100 tips om klanten te werven

,

Elke dag krijg ik de vraag waarom marketing zo belangrijk is. En het antwoord is simpel en tegelijkertijd heel duidelijk… Zonder goede marketing blijf je elke dag brandjes blussen en creëer je nooit een positieve stroom van klanten.

En wie elke nacht wakker ligt met de gedachte of beter de vraag :“Waar zal morgen mijn volgende klant alweer vandaan komen?” is niet goed bezig. Zonder klanten heb je geen zaak. En zonder een constante stroom van klanten heb je altijd stress.

Maar wat is marketing nu precies?

Als je even wat opzoekingswerk doet, vind je algauw heel wat omschrijvingen en heel wat definities. En heel wat van die definities draaien rond de pot of staan vol van holle marketingtermen.

Laat staan dat ze voor zaakvoerders van kleine ondernemingen hanteerbaar zijn.

De definitie hieronder strookt alleszins niet met onze visie.

You can fool all the people all the time if the advertising is right and the budget is big enough.

Holle marketing

1) Als zaakvoerder van een kleine onderneming wil je niemand beetnemen. Je wil ze helpen en oplossingen bieden voor hun behoeften.
2) Als kleine onderneming is je budget voor marketing niet oneindig groot. Dat wil zeggen dat elke cent telt.

Om marketing dan ook te omschrijven in één of enkele korte zinnen is niet makkelijk.

Het is namelijk een enorm ruim begrip en er vallen ongelofelijk veel zaken onder.
Voor sommigen is het niet meer dan een circus. Een circus vol moeilijke termen en begrippen.
Hieronder schets ik een kort verhaal dat duidelijk maakt wat marketing nu eigenlijk is.

Het marketingcircus

Cirque

Stel je voor: je bent eigenaar van een circus (‘Circus Plezant’) en je geeft twee voorstellingen in Ieper op 30 april. Je maakt jouw komst bekend.

Je hangt op het voetbalplein een gigantisch bord met daarop: “Circus Plezant, het leukste circus van het land”.
Dan doe je aan branding doen, je geeft jouw merk naamsbekendheid.

In de week voor de komst van je circus, stop je in iedere Ieperse brievenbus een flyer met daarop “Circus Plezant, het leukste circus van het land, komt naar Ieper en geeft op zaterdag 30 april twee voorstellingen. Koop nu 2 tickets en krijg er één gratis”. Dat is reclame.

Je hangt een groot bord op de rug van een olifant en je loopt er in volle spits mee door de stad. Iedereen haalt zijn smartphone boven en zet de filmpjes op Facebook. Dat is promotie.

Als jouw olifant per ongeluk door het bloemenperk van het stadhuis loopt en de lokale krant schrijft hierover een verhaal, dan is dat publiciteit.
En als je de burgemeester hierdoor aan het lachen brengt, dan is dat public relations.

In een brief leg je de burgers van Ieper het belang van ontspanning en plezier uit. Je maakt heb bewust dat dit heel belangrijk is voor een goede mentale en fysieke gezondheid. Je vertelt hen dat samen plezier beleven goed is voor het gezin en dat dit eveneens elke relatie bevordert. En bij al deze informatie geef je talrijke voorbeelden over hoe een circus kan bijdragen aan jouw fysieke en mentale gezondheid, dan doe je aan educatie(marketing).

Tenslotte ga je elke voorbijlopende burger persoonlijk benaderen om naar het circus te komen.
Je overtuigt hen dat het een unieke en onvergetelijke ervaring wordt. Ze kopen een ticket en ter plaatse kopen ze nog een ijsje en een cola. Dat is verkoop.

Als je deze 7 elementen combineert, dan heb je marketing.
Goede marketing.

Combineren

Als combineren het antwoord is, dan begrijp je dat marketing meer is dan een mooie folder.
Marketing bestaat uit meerdere elementen, die je allemaal met elkaar combineert.
Op die manier gebruik je marketing die geld in het laatje brengt in plaats van marketing die je alleen maar geld kost.

Centre commercial

Goede marketing zorgt dan ook elke dag voor nieuwe klanten en betekent dus de start van jouw succesverhaal.

Op welke manier doe jij vandaag aan marketing? En hoe combineer je verschillende zaken?
Laat het ons hieronder weten.

Als extraatje heb ik voor jou 111 tips  om klanten te werven.
Het is een inspiratielijst met 111 klantwervende acties en ideeën op maat van zaakvoerders van kleine ondernemingen.

>>>Klik hier op de link en vul jou gegevens in om meteen de GRATIS inspiratielijst te ontvangen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *