De grootste les van Starbucks

grootste les van Starbucks

grootste les van StarbucksStarbucks opent 12 000 extra winkels. Starbucks, ondertussen een imperium, verkoopt iets waarvoor mensen hun wagen uithalen, parkeerplaats zoeken, in de rij aanschuiven en ruim vijf euro betalen. De koffiereus verkoopt iets wat hun klanten zelf hadden kunnen maken voor minder dan 25 cent, mochten ze drie minuten vroeger opstaan.

Als je het zo bekijkt, is het perspectief van 12 000 extra shops érg indrukwekkend.

Want geef toe: aan plaatsen waar je een koffie kunt drinken is er geen tekort.

Wat Howard Schultz, de CEO van Starbucks, demonstreert op een flamboyante wijze dat succes  niet noodzakelijk een uitgevonden, nieuw of innoverend product vereist. Hij slaagt erin om één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld uit te bouwen met het verkopen — in een verzadigde markt — van een banaal product.

Maar het is ANDERS gepositioneerd, verpakt, voorgesteld en geprijsd.

Klagen en zagen

Ik hoor dagelijks eenmanszaken en kleine ondernemingen klagen en zagen omdat ze vastlopen. Waarom?

Hun dienst of product heeft geen enkel onderscheidend vermogen. Met als gevolg dat ze staan te schooien om hun dienst/product aan de man te brengen, geen winst meer maken en gedoemd zijn om het te stellen met de centjes die achterblijven op de vuile grond.

Koffie en frieten in Ieper

An en ik wonen op een paar honderd meter van de prachtige Ieperse markt. We zien heel wat veranderen in het straatbeeld de laatste maanden. Met de herdenking van de Eerste Wereldoorlog trekken heel wat binnen- en buitenlandse toeristen naar Ieper. Goed voor de lokale, bestaande horeca.

Opportunisten die op zoek zijn naar gemakkelijk geld, zien een gat in de markt: starten met een horecazaak. De zoveelste tearoom of veredelde frituur.

Ze verkopen allemaal HETZELFDE product op DEZELFDE manier tegen de laagst mogelijke prijs.

Maar het is hun schuld niet dat de grote massa uitblijft, geloven ze. De pijnlijke aanslagen van het voorjaar 2016 hebben de toeristen afgeschrikt. Dat is waarom de klanten zouden wegblijven.
Wat had je verwacht? Dat een ondernemingsnummer, drie maand waarborg voor de huur, een frietketel, 20 stoelen en een uithangbord aan de muur je rijk en succesvol maken?

Je wacht op je klanten en staart ondertussen naar je laptop op je toonbank, naar de blauwe achtergrond van Facebook. Maar in plaats daarvan zou je beter nadenken over hoe je het ANDERS kan doen.

Durf het anders te doen

Doe het anders. Net zoals Starbucks, die dé koffie-ervaring verkoopt in een plastiek beker met daarop je verkeerd gespelde naam.

Of net zoals Businesslab, die in een online samenleving eenmanszaken en kleine ondernemingen van achter hun computer haalt om ze samen te brengen. Om elkaar te helpen, van elkaar te leren en plezier te maken rond… een kop koffie.

Ervaar wat Businesslab verschillend maakt en tegelijk hoe jij jouw zaak anders moet aanpakken: ga naar www.businesslab.be/kick-off

Ik ben benieuwd

Wat doe jij anders in jouw business?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier
PS: Staar je niet blind op hoe jouw concurrenten het doen. Kijk liever naar hoe jij het ANDERS kan doen. Kom meer te weten over jouw prijszetting en strategie op de Businesslab Kick-off. Info & gratis tickets op www.businesslab.be/kick-off

10 antwoorden
  1. Mark
    Mark zegt:

    In het begin had ik ‘een’ muziekwinkel met vanalles en enkele drums .Nu heb ik me gespecialiseerd in enkel drums, waardoor ik er bovenuit schiet!

    Beantwoorden
  2. Ine
    Ine zegt:

    Als dierenarts is het niet simpel: de prijzen van mijn collega’s/concurrenten liggen allemaal erg dicht bij elkaar, en onze dienst natuurlijk ook. Onlangs heb ik enkele dagen ingevoerd om te werken op afspraak, want zo moeten onze patiënten met een kat geen uur meer wachten met onze patiënten met een hond ;-) dat maakt ons wel uniek in de streek, merk ik

    Beantwoorden
  3. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    Starbucks heeft niets met koffie te maken maar alles met beleving. Je kan naar de kapper gaan of naar Le Client. Je kan naar de beenhouwer gaan of naar een delicatesse Keurslager. Je kan naar de bakker gaan of naar degustatie MANUS in Brasschaat. Je maakt een keuze voor een “generic” product waar de prijs per definitie laag is, los van de kwaliteit want die kan ook goed zijn of zelfs beter. Of je kiest voor meer betalen voor meer beleving, los van de kwaliteit, want die kan ook minder zijn. Onderscheidend werkt ook in twee richtingen: de klant kan zich ook onderscheiden door meer te betalen tav zijn peer groep. Wat er ook van weze: dure inrichtingen, veel personeel, veel onkosten kosten veel geld en dat wordt niet geïnvesteerd in kwaliteit. we must choose! En meestal is een keuze emotioneel ipv rationeel.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Inderdaad Henri. Mensen willen een beleving en een verhaal dat ze kunnen verder vertellen. Bedankt voor je waardevolle input!

      Beantwoorden
  4. patrick van de kerckhove
    patrick van de kerckhove zegt:

    Hallo,
    bij ons is het nòg anders … wij wilden een b&b, maar niet zoals o.a. “met 4 in bed” waar ze respectloos (sorry) op de bedden springen, dat je als gastheer/vrouw de gasten moet entertainen en vooral (véél !) alcohol moet schenken. We hebben gekozen voor één (1), weliswaar SUPER ;-), ecologische kamer met een (h)eerlijk bio-ontbijt in een prachtig natuurkader. Wij krijgen zelfs, naast de échte natuur-en biogasten, veel (tevreden !) gasten van over gans de wereld voor een bekend 3sterrrenrestaurant.
    Kortom: fantastische gasten die de kwaliteit, de exclusiviteit én de privacy erg waarderen.
    Enne … zij die ons zot verklaarden kregen ongelijk, hihi !
    PS. We hebben wél ook een niet in de handel te verkrijgen échte gecertificeerde BIO champagne …
    voor speciale gelegenheden…

    Beantwoorden
  5. Chris Bevernage
    Chris Bevernage zegt:

    Bedankt Ann & Xavier, volledig akkoord met jullie (spreekwoordelijke) visie over horecazaken in Ieper (en in ’t algemeen), alhoewel er wel enkele uitzonderingen zijn ;-) , zo start er binnenkort een nieuw Reca & Winkel Concept in Ieper, waarbij je alles kunt kopen die er aanwezig is, gaande van servies, peper & zout vatjes, decoratie, verlichting, stoelen. Kijk er al naar uit :-) . gr , je cursist Chris

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Bedankt voor je feedback Chris. De “uitzonderingen” zijn diegene die iets uitzonderlijks doen, die het ANDERS doen. Dat heb jij goed begrepen. Wij kijken al uit naar het nieuwe concept :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *