Bedrijfsregels-Business-Lab

Tijdens het afgelopen, zonovergoten weekend zetten wij eventjes wat kracht bij want we zijn in volle verwachting en voorbereiding.
De nieuwe computers moesten nog worden geleverd. De burelen nog herschikt. De papiervoorraad die tot nu toe, nog in ons kantoor stond moest naar een andere locatie. Er kwamen 2 nieuwe tafels en bureaustoelen bij. Er moest nog extra bureaumateriaal worden voorzien. En dit alles naast de complexe administratie.

Morgen, woensdag verwelkomen we twee nieuwe medewerkers.

Van twee naar vijf

“Sam en Mieke, … wij kijken er in ieder geval naar uit.Bedrijfsregels-Business-Lab
We zien het echt zitten. We hebben er goesting in. “

Eigenlijk gaat het er hier alweer, spannend aan toe.
Vol goede moed vliegen we er straks in.

Eerst waren het An en Xavier.
Daarna kwam Kristoff en nu volgen Sam en Mieke. Onze droom wordt steeds meer werkelijkheid.
En we zijn goed op koers. In iets meer dan één jaar, van 2 naar 5.

“Jullie maken echt wel jullie eigen belofte waar,” zei de buurman nog vandaag.
’t Ja,… dat doet super veel deugd te horen en toch diep binnenin stijgt er ook wel wat adrenaline.
Het is spannend en beangstigend tegelijkertijd.

  • Hoe zal het worden?
  • Zal het echt zijn zoals we het voor ons zien?
  • Zoals we het verwachten?
  • Zal de spirit en gedrevenheid van het Businesslab ook bij de nieuwkomers groeien?
  • Worden onze vermoedens over de waarden van onze kandidaten bevestigd?
  • En hoewel de voorafgaande gesprekken met Sam en Mieke goed verliepen…
  • Zal het ook onderling met elkaar boteren?

Gek. Het zijn gevoelens en gedachten die we in het verleden met de vorige onderneming ook hadden. En toen kwam alles goed. Of beter: Alles was goed.
Dat ons equipe uitbreidt zorgt wel voor heel wat voorbereidingen, maar we kijken er echt naar uit.

Bedrijfsregels

Vorige week werkte ik verder aan de interne bedrijfsafspraken.
Het zijn afspraken die belangrijk zijn om orde, helderheid en structuur te scheppen in je organisatie. Zo weet iedereen van voor af aan wat verwacht en getolereerd wordt. En vooral ook wat niet getolereerd wordt.

Interne bedrijfsregels creëren ook een duidelijke gedragslijn in jouw onderneming.
Het kunnen gedragsafspraken zijn, specifiek tegenover de klanten.
En het kunnen net zo zeer gedragsafspraken zijn tegenover elkaar, binnen in de organisatie. Afspraken waaraan je je als team aan houdt.

Creëer zelf jouw ondernemingscultuur.

Door de interne bedrijfsregels met de nieuwkomers door te nemen, weet je zeker dat er straks geen discussies ontstaan omtrent niet goed gecommuniceerde afspraken of zelfs onuitgesproken verwachtingen. Zo weet iedereen van begin af aan wat er precies verwacht wordt en creëer je als ondernemer zelf de cultuur.

Bedrijfsregels maak je op voor verschillende aspecten of orden je volgens verschillende rubrieken. Ik geef je enkele voorbeelden:

Bedrijfsregels voor de gedragscultuur in de onderneming m.a.w. team-bedrijfsregels.

Persoonlijk gebruik van GSM en social media worden niet getolereerd tijdens de werkuren.
Er wordt niet gegeten aan de computers.

Bedrijfsregels voor de gedragscultuur naar buiten toe m. a. w. klanten bedrijfsregels.

Klanten worden steevast aangesproken met hun voornaam.
Er worden enkel e-mails gestuurd naar opt-in adressen.
Er wordt geen alcohol geserveerd tijdens de opleidingen.

Bedrijfsregels wat opleidingen betreft.
Hierin kan je bijvoorbeeld vastleggen hoe je als onderneming omgaat met opleidingskosten voor tijdelijke contracten.

Bedrijfsregels van werktijden betreft.
Ik denk hierbij aan overwerk. Hoe ga je om met occasionele overuren? Worden die gewoon betaald? Of gecompenseerd?

Bedrijfsregels wat ziekte en verzuim betreft.
Hier kan het bijvoorbeeld belangrijk zijn te vermelden wie en wanneer verwittigd moet worden bij ziekte. Hopelijk komt het zo weinig mogelijk voor, maar als het dan toch zo ver is, is het wel nuttig om deze informatie te hebben.

Bedrijfsregels wat verlof betreft.
De ene werkgever is al flexibeler dan de ander in het geven van buitengewone verlofdagen. Daarmee bedoel ik verlof dagen buiten de gewone algemeen geldende binnen de CAO. Ik denk maar aan trouwen, verhuizen, geboorte, …

Het lijkt me interessant om dit vooraf te bedenken.
En zo kan ik wel nog een tijdje doorgaan.

Mijn advies is om zoveel mogelijk “proactief” te gaan werken. Alles te bundelen in een bedrijfshandboek en door te nemen met elke medewerker of freelancer die met jou samenwerkt.

Zijn ze niet akkoord?
Jammer… dan moet het maar iemand anders worden.
Het klinkt hard. Maar als ondernemer is het jouw taak om de cultuur van je onderneming in het oog te houden. En één iemand kan de hele zaak verpesten.

Doe er dus goed aan en begin vandaag nog met het opstellen van jouw interne bedrijfsregels. Wacht niet tot jouw zaak verziekt.
Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.

In ieder geval wens ik jou en je team heel veel succes!
An

PS 1: Vond je dit artikel interessant? Doe me dan een plezier en deel het met je vrienden collega’s. Ze zullen je dankbaar zijn.
PS 2: Deel je hieronder ook één van jouw favoriete bedrijfsregels? Zo inspireren we elkaar.

5 antwoorden
  1. Eva
    Eva zegt:

    Groot gelijk An. DUIDELIJKE bedrijfsregels maken het gemakkelijker en voor de werkgever en voor de werknemer. En proficiat met jullie aanwervingen!!

    Beantwoorden
  2. Francis
    Francis zegt:

    Dank je wel voor deze tips, An.

    Enkele weken geleden wierf ik een eerste medewerker aan. Weken heb ik wakker gelegen met de vraag of dit wel de juiste beslissing was. Wat je schrijft is zo herkenbaar.

    Zal het me wel lukken? Zal er werk genoeg blijven? Kan ik voldoende leiding kunnen geven? Zal ik een stuk van mijn taken kunnen loslaten?

    Ik werd er soms gek van. Vandaag merk ik dat alles relatief vlot verloopt. En toch ben ik nog steeds bang. Bang dat het mis gaat. Soms hoor ik echt wel heel veel cowboy verhalen over personeel.

    Dank alvast voor de tips. Ik ga vandaag nog aan de slag want je hebt gelijk. Afspraken die vooraf gemaakt zijn zorgen achteraf niet voor discussies.

    Ik stuur de tips ook door naar enkele collega’s die de beslissing nog niet maakten, maar er wel over nadenken.

    Cao Cao
    Francis

    Beantwoorden
  3. Katrien
    Katrien zegt:

    Hallo An,
    Bedankt voor de vele tips. Ze doen me even stilstaan bij het feit dat ik in actie zal moeten schieten als binnenkort mijn allereerste stagaire komt. In een schoonheidssalon is het niet zo evident om een persoon extra in de cabine toe te laten. Er zal meer gepraat worden dat mss ten koste gaat van de rust van de klant enz.. Enerzijds ben ik wel blij om te ‘groeien’ maar aan de andere kant wat bang om taken ‘los te laten’ Er wordt hard aan een draaiboek gewerkt! Groetjes

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *