4-redenen-waarom-onderneming-niet-groeit-businesslab

Is de groei van je onderneming stilgevallen en gestopt?

Het overkwam mij ook. Toen ik net mijn job als bankdirecteur had opgezegd en ik begon als zelfstandige in de belettering, ging alles snel en vlot met mijn onderneming. En plots… Ik kon niet begrijpen waarom alles bleef steken.

Gelukkig hield ik er toen niet mee op. Integendeel: ik bleef werken – maar op een andere manier. Ik veranderde mijn zaak. En nu – nadat ik al met honderden ondernemers gewerkt heb – heb ik de vier belangrijkste redenen vastgelegd waarom de groei van een onderneming tot stilstand komt.

1 Jouw werkwijze belemmert jouw groei

Toen ik begon in de wereld van belettering, begreep mijn omgeving dat niet. Ik zou veel moeten werken, en niet veel verdienen, zeiden mijn vrienden en kennissen. Ook mijn familie dacht dat.

En inderdaad: miljoenen kon ik niet verdienen, hoe hard ik ook werkte. In een dag zitten immers maar 24 uur. Dat feit verandert nu eenmaal niet, zelfs niet door harder te werken. Het gaat hem vooral over anders werken.

Als ik andere ondernemers dit vertel, dan trekken ze het in twijfel.

“Ja maar, in mijn business werkt dat niet.”
“Dat lukt misschien wel in de belettering waarin jij actief was, maar ‘anders werken’, dat lukt bij mij niet hoor!”

Natuurlijk, in sommige ondernemingen lukt dat minder evident dan in andere.
Maar ‘minder evident’ betekent niet ‘onmogelijk’!

2 De verveling slaat toe

Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers zich na verloop van tijd vervelen. Misschien zit jij in zo’n periode?

Verveling zorgt ervoor dat je stopt met nadenken over jouw onderneming, je stopt met marketing voeren. Je focust je niet meer op de hoofdzaak. De groei van jouw onderneming staat op een laag pitje.

Op zo’n moment lijkt het wel alsof je beter met een nieuwe zaak zou beginnen. Of je krijgt interesse om een nieuw project op poten te zetten, in plaats van jouw bestaand project af te werken of te optimaliseren.

Ik begrijp dat wel,  ik heb nu eenmaal ook zo’n gevoelens gehad.
Maar beginnen met iets nieuws, omdat je je verveelt? Dat is pure waanzin!

Stel je voor:

Je hebt een geldautomaat die voortdurend biljetten van €100 uitspuwt. Waarom zou je dan proberen om hem opnieuw te bedraden?

Want hoe je het ook draait of keert: dat is wat ondernemers doen wanneer ze de focus weghalen van hun belangrijkste geldmachine.

3 Jouw groei stagneert door een gebrek aan mensen

Als je de theorieën van sommige marketeers leest, dan zou je bijna denken dat elke ondernemer gemakkelijk geld verdient. Ze beweren dat je enkel en alleen aan internetmarketing (Facebook, LinkedIn…) moet doen. Dan volgt het geld wel vanzelf, zonder problemen, zonder kennis en zonder werknemers.

Eerlijk: ik ken ondernemers die in dit plaatje passen. Maar zij vormen de uitzondering op de regel.

Bijna alle ondernemingen hebben medewekers nodig om te kunnen groeien. Of op zijn minst uitbestede krachten, mensen die parttime bij jou aan de slag gaan, freelancers…
Is je groei blijven steken, dan is de tijd misschien rijp om te investeren in een medewerker (of twee) om de groei sneller op gang te trekken.

Voor veel eenmanszaken schrikt een eerste medewerker af. Dat is logisch, want wanneer je investeert in medewerkers gaan je loonkosten omhoog en gaan je kortetermijnopbrengsten omlaag. Een medewerker is risicovol.

Maar weet je? Jij bent een ondernemer. Dit hoort nu eenmaal bij de job. Succesvolle ondernemers gaan een (beredeneerd) risico aan. En maar liefst 99,99% van alle ondernemingen hebben medewerkers nodig om geld te kunnen verdienen.

Wil je weten hoe je de geschikte medewerker vindt om jouw team te versterken? Schrijf je in voor de Businesslab Kick-off, dé businesscoaching voor eenmanszaken en kleine ondernemingen. Info & gratis tickets op www.businesslab.be/kick-off .
An legt je uit hoe ook jij die A-speler vindt die bij jouw team blijft.

4 Je focust te veel op externe zaken om te groeien

Terwijl ik deze Ondernemerstip aan het schrijven ben, zijn An en ik volop bezig met het plannen van onze marketingstrategie van volgend jaar. Er staan enkele nieuwe marketingtools op de lijst.

Maar we focussen ons niet enkel op externe manieren om onze onderneming te laten groeien.

Er staat nog heel wat op het programma… An en ik zoeken uit hoe we de prestaties van onze medewerkers kunnen verbeteren en hoe het aantal doorverwijzingen kan toenemen.
Door ons te focussen op interne verbeteringen, genereren we miljoenen aan nieuwe inkomsten en/of verlagen we de kosten door betere prestaties.

Als je niet nadenkt over hoe je jouw interne kwesties beter aanpakt, dan laat je tonnen euro’s liggen.

De groei van jouw onderneming is niet altijd gemakkelijk.  Maar tegelijk kan het behoorlijk simpel zijn. Je moet alleen willen investeren.

  1. Investeer in jezelf, in de opvoeding van je onderneming.
  2. Investeer in je bedrijf door de juiste mensen aan te werven.
  3. Doe dit alles terwijl je focust op het verbeteren van je systemen en procedures.

Nu is het aan jou

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie moet ik onmiddellijk aanwerven?
  • Welke interne uitdagingen kan ik oplossen waardoor de opbrengsten toenemen?
  • Kan ik op een betere manier potentiële klanten omzetten in klanten?
  • Hoe zit het met de verkoop aan bestaande klanten?
  • Wat met de doorverwijzingen?
  • Weten mijn klanten wie ik ben, wat ik doe en dat ik daar nog altijd mee bezig ben? Zo niet, hoe ga ik dat veranderen?
  • Wat is mijn communicatiestrategie voor zowel potentiële als bestaande klanten?

We gaan hier graag met jou mee LIVE aan de slag op de Businesslab Kick-off, dé business coaching voor eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen. Meer info & gratis tickets vind je op www.businesslab.be/kick-off

De groei van je onderneming ligt in jouw handen; je bent gewapend met de informatie die je nodig hebt. Nu moet je enkel nog actie ondernemen.

Ik ben benieuwd

Welke factor van deze vier ligt aan de oorzaak van jouw stagnatie? Hoe komt het dat jouw onderneming niet meer groeit?
En nog belangrijker: hoe pak je dit aan? Wat doe jij om weer voor de volle 100% voor de groei van jouw onderneming te gaan?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal jouw collega’s er een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

 

6 antwoorden
  1. Hilde
    Hilde zegt:

    Ook al brengt het risico’s met zich mee, ik moet op zoek gaan naar nieuwe, maar vooral de juiste werknemers, mensen die bij mijn zaak passen. Zij kunnen me helpen met de groei van mijn onderneming.

    Beantwoorden
  2. Pieter
    Pieter zegt:

    De vragen die hier aangereikt worden, doen me nadenken over mijn marketingstrategieën. Bestaande klanten langer bij me houden, dat is waar ik nu zal aan werken.

    Beantwoorden
  3. Lieve
    Lieve zegt:

    Puntje twee is voor mij wel herkenbaar. Ik ben nu al 11 jaar bezig met mijn schoonheidssalon, dat goed draait, maar ik wil er precies steeds maar nieuwe dingen bijnemen. Definitieve ontharing, verkopen van producten, pedicure, massage… Alles lijkt me zo interessant! Maar inderdaad, daardoor ben ik niet bezig met mijn marketing en verlies ik mij in vanalles en nog wat… Even reflecteren over met wat ik bezig ben, lijkt me…

    Beantwoorden
  4. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    Er zijn 2 belangrijke punten voor elke onderneming om haar continuïteit te garanderen:
    – een produkt dat in de markt past
    – winst maken

    Er zijn 2 belangrijke punten voor elke ondernemer:
    – elke dag zorg dragen dat uw produkt in de markt blijft passen
    – winst herinvesteren in het bedrijf

    Er zijn 2 belangrijke pijnpunten:
    – de markt verandert elke dag
    – winst kan plots verlies worden

    IBM is begonnen met het maken van typemachines en is vandaag de wereldleider in ICT facility. De meesten van ons, freelancers of ondernemers, beginnen met typemachines en eindigen met typemachines.

    Beantwoorden
  5. Stefaan
    Stefaan zegt:

    Iedere ondernemer dient vooruit te denken en zijn bedrijf op tijd te vernieuwen met uitbreidingen, of nieuwe goederen of diensten, die aansluiten bij de kernactiviteiten en terug ” schwung ” brengen in de onderneming en zijn medewerkers.

    Klinkt eenvoudig maar is het niet, het gevaar is tevens dat men de focus verliest op de bestaande business, maw de aangehaalde punten van Xavier en An zijn héél herkenbaar.

    Beantwoorden
  6. Katleen
    Katleen zegt:

    Bij mij verloopt de marketing niet vlot. Ik vind het moeilijk om te weten te komen welke marketingstrategie het beste bij mijn bedrijf past. Ik ken eerlijk gezegd ook niet veel van marketing.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *