Heel wat ondernemers vragen mij welke de boeken zijn die ik gelezen heb tijdens de lockdown. Toegegeven: ik heb minder gelezen dan in normale tijden. Ik heb voorrang gegeven aan de ondersteuning van mijn klanten. Ik heb ook geen nieuw boek gelezen. Ik heb boeken (en kilometers notities van vorige opleidingen) opnieuw gelezen.

Één daarvan is het 80/20 principe van Richard Koch.

Koch vertelt over de geschiedenis van het principe en over Vilfredo Pareto in het bijzonder.

Signor Pareto was een economist die in het begin van de 20ste eeuw de ongelijkheid onderzocht van de rijkdom in Italië. Zo legde hij de “80-20-regel” bloot.

In zijn onderzoek stelde hij vast dat het grootste deel van het inkomen in handen was van een minderheid mensen.

Op zich misschien niets bijzonders.

Maar er waren twee andere zaken die zijn Italiaans bloed deden borrelen:

  1. Er is een wiskundige verhouding tussen bevolking en rijkdom. Concreet: de verdeling van de rijkdom over de ganse bevolking is uitgesproken onevenwichtig.
  2. Dat onevenwicht was een patroon dat hij systematisch terugvond wanneer hij de gegevens van verschillende tijden en landen analyseerde.
    Met andere woorden: het patroon was iets blijvends, en het herhaalde zich opnieuw en opnieuw (daarom is het ook een patroon 😉)

Pareto was een krak in cijfers, maar niet in het verspreiden van zijn idee. Het duurde dan ook een hele tijd vooraleer hij zijn bevindingen in het nu bekende 80-20-principe goot en alle gevolgen ervan in kaart bracht.

De 80-20 regel bestaat.

De 80-20-regel betekent dat de meerderheid van de gevolgen in een bepaald systeem, veroorzaakt worden door een beperkt aantal oorzaken.

Hij stelde vast dat 80% van de rijkdom in handen was van slechts 20% van de bevolking. Dat is nu nog altijd het geval, een eeuw later. En opmerkelijk genoeg beperkt de 80-20-regel zich niet enkel tot de verdeling van de rijkdom.

De regel geldt in alle aspecten van ons leven.

  • Je stapt 80% van de tijd op slechts 20% van je tapijt.
  • 80% van de bevolking leeft in 20% van de steden.
  • 80% van de mensen overlijdt ten gevolge van 20% van de meest voorkomende oorzaken.
  • 80% van de misdaad is het gevolg van slechts 20% van alle criminelen.
  • Op Facebook doe je 80% van je interacties met ongeveer 20% van je vrienden.
  • Je draagt 80% van de tijd slechts 20% van je kleerkast.

En zo verder…

De cijfers hoeven niet per se precies 80 en 20 te zijn. Hun som hoeft ook geen 100 te zijn. Het kan ook 80-10 of 99-1 zijn. Het gaat om de ONevenredigheid.

Wat betekent de Pareto-regel voor de ondernemer?

Hoewel de verdeling niet eerlijk lijkt (en wat is eerlijk?), kan je de cijfers niet veranderen. Je hebt alleen maar invloed op de keuzes die je maakt wanneer je met deze cijfers geconfronteerd wordt.

Ik leg het even verder voor je uit: als je het principe begrijpt en je al je tijd en energie steekt in de juiste zaken, dan veranderen je leven en je business in een mum van tijd. Al wat er bijkomt is gewoon de kers op de taart.

Als zaakvoerder van een kleine BV of als éénmanszaak focus je best vanaf vandaag nog op de juiste zaken. Je ontdekt dat:

  • 80% van je omzet wordt gedraaid door 20% van je klanten.
  • 80% van je verkoop gemaakt wordt door 20% van je producten of diensten.
  • 80% van je winst gemaakt wordt door 20% van je producten of diensten (deze zijn niet per se dezelfde als jouw diensten/producten van hierboven).
  • 80% van je marketingresultaten zijn het gevolg van 20% van je marketinginspanningen.
  • 80% van je zorgen, stress en problemen worden veroorzaakt door minder dan 20% van je klanten.
  • 80% van wat we realiseren doen we in 20% van onze tijd.
  • Je verspilt 80% van je tijd.

Yep! Over deze laatste had ik blijkbaar gelezen toen ik het boek voor de eerste keer doornaam.

80% van de zaken die we dagelijks doen zijn waardeloos.

Wat ga je anders doen?

  • Focus op de klanten die jou het meeste opbrengen.
  • Ga op zoek naar die zaken die het meeste resultaat opleveren. En doe er meer van. Delegeer, outsource of automatiseer de rest.
  • Gebruik de tijd die vrijkomt voor zaken die er écht toe doen. Verspil je tijd niet door Facebook of langdradige vergaderingen.
  • Neem afscheid van 20% van je klanten. Het zijn energie-vampieren en ze zuigen je letterlijk leeg. Overweeg dit ook je personeelsbestand…
  • De ultieme uitdaging: blijf verder werken met slechts 20% van je bestaande klanten.

De kracht van de 80-20-regel

Wees je bewust van de kracht de 80-20-principe.
Focus je tijd en je energie op een klein aantal zaken die echt het verschil maken. Zo neem je een schandalige voorsprong op je concurrenten. Zij blijven zich verliezen in brandjes blussen, want ze geloven nog dat alles even belangrijk.

Slechts 1 dag op 5 is echt productief

7 juli 2020 wordt een bijzonder productieve dag als je naar Gent komt voor de Business Rebound.

Er is geen betere manier om 1 dag van je tijd te investeren. Kom tot bij ons. Je krijgt LIVE de sleutels sterker uit de crisis te komen, meer winst te draaien en toch rust ervaren in jouw zaak in het midden van alle onzekerheid. Er is plaats voor maximum 50  kleine ondernemingen die net als jij niet meer willen wakker liggen van hun business. Boek nu één van de laatste tickets.

 

Laat mij hieronder in een reactie weten wanneer jij als zaakvoerder van een kleine BVBA de 80-20-regel toepast.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

4 antwoorden
  1. Thomas
    Thomas zegt:

    Via Businesslab kwam ik al eens in contact met de 80-20 regel. Ik ga er niet (nog niet) mee aan de slag maar ben me in elk geval er al van bewust!

    Beantwoorden
  2. Sandrine
    Sandrine zegt:

    Confronterend om te ‘knippen’ in het klantenbestand. Maar klopt inderdaad… Sommige klanten slorpen alles op en je verdient er weinig aan

    Beantwoorden
  3. Heidi
    Heidi zegt:

    Een geweldige regel, die ik toch dikwijls in de systemen bij klanten toepas (vb bepalen van de meest kritische leveranciers, de belangrijkste klanten, klachtenonderzoek, …). In mijn eigen omgeving misschien nog te weinig.

    Beantwoorden
  4. Luc
    Luc zegt:

    Heeft iemand de Belfius slogan “wij gaan voor 95% tevreden klanten” al opgemerkt? Waarom geen 100%? Omdat de resterende 5 % veel teveel energie en kosten vraagt en je toch bijna nooit zal kunnen tevreden houden!
    Ik zit (zat) met 95% eerlijke klanten, door waarschuwingen en performant camerasysteem komt dit nu op 99%. Een deel oneerlijke klanten komen niet meer (na hun foto omhoog gehangen te hebben) en de occasionele nog langskomende die hards worden verwaarloosbaar op de totaliteit.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *