewust maken van jouw mogelijkheden.

Jij bent uniek & vrij. Neem die vrijheid. Wie zijn onderscheidend vermogen in de markt durft te zetten, wordt sneller opgemerkt, kan makkelijker de juiste prijs vragen en haalt¬†makkelijker de vooropgestelde¬†¬†financi√ęle doelen.

Kom naar de Businesslab Kick-off en ontdek samen met 200  andere unieke &  VRIJE ondernemers met goesting hoe je nog meer uit je leven en je business haalt. (Klik hier voor alle praktische info en één van de laatste tickets).

Ik duim voor jouw succes!

An

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *