Marketingfout: Mooi versus efficiënt

,

Als kleine onderneming wil je marketing die verkoopt, veel meer dan mooie reclame.

Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niet gezegd dat lelijke reclame meer doet kopen. Ook niet dat mooi ogende communicatie niet efficiënt kan zijn. Uiteraard doe je er alles aan om de twee te combineren. Maar als puntje bij paaltje komt, staan meer verkoop en meer juiste klanten aantrekken bovenaan.

Laat de oogstrelende reclame en de grafische hoogstandjes om de laatste Award binnen te halen aan de grote jongens. Dit houdt CEO’s en grote reclameagentschappen bezig, terwijl wij als kleine onderneming zoveel mogelijk mensen willen helpen met ons uniek product of dienst door middel van doeltreffende marketing.

Te vaak hebben we de neiging om te experimenteren met iets speciaals, iets anders gewoon om “eens iets anders te doen”. Verander de marketing niet die werkt. Een verkoopbrief, een advertentie of een folder die klanten binnenbrengen die kopen, hoef je niet te veranderen onder het motto “het is aan vernieuwing toe”.

Jouw klanten hebben het druk. Ze willen zekerheid. Maak het hen gemakkelijk.

Ondertussen weten we dat de contactpagina op een website rechts bovenaan te vinden is in de navigatie. Doe niet gek door het onderaan links te plaatsen, omdat jouw onderneming net iets anders wil zijn dan de andere. Zorg ook voor duidelijke teksten. Verwarring is het laatste wat je wil. En jouw klanten ook want ze haken af.

Koffie verkeerd

Zelf drink ik weinig koffie. En nooit thuis. We zijn theedrinkers.
Toch hou ik van de geur en de smaak van koffie. Daarom heb ik altijd “vruchtenkoffie” in huis. Ik wissel twee verschillende merken af. Vorige week was mijn pot koffie leeg.
Ik trek naar de natuurwinkel. Bij het rek zie ik mijn vertrouwde merk staan met onder de naam het woord “Cafeïne”.

Oei, dacht ik. Ze hebben nu ook een variant met cafeïne. Dit is niet wat ik wil. Waar staan de potten zonder cafeïne op het rek? Ik zie ze niet. Spijtig… en ik grijp naar het andere (concurrerend) merk waar er duidelijk opstaat “0% Cafeïne”.

Bij het afrekenen aan de kassa, vertel ik dit aan de lieve dame van de winkel. Verwonderd gaat ze met mij mee naar het rek. Inderdaad, zegt ze verbaasd, dit wist ik niet. Precies op dat moment hebben mijn ogen het grafische stuntje door. Ik zie het ineens: No Caffeine zit verwerkt in het logo.

MAAR ik had het eerst NIET gezien. De grafische ontwerper zal waarschijnlijk gescoord hebben bij de voorstelling van de nieuwe layout. Maar ik en de dame van de winkel hadden het niet door. En ik was vertrokken met de concurrent in mijn mandje.

Maak het duidelijk. En als je dan toch iets verandert, doe een test met meerdere mensen. Wij zijn allemaal zo verliefd op ons product of dienst dat we over vanzelfsprekende zaken kijken.

Nota voor de grafici: ik ben zelf jaren bezig geweest met grafisch ontwerp. Het is een wereld die mij blijft boeien. En ik hou van mooie dingen en mooie layouts. We hebben jouw creativiteit nodig en ik geloof dat deze perfect te combineren valt met marketing die verkoopt.

Nog meer marketingfouten?

Registreer je dan snel voor het webinar “De 5 soorten marketing en welke de enige is die jouw kassa doet rinkelen”. De meeste kleine ondernemingen “doen” aan verkeerde marketing (of geen marketing). Ontdek in minder dan 90 minuten hoe je marketing het beste aanpakt om een stroom aan ideale klanten aan te trekken.

De online presentatie is gratis. Klik hier voor alle details.

2 antwoorden
  1. Geert De Smet - ECOBOS
    Geert De Smet - ECOBOS zegt:

    Mooi voorbeeld! “Kill your darlings” zei mijn docent grafische technieken. Al is het nog zo mooi gevonden, als je mooie vondst het beoogde resultaat verzwakt, weg ermee!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *