De WAAW-factor maakt van jouw product een topper!

,
wauw-factor-businesslab

wauw-factor-businesslab

Tv’s koop je overal. Webbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Schoonheidsspecialisten en boekhoudkantoren vind je op elke hoek van de straat. En van coaches en consultants heb je er al 13 in een dozijn.
Kortom, je klant kan overal terecht.

Ook online.

Daarom moet jouw product of jouw dienst niet alleen verkoopbaar zijn, het moet er ook uit springen, het moet het verschil maken.
Vandaag meer dan ooit.

In de oude economie wist de leverancier alles af van zijn product/dienst, terwijl de niet-wetende consument niet anders kon dan zijn reclameboodschap slikken. Nu 
leven we in een nieuwe economie.

De consument heeft toegang tot allerlei bronnen die hem informeren en die hem uiteindelijk helpen om zijn beslissing te vormen.

Eenzijdig denken vanuit de richting van de leverancier is achterhaald. 
De klant kijkt en denkt mee,
waardoor er tweerichtingsverkeer ontstaat.
Noem het gerust een relatie. 
En dat is nieuw.

Jouw product moet de nodige WAAW-factor hebben

Wie wil scoren bij de consument moet daarom aan zijn verkoopbaar product 
een stevige WAAW-factor toevoegen.

Stel dat twee leveranciers een vergelijkbaar product of gelijkaardige dienst aanbieden.
Bij wie bestel je dan? 
Bij de goedkoopste?

Niet noodzakelijk.

Je bestelt bij diegene die jou ervan overtuigt dat zijn dienst/product anders is dan de andere.

  • Zijn dienst of product biedt een exclusieve meerwaarde.
  • Zijn dienst of product is uniek.
  • Zijn dienst of product is leuk.
  • En er bestaat geen alternatief voor zijn dienst of product.

Een dienst/product dat aanslaat, heeft een stevige & aantrekkelijke WAAW-factor nodig. Het moet voldoet aan deze 3 voorwaarden (over de eerste 2 had ik het vorige week):

  1. Nodig
  2. Efficiënt en functioneel
  3. Waaw-factor

Alleen als jouw dienst/product aan deze 3 voorwaarden voldoet zal het scoren.

De WAUW-factor in de praktijk

Ik geef je enkele voorbeelden.

Gewone shampoo…

  • is efficiënt & functioneel.
  • hebben we zeker en vast nodig
  • heeft niet echt een WAAW-factor. (leuk of uniek)

Mocht jij nu op de markt komen met een luizenshampoo:

  • Die heeft iedereen in zijn leven ook wel eens écht nodig
  • Die ook echt functioneel en efficiënt werkt
  • Eén die bovendien nog eens lekker ruikt (wat niet zo gewoon is) én niet prikt in de ogen…

Dan zit je écht goed. Je shampoo is dan een product dat men écht wel nodig heeft, dat functioneel is en tegelijkertijd ook uniek is. Een echte WAAW-factor dus.

Een marketingboek…

  • is leuk om te hebben 
om hier en daar een oefening te doen 
en om tot nieuwe inzichten te komen.
  • Het is misschien zelfs nodig als ondersteuning.
  • Maar het is niet functioneel, 
want kennis zonder ervaring of kennis zonder actie is waardeloos. En we weten het allemaal: uitstelgedrag ligt op de loer.

Fidget spinners…

  • Van die ronddraaiende schijfjes. 
Ze zijn (waren) op z’n minst leuk en uniek. Een WAAW dus.
  • Niemand zat er echter op te wachten. 
Niet écht nodig dus.
  • Functioneel en efficiënt? Daar valt over te discussiëren.

Gevolg? Het werd een seizoensproduct. Ze waren een kort leven beschoren. Leuk dus voor héél even.

Pas op!
Super voor de creatieveling die dit op de markt zette. Ik kijk ernaar op. Je moet er maar op komen. Het werd écht wel een succes.

Dus als jij zulke zaken kunt verzinnen. Ga zeker je gang. Ik houd je zeker niet tegen. DOEN!

Voorbeeld: de 3 noodzakelijke voorwaarden van de Businesslab Kick-off

Nodig:

Eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen zijn op zoek naar meer balans, werk-privé. 
Dat wil zeggen: ze willen meer klanten en meer winst, maar ook meer vrije tijd.

De Businesslab Kick-off linkt dan ook werk, leven en spel (WORK • LIVE • PLAY) terug aan elkaar. 
Zodat je gauw weer doet waar je energie van krijgt. Zonder geldzorgen.

Efficiënt & functioneel:

Tijdens de Businesslab Kick-off (en tijdens onze groeitrajecten) doe je niet alleen kennis op, 
je gaat ook effectief door de ervaring en je gaat over tot actie.
We nemen je mee van punt A naar punt B. En dat zorgt voor resultaat en efficiëntie.

De WAAW-factor:

  • We combineren zakelijke en persoonlijke vaardigheden tot een mix van kennis, ervaring, muziek en energie.
  • We houden ervan heel dicht bij onze deelnemers te staan.
  • We geven onze seminars in het Nederlands.
  • We geven ze als duo. Dat wil zeggen: twee verschillende energieën en stijlen.
  • We ondersteunen onze kennis met onze eigen ervaringen, passen zelf toe wat we meegeven zodat we zeker zijn dat alles werkt.
  • En niet te vergeten: we boeien op een unieke manier. Zonder PowerPoint en met veel interactie.

Wat is jouw WAAW-factor?

De WAAW-factor voegt een meerwaarde toe zodat jij je onderscheidt van de rest.

Hoe groter die meerwaarde, hoe groter de kans dat jouw dienst/product een topper wordt.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw WAAW-factor. Wat maakt jouw product of dienst vandaag al aantrekkelijk of opvallend? En in welke mate voldoet jouw product/dienst aan de 3 voorwaarden van hierboven?

Deel het hieronder in het commentarenveld. Op die manier krijg je waardevolle feedback.

Wil je nog meer tips die je vooruit helpen? Dan is de Businesslab Kick-off een echte aanrader. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

Ik duim voor jouw succes!

An

PS: Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal er jouw collega’s een plezier mee doen.

16 antwoorden
  1. Jo
    Jo zegt:

    De waaaw factor zit niet alleen in je product, maar kan ook “achter den toog” staan of in de presentatie van je product

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Dat klopt, Jo.
      Je product is niet alleen je product maar ook de hele service errond. Volgende week daar meer over.

      Beantwoorden
  2. Frank Verdonck
    Frank Verdonck zegt:

    Moet een product echt nodig zijn ? Heeft er iemand eigenlijk een smartphone echt ‘nodig’, best nuttig en handig maar echt ‘nodig’ ?

    Beantwoorden
    • ann
      ann zegt:

      Vraag het eens aan de kopers of ze hun smartphone echt nodig hebben!! Ik heb er geen trouwens, maar ik ben ervan overtuigd dat de bezitters van smartphones duizenden redenen hebben waarom ze niet kunnen leven zonder hun smarthpone. Ze kunnen je vast overtuigen. ;)

      Beantwoorden
  3. ann
    ann zegt:

    Ik ben nog steeds op zoek naar dat WAAW-factor. Ik heb wel iets in mijn achterhoofd! Ik deel het later wel! ;)

    Beantwoorden
  4. Dominique
    Dominique zegt:

    Hey An, Ik ben er van overtuigd dat wij een WAAW-product hebben. Maar door de huidige crisis wordt er veel meer naar de budgetten gekeken waardoor het moeilijker wordt je product aan de man te brengen.
    Uiteraard hangt het sterk af van wat je verkoopt er zijn altijd producten die noodzakelijk zijn binnen een bedrijf. Maar naar bedrijfsincentives toe, de wereld waarin wij ons bevinden, merken wij de laatste jaren dat men minder gemotiveerd is. Hoewel ik er van overtuigd ben dat beleving met je klanten/personeel een meerwaarde kunnen zijn voor een bedrijf.

    Beantwoorden
  5. gerda neven
    gerda neven zegt:

    Beste Ann,
    Ik heb een nieuw product met een WAAW-factor, en dit heb ik 2 jaar kunnen standhouden. Nu duikt echter de concurrentie op, en vraag ik mij af hoe ik hiertegen kan opboksen. Met de webshop focus ik op snelheid, een interessante prijs (maar deze is reeds overgenomen door de concurrentie) en exclusieve verpakkingen.
    Toch ben ik bang dat mijn omzet zal dalen, alhoewel het een exclusief product is, heb ik geen exclusiviteit in de verdeling. Ik weet niet meer echt hoe het verschil te maken.

    Beantwoorden
  6. Isabel
    Isabel zegt:

    Hey Ann,
    onze WAAW-factor is onze persoonlijke aanpak, onze persoonlijke begeleiding, ons enthousiasme, het vertrouwen die we geven, het drankje die klaarstaat na een lange werkdag, kortom dat beetje thuis-komen-gevoel.
    Hoe ik dit zo goed weet? Ik heb het gewoon gevraagd aan onze klanten.

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Dit is inderdaad een prima manier: Gewoon vragen aan je klanten. Laat maar horen wat onze Waaw-factor is. ;-)

      Beantwoorden
  7. Hilde Van den Broeck
    Hilde Van den Broeck zegt:

    Dag Ann,

    Volledig akkoord met je analyse hierboven. Het is niet altijd gemakkelijk de WAAW factor te ontdekken of creëren.

    Familiale bemiddeling is nodig om samen een goede regeling te vinden voor een scheiding.

    Het is van nature uit efficiënter (veel korter) én goedkoper dan een scheiding via procedure. Het is functioneel – werkt zeer oplossingsgericht.

    Mijn WAAW factor:

    Mijn opleidingen gecombineerd met mijn ervaring: ik ben kom niet uit de wereld van de hulpverlening of advocatuur (waaruit de meeste bemiddelaars komen), heb echter wel 15 jaar ervaring met familierecht en heb nog een trainingscentrum geleid (in de informaticasector), communicatie te over dus. Mijn basisopleiding is master in de wiskunde, op mijn site schrijf ik hierover het volgende:

    “Dat geeft me het ontzettende voordeel dat ik heel analytisch en abstract kan redeneren. Dit lijkt op het eerste zicht helemaal niets met bemiddeling te maken te hebben. Door deze vaardigheden kom ik echter wel heel snel tot de kern van de zaak, van waaruit een concrete oplossing opgebouwd wordt. Dit geeft me ook het voordeel dat ik zeer vertrouwd ben met cijfers en berekeningen, wat nog al eens van pas komt bij besprekingen over huizen, bepaling van alimentatie, verdelingen van gelden en vereffening van vennootschappen. Dit laatste steeds in overleg met uw persoonlijke accountant natuurlijk. Ik ben dus één van de velen die een echte carrièreswitch gemaakt heeft.

    Geen paniek echter, ik ben niet de koele kikker die enkel met cijfertjes bezig is. Mijn opleidingen tot coach en later tot bemiddelaar is net omdat mijn interesse meer naar mensen gaat dan naar cijfers. De menselijke kant van de scheiding is daarmee ook in ervaren handen.”

    Beantwoorden
  8. Florine
    Florine zegt:

    Beste Ann, in mijn sector als kapper is het zeer moeilijk om het waaw product te promoten er zijn zoveel verschillende shampoos en verzorgingen dat het zeer moeilijk wordt , de klanten kijken toch nog altijd naar de prijs.Ik zoek ook altijd het beste maar het verkoopt minder goed..(Er zijn wijning mensen die veel geld willen geven aan een goede shampoo of verzorging,het is geene auto hé !…)

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Florine, Dank voor jouw reactie. Let wel, de waaw-factor zit hem niet in jouw product aan zich, maar in alles wat er rond draait. In de training Love Your Customer van de Business & Life Boost (XL) geef ik de 5 verschillende niveaus mee waarin je klantenbeleving kan creëren. Het eerste niveau is natuur lijk een goed en kwalitatief product. Voor jou zou dat zijn: het goed kunnen knippen van een kapsel en een kwalitatieve shampoo. Maar er is veel meer dan dat om een waaw bij je klanten te beleven. Kom luisteren en zien tijdens de Kick-off (www.Businesslab.be/kick-off) en leer meer over hoe jij een waaw creëert in jouw zaak.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zijn maar enkele van de talrijke reacties op de vorige Ondernemerstip die ik via e-mail ontving. (Tussen haakjes: eigenlijk vind ik het fijner dat je je reactie […]

  2. […] zijn maar enkele van de talrijke reacties op de vorige Ondernemerstip die ik via e-mail ontving. (Tussen haakjes, eigenlijk vind ik het fijner dat je je reactie […]

  3. […] Laat ik het vandaag hebben over de eerste vraag: Is jouw nieuwe product verkoopbaar? Dan vertel ik volgende week wat meer over de WAAW-factor. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *