Back to the future – De toekomst van marketing (1)

businesslab de toekomst van marketing

Marketing staat heel vaak synoniem voor nieuw. Dat is tenminste wat veel zaakvoerders van kleine ondernemingen geloven: “Ik moet op zoek gaan naar een nieuwe truc om meer klanten te krijgen en meer verkoop te halen”.

Als ik terugblik op mijn marketingstudies (ondertussen al bijna 30 jaar geleden ☹️ ), was dit niet anders. De case studies bestonden bijna altijd uit heel complexe campagnes die op papier heel mooi waren. Als ik er nu zo over nadenk, kwamen resultaten uiteindelijk weinig aan bod tijdens deze studies. Ik bedoel dan tastbare, concrete resultaten: lees betere verkoopcijfers.

Vandaag is dit niet anders.

Ondernemers zetten massaal in op internet. Het lijkt dé enige toekomst. Daarom wil ik het met jou hebben over het gevaar van alles in te zetten op online marketing.
Ik wil je ook laten zien welke risico’s er zijn als je de rug keert naar de klassieke aanpak (print, post,…).

Hoor je mij zeggen dat je internet niet mag gebruiken in jouw marketing? Zeker niet. Het succes zit hem in de combinatie van de verschillende media.

  • Online: internet, e-mail, Facebook, Google,…
  • Offline: drukwerk, post, live events, beurzen, PR, advertenties in magazines, op TV,…

Offline marketing wordt tegenwoordig beschouwd als ouderwets, vooral door de jongens van reclamebureaus (die met het geld van anderen spelen) en de pseudo-goeroes die jou het laatste online nieuwtje willen verkopen.

Ik heb voor jou 4 doordenkers over de toekomst van marketing en het belang van offline marketing.

Laat ons even stil staan bij de wederopkomst van fysieke producten.

businesslab de toekomst van marketing

Verbluffende cijfers

Tijdens één van onze Masterminds in de VS, ontmoetten wij afgelopen jaar David Sax bij de voorstelling van zijn bestseller “The Revenge of Analog”. Vandaag blijkt hij meer dan ooit een helderziende te zijn.

In 2017 oversteeg de verkoop van fysieke muziekproducten (CD’s, vinyl en zelfs cassettes – ja, cassettes) in de VS de totale verkoop van digitale downloads. Dit was geleden van in 2011.
De verkoop van digitale downloads crashte zelfs in 2017 met ruim 25% terwijl de totale verkoop van muziek met 16,5% steeg. iTunes overweegt om geen downloads meer aan te bieden, enkel live-streams. En dit vanaf 2019 (Bron: PasteMagazine.com).

CD’s en DVD’s blijven nog altijd de informatiedragers bij uitstek, bijvoorbeeld in de entertainment sector. Het komt zelfs niet op bij Disney om hun films niet meer aan te bieden op DVD (je weet wel, die DVD die aan de kassa staat in de supermarkt en die jouw kinderen uit het rek halen om in jouw karretje te leggen…)

Dit zijn allemaal feiten. Geen fabels.

In een volgend artikel deel ik de drie andere vernieuwde inzichten rond de toekomst van marketing.

Ondertussen ben ik benieuwd hoe jij naar de verhouding offline/online kijkt? Wat zijn jouw marketingacties? Hoe belangrijk is internet voor jou in jouw marketingstrategie.

Deel het hieronder in een reactie.

Xavier Debaere.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *