Waarom het lezen van de juiste boeken van jou een beter ondernemer maakt

de juiste business boeken lezen businesslab

de juiste business boeken lezen businesslab

Iedere ondernemer heeft drie basis verantwoordelijkheden.

1. Niet tekort schieten aan geld.

Het lijkt voor de hand liggend, maar weinig eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen schenken hier onvoldoende aandacht aan. Cijferen is voor velen lastig en vervelend. Ik zie het iedere dag bij onze klanten. Maar als er geen geld genoeg binnen komt (en binnen blijft), dan duiken er onvermijdelijk problemen op.

2. De visie en de strategie van het bedrijf bepalen.

Iemand moet de onderneming op het pad houden, richting succes. En dat is als zaakvoerder jouw taak. Je bepaalt eerst de bestemming waar je met je business naartoe wil. Daarna stel je de GPS van je business in. Onderweg check je voortdurend of je op het juiste pad blijft. Je werkt mee aan het ontwikkelen van de strategieën die leiden tot succes.

3. Scherp blijven.

Dit is één van de basiswaarden van Businesslab:

Blijf een eeuwige leerling.

Dit betekent dat je moet blijven leren en dat je op de hoogte moet blijven van de nieuwe uitdagingen die er onvermijdelijk aankomen.

Als zaakvoerder van een snel groeiend bedrijf weet ik het volgende: mijn kennis en mijn vaardigheden van VANDAAG zijn niet diegene die mijn team van mij verwacht over 12 maanden, laat staan over drie jaar.

Daarom ben ik elke dag toegewijd om te leren, om mijn vaardigheden te ontwikkelen en om de leider te worden die ons bedrijf morgen nodig heeft. Eén van de manieren om mij bij te schaven is het lezen van minimum twee boeken per maand.

Op dit ogenblik lees ik het boek van Chris Voss. Deze vroegere FBI top-onderhandelaar vertelt in zijn boek “Never Spit The Difference” hoe hij onderhandelt met gijzelnemers, en wat wij er kunnen van leren als ondernemer (en als mens). En ook David Sax, die ik een paar maanden geleden ontmoette in Amerika, boeit mij uitermate met “The Revenge of Analog”.

Uiteraard, het beste boek ooit is het boek van An Verstraete “De 21 Geheimen van succesvol ondernemen”.
Alle verbanden tussen mezelf met de auteur zijn pure toeval :-)

Ik ben benieuwd welk businessboek jij nu aan het lezen bent. Laat het mij hieronder weten in een reactie en vertel er ook dadelijk bij waarom we het als ondernemer moeten lezen.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier

6 antwoorden
  1. Emma
    Emma zegt:

    Ik lees de klassieker Think and Grow Rich van Napoleon Hill nu voor de derde keer. Het blijft me inspireren en het houdt me wakker.
    Dank je Xavier voor de nieuwe leestips!
    Emma

    Beantwoorden
  2. Peter
    Peter zegt:

    21 Geheimen voor succesvol ondernemen, daar ben ik nu mee bezig!! kan niet wachten tot ik ‘meer’ te zien en te horen krijg op de Kick-off. Ben super benieuwd :-)

    Beantwoorden
  3. Marnik
    Marnik zegt:

    Momenteel “Getting Things Done” van David Allen, stond al een paar jaar op de e-reader maar tijdens het verlof er eindelijk aan begonnen én met succes beginnen toepassen.

    “No-nonsense, Brains, Heart & Guts. De troeven van de manager” van Michel De Coster aan het herlezen.
    Bondig boekje dat heel vlot leest en waar Michel De Coster inzicht geeft in zijn werkmethodes en leiderschapsstijl.

    Beantwoorden
  4. Tim
    Tim zegt:

    Ik lees momenteel het boek Meer tijd in 12 stappen.
    Door de tips toe te passen win ik bijna 1 uur tijd per dag als ondernemer!

    Beantwoorden
  5. Hilde
    Hilde zegt:

    Simon Sinek – begin met het waarom. Om de boodschap over je diensten helder te krijgen

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *