Durf jezelf groot te maken – deel 2

durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab

durf-jezelf-groot-te-maken-businesslab

Volgende week trekken An en ik, samen met een handvol ondernemers richting Spanje voor de exclusieve Visionweek. Een week waarin een heel beperkt groepje ondernemers met goesting werken en nadenken over hun toekomst en de toekomst van hun onderneming. We begeleiden ze er vanuit onze eigen Spaanse finca.

Iedere keer opnieuw doet het ons deugd om er neer te stranden in een oase van rust, vrijheid, zon en palmbomen. Deze Spaanse villa stond al een eindje op ons verlanglijstje en werd een tweetal jaar geleden “een gerealiseerd stukje droom”. En vandaag trekken we er minstens één week per maand naartoe.

Om te genieten, maar ook om er af en toe te werken aan onze onderneming.

En dat was wat we zo graag wilden.

Ik herinner me dan ook nog goed, welke voldoening en welk vrijheidsgevoel het tekenen van het aankoopakte ons gaf. Het was een nieuw puzzelstukje van ons droombeeld dat werd gelegd.

Wat zullen de mensen denken?

Maar hoe gek het ook was, de aankoop van onze villa bleef de eerste twee weken tussen de 4 muren van ons huis in Ieper.
Hoe blij en fier we ook waren, we vertelden het aan niemand. De gedachten: “Welke commentaar gaan ze nu hebben?”, “Wat zullen ze denken?”, “We moeten niet stoefen.”… hielden ons tegen om het te vertellen aan onze omgeving.

Het waren gedachten dat we vroeger wel vaker hadden. Alleen bleven ze deze keer niet zo lang.

Op het moment dat we onszelf betrapten op deze gedachten (want vaak verloopt het onbewust) en we onszelf herinnerden aan het feit dat je moed en lef nodig hebt om groot(s) te worden, hielden we het niet meer voor onszelf.

Typisch Vlaams, zeker?

Het lijkt erop dat het in onze Vlaamse maatschappij niet correct is om jezelf groot te maken. Of beter gezegd gewoon zijn wie je bent.
Dat het niet correct is fier en trots te zijn op datgene wat je realiseert.
Dat het niet correct is om je te laten zien.

En dat is ook voor jou een hele uitdaging.

Vorig week nog hoorde ik een Nederlander zeggen:

“Typisch Vlaams. Jullie hebben een fantastisch land met fantastische mensen. En toch hebben jullie de neiging om jullie zo klein te maken.”

Zeggen dat je elke dag hard werkt om je boterham te verdienen, wordt hier vaak beter getolereerd. En toch …

20 jaar heb ik mezelf niet getoond. 20 jaar heb ik mezelf niet durven groot maken. En dat resulteerde in het feit dat ik klein bleef.

Durf jezelf te tonen

Ik wil dat jij hierover nadenkt:

  • Welke realisaties maak jij kleiner dan ze zijn?
  • Welke talenten verdoezel je?
  • En wat kan jij laten zien?
  • Of hoe kan je zijn zijn wie je bent?
  • GROOT!

Sommige ondernemers lopen zelfs fysiek krom omdat ze zich niet groot durven te maken. :-(

En ja, je hebt gelijk! Zeker de eerste keren is het niet makkelijk om luidop en met opgeheven hoofd te vertellen wat je allemaal al realiseerde. En toch is het belangrijk dat je het wel doet.

Waarom?

Omdat jouw klanten meer van je houden (lees ook: betalen) voor WIE je bent, dan wat je doet.

Zorg er dus voor dat de mensen zien wie je bent en wat je al bereikt hebt. Dat ze zien hoe goed dat je bent. Dat ze jouw resultaten zien.

Koop de auto die je waard bent

Koop de auto die je verdient. Niet de auto waarvan je DENKT dat je klant of buurman mee kan leven.

Toen ik mijn eerste degelijke wagen kocht, durfde ik hem niet op de oprit van de klant te parkeren. Uit angst voor commentaar.
Tot ik op een zondagochtend de zaakvoerder van een bedrijf een paar honderd meter verderop zag voorbij rijden in zijn Audi R8 (het stokpaardje van Audi). Hij zag dat ik hem gezien (lees: betrapt) had. Anders reed hij altijd met een kleine bestelwagen rond. Een paar dagen later ontmoette ik hem heel toevallig. De man begon zich onmiddellijk met verantwoorden over zijn wagen, hij begon met zich klein te maken… Wat spijtig!

Toen heb ik ingezien dat ik trots mag zijn op mijn wagen. En dat ik hem niet alleen op zondag mag uithalen als niemand mij zal zien…

Mensen volgen winnaars. En winnaars trekken winnaars aan.

Bovendien worden winnaars gelauwerd met bekers en kransen. Ze zijn er fier op. Ze zetten die in een vitrinekast zodat iedereen ze kan zien.
Ze zijn fier op hun overwinningen en resultaten. En al die bekers en kransen staan symbool voor datgene wat ze bereikt hebben.

En dat inspireert op hun beurt de anderen.

Ik ben benieuwd

Iedereen kent mensen waarvan hij denkt: “Die zou wat trotser mogen zijn op zichzelf of op zijn werk. Het zou bovendien een echte meerwaarde zijn voor zijn omgeving, zijn klanten , zijn…”

Daarom: Hoe laat jij jou vanaf morgen zien? Kom naar de Businesslab Kick-off en laat je inspireren. Reserveer vandaag nog jouw plaats www.businesslab.be/kick-off

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

11 antwoorden
  1. Filip
    Filip zegt:

    Bij ons zie je geen grote dure wagens! Ik ben afkomstig uit een klein (Oost)-Vlaams dorp met in de kern enkele ondernemers. Bij ons is het ‘de gewoonte’ om ‘gewoon’ te doen.

    Beantwoorden
  2. Ann
    Ann zegt:

    Nu je het zegt, valt het mij wel op dat ik sneller praat over wat er minder goed gaat in mijn zaak, dan over wat er wel goed gaat in mijn zaak (mijn successen, als ik het zo mag stellen). Tegen vrienden en familie zeker, maar ook bij andere ondernemers, het gaat precies altijd over wat er niet of beter kan. Laat ik mezelf voornemen om het eens anders te bekijken :-)

    Beantwoorden
  3. Nathan
    Nathan zegt:

    Ik rij eindelijk (na 10 jaar dromen en afwachten) met de wagen die ik graag wil. Een wagen die ik occasie van een falende ondernemer heb overgenomen. Hij ziet er niet decadent of uitzonderlijk uit, maar was zeker niet goedkoop. Praktisch naar mijn werk en gezin toe. Ik heb niet gekeken naar wat anderen ervan zouden zeggen. Resultaat: ik rij gelukkig rond en heb nog geen afgunst ervaren over mijn auto. :)

    Beantwoorden
  4. Miranda
    Miranda zegt:

    Mijn daghoroscoop van vandaag:

    Stier
    Degenen van u die wat hebben gespaard teneinde een grote aankoop te doen kunnen de opwinding voelen toenemen nu het moment nadert om hun slag te slaan. De kosmos begunstigt de aanschaf van een auto, computer of ander speeltje.

    Act Like A Millionaire !

    Beantwoorden
  5. Matthieu
    Matthieu zegt:

    Ik vind dat je moet gaan voor wat je gelukkig maakt, ongeacht de kostprijs:)

    Wat ik in de realiteit vaststel is dat mijn wagen regelmatig klappen krijgt van onbekenden (krassen, deuken, banden met een mes gestoken,, uitlaat met de voet platgeplooid, enz,..)

    De realiteit van vandaag: het succes van een ander wordt inderdaad door anderen negatief beleefd.

    Dus ik kan wel begrijpen dat sommigen liever hun droomwagen links laten liggen voor een “neutrale” wagen die minder opvalt.

    Beantwoorden
  6. Wouter van Betten
    Wouter van Betten zegt:

    Ik heb vorig jaar een Tesla Model S 90 gekocht. Een wagen van ruim boven de 100k… Gewoon: omdat ik het waard ben.
    Ok, toegegeven: het groene aspect en het fiscale voordeel speelt natuurlijk ook mee.

    Er heeft echter nog geen enkele klant negatief gereageerd, integendeel. Ze zijn allemaal dol enthousiast en ik parkeer graag recht voor hun deur (deed ik voordien niet met mijn Volvo XC60). Ik hoor dan regelmatig: proficiat met uw chique wagen…

    Beantwoorden
  7. Philippe
    Philippe zegt:

    Vorig jaar in oktober kwam ik met mijn nieuwe wagen naar de Grow As A Person. Een Volvo V60. Ergens tijdens t weekend zei ik tegen Roeland ” binnen een jaar of 2 zal mijn XC 90 voor de deur staan. Dromen verwezenlijken doe je in stappen en t gaat de goede richting uit. Half december verwacht ik mijn Volvo V90.

    Beantwoorden
  8. Lieven Vermeersch
    Lieven Vermeersch zegt:

    Ik ben ervan overtuigd dat een mooie wagen veel voordelen heeft : charisma voor jou als persoon, uitstraling van je onderneming, is ook een vorm van bereikt succes.
    Kom je toch terecht bij een persoon die jaloers is of andere negatieve opmerkingen heeft, laat deze snel los want met dergelijke mensen zijn zelden goede zaken te doen !

    Beantwoorden
  9. Catherine Leterme
    Catherine Leterme zegt:

    Heel herkenbaar! Ik ben ook een Westvlaamse, afkomstig van Ieper. Nu ondertussen al bijna drie jaar aan het omgaan met Nederlandse ondernemers en dat heeft een velangrijke shift in mijn mindset teweeggebracht. Dank je voor de remi der!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *