De 11 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders van een kleine onderneming vastlopen.

Waarom zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Business Lab

Wie start met een eigen zaak, doet dat in de gedachte ooit succesvol te worden. Vooruitkijkend naar dit moment wordt er hard gewerkt. Heel hard zelfs.

Alleen is het een mythe dat hard of harder werken, ook steevast voor betere resultaten zorgt. Harder werken helpt je niet altijd vooruit. In tegendeel… Vaak is het een ideale manier om je eigen succes te boycotten.

Maar dat is niet de enige manier waarop zaakvoerders soms hun eigen succes boycotten.

Daarom geef ik vandaag en later deze week de 11 foute denkpatronen die ervoor zorgen dat heel veel zaakvoerders van kleine ondernemingen vast komen te zitten.

De 11 foute overtuigingen waardoor zaakvoerders een kleine onderneming vastlopen Businesslab

1. “Ik kan het allemaal wel alleen.”

Mijn ervaring leert dat hulp vragen o zo moeilijk is. Maar al te vaak gaan we ervan uit dat hulp vragen gelijk staat aan iets niet kunnen. Helaas is niets minder waar.

Toch begrijp ik dat idee heel goed. Vroeger durfde/wilde ik niemand om hulp vragen. Ik verbeet liever mijn pijn dan toe te geven dat ik ergens op vast liep. Of dat ik iets onvoldoende begrepen had.

Vandaag weet ik beter. Ik heb geleerd om hulp te vragen. Zo heb ik ervaren dat mensen heel graag helpen. Meer nog. Wanneer mensen jou kunnen helpen, geeft het hen zelf een goed gevoel.

2. “Als ik voldoende werk, dan volgen de centen vanzelf.”

Hard werken kan je een klein stapje verder brengen, maar daar houdt het dan ook mee op. Je tijd is (te) beperkt.
Af en toe een stapje achteruit doen is veel belangrijker. Denk na over je zaak zodat je kan evalueren wat in het verleden werkte, en wat niet.

Op geregelde basis terugblikken over het verleden en nadenken over de toekomst van je zaak (en je leven) brengt vlug meer op dan alleen maar hard werken.

3. “De theorie uit de boekjes is de realiteit.”

Wat we op school leerden over marketing, zaken doen en geld verdienen, kunnen we reduceren tot enkele pagina’s. We hebben er weinig aan.
Bovendien geldt die kennis enkel en alleen voor de grote jongens: ondernemingen die beschikken over aparte budgetten voor organisatie, marketing en verkoop.

De theorie uit de boekjes is niet voor de kleine ondernemingen.

Als zaakvoerder van een kleine onderneming is het belangrijk dat je weet waar élke cent naartoe gaat en wat die jou oplevert.
Stel je marketing dan ook volgens die gedachte op.

4. ”Eens ik het weet, dan kan ik het.”

Het duurt vaak een tijd vooraleer zaakvoerders die vast lopen aan de alarmbel trekken. Eens ze dat wel doen, volgt (meestal) een proces van ‘trial and error.’ Steeds opnieuw proberen.

En je raadt het al: daar loopt het vaak mis.
De grootste valkuil zit hem in het doen. Het implementeren van deze kennis. In het Engels heeft men er zelfs een uitdrukking voor: “The knowing-doing gap.” Het gat tussen weten en doen.

Belangrijk is om dit gat te vullen. Laat je als ondernemer tijdig bijstaan bij wat je doet, zodat je sneller implementeert wat je weet.

5. “Ik vraag best advies aan CEO’s of managers. Die weten er alles van.”

CEO’s en managers hebben veel ervaring. Daar heb je gelijk in.
Alleen is de vraag: “Hebben ze wel tips die relevant zijn voor jou?”

Want er zijn heel wat verschillen tussen CEO’s van grote bedrijven en zaakvoerders van kleine ondernemers. CEO’s hebben vaak geen doorgroeiervaring, ze worden benoemd.
Verder zijn zaakvoerders van kleine ondernemingen bezig met hun eigen geld. CEO’s zijn verantwoordelijk voor het geld van een ander.

Onderzoek eerst de ervaring van een CEO of manager, vooraleer je raad vraagt. Heeft hij zelf ondervonden hoe het is om door te groeien van een kleine onderneming naar een grote onderneming? Zo niet, wend je dan tot een collega-ondernemer, iemand die wel die pijn doorstond.

6. “Zaken doen is pure ernst.”

Dat was een gedachte die ik vroeger koesterde, voor ik succesvol werd. Mijn kwetsbaarheid en mijn emoties, daar liep ik niet mee te koop. “Ze zouden mij niet te pakken krijgen.”

Ik associeerde gevoelens met zwakte. Ik moest me dan ook groot tonen. Tonen dat ik één en al ernst was. Tonen dat ik een sterke madam was.
En net dat heeft me gekraakt zodat ik het plots niet meer volhield.

Daarna ontdekte ik dat mijn kwetsbaarheid mijn sterkte is. Ernst is belangrijk, maar enkel als dat wordt afgewisseld met gelach, humor, plezier en af en toe een traan. Toen ik de muziek, met zijn hoge en lage tonen, lange en korte noten toeliet in mijn leven, veranderde alles. Vanaf die dag naderde succes.

Aan jou de keus welke gedachten je koestert. Denk alleen twee keer na. Het kan jouw succes echt wel in de weg staan of begunstigen.

In één van de volgende dagen deel ik met jou de vijf volgende foute denkpatronen.
Hou je mailbox in de gaten en gooi ondertussen elke gedachte die je succes boycot de deur uit :-)

Ik duim voor jouw succes!
An

5 antwoorden
  1. Isabel
    Isabel zegt:

    Hartelijk dank, voor deze eerste 6 tips.
    Ik kijk verlangend uit naar de volgende.
    Je verwoordt heel goed wat er, eveneens bij mij speelt.
    Ik ben ingeschreven voor de kick-off en razend nieuwsgierig naar wat deze mij gaat bijbrengen.

    Mvg Isabel

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Vorige week gaf ik je al enkele denkpatronen mee, die ervoor zorgen dat zaakvoerders van een kleine onderneming hun eigen succes boycotten. […]

  2. […] Vorige week gaf ik je al enkele denkpatronen mee, die ervoor zorgen dat zaakvoerders van kleine ondernemers hun eigen succes boycotten. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *