ondernemen-is-vrijheid-businsslab

ondernemen-is-vrijheid-businsslab

Heb jij het ook wel eens? Dat je als ondernemer slecht of verkeerd begrepen wordt?

Dat anderen denken dat je alleen gedreven wordt door geld, roem of rijkdom?

Nochtans niets is minder waar. De meeste ondernemers — op enkele uitzonderingen na — worden we veel meer gedreven door de gedachte van vrijheid. De gedachte zelf iets in de wereld te zetten. Zelf iets te creëren. Iets waarop ze fier zijn en anderen blij mee maken.

En eens die vrijheidsgedachte in je brein sluipt wordt het vaak nog moeilijk om te werken voor een baas. Onze eigen vrijheid duwt te veel.

En daar draait het ondernemersleven nu éénmaal om.

  • De vrijheid om te doen wat je wilt.
  • De vrijheid om te werken waar je wilt, met wie je wilt en wanneer je wilt.
  • De vrijheid om je eigen baas te zijn.

De realiteit is echter dat heel weinig ondernemers ooit vervuld geraken van dat vrijheidsgevoel. Elk moment opnieuw hebben ze het gevoel in een strijd te leveren:

  • een financieel gevecht,
  • een persoonlijk gevecht,
  • een gevecht met personeel,
  • een gevecht met leveranciers,
  • een gevecht met concurrenten, …

Maak het lijstje zelf maar af.

Geen toverformule voor succes

Uitdagingen sluipen vaak ongezien en met mondjesmaat binnen en zijn dan ook niet vaak niet in één vingerknip opgelost. Zakelijk en persoonlijk succes is ook niet het resultaat van één magische toverformule maar veel eerder van een vermenigvuldiging van heel veel kleine aspecten die op elkaar afgestemd worden.

Nu, de kern van heel wat uitdagingen en moeilijkheden ligt vaak in onszelf.

Veel te vaak willen we een onderneming runnen zonder echt de kunst of de wetenschap van het ondernemerschap te kennen.

  • Succesvol ondernemen betekent dat je in eerste instantie de leider wordt van jezelf.
  • Succesvol ondernemen betekent dat je meester wordt in het aantrekken van klanten.
  • Succesvol ondernemen betekent dat je meester wordt in on en offline marketing en verkoop.
  • Succesvol ondernemen betekent dat je feilloos een team kan aansturen dat met of voor je werkt.

Nu, het beste moment waarop je dit alles eerde was natuurlijk wel 20 jaar geleden. Maar dat heb je toen misschien niet gedaan.

Het goede nieuws is dat tweede beste moment NU is.

Moeilijker in de nieuwe economie

In deze nieuwe economie is het slimmer dan ooit tevoren om open te staan en actief op zoek te gaan om te leren wat nodig is om de kunst en de wetenschap van het ondernemen onder de knie te krijgen. Anders ben je gedoemd om terug als werknemer aan de slag gaan, te doen wat een ander van je vraagt en je droom van vrijheid op te geven.

Misschien ben je vandaag bang dat je het allemaal niet meer voor mekaar krijgt. Dat er zoveel zaken zijn die bijgestuurd moeten worden, dat je zoveel nieuwe technieken onder de knie moet krijgen, …

Geloof me. Op dit moment gaat het er niet om alles in één keer goed te gaan doen. Het gaat hem erom te beginnen met één of enkele zaken waardoor je terug resultaten ziet.

Laat me nu even het onderdeel marketing bekijken. Er is vandaag zoveel te vertellen over marketing dat het je misschien beangstigt of zelfs verlamt omdat je niet weet wat je eerst moet doen. Nu, het leuke is dat je niet aan ALLE soorten marketing van in het begin moet doen.

Vandaag is het alleen een kwestie van eraan te beginnen.

Als ik eerlijk ben, dan zouden wijzelf nog 100 000 andere zaken kunnen doen die we vandaag nog niet doen en die nochtans zouden bijdragen aan de marketing die we vandaag  al doen waardoor we nog beter zouden scoren. Alleen heeft alles zijn tijd nodig.

Begin nu

Alles moet ook nog georkestreerd worden. :-)

Het enige wat jij wel moet gaan beseffen is:

  • … dat je gewoon moet BEGINNEN.
  • … dat je het NIET MEER mag uitstellen.

De kunst van het ondernemen, het doen aan hedendaagse marketing, het sluiten van de juiste deals geeft jou de middelen om een einde te stellen aan de strijd die je vandaag elke dag opnieuw levert of de brandjes die je elke dag opnieuw blust.

Met als cadeau…

  • De financiële vrijheid voor jou en diegene waar jij om geeft.
  • De mogelijkheid om mensen met jouw product of jouw dienst te dienen zodat hun noden en behoeften vervuld worden, en
  • Een ongelooflijk voldaan gevoel dat leidt tot vrijheid.

Geef nooit je dromen op

Blijf je dromen trouw.

Ben jij die ondernemer die extreem hard moet werken om toch zo weinig te krijgen? Dat moet je mogelijk van richting veranderen? Als je blindelings blijft volharden om iets te verkopen dat niemand wil, moet je je richting volledig veranderen en een nieuwe stroom op gang brengen. Ja! Dat kan. En zelfs aangeraden.

Geef je droom niet op als het niet lukt, maar verander van plan en stuur bij.

Ik weet het: Soms voelt het alsof het universum je tegenzit en alle krachten tegen je samenspannen. Maar dat is het echt niet. Het leven test je. Het test hoe hard jij het echt wil.

Succes is aan de doorzetters

En, ja! Je kan alles krijgen wat je wilt. Alleen is de vraag: “Ben jij bereid om er de prijs voor te betalen?”

Waar loop jij tegenaan in jouw onderneming? Bij jouw marketing?
Wat is jouw grootste uitdaging?

Vertel het mij hieronder in een reactie in het commentarenveld.

En laat je inspireren door de commentaren van de anderen. Ze brengen jou zeker op ideeën. Dat is ook de kracht van de Businesslab Tribe: De grootste community van zaakvoerders van kleine ondernemingen met ‘goesting.’

Ondertussen duim ik voor jouw succes,

An

PS: Je wil al langer iets doen om een nieuwe wind in jouw onderneming te jagen?
Je twijfelt al langer over de marketing van jouw onderneming, maar stappen zetten is niet altijd evident?
Je weet ook niet waar je eerst mee moet beginnen…?  Hoe je best aanpakt?

Schrijf je in voor de Businesslab Discovery Days. Dan besteed je de tijd en het geld die je anders verspilt met ‘gewoon bezig’ zijn goed, want als je thuisblijft verandert er niets.
Ga naar onze website en boek jouw gratis ticket: www.ddays.be

6 antwoorden
  1. Nathalie
    Nathalie zegt:

    Ik geloof dat er heel wat mensen zijn die iedere dag in de file staan om naar hun “werk” te gaan jaloers zijn van de vrijheid van de ondernemers.

    Beantwoorden
  2. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    Welke kleine dominosteen moet je vandaag omver duwen om er zorg voor te dragen dat de volgende, steeds groter wordende dominostenen, stuk voor stuk vanzelf vallen?

    De grootste en laatste dominosteen helemaal achteraan zal je nooit zelf kunnen omver duwen.

    Stapje voor stapje, drupje per drupje, mm per mm is de weg naar succes.

    Je wil niet weten hoeveel ondernemers, zonder geduld, zonder perspectief, de achterste dominosteen proberen omver te duwen. (de concurrent duwt aan de andere kant ook hé)

    Beantwoorden
  3. Anja Van Impe
    Anja Van Impe zegt:

    Heel interessante blog! Ik leerde Businesslab pas recent kennen. Het is nog een beetje te vroeg voor mij om al deel te nemen aan de Businesslab Kick-off, ik zit nog midden in een omschakeling van activiteiten met mijn éénmanszaak. Hopelijk doen jullie dat later nog eens opnieuw.

    Beantwoorden
  4. Ann Van Mieghem
    Ann Van Mieghem zegt:

    Vorig jaar mezelf bijna overtuigd om mijn onderneming te stoppen! Voor het ‘welzijn’ van mijn gezin. …en mezelf? De laatste strohalm vastgegrepen Kick-off maart 2016. De inzichten die ik daar kreeg zijn nu mijn dagelijkse zuurstof. Tientallen kleine en minder kleine veranderingen aangebracht. Een wereld van verschil. Met vallen en opstaan dag na dag het voorbije jaar mij terug naar MIJN pad laten begeleiden door Business Lab. Ik voel dat deze weg nog heel lang gaat worden want dat ‘opstaan’ doet telkens zoveel deugd. Beste Anja een Kick-off komt nooit te vroeg!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *