Waar loop je tegen aan Business Lab

Wat is vandaag jouw probleem #1 in jouw business?

Deel het hieronder in een reactie.

Ondernemerscoaches An Verstraete en Xavier Debaere antwoorden met een video.
Zo blijft je onderneming groeien en help je collega-ondernemers!

 

Wij hebben een droom.
Onze droom is om iedere ondernemer te laten doen wat hij echt graag doet, en dit zonder geldzorgen.

Op die manier kunnen ze niet alleen hun onderneming laten groeien, maar hun volledige leven.

Want elke dag doen wat hij graag doet, wie droomt daar niet van? En dat zonder geldzorgen.

Daarom hebben wij een vraag voor jou: waar loop je vandaag tegenaan?

  • Wat zorgt ervoor dat die droom van toen je startte als zelfstandige, niet niet echt meer een droom is, maar soms eerder een nachtmerrie?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Wat maakt het jou moeilijk?

Stel ons jouw vraag en zeg ons waar je tegenaan loopt als ondernemer, op welk vlak dan ook.
Bijvoorbeeld op vlak van relaties, want ondernemen zonder in contact te komen met mensen gaat niet.
Heb je het moeilijk met een bepaalde leverancier? Of met een klant?

Waar loop je op organisatorisch vlak tegenaan?
Hoe zit het met je dag- week- maand- of zelfs jaar planning? Vertel ons waar je het moeilijk mee hebt.

Staat jouw product helemaal op punt?
Hoever sta je met je productontwikkeling, is hij afgesteld op je klant of lopen er nog dingen fout, zoals de prijsstelling in jouw sector.
Daarbij kunnen we je ook helpen.

Gaat het eerder om klanten-ontwikkeling?
Wie is jouw specifieke klant en hoe communiceer je ermee? Loopt het daar wat stroef, formuleer dan zeker je vraag.
Je krijgt je antwoord in een filmpje.

Een laatste aspect dat je niet mag vergeten is de mens, de mens achter de ondernemer.
Want het is de mens die de onderneming maakt. Waar loop je daar tegenaan? Heb je het moeilijk om nieuwe gewoontes te creëren of heb je te weinig discipline? Misschien is het te moeilijk om iedere dag te doen wat er moet gedaan worden om je zaak vooruit te brengen.

Stel welke vraag dan ook in een reactie hieronder en we antwoorden in een filmpje of een reactie, om jou niet niet alleen te helpen maar ook de andere ondernemers die met hetzelfde probleem zitten.
We kijken ernaar uit je te helpen groeien.

13 antwoorden
  1. Peter
    Peter zegt:

    Probleem:
    -Ik maak websites. Ik werk alleen, dus ik doe àlles zelf: prospectie, verkoop, webdesign en SEO, facturatie, (soms) gaan ontvangen,… Hierdoor kan ik ongeveer 2 sites per week maken/verkopen.
    -Op de bon staat duidelijk vermeld, dat de klant zélf de nodige teksten, foto’s en logo digitaal moet aanleveren binnen de 48 uur. In veel, héél veel gevallen moet ik WEKEN wachten, vooraleer ik al het nodige materiaal heb gekregen. (Zéker nu, met het bouwverlof). Dat wil concreet zeggen, dat er nu al
    7 (zeven) websites “half klaar” zijn, en dat ik dus al 7 keer op een kleine 1000 euro zit te wachten.
    (Ik vraag geen voorschot, een site kost 750 euro, domeinnaamregistratie 10 euro, hosting 50 euro, en daarbij 21% is 980 euro…) Rijk zal ik er niet van worden, maar ik doe dit gewoon graag. Desalniettemin is het NIET de bedoeling, dat ik mijn Visa moet aanspreken, om boodschappen te gaan doen… Omdat de centjes niet binnenkomen. Dus:
    HOE ZORG IK ERVOOR, DAT MIJN KLANTEN SNELLER HET MATERIAAL AANLEVEREN, EN SNELLER BETALEN?

    Beantwoorden
    • Frederick Desimpel
      Frederick Desimpel zegt:

      Peter,

      Hoe vraag je de prospect/klant om deze gegevens?

      Je zou een systeem op kunnen zetten om het je klant zo makkelijk mogelijk te maken de nodige gegevens te verstrekken. bv upload via een gepersonaliseerde we-transfer of een eigen module. Ik kan me voor stellen dat via email en dergelijke het soms moeilijk is om de klant de juiste informatie tijdig op te vragen. Als je een eigen platform hebt hiervoor onderscheid je je.

      Dit is niet enkel technisch, je kan er ook heel wat gratis informatie op plaatsen over het hoe en waarom aanleveren, stijlgidsen, resoluties etc, en zelfs tips geven om tot goeie text en beeld te komen, je kan er diensten aanbieden van copywriters, fotografen,… en zo je netwerk uitbreiden…

      Kijk eens naar de website van zwart op wit, een onderneming in drukwerk met uitgebreide online diensten, dit is wat mij betreft zeer onderscheidend : http://www.zwartopwit.be/pages/hoe-aanleveren Het moet toch mogeljk zijn zoiets op te zetten voor webdesign. Ze hebben ook een uitgebreide product-catalogus online met planning, bestelling en alles geïntegreerd.

      Anderzijds dien je zelf ook realistisch te zijn. 48 uur is niet veel als men net is begonnen met het uitwerken van de website, die informatie aanmaken, foto’s nemen, en tot de essentie komen is heel wat werk, het is een samengaan van de informatie architectuur van de website, en van het bedrijf v/d klant zelf.

      En dan is er nog het financiële aspect, … waarom zou je geen voorschotten vragen? of tussentijds afrekenen nadat de structuur / templates af zijn.

      En je kan ook een groot deel van de content aan de klant overlaten als ze meer tijd nodig hebben.

      Dus vooral duidelijk communiceren hierin en goeie tools aanbieden.

      groeten, Frederick

      Beantwoorden
      • Frederick Desimpel
        Frederick Desimpel zegt:

        Oh, ik vond je vraag inspirerend, Peter, ik had reeds gereageerd voor ik de video van An zag … Laat het een aanvulling zijn :-)

        Dus inderdaad, content aanleveren is een grote opportuniteit, hoe je daarmee omgaat is aan jou … ofwel je diensten uitbreiden, of tools aanbieden zoals hierboven beschreven, ofwel met anderen samenwerken…

        Beantwoorden
  2. Nele Boon
    Nele Boon zegt:

    probleem;

    ik heb een schoonheidsinstituut, gelegen landelijk, rustig… ver van alle drukte…heerlijk om er te werken..maar o zo moeilijk om nieuwe klanten te verwerven.
    ik werk vooral met kruiden en planten, en kijk dus verder dan de buitenkant alleen…
    ik heb een heel aantal vaste klanten, maar helaas nog niet genoeg.
    na m’n scheiding heb ik m’n huis en praktijk ingekocht, m’n kids zijn altijd bij mij.
    dat maakt het financieel zwaar voor mij en er is bijna geen ruimte om te investeren, wat mij dan de das strop om doen. ik durf niet te handelen…
    heb goede ideeën, maar kom niet tot actie…
    hoe maak ik een goed plan? wat is haalbaar? zou ik een actie doen? hoe pak ik dat hetbeste aan?
    graag enkele tips!

    Beantwoorden
  3. Hubert
    Hubert zegt:

    Beste Ann,

    „Kom uit je comfortzone”, ik had het zelf nooit zo gezien maar nu ik het verwoord zie staan….

    Ik had een vaste benoeming aan de Stad Antwerpen met een goed loon en pensioen vooruitzichten.
    Ik ben toen ik daar werkte in bijberoep mijn zelfstandige job gestart. Op een bepaald moment was dit zo gegroeid dat het qua tijd niet meer combineerbaar was. Op mijn 50 ste heb ik mijn ontslag gegeven en ben voluit voor mijn eigen zaak gegaan, reclame en beletteringen. Hard werken maar met enorm veel voldoening.

    Ik heb geen dag spijt gehad van die beslissing. Ik heb in de periode daarna enkele malen meer verdient dan dat ik bij die vaste loopbaan gebleven was en dat met werk dat ik zeer graag deed en nog doe.

    Ondertussen ben ik met pensioen (67). Mijn bvba is onlangs gestopt en op 3 januari 2014 ben ik verder gegaan en begonnen als „starter”. Nu terug in bijberoep naast mijn pensioen.
    Ik vind het heerlijk om actief en creatief bezig te zijn en de touwtjes zelf in handen te houden. Ik hou echter niet van delegeren en werk naar anderen doorschuiven, daarom heb ik altijd gekozen om alleen te blijven werken, dat was en is mijn echte comfortzone (zie ik nu).

    Nu het voor mij niet echt meer nodig is pik ik toch nog regelmatig interessante dingen op uit jullie mails en nieuwsbrieven.

    Groetjes

    Beantwoorden
  4. anne guffens
    anne guffens zegt:

    Hey ik ben Anne en sinds 5 jaar run ik mijn bedrijf in geuren en geurtoestellen.
    iedere maand komen er klanten bij en groeit de zaak volop.
    de communicatie met mijn klanten en maandelijkse bestelorders zijn zaken die ik door “tijdsgebrek” helaas laat liggen. een hele uitdaging voor mij om deze situatie efficïent en makkelijk aan te pakken.
    het zou top zijn.

    Beantwoorden
  5. Els
    Els zegt:

    Meer nieuwe klanten aantrekken is onze grootste uitdaging.

    Wij zijn nu 2 jaar actief en verkopen Duitse industriële machines (en onderhoud) op de Belgische markt.
    Het zijn robuuste, degelijke machines aan redelijke prijzen maar we hebben zo goed als geen naamsbekendheid in België.
    We vinden onze klanten via netwerken, koude telefonische prospectie, SEO en SEA. Dit loopt maar ik zou het allemaal graag wat sneller zien gaan…

    Beantwoorden
  6. Lien
    Lien zegt:

    Ik ben begonnen als zelfstandige in bijberoep en bied heel goedkope websites aan voor startende & kleine zelfstandigen, zodat ze voor een betaalbare prijs toch op een professionele manier zichtbaar zijn online. Ik zette al Adwords actie op, doe nu een FB actie met een like & share actie,…. ik loop over van ambitie, maar nix van klanten… wat doe ik verkeerd? Hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb ook geen budget om een ganse marketingstunt te doen… en ik wil het zo graag doen slagen! :-(

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Dag Lien. Dank je voor jouw feedback en jouw enthousiasme.
      STOP met heel goedkope websites aan te bieden. Dit is waarom je niets verdient en geen klanten hebt. Ook een starter met weinig geld wil het beste. Goedkope prijs ≠ het beste. Waarom zou ik een website bij moeten laten bouwen? is een vraag waar je absoluut een duidelijk antwoord op wil. Een antwoord dat iets anders is dan een goede service,…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *