2 voorwaarden voor een goed verkoopbaar product.

,
Een goed verkoopbaar product

goed-verkoopbaar-product

Xavier & ik zitten op dit moment in Hondon, in Spanje, voor de exclusieve Visionweek. Gisteren zaten we zo’n twee uur op het vliegtuig, en al snel ging het over vorige week donderdag. De derde donderdag van de maand is bij Businesslab een speciale dag. Niet enkel voor ons, maar ook voor een 100-tal ondernemers met goesting. Elke derde donderdag van de maand zitten we met z’n allen samen voor een intensieve Mastermind-sessie.

Ik kon het niet laten om Xavier een korte samenvatting te geven van een opmerkelijk gesprek. Ik zat aan tafel met 5 ondernemers, uit totaal verschillende branches.

Ik zit met een nieuw idee, An. Kan je mij vertellen of dit zal aanslaan? Zit hier wel iemand op te wachten?

Een goed verkoopbaar product Het is een vraag die ik vaak hoor bij starters, maar zeker ook bij geroutineerden in het vak.

Ik vermoed zelfs dat iedereen bij de lancering van een nieuw product of dienst met deze vraag worstelt.

  • Zal het lukken?
  • Zal mijn product/dienst de markt bekoren?

En uiteraard ben ik niet helderziend en kan ik niet in de toekomst kijken.

Een goede marketingstrategie is daarom heel erg belangrijk. Van levensbelang zelfs.
Maar hoe je het nu draait of keert, alles begint met een goed product.

2 voorwaarden voor een goed verkoopbaar product.

Daarom antwoord ik op de vraag: “Heb ik een goed verkoopbaar product (of verkoopbare dienst)?”
ook steeds met een vraag:

  1. Is jouw nieuwe dienst of jouw nieuw product verkoopbaar?
  2. En in welke mate heeft jouw dienst/product een WAAW-factor?

Laat ik het vandaag hebben over de eerste vraag: Is jouw nieuw product verkoopbaar?
Dan vertel ik volgende week wat meer over de WAAW-factor.

OK?

Vooraleer jouw product goed verkoopbaar is,
moet het in de eerste plaats verkoopbaar zijn.

Dat wil zeggen:

1 Jouw dienst/product moet relevant of nodig zijn

Stel jezelf de vraag:

  • Is mijn dienst/product relevant voor mijn doelgroep?
  • Lost mijn dienst/product een probleem op van mijn doelgroep?
  • In welke mate vervult mijn dienst/product de behoefte van mijn doelgroep?

Is dat nog niet zo? Stel dan alles in het werk om de pijn van jouw klanten te achterhalen.

De klant is niet op zoek naar jouw dienst/product , maar gaat eerder op zoek om een bepaalde nood of behoefte te vervullen.

En hoe meer of hoe beter jij tegemoet komt aan de nood van jouw doelgroep, hoe steviger jouw product of dienst wordt.

2 Je product moet efficiënt & functioneel zijn

Wanneer jouw product of dienst nuttig, praktisch en doelmatig is, doet het wat het moet doen. Zonder dat het erg ingewikkeld is en zonder dat het heel veel inspanning vraagt.

Het gaat er hier om dat er geen onnodige grondstoffen, niet onnodig veel tijd, geld of uren gebruikt worden om uiteindelijk tot het doel te komen.
Jouw product hoeft de opwarming van de aarde niet op te lossen, maar je moet je ervan vergewissen dat jouw dienst/productiemand tijd, geld, pijn of stress bespaart.

Stel dus alles in het werk om de pijn van jouw klant zo snel en doelgericht mogelijk op te lossen.

Wanneer jouw dienst/product voldoet aan deze twee noodzakelijke voorwaarden, dan ben je al op goede weg.

Dan is jouw product of dienst minstens al verkoopbaar.

Maar dat is nog niet voldoende om “aan te slaan”, dan is het nog niet noodzakelijk een goed verkoopbaar product.

Volgende week vertel ik je meer over de voorwaarde die van jouw product een topper maakt.

Ik ben benieuwd

Ik laat je vandaag al even los met de eerste twee criteria.
Ga er mee aan de slag en toets het af bij jouw doelgroep.

Gooi jouw product of dienst hieronder in het commentarenveld. Op die manier krijg je waardevolle feedback.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de Businesslab Kick-off een echte aanrader. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

6 antwoorden
  1. Thierry
    Thierry zegt:

    Ik wil rebel worden in een zeer traditionele sector: dit is een challenge.
    Olie verkopen is not easy, emotie verkopen geeft een binding, community.

    Je kiest een bepaalde beenhouwer voor uw vlees, niet om zijn vlees as such maar om de erkenning die je krijgt aan tafel over hoe lekker je vlees wel is.

    Beantwoorden
  2. Lien
    Lien zegt:

    Ik heb een kledingzaak en geloof dat mijn producten erg functioneel zijn, maar nadenken over de behoeftes van mijn klanten, dat is iets waar ik zeker meer tijd aan zal besteden.

    Beantwoorden
  3. A
    A zegt:

    ik ga volgend jaar een cursus traditionele hekserij geven, ik ben gepassioneerd door magie, natuur, maan, kruiden. van opleiding ben ik verpleegkundige en herorist. ik ben gewoon benieuwd of dit zou aanslaan. Bedankt nog

    Beantwoorden
  4. patrick rombaut
    patrick rombaut zegt:

    ik heb nu pas vanaf deze week mijn lekkere ,gezonde taarten , op punt naar smaak ,vrij van allergenen .
    hoe breng ik dit nu het beste , ik werk allen op bestelling , en vroeg betalingen op voorhand te doen, dit was volgens mij een struikelblok voor eventuele klanten ,
    hoe deze best omschrijven ,hoe best publiciteit maken , plaatselijke krant en of internet.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] moet jouw product of jouw dienst niet alleen verkoopbaar zijn, het moet er ook uit springen, het moet het verschil maken. Vandaag meer dan […]

  2. […] moet jouw product of jouw dienst niet alleen verkoopbaar zijn, het moet er ook uit springen, het moet het verschil maken. En dat vandaag meer dan […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *