het belang van een netwerkinventaris

het belang van een netwerkinventaris

Partners en kinderen van zaakvoerders van kleine ondernemingen hoor ik wel vaker klagen over het feit dat er e-mails worden beantwoord tijdens het avondeten. Dat er afspraken vastgelegd worden terwijl je de kinderen naar de sportschool brengt, of dat je een telefoontje met een moeilijke klant doet tijdens een zondagse wandeling.

Erg fijn is dat niet. Niet voor jou en al evenmin voor je partner en je hele entourage. Die willen ook af en toe dat je er gewoon even bent.

Zaakvoerders van kleine ondernemingen noemen het zelf graag: ‘hard werken’. Het geeft hen het gevoel ‘goed bezig’ te zijn. “Ik doe er toch alles aan om mijn onderneming vooruit te brengen…?!” En zo kunnen ze hun schuldgevoel wat dempen.

Volgens mij stellen ze zich beter deze vragen:

  • “Zijn het deze activiteiten die mijn¬†onderneming doen groeien?” en
  • “Kan ik¬†niet beter gerichte keuzes maken? En focus houden?” en
  • “Waar vind ik mijn ideale klant?”

’s Avonds telefoons en mails beantwoorden, lastige gesprekken voeren in het weekend, …¬†zijn activiteiten die in hoofdzaak gedaan worden uit angst. Angst om die ene, soms lastige klant, toch maar niet te verliezen.

Verspil je tijd niet en ga beter op zoek naar jouw ideale klant. Boor alle mogelijke kanalen aan om met hem in contact te komen. En vermijd dat je tijdens een gezellig familiemoment nog gestoord wordt.

E√©n van de zaken die vaak vergeten wordt, is het gebruiken van je eigen netwerk om jouw nieuwe en ideale klanten aan te boren. Breng daarom jouw netwerk in kaart. Jouw contacten kunnen jou in contact brengen met heel veel potenti√ęle nieuwe klanten. En jouw netwerk doet je zaak GRATIS graag groeien met de klanten die jij √©cht wilt.

Netwerken is het opbouwen en onderhouden van relaties op basis van gezamenlijk vertrouwen en respect, met zicht op een langetermijnrelatie.

Breng je netwerk in kaart

Misschien ga je elke zondag naar de voetbalmatch van je zoon en babbel je er altijd met de andere ouders. Dat is alvast één van jouw netwerken.

Maar ook je familie, vrienden, kennissen, buren en sportpartners vormen een netwerk. Voeg daarbij nog hun ouders, hun vrienden of hun  kinderen. Ongelofelijk tot hoeveel netwerken jij eigenlijk behoort, hé?

En dan heb je het enkel nog over de mensen die je VANDAAG, op dit moment kent.

Ga even (heel ver) terug in de tijd. Herinner je nog je lagere school, je middelbare school, je jeugdvrienden, de vrienden waarmee je op kot zat,…

Waar zijn die mensen nu? Wie zijn ze geworden? Waar zijn ze mee bezig? Hebben ze een vaste baan? Of ook een eigen onderneming?

Graaf even in het verleden. Je zal versteld staan wie voor jou iets kan betekenen.

Maak vandaag nog de inventaris van jouw netwerk

Je netwerk in kaart brengen is een echte aanrader. Zo zie je in één oogopslag wie je wel of minder goed kent, en wie jou kan helpen.

Ga zo aan het werk:

  1. Neem een stuk blanco papier (A3 is handig).
  2. Teken in het midden een cirkel en zet er je eigen naam in.
  3. Ga na in welke netwerken jij je allemaal bevindt en noteer elk netwerk als een bloemblaadje om je eigen cirkel. (Denk maar aan de voetbalclub, je eigen vriendenkring, de vriendenkring van je partner, het bedrijf waar je voor werkte voor je startte als zelfstandige, …)
  4. Eens alle netwerken in kaart zijn gebracht ga je dieper in op elk netwerk en noteer je alle namen die bij jou te binnen schieten in elk van die bloemblaadjes.
  5. Klaar?
  6. Denk dan na over de volgende opdracht:
    1. “Wie van mijn netwerk kan me in contact brengen met een nieuwe ideale klant?”
    2. “Wie kan me in contact brengen met mijn volgende enthousiaste medewerker?”
    3. “Wie … “
  7. En tot slot:”Welke mensen moet ik¬†eerst aanspreken¬†en via welke weg, zodat ik¬†makkelijker een gesprek vastleg met die ene persoon waarmee ik verder kan.”

Nieuwe samenwerkingen, nieuwe klanten, nieuwe leveranciers… Het zijn kansen die voor het grijpen liggen, en waar je nog nooit aan had gedacht.

Breng vandaag nog jouw netwerk in kaart en neem iedere dag met één iemand contact op. Je zal zien dat er voor jouw onderneming ongelofelijk veel kansen op jou te wachten liggen.

Neem vandaag contact op!

Hoe je contact opneemt beslis je natuurlijk zelf. Een telefoontje, een e-mail, een brief of tegenwoordig via social media,… alles kan. Vergeet ook LinkedIn niet. Het is een heel handig medium om in contact te komen met je huidig en vroeger netwerk en je netwerk verder uit te breiden.

Ik duim in ieder geval voor jouw succes!

An

P.S. Heb je een fulltime éénmanszaak of ben je zaakvoerder van een kleine bvba en wil je écht vooruit?

Vraag een GRATIS telefonische coachingsessie aan met één van onze Businesscoaches.

Je krijgt gegarandeerd 3 persoonlijke tips die specifiek op jouw zaak van toepassing zijn.