’t Is voor iedereen hetzelfde

Business_Lab_BMW_Compact_M3_Rallye_des_Ardennes_2015Na het meer dan geslaagde Businesslab op 24 & 25 maart waarbij één derde van de ondernemers met goesting kozen om zich één jaar lang persoonlijk te laten begeleiden in het Business & Life Boost jaartraject — trek ik samen met An naar Dinant voor alweer een nieuwe uitdaging: de “Rallye des Ardennes”.

We stonden er vorig jaar ook aan de start.
De zon en de BBQ waren toen echter van de partij. Dit jaar hadden we minder geluk De regen en de wind hadden zichzelf uitgenodigd waardoor de BBQ op de camion bleef en de tenten van het service team lucht in vlogen…

Wij zijn er helemaal klaar voor. “Een piloot moet in alle weersomstandigheden kunnen rijden,” is mijn gedachte. Banden gecontroleerd, helm op, gordels aangespannen, ruitenwissers aan en 5, 4, 3, 2, 1, … Start!
Ik vertrek voorzichtig en na een paar kilometer gebeurt er dit:

Mijn eerste reactie en mijn eerste analyse na deze slipper zijn niet voor publicatie vatbaar :-)
Maar als ik kort daarna hoor dat heel wat piloten zich lieten verrassen op deze plaats, kom ik tot het besef dat de omstandigheden voor iedereen dezelfde zijn. De angst om hier tijd te verliezen en zo achterop te raken in het eindklassement deed me rijden, zonder na te denken. Die angst moet ik loslaten.

“Het regent evenveel voor iedereen en de baan is voor iedereen even glad.”

Ik had beter moeten weten, mijn doel voor ogen moeten houden … en vroeger moeten remmen.

Je vraagt je wellicht af waarom ik je dit vertel en wat dit te maken heeft met een marketing en ondernemen.

Wel, het valt mij dagelijks op hoeveel zaakvoerders van kleine ondernemingen vergeten dat de omstandigheden voor iedereen dezelfde zijn.

  • De crisis is er voor iedereen.
  • Internet zorgt voor nieuwe spelregels die alle ondernemers treffen.
  • De lasten op de lonen zijn voor iedereen hoog.

De misvatting van de zelfstandige die denkt dat hij de enige is die het slachtoffer is van de omstandigheden leidt tot twee schrijnende gevolgen, die niet waardig zijn aan een échte ondernemer:

Ofwel kiest het slachtoffer voor een fataal copy/paste gedrag:
“Mijn concurrent daalt zijn prijzen. Ik daal ook mijn prijzen”,
“Mijn overbuur geeft 10% extra korting. Ik ook!”

Hallo? Het regent evenveel voor beide partijen en de weg is even glad.
Je bepaalt beter zelf op basis van objectieve gegevens wanneer je remt, in plaats van “gewoon” even laat te remmen als de andere en uit de bocht te vliegen.
Je maakt best een degelijke kostprijsberekening vooraleer je je prijzen aanpast in plaats van je concurrent na te apen. Geloof mij: de kans is (heel) klein dat je overbuur de moeite heeft gedaan om een berekening te maken.

De tweede optie die ik maar al te vaak zie, is dat zelfstandigen de moed opgeven en ervan overtuigd zijn dat de gans de wereld tegen hen samenzweert.

Herken je jezelf hierin?
Spijtig, want dan ben je geen échte ondernemer. Ondernemers zijn gefocust op oplossingen. Ze willen vooruit. Ze zijn ervan overtuigd dat het morgen beter zal zijn dan vandaag.

Succes wordt niet bepaald door de omstandigheden. Bepalend voor succes is hoe je omgaat met de omstandigheden.

In ieder geval reden wij de wedstrijd uit en stranden we op een mooie 19de plaats. De omstandigheden waren voor de 148 wagens/deelnemers dezelfde maar wij besloten na de slipper in de eerste ronde, dat we foutloos verder gingen en bleven de fun erin hebben!

5 antwoorden
  1. Peter
    Peter zegt:

    Ja inderdaad, we denken altijd dat het gras groener is aan de overkant!

    Beantwoorden
  2. Sylvie
    Sylvie zegt:

    Wat doe je dan je met de concurrentie van internet?

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Ik ken je persoonlijke situatie niet. Internet is een nieuwe speleer op de markt. Waar iedereen kan van genieten. Terug hetzelfde: ga op zoek naar de opportuniteiten. Vergeet ook niet dat de wereld verandert. En iedere ondernemer moet bereid zijn zich in vraag te stellen. Als je video’s verhuurt, dan heb je vandaag een probleem omdat je gisteren je de juiste vragen niet hebt (durven) stellen.

      Beantwoorden
  3. Jan
    Jan zegt:

    Je hebt een punt Xavier. Gewoon je eigen weg kiezen. Niet altijd maar vergelijken met de anderen.

    Beantwoorden
    • Xavier Debaere
      Xavier Debaere zegt:

      Groot gelijk Jan. Als je in de vergelijking blijft hangen, dan heb je sowieso de neiging om je te aligneren op het gemiddelde. En dat wil je niet! Je wil er uitsteken, opvallen, door een unieke aanpak.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *