time management

Time management is een veel besproken begrip, maar eigenlijk niet bestaande.
Wie kan nu de tijd gaan managen?
De tijd gaat overal even snel. Echt waar. Ook al lijkt dit niet altijd zo.
Toch hebben we allemaal dezelfde 86 400 seconden per dag :-)

De enige die te managen valt, ben jijzelf.

En om jezelf en je acties te managen is een stevige planning nodig.
Ik geef je 9 heel krachtige tips mee die ik nu toch al een heel eind toepas en me al heel wat resultaten opleverden.

Ontdek ze hieronder:

Noteer elke avond maximum 6 to do’s in je agenda.

6 zakelijke, dringende en belangrijke taken zijn zowat het maximum die je op een dag kan afwerken. En dan heb ik het niet over één enkel telefoontje slaan, de was binnenhalen of de kinderen oppikken.

Maar 6 to do’s die echte belangrijke ondernemerstaken zijn.

Zet deze taken in volgorde van prioriteit.

Het achterhalen hoe dringend taken zijn is erg belangrijk. Orden daarom je taken van meest dringend, naar het minst dringend.
Onthoud echter wel dat deze 6 taken allemaal belangrijk zijn.

Noteer in de marge de dagelijkse to do’s.

Het lijkt me onmogelijk dat jij een leven hebt zonder dagelijkse to do’s. Dus ook deze horen erbij. Kinderen afhalen, brood bakken, tandarts bezoek, …

Noteer en hanteer hiervoor een duidelijke timing.

Weet vooraf en duidelijk wat er moet gedaan worden.

Hoe duidelijker je weet wat er van je verwacht wordt (of wat jij van jezelf verwacht), hoe makkelijker het is om deze taak ook efficiënt aan te pakken.

Zorg voor een realistische schatting van hoeveel tijd je nodig hebt om een taak af te werken.

Schat vooraf (best minstens de dag ervoor) in hoeveel tijd je voor deze taak nodig hebt.
In het begin is dat niet steeds makkelijk, maar neem van in den beginne de gewoonte om na te kijken hoeveel tijd je aan een taak spendeert. Op die manier kan je heel vlug (tot op 10 minuutjes na) inschatten hoelang een taak duurt.

Delegeer het minder belangrijke werk.

Naast de belangrijke en dringende zaken, hebben we vaak ook dringende, maar niet zo belangrijke zaken, die toch gedaan moeten worden. Ga na op welke manier je deze zaken kan delegeren.

Praat over je prioriteiten met de mensen in je omgeving.

Door duidelijk te maken wat je doet en niet doet, waarom je iets doet, of niet doet, creëer je duidelijkheid en begrip bij je omgeving. Vaak stimuleren ze je ook om je op de goede weg te houden.

Start je dag en begin dadelijk aan prioriteit nummer 1.

Nog voor je je computer opzet, start je met prioriteit nummer 1. Eens dat is afgewerkt, ga je door naar prioriteit nummer 2. En zo ga je door, totdat alle prioriteiten afgewerkt zijn.

Geraak je niet ten einde op je lijst, draag dan de niet afgewerkte taken als eerste over op je volgende dag.

Noteer elke nieuwe taak die bij je opkomt.

Wanneer je aan de slag gaat, word je je gegarandeerd bewust van nieuwe, ook belangrijke taken. Weet echter dat deze op dit moment niet dringend zijn. Noteer ze wel zodat je er zeker mee aan de slag kan gaan bij het maken van je volgende planning. Maar werk ten allen tijde verder aan je huidige planning.

Laat je dus niet verleiden om ander werk voor te pakken.

Zozo…
Ik weet zeker dat, als jij met deze tips aan de slag gaat, je meer gerealiseerd krijgt.

Laat me ook weten, welke tips jij hebt om jezelf doorheen de dag te managen.
Ik ben heel erg benieuwd. Zo leren we van elkaar.

Heb je nog een vraag? Stuur ze me ook graag door. Ik geef je graag antwoord in één van volgende blogartikelen of in één van mijn filmpjes op facebook.

En ondertussen…

Duim ik voor jouw succes!

An

PS. Deel dit artikel a.u.b. met jouw netwerk. Gebruik de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen genieten.

4 antwoorden
  1. Katie
    Katie zegt:

    Ik vind het zooooo verschrikkelijk moeilijk om mijn planning te volgen.
    Iedere keer opnieuw zie ik nog andere zaken die afgewerkt moeten worden. En daar begin ik dan ook aan. Op den duur ben ik bezig met 38 zaken tegelijkertijd. Super dank voor de tips, An

    Beantwoorden
  2. Lies
    Lies zegt:

    Dit systeem pas ik ook al een hele tijd toe en op enkele keren na slaag ik bijna altijd om me eraan te houden. Dit was vroeger niet altijd zo. Het geeft me zoveel rust de zaken die ik moet doen vooraf te noteren. Op die manier hoef ik er niet mee zelf over na te denken.

    Beantwoorden
  3. Lut
    Lut zegt:

    Hm, ben daar al jaren heel sterk in.
    De oplossing een goede papieren agenda, een blauwe balpen, potlood en kleur.
    Ik was 14 jaar, muziekles, piano, dictie, voordracht, zwemmen, turnen, tennissen, windsurfen, jeugdbeweging en reizen en studeren, boeken lezen en nog had ik tijd over.

    Ik keek wel nooit tv, geen tv , geen film, nu nog niet.

    Vriendinnen en vrienden vragen me hoe ik het doe : een goede papieren agenda, een blauwe balpen, potlood en kleur.
    Kies het type agenda van indeling dat bij jouw levensstijl past en een formaat dat je overal kan mee nemen.

    Ik heb die overal bij, op reis, in de slaapkamer, even op boodschap.
    Niet altijd in de handtas, dan toch mee in de auto.
    Mijn agenda is mijn externe harde schijf.
    Alles staat er in , je zou het eens mogen zien !

    Je kan het aanleren, hoe jonger , hoe beter.
    Mijn dochters van 21 en 19 zijn er al goed mee op weg.
    Hebben lang gelachen en toch de digitale agenda gebruikt, maar sedert 3 jaar houden ze van hun papieren agenda.
    Een mooie zelfgekozen lederen outside, waar je jaarlijks de inhoud kan van vervangen, aanvullen, bijhouden.
    Bij ‘Iris De Corte’ te Brugge kom je in ‘agendaparadijs’ terecht.
    Mijn vorige outside heb ik 21 jaar gebruikt.
    Sedert vorig jaar heb ik een nieuwe cover en een andere indeling, daar dochters nu zelf hun to do noteren, heb ik een kleiner formaat van agenda gekozen.
    Papieren agenda’s bieden je ook flexibiliteit.
    Leve de papieren agenda !

    Ik heb vroeger gewoond, gewerkt, geleefd in Zwitserland.
    Zwitserse zelfdiscipline en precisie zijn mijn natuurtalent.
    Ik heb daarom sedert mijn ontslag in januari beslist er meer naar toe te gaan.

    Het is er aangenaam werken en leven.
    Stipte afspraken in de zakenwereld en op tijd op vergaderingen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *