prijs

Veel klanten spreken je aan over jouw prijs. Dat is normaal: iederéén wil zo voordelig mogelijk bediend worden. Iedereen betaalt liefst zo weinig mogelijk.

Dat jouw klanten met bezwaren komen, wil evenwel niet zeggen dat jouw prijs niet OK is. Weet dat je op zo’n moment sterk in je schoenen moet staan.

Hier vind je 5 praktische tips om discussies over prijzen te overleven of te vermijden.
Op de Businesslab Kick-off krijg je nog veel meer tips over prijszetting, zodat je niet hoeft mee te doen aan die harde concurrentiestrijd. Klik hier voor meer info & gratis tickets.

1. Wees zelf overtuigd van jouw prijs

Zolang jij aarzelt, niet overtuigd bent of twijfelt over je prijs, wordt het heel moeilijk om geloofwaardig over te komen naar je klant toe.
Sta recht in je schoenen, en overtuig  eerst jezelf voor je op baan gaat naar een klant.

2. Het gaat hem niet over de prijs, maar over het prijsverschil.

Je klant vergelijkt jouw prijs met de prijs van de concurrentie.

Praat daarom nooit over het totale bedrag, maar steeds over het kleinere bedrag, het prijsverschil. Zo ontwijk je de grote som.

Ga in gesprek met je klant, en som op wat je klant allemaal krijgt voor dit kleine prijsverschil.
Belangrijk is ook om te checken of de klant wel de juiste elementen met elkaar vergelijkt. Veel producten en diensten lijken erg op elkaar, maar dat betekent lang niet altijd dat ze hetzelfde zijn.

3. Communiceer duidelijk.

Als de klant zich de betaling niet in één keer kan veroorloven, zoek dan creatieve oplossingen:

  • Leasen
  • Huurkopen
  • In stukjes afbetalen

Onthou wel: een klant die jouw prijs helemaal niet kan betalen, ben je beter kwijt dan rijk.
Neem het maar van mij aan. In zo’n klanten moet je ongelofelijk veel tijd steken om je centen te zien.
Ga dus gewoon niet met hen in zee, steek er geen energie in. Het is verloren moeite.

prijs

4. Vermijd het woord ‘kost’.

Ons onderbewuste relateert ‘kosten’ met ‘te vermijden’. Daarom hoort niemand graag: ‘Dat kost…’ Het woord ‘kost’ heeft een negatieve bijklank.

Een beter alternatief is  ‘investeren’. Als we dat woord horen, denken we aan ‘terug verdienen’.

Het klinkt veel aangenamer wanneer je spreekt over een investering, want investeringen leveren zo goed als altijd iets op. Met kosten, daarentegen, daar verlies je alleen maar mee.

5. Stel je prijs op een andere manier voor.

Als je klant jouw dienst of product gedurende een lange tijd kan gebruiken, is het een handige tactiek om de prijs in kleine porties op te delen ten opzichte van de totale levensduur. Ga eens na wat jouw dienst/product kost per jaar, per maand of per dag, en stel het op die manier voor aan je klant.

Een investering van € 1 per dag voor twee jaar, dat klinkt voor jou klant veel haalbaarder dan € 730 in één keer.

 

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Bedenk welke mogelijke bezwaren jouw klant klant heeft. Zo hou jij de controle over het gesprek en loopt het veel vlotter.
Oefen je verkoopgesprek eens met een medewerker, een vriend of waarom niet tijdens een Mastermind-sessie. Oefening baart kunst!

Op de Businesslab Kick-off, ons tweedaags marketing- en netwerkevenement, verklappen An en ik hoe je je concurrenten naar huis speelt. Met enkele eenvoudige tips overtuig jij je klanten om bij jou te kopen. Ben je klaar om in actie te schieten en je business naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan nu in voor de Businesslab Kick-off! Er zijn nog enkele gratis tickets beschikbaar.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit bericht met je vrienden en collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.