Wanneer je in gesprek gaat met je klant, wanneer je klant recht tegenover jou zit, dan heb je geen enkele moeite om je verhaal aan te passen aan die persoon. Je kent hem, je kunt vragen stellen en je brengt een gepersonaliseerde boodschap. Je vertelt ook die argumenten die de klant wil horen om over te gaan tot verkoop.

One size fits all: niet voor je website

Hetzelfde geldt ook wanneer je een e-mail schrijft of een verkoopbrief opstelt. Je gaat je gaan inleven in jouw klant, en je brengt een gepersonaliseerde aangepaste boodschap aan de persoon to wie je je richt.

Maar als het er op aan komt op je website, zie ik totaal iets anders. Je websitebouwer vertelt je vaak: “Zorg ervoor dat je website zo algemeen mogelijk is. Dan bereik je zoveel mogelijk mensen.
Een beetje zoals in de kleding: One size fits all…
 Maar zoals Sam hier ook vertelt: One size fits nobody.

De 3 gevaren van een algemene website

En dan heb je drie grote gevaren, als jouw website te algemeen is.

  1. Door iedereen te willen bereiken, bereik je uiteindelijk niemand
  2. Je gaat misschien mensen aantrekken die je helemaal niet wilt. Je wordt misschien overspoeld met prijsaanvragen van potentiële klanten die je niet echt wil, die je niet echt goed kan gaan bedienen.
  3. En een derde gevaar is dat je loyale bestaande, klanten zich totaal niet meer terugvinden. Zij hebben een heel persoonlijke service gekregen en komen dan op een heel algemene website. Die mensen kunnen daardoor afhaken.

Volgende week laat ik jou via 5 tips zien hoe je een heel gerichte website bouwt.

Maar voor nu:

Laat hieronder een reactie achter me de uitdagingen waarmee jij zit als het op je website aankomt en deel deze boodschap gerust via sociale media.

Tot volgende week!

Xavier.