Een opmerkelijk product

In dit artikel deel ik met jou de eerste 4 lessen, die ik leerde van [tooltip tip=”Seth Godin is de voormalige vice president direct marketing van Yahoo!, een opmerkelijk marketeer en auteur van 7 bestsellers.”]Seth Godin[/tooltip] .

Hij vertelt in zijn boek:  Purple Cow hoe jij jouw product of dienst écht merkwaardig, opmerkelijk en opvallend maakt.

Met andere woorden: waar het verschil zit tussen een opmerkelijk en een middelmatig product.

een opmerkelijk product volgens Seth GodinSeth Godin omschrijft opmerkelijk als:

  • de moeite waard om erover te spreken.
  • het vermelden waard.
  • Uitzonderlijk.
  • Nieuw.
  • Interessant.

Tegenwoordig is “zeer goed” niet meer goed genoeg. Dat is gewoon datgene wat klanten van jou verwachten.

Les 1: Flirt met de grenzen.

Maak jouw product een uitschieter die extreem groot of klein, extreem exclusief of uitermate goedkoop, extreem snel of net super traag, … is.

Daag jezelf en je team uit om te brainstormen over hoe jouw product of dienst met de grenzen zou kunnen flirten. Het maakt niet uit welke grens. Als het maar een grens is. Test daarna uit welke de beste marketingstrategie is om zoveel mogelijk winst te maken.

Les 2: Neem risico.

Op veilig spelen, niet opvallen in een overvolle markt of gewoon niet zichtbaar zijn is zelfmoord.

“Op veilig spelen” is het grootste risico dat je kunt nemen in marketing. Doe iets gewaagd! Laat je zien! Durf het échte risico aan!

Het Businesslab is in Vlaanderen op z’n minst merkwaardig. Het is niet alleen bijzonder leerrijk en inspirerend. Er is ook muziek en ambiance en er is ook ontzettend veel energie in de zaal.
(Dit in tegenstelling tot vele andere business trainingen in Vlaanderen)
Helemaal niet zo gewoon dus. Al zeker niet voor West-Vlamingen.
Nochtans, wordt het Businesslab georkestreerd door twee West-Vlamingen.

Je vindt het super of maar niets. Maar het laat je niet onberoerd.

Verdubbel je winst en je vrije tijd binnen het jaar is een gedurfde belofte die magnetisch werkt. Ofwel loop je voorbij met het idee “Dat kan niet!” ofwel sta je stil en denk je: “Hmm, da’s straf… Benieuwd wat die gasten te vertellen te hebben…”

Welk risico neem jij? Hoe laat jij je zien?

Les 3: Investeer niet in een stervend product.

Durf ernaar te kijken: wanneer je dienst of product niet (meer) werkt, neem dan een beslissing. Als je geen toekomst meer ziet voor jouw product of dienst, hoe wil je dan dat mensen ooit nog gefascineerd raken door jouw product of dienst?

Sta niet stil bij de kosten en de investeringen die vandaag niet meer lonen. Leg je daarbij neer. En denk opnieuw na.

Hoogst waarschijnlijk is het tijd om te beseffen dat de wereld veranderd is. Dat het tijd wordt om te (her)investeren in een nieuw idee. De mode geraakt nu eenmaal heel snel…uit de mode.

Rust niet op je lauweren. Investeren in een “stervend product” betekent ook jouw dood.

Les 4: Verkoop niet aan de massa

Bedrijven die verkopen aan de massa maken producten voor de massa.
Hun producten/diensten zijn gewoon. Gemiddeld. Saai.
Ze maken kruidige voeding minder pittig. Ze maken uitstekende service een stuk minder goed en een beetje goedkoper. En dat is het.

Wil jij een opmerkelijk product, kies dan een heel selecte doelgroep waarop jij je product perfect afstemt. Beter een paar honderd mensen die laaiend weg zijn van wat je doet, dan een duizenden die slechts mild geïnteresseerd zijn.

Het Businesslab verfijnde in de loop van de tijd ook zijn doelgroep.
We kiezen ons te focussen op ondernemers die willen doorgroeien:
Vlaamse ondernemers met goesting, die vaak als éénmanszaak startten met een droom van vrijheid en rijkdom. Maar die vandaag aanlopen tegen de dagelijkse sleur van brandjes blussen.

Ondernemers dus die al een paar jaar bezig zijn en die resultaten boeken. Het Businesslab focust zich daarom niet op starters en loontrekkenden met een vaag idee om misschien, als het meezit, ooit eens te ondernemen.

Ben jij er klaar voor om jouw dienst of product opmerkelijk te maken?

Kom dan proeven van het Businesslab. En ontdek wat het Businesslab opmerkelijk maakt.

Onze tweedaagse ondernemerstraining is niet voor iedereen. Maar als jij die ondernemer bent die meer wil, die ervan bewust is dat klagen over de crisis (welke crisis :-) je geen millimeter vooruit brengt en die overtuigd is dat morgen beter zal zijn dan vandaag, ben ik ervan overtuigd dat het Businesslab het Training en Netwerk Event is dat je zit op te wachten.
Klik hier om er alles over te weten.

Ondertussen duim ik voor het succes van jouw opmerkelijk product.

An

PS 1. Inspireer anderen en vertel in het commentarenveld hieronder welke producten of diensten jij opmerkelijk vindt (jouw producten of producten van een andere die je bijzonder vindt).

PS 2. Deel dit artikel ook met je vrienden en collega’s op jouw sociale netwerken. Ik weet zeker dat je ze hiermee gelukkig maakt.

PS 3. Lees hier de volgende vier lessen van Seth Godin

3 antwoorden
  1. Ann
    Ann zegt:

    Een product dat ik opmerkelijk vind, is de ‘sfeerbol’. Dit is een keramieken bol, in verschillende maten en kleuren, waar talloze kleine en grotere gaatjes uitgeprikt worden. Als je hierin een lichtbron (lamp, theelicht) plaatst, krijg je bijna een magisch effect waardoor zowel klein als groot gefascineerd raakt.
    De sfeerbollen worden geproduceerd in ons keramiekatelier. In alle bescheidenheid is dit een product waar we fier op zijn!

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zijn de eerste vier vragen die iedere ondernemer zich moet stellen over zijn product of […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *