De grootste belemmering waardoor ondernemers weinig verdienen

geld-verdienen-business-lab

geld-verdienen-business-lab

De Businesslab Tribers zullen het intussen wel weten: één van mijn dada’s is  ‘prijszetting’. Ik sta elke Businesslab Kick-off weer verbaasd van wat ik er te horen krijg.

  • Een boekhouders die amper X per uur vraagt.
  • Een grafisch ontwerper die X per uur factureert.
  • Een coach die slechts X per sessie vraagt.

En dan heb ik het nog niet over die schilder, de online marketeer, de communicatieadviseur of de drukker die te weinig marge neemt. Kort gezegd: veel eenmanszaken en kleine ondernemingen verdienen niet genoeg. Hun marges zijn te klein.

Wat ze vragen voor hun dienst of product, staat niet in verhouding tot de waarde van hun dienst of product.

Is dat ook zo bij jou?

Waarom vragen ondernemers niet gewoon wat ze écht waard zijn?
Ik ontdekte doorheen de tijd enkele verklaringen. Hier geef ik je alvast de grootste belemmering waardoor ondernemers te weinig verdienen.

Angst om klanten te verliezen

Volgende opmerkingen hoor ik steevast op de Businesslab Kick-off:

  • Ik ben pas een jaar bezig, dan kan ik niet veel vragen.
  • Mijn klanten haken zeker af als ik meer geld vraag.
  • Ik moet toch goedkoper blijven dan mijn concurrent.

Zaakvoerders van kleine ondernemingen werken te vaak onder de prijs om onder de concurrentie te blijven. Ze geven toe aan de angst om klanten te verliezen, omdat ze denken dat ze zullen beoordeeld worden als onredelijk duur.

Ze houden daarbij geen enkele rekening met de reële angst om geld te verliezen op korte termijn, en het risico om failliet te gaan op lange termijn.

Prijs raakt het hart van de eenmanszaak en de kleine onderneming. Ondernemers laten hun prijzen zakken zonder enige reële druk van de markt. Zonder dat ze op een of andere manier hun angst gedreven beslissingen evalueren. Dit zorgt ervoor dat hun stem beeft, hun handen vochtig worden. Hun hele lichaam roepen naar hun prospect dat de prijs veel te hoog is.

Angst is een heel krachtig iets. In business lopen beslissingen gedreven door angst altijd verkeerd af. Gedrag door angst gedreven zwakt je af. Een ondernemer die (te) weinig klanten heeft, durft zijn prijzen niet omhoog doen.

Op de Businesslab Kick-off deel ik met jou enkele technieken waardoor je jouw prijzen omhoog doet, zonder klanten te verliezen. Meer info & tickets vind je hier: www.businesslab.be/kick-off

 Zo verdien je meer geld

Iedere ondernemer wil zoveel mogelijk rendement halen, en er tegelijk zo weinig mogelijk voor doen :-)

Door aan te lage prijzen te werken, hoop je op meer werk (waar je weinig aan verdient). Dit staat recht tegenover wat je eigenlijk wil!

Gebrek aan marketingkennis en kennis over de psychologie van de klant zorgt onder andere voor die te lage prijzen. Op den duur krijg je wel heel veel klanten. Je hebt het ontzettend druk met al die klanten die te weinig betalen. En tegelijk verdien je heel weinig.

Maar als je dan toch weinig verdient, kan je het beter rustig hebben… Beter 5 klanten waar je goed aan verdient, waarbij je de nodige rust en tijd hebt om na te denken over je business. Of tijd hebt om een stevige opleiding te volgen.

Liever dat dan druk druk druk, en toch geen geld verdienen.

Meer geld verdienen is niet moeilijk. Alleen moet je:

  • Af en toe tijd nemen om over jouw business na te denken.
  • Moed hebben om het anders te doen.
  • Investeren in jouw marketing. Zo stijgt jouw overtuigingskracht en neemt jouw geloofwaardigheid als expert toe.
  • Moed hebben om het eens anders te proberen!

Ik nodig jou uit naar de Businesslab Kick-off, het netwerk- en marketingevent voor zaakvoerders van kleine ondernemingen. Twee dagen businesscoaching zonder grote theorieën, maar praktijkgerichte oplossingen om jouw onderneming naar een volgend niveau op te tillen. Klik hier voor meer info & tickets.

Ik duim voor jouw succes!

Xavier.

PS: Deel dit artikel met collega-ondernemers. Deel het op social media met de knoppen hieronder. Zo verdienen we straks allemaal wat we waard zijn.

1 antwoord
  1. CHRISTINE DELMEIREN
    CHRISTINE DELMEIREN zegt:

    Beste,

    Met mijn prijzen zit ik goed. Mijn zwaarste concurrent is het internet. Ik heb een groothandel in onderdelen van juwelen en zoetwaterparels.
    Ik bezoek mijn klanten (juweliers en juweelontwerpers) om de 6 maanden. Ik merk dat er wordt gekocht bij andere groothandelaars die zich aanbieden via internet. Ook al ga ik de baan op, ben ik niet duurder dan de anderen.

    Dus ik kijk al uit naar de Kick Off van 30/11 en 1/12/2016.Ik ben ingeschreven via Christ’l Muls (Zij heeft een Pilates studio).

    Tot binnenkort!

    MVG
    Christine

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *