Wees jouw concurrentie te slim af

concurrentie-businesslab

concurrentie-businesslab

Ik vergeet de olympische halve finale van de 100 meter in 2016 nooit meer. Usain Bolt finisht (zoals gewoonlijk) als eerste.

Hij kijkt in de camera en lacht ontspannen bij zijn aankomst! Het wordt al snel het beeld van het jaar.

Keer op keer wint Bolt met sprekend gemak. Toch ervaart hij dezelfde weersomstandigheden en dezelfde ondergrond als zijn concurrenten.

“Hard trainen! Zich kapot werken!” zou ik vroeger gedacht hebben. Maar nu weet ik wel beter. Want wat met die andere atleten? Werken zij niet hard? Waarom kennen zij geen succes?

Met dezelfde vragen denk ik na over mijn ervaringen met succesvolle en minder succesvolle ondernemers. Ik besef:

Het gaat niet om harder werken dan jouw concurrent, maar slimmer werken.

Voordelen van concurrentie

Stel je voor dat je geen concurrenten hebt. Dan krijg je al snel een serieus probleem met je product en doelgroep. Want als er geen concurrentie is, is er geen markt. Concurrentie zorgt voor:

  • Betere kwaliteit
  • Meer keuze
  • Innovatie

Concurrentie werkt dus stimulerend. Door jouw concurrenten wil je beter de klant en de markt bedienen. Ze zorgen dat jij het beste uit jezelf haalt. Geef toe: zonder McDonalds zou Quick hetzelfde bedrijf niet zijn.

Panikeer niet bij de aanwezigheid van concurrenten. Integendeel.

Open je ogen en oren en zoek de voordelen.

Het misschien een idee om samenwerkingen aan te gaan?

Zorg vooral dat jij sterk staat. Zet jezelf duidelijk in de markt zodat klanten jouw meerwaarde zien.

Met de volgende tips help ik je verder!

# 1 Duidelijke zelfkennis

In wat blink jij uit? Wat maakt jouw onderneming uniek?

Ga na wat jouw sterktes zijn. Zo word je een zelfzekere ondernemer en sta je recht in je schoenen.

Ga ook jouw drijfveren na. Want: je drijfveren bepalen jouw passie. Passie is een noodzakelijk ingrediënt voor een succesvolle ondernemer.

Eens je jouw sterktes voor ogen hebt, is het des te eenvoudiger om jouw klanten te overtuigen, aan jou te binden… Maak zelfkennis dan ook de basis van jouw communicatie naar de buitenwereld. Zorg dat je het verschil maakt.

Doordat klanten jouw sterktes kennen, verwijzen ze al snel vrienden en familie door naar jouw onderneming. Het geeft enorm veel voldoening als tevreden klanten jou aanraden in hun omgeving. Op die manier creëer je expertise.

# 2 Expertise profileren

Ik ben ervan overtuigd: jij bent een krak in jouw vak. Jij bent een expert. Dat is nu eenmaal zo, als je doet wat je graag doet :-).

Erken dan ook jouw expertise! Zet jezelf in de markt als de expert in jouw vakgebied. Klanten zien jou dan als de deskundige. Ze zoeken niet langer naar een andere optie bij jouw concurrenten.

Op de Businesslab Discovery Days leg ik je uit hoe je jezelf transformeert naar expert. Want je hébt de middelen om een expert te worden. Tenminste, als je je richt tot een beperkte doelgroep.

Businesslab is het perfecte voorbeeld. Met onze tweedaagse businesscoaching richten we ons uitsluitend op eenmanszaken en zaakvoerders van een kleine BVBA, die al minstens één jaar bezig zijn. Geen starters, geen bijberoepers… In deze doelgroepbepaling zit de kracht van de Businesslab Discovery Days. Net dat is de reden waarom onze deelnemers prachtige resultaten neerzetten dankzij deze tweedaagse topcoaching.

Ik ben benieuwd

Hoe profileer jij je als de expert die je bent?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo zorgen we samen voor zelfzekere ondernemers met passie!

4 antwoorden
  1. Sharon
    Sharon zegt:

    Ik ben al 5 jaar kapster, eerst voor dames en heren, nu enkel voor dames. Dat maakt mij uniek tegenover andere kapsters in de streek hier.

    Beantwoorden
  2. Linda
    Linda zegt:

    Ik heb het plezier de winkel van houten speelgoed te zijn. Mijn voldoening is de klanten adviseren met als kers op de taart; een verzorgde geschenkverpakking, dat is mijn visitekaartje.

    Beantwoorden
  3. michael
    michael zegt:

    Wat doet Usain Bolt dan anders dan zijn concurrenten? Is het door slimmer te werken? Ik zie het verband niet volledig …

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Usain Bolt deed zijn reputatie als snelste man op aarde nog eens alle eer aan op het WK atletiek in Peking. De Jamaicaan won er de 100m en 200m, en pakte ook nog eens goud op de 4 x 100m estafette.

      Wat is zijn geheim? Dat vroeg ook de Britse wetenschapper Sam Allen van de Loughborough University zich af. “In tegenstelling tot wat je zou denken is niet de snelheid waarmee je je benen voortbeweegt de cruciale factor, want die is ongeveer gelijk aan die van recreanten”, zegt Allen op de BBC. “Het verschil zit hem erin dat een topsprinter langere en krachtigere passen neemt.”

      Onderzoek toont aan dat recreantlopers meestal tussen de 50 en 55 stappen zetten om 100m te overbruggen. Een topsprinter heeft er ongeveer 45 nodig, Usain Bolt doet het in 41 stappen. “Omdat topatleten veel meer kracht in hun benen hebben, blijven ze minder lang in aanraking met de grond. Daardoor worden ze sneller naar voren gestuwd”, zegt Allen. Volgens de Brit zweven topsprinters 60% van de tijd in de lucht, terwijl amateuratleten maar 50% van de tijd geen voet aan de grond hebben.

      Bron: Sport.be

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *