Kopen of huren: een kantoor om te groeien

huren-kopen-businesslab

huren-kopen-businesslab

Deze morgen las ik een inspirerende quote.

“Er bestaat maar één zekerheid: Niets blijft zoals het is.”

En dat geldt zeker voor eenmanszaken en kleine BVBA’s :-) .

Elke dag komen er nieuwe uitdagingen op jouw pad, ontmoet je nieuwe mensen, beland je in nieuwe situaties. En net dat maakt het ondernemerschap zo boeiend.

Bij Lernout en Hauspie

Zo keek ik rond in onze huidige kantoorruimtes en bedacht het volgende:

Toen we van start gingen met Businesslab huurden Xavier en ik een herenhuis in het centrum van Ieper. Het was onze privéwoning. Businesslab begon dan ook als een kitchen table business. Maar al snel werden er 3 ruimtes ingepalmd en gevuld met bureaus en kasten.
Ja… We waren superfier op onze kantoren.

Maar ons team en de logistiek breidden uit: extra bureautafels, een geluidsinstallatie, verlichting, banners, spandoeken… Daarbovenop ontwikkelden we DVD’s, boeken, zelfstudiepakketten… Binnen de kortste keren was het pand veel te klein.

Dus gingen we op zoek naar een nieuwe locatie. Die vonden we in één van de bedrijvencentra in Ieper. Het werd een stukje ;-) van het vroegere gebouw van Lernout en Hauspie. Daar huurden we 2 grote lokalen af.

Van 8900 naar 9051

En nu…??

Nu staat onze verhuis naar Sint-Denijs-Westrem (in Gent) voor de deur. Eén dezer dagen verlaten we Ieper en trekken we naar Sint-Denijs-Westrem. Dit zorgt voor ons voor minder rompslomp:

  • minder weg en weer gesleur
  • minder tijdverlies
  • meer mogelijkheden

Wat zijn we blij dat we ons 4 jaar geleden niet hebben laten verleiden om te investeren in de aankoop van een mooi pand in Ieper! Dan betaalden we nu nog de notariskosten af. En zaten we gevangen in onze zelfgebouwde gevangenis. ;-( Door toen te kiezen om te huren, zijn we vandaag des te vrijer. Wat een geluk, want

Niets blijft zoals het is…

Ga jij voor groei en ontwikkeling?

Ga dan op zoek naar wat voor jou vandaag, maar ook morgen de beste oplossing is. Durf vooral out of the box denken. Bekijk welke pistes er voor jou openliggen. Hoe gek ze in eerste instantie ook lijken.

Laat ook het Vlaamse idee: “Huren is weggesmeten geld” los. Huur betekent in de meeste gevallen inderdaad wat meer betalen, maar het voorkomt dat je jezelf vastzet.

Je blijft over liquiditeit beschikken die je bijvoorbeeld kan inzetten om jouw marketing te verbeteren, jouw team uit te breiden… Want niet jouw eigendom zorgt voor klanten en meer vrije tijd. Wel je marketing en de manier waarop jij jouw onderneming leidt.

Bezin dus eer je koopt en stel jezelf de vraag: “In hoeverre zet ik hiermee de groei van mijn onderneming vast?”

Wij zijn alvast dolblij dat “onze eigendom” onze groei niet belet. Onze vrijheid geeft ons de mogelijkheid om te verhuizen en alle mogelijke groeikansen te grijpen.

Ik ben benieuwd

Welke zaken ondermijnen jouw groei? Of waarover twijfel jij als het gaat over de vraag: Kopen? Of huren?

Vertel het ons. We kunnen alleen maar leren van elkaar. Laat jouw reactie achter in het commentarenveld.

Ik duim voor jouw succes!

An

7 antwoorden
  1. Sandra
    Sandra zegt:

    Ik wil graag naar een grootstad met mijn onderneming maar weet niet of mijn personeel dan wel zal meewillen…? Hoe pak ik dat aan? Iemand tips?

    Beantwoorden
    • Mike
      Mike zegt:

      Pols op voorhand héél goed naar geplande overheidswerken !!! Ik zit met m’n zaak in het centrum van Antwerpen :-( Voor niemand een lachertje om hier te geraken…

      Beantwoorden
    • filip vermeulen
      filip vermeulen zegt:

      Hallo beste Sandra, vestig U, zoals in ‘Trends’ deze week stond te lezen, in de buurt van een station!

      Jonge mensen geloven niet meer in bedrijfswagens en willen zich verplaatsen met de trein. Dit is ook een kans om op een ontspannen manier toe te komen op uw werk. een grootstad biedt veel mogelijkheden als uw klanten daar ook zitten

      ook vele mensen komen graag met de elektrische fiets naar het werk.

      personeel dat niet mee wil, daar moet je afscheid van nemen. ander en beter. ik heb zelf ook een aantal wissels gemaakt in mijn ploeg en daar is wat werk aan, maar achteraf pluk je daar de vruchten van. laat u niet chanteren beste Sandra!

      succes
      Filip Vermeulen

      Beantwoorden
  2. Mike
    Mike zegt:

    Ik heb hier in Antwerpen twee panden gekocht…als investering….Ik denk dat het er van afhangt of je een winkel of bureau’s nodig hebt….Elke situatie is anders…

    Beantwoorden
  3. Dirk
    Dirk zegt:

    Privé koop je best, zakelijk is huren best, lijkt mij. Het lijkt weggesmeten geld maar als je een goede winstmarge hebt, zou die huur niet te zwaar mogen doorwegen.
    Als je huurt voor 2.000 euro, is dat 24.000 op 1 jaar maar als je iets koopt van 500.000 euro, betaal je sowieso al 50.000 reg.kosten. Dat is 2 jaar huur!
    Daar krijg je de flexibiliteit voor terug. Het nadeel is dat als je een investering doet (airco, verwarming,..) dit natuurlijk liever deed voor eigendom.

    Beantwoorden
  4. Wim Houthoofdt
    Wim Houthoofdt zegt:

    In mijn transitie van éénmanszaak naar onderneming met medewerker(s) had ik een eigen bureaugebouw voor ogen. Zo kon ik het inrichten naar onze behoeftes, het maandelijks bedrag voor een huur zou dan dienen voor de lening van een eigen pand (investering in vastgoed). Mijn nieuwe boekhouder raadde het af om deze investering nu al te doen. Momenteel is het best dan ik mij fincanciëel wat meer flexibel kan opstellen, zodat ik schokken kan opvangen en niet gebonden ben aan bakstenen die mij als een blok rond mijn been zouden tegenhouden om de nodige investeringen te doen in mensen en in expertise.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *