Zo zet je jezelf buiten concurrentie

zet jezelf buiten concurrentie - businesslab

Heel wat businesses hebben zichzelf gedegradeerd tot koopwaar.
Kappers, schoonheidsspecialisten, websitebouwers, restaurants, bouwondernemingen, consultants, noem maar op. Ze ontsnappen er niet aan.

Concreet: de markt wordt tegenwoordig gedomineerd door producten en diensten die geen enkel onderscheidend vermogen hebben.

Tijdens het shoppen zie je vaak 3 of 4 identieke zaken in dezelfde straat. Het enige verschil is de kleur en de grootte van het uithangbord. Deze zaken concurreren op de prijs om hetzelfde soort klanten aan te trekken.

Bijgevolg is de winstmarge belachelijk laag.

Jezelf als verschil

Een manier om dit te voorkomen is door

JEZELF te positioneren als HET verschil.

Daarmee bedoel ik niet dat je je zaak een fancy naam geeft, of dat je de beste koffie serveert als er een klant je zaak binnenkomt.
Neen, deze dingen zullen jouw onderneming niet positioneren als DE zaak waar je als klant écht moet zijn.

Ik heb het over dat één iets dat niemand anders kan gebruiken in zijn marketing. Iets dat niemand kan kopiëren, stelen of dupliceren. Iets dat veel belangrijker is dan je beste producten, jouw beste service, of jouw uitgebreide openingsuren.

Het is… jouw persoonlijkheid.

Als heel je business doordrongen is door jouw persoonlijkheid, dan speel je in een andere categorie. Er is geen competitie meer.

Geen concurrentie meer

Niemand kan met jou of met jouw diensten/producten concurreren als die overgoten zijn met wie je bent, met je persoonlijkheid. Laat zien WIE je bent, veel meer dan WAT je hebt.

Hier zijn enkele ideeën. Tijdens de Businesslab Kick-off ontdek je er nog heel wat meer.

  • Je kan je persoonlijkheid in jouw e-mails steken, of in een Ondernemerstip als deze. Wat en vooral hoe je het vertelt of schrijft maakt jou uniek.
  • Ook op je website vertel je wie je bent.
  • Nog straffer: zet jezelf in beeld. Gebruik video om jezelf te laten zien aan de buitenwereld.

Tegenwoordig hebben we allemaal een camera op zak: onze smartphone. Zet de camera aan, vertel je eigen verhaal. En gooi het resultaat online. Neem een kijkje op ons YouTube kanaal met onder andere onze Kerstboodschap. En vergeet niet op “Abonneren” te drukken.

“Ja maar, Xavier, niemand doet dat in mijn branche!” hoor ik je zeggen.

Goed nieuws :-) Dan ben je de eerste. En val je zeker op.

Toegegeven, in het begin voelt het een beetje ongemakkelijk.
Maar geloof mij, het is de moeite waard. Je wil het gezicht zijn van je zaak.

Het gezicht van je zaak

Ik geef je iets mee waar vele ondernemers zich niet van bewust zijn:

Verkoop heeft alles te maken met de mens, niet met het product of dienst.

Vandaag zien we dat ons concept van businesscoaching overgenomen wordt. Hetzelfde geldt voor een aantal zaken die we zeggen en doen.
zet jezelf buiten concurrentie - businesslab

Zeg maar gerust: het concept wordt gekopieerd. Maar onze unieke stijl, ons optreden als man en vrouw, als businesspartners en als businesscoaches, dat maakt ons en Businesslab uniek. Dit is de reden waarom toen An en ik startten met Businesslab, we onmiddellijk hebben besloten dat wij samen het gezicht van ons bedrijf gingen zijn.

En weet je wat? Hoe meer de “anderen” ons kopiëren, hoe groter en zichtbaarder de verschillen worden :-)

Ik ben benieuwd

Hoe kom jij naar buiten als het gezicht van je zaak? Hoe steek jij jouw persoonlijkheid in jouw dienst of product?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

Laat je inspireren door de commentaren van anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van het Businesslab-netwerk en de Businesslab Tribe.

Het enige wat je moet doen, is hieronder een reactie plaatsen met jouw naam en voornaam. Je email wordt niet zichtbaar.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

PS: Wil je meer weten over hoe je jezelf uniek positioneert, hoe je je autoriteit in de markt zet en ervaren wat Businesslab nu écht uniek maakt?
Kom naar de Businesslab Kick-off. Je vindt hier alle praktische info: www.businesslab.be/kick-off

3 antwoorden
  1. Dieter Dewilde
    Dieter Dewilde zegt:

    Beste Xavier,

    Dit was een mailtje dat wij afgelopen week mochten ontvangen van een klant:

    “Beste Dieter en Ruben,

    mogen wij jullie vanharte danken voor de professionele service, maar bovenal de steeds menselijke warmte, waarmee jullie ons als ‘klanten’ ontvangen, te woord staan en verder helpen, dit zonder enige vorm van opdringerigheid, kortom, dat jullie o.w.v. jullie vakkennis en liefde voor het vak, veel méér doen dan men normaliter verwachten zou. zelfs op heel drukke momenten, dit zonder meteen opdringerig te zijn, besteden jullie tijd om te luisteren om ons dan zo goed als mogelijk te informeren en verder te helpen. bij jullie voelen wij ons meteen op ons gemak en voelen we ons geen nummer, maar mens met een door jullie heel persoonlijke, eerlijke, vakkundige benadering. bedankt hiervoor.
    mogen wij jullie dan ook hele fijne kerstdagen, een gezellig oudejaar en gelukkig nieuwjaar wensen,

    vriendelijke groeten vanwege
    Jürgen Geiger en co”

    Dus ja, wij zijn helemaal mee met het verhaal dat je schrijft.
    En het is slecht één van de redenen waarom Arpeggio Music de succesvolste muziekwinkel voor klassieke snaarinstrumenten van Vlaanderen is geworden. http://www.arpeggiomusic.be

    Groeten
    Dieter

    Beantwoorden
  2. Filiep Himpe
    Filiep Himpe zegt:

    Bedankt. Dieter. U hebt zo meen ik toch dat mooie optreden gegeven op de BL-Party, hé.
    Ik ga de getuigenis van jou klant uitvergroot uithangen in onze stockruimte met als titel :
    Het antwoord waarom onze klant de volgende keer terug bij jou/ons wil komen kopen ?

    Ook durf ik al eens op een passend moment te zeggen tegen onze medewerkers. De vele klanten die in deze tijd de moeite doen om naar onze winkel te komen is ook om jullie verhaal en jullie enthousiasme te horen over het product. Jou klant koopt omwille van jou. Als eerste antwoord krijg je nog steeds te horen voor het product. Een gelukkig nieuwjaar aan allen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *