team verandering businesslab

team verandering businesslab
Na de intensieve trainingsdagen Love Your Customer I en II, blijven enkele Businesslab Tribers nog wat nakaarten met een tas koffie of thee. Ze hebben net een heleboel nieuwe tips gekregen om hun klantenervaring en klantgerichtheid te verbeteren, dus er is zeker genoeg om over te babbelen! Ik wandel naar de koffietafel, en hoor iemand zijn verhaal doen:

Als ondernemer kan je niet anders dan flexibel zijn. Als je niet meer tevreden bent van een leverancier, moet je een andere zoeken. Het heeft geen nut dat alles hetzelfde blijft, als het jouw onderneming niet vooruithelpt. Dus als een bepaalde werkmethode of aanpak voor jou niet goed werkt, moet je ook op zoek gaan naar een andere.

De twee gesprekspartners stemmen in. Al is er één iemand die zijn twijfels heeft:

Ik weet dat veranderingen nodig zijn, zeker na deze trainingsdag. Maar keer op keer gebeurt hetzelfde… Als ik thuiskom met nieuwe ideeën, dan heeft mijn team er geen oor naar. Alles blijft bij hetzelfde. Dus zwijg ik nu maar.

Veranderingen creëren weerstand

Na onze seminars rijden de ondernemers terug naar huis met waardevolle info mee om hun zaak beter te maken. Hoe enthousiast de ondernemer is en hoe juist de nieuwe strategie is valt de implementatie ervan tegen als het team niet meezit.
Het is geen uitzondering. Ik hoor wel vaker dat medevennoten een beslissing hebben gemaakt, maar de medewerkers volgen de veranderingen niet zoals gewenst. Of de zaakvoerder heeft een andere werkwijze voor ogen, maar het team volgt het voorstel niet.

Ook bij ons gebeurde recent iets gelijkaardigs. Xavier en ik vertelden dat de eerstvolgende Businesslab Kick-off, dé businesscoaching voor eenmanszaken en kleine ondernemingen, een eendaags evenement zou worden, in plaats van een tweedaagse businesscoaching. Wat we zagen bij ons team?

  • Gefronste wenkbrauwen
  • Gekruiste armen
  • “Ik weet het niet hoor…”

Die signalen duiden op weerstand bij je team. Maar dat betekent niet dat je een slecht team hebt of dat het idee slecht is.

Voor je overgaat tot actie, is het belangrijk dat je beseft dat weerstand normaal is. Van nature uit houdt de mens vast aan zijn gewoonten. Bijna niemand wil bestaande gebruiken loslaten, maar dat is nu net wat JIJ wil. De huidige werkwijze voldoet niet meer en moet plaatsmaken voor nieuwe processen, systemen…

Ik weet dat jij als zaakvoerder de expert bent op het vlak van je producten of diensten. Nu moet je ook expert worden op het vlak van emotie en het gedrag van mensen. Hier is de oplossing voor het omgaan met weerstand.

Niet ‘jouw’ verandering, maar ‘onze’ verandering

Misschien heb je zelf je idee of verandering nog niet helemaal uitgewerkt. Toch vertel je beter alles wat je tot nu toe weet aan je team. Het is zeker geen teken van zwakte dat je nog niet alles weet. Integendeel! Je medewerkers appreciëren dat ze de kans krijgen om met je mee te denken.

Vertel je je medewerkers zo weinig mogelijk, dan gaan al snel de wildste geruchten de ronde. Of knaagt de onzekerheid in hun hoofd. Vertel je ze wat je tot nu toe weet, dan stel je ze gerust: “Ik hou jullie op de hoogte en communiceer open over wat er zal gebeuren.” Zo creëer je vertrouwen.

Communiceer je plan ook niet één keer, maar geef regelmatig feedback. Vertel waar je heen wil, waarom de verandering nodig is, geef een voorbeeld… Kortom: breng het tot leven zodat je team het juiste beeld krijgt.

Zo legden Xavier en ik uit dat we zo ondernemers die zich (nog) geen twee dagen vrij kunnen maken ook de gelegenheid krijgen om naar de Businesslab Kick-off te komen. In onze ogen kon het geen kwaad om eens een andere formule te proberen en zo nog meer ondernemers te helpen.
Ah! Daar had ons team nog niet bij stilgestaan. Ze waren meteen gewonnen voor het idee.

Hoe krijg ik mijn team mee bij een verandering?

Een keer de weerstand weg is, moet je je team natuurlijk ook meekrijgen in de verandering.

  • Heb je ’s avonds een boek gelezen dat je een geweldig inzicht gaf?
  • Volgde je een cursus waardoor je iets anders wil aanpakken?

Kom dan niet de volgende dag aan op kantoor met: “Ja gasten, vanaf vandaag doen we het zo en zo en zo!”

Je verandering valt pas in goede aarde als je ervoor zorgt dat je zelf niet alle verantwoordelijkheid opneemt, of die toewijst aan 2 mensen die uitdokteren wat het best is voor iedereen. Maak de verandering een project van iedereen. Laat iedereen meedoen en meedenken.

Een verandering voorstellen als een tijdelijk experiment verlaagt ook de weerstand van het team.

Alle lastige vragen helder je beter in het begin op. Zo wordt het de verandering van jouw team, in plaats van jezelf. Het resultaat? Je team volgt de verandering!

Verandering is wennen

Nu je team weet wat er zal gebeuren, en de verandering ook wil, rest er nog één hindernis: kunnen. Geef je team de tools en de tijd om de nieuwe manier van werken onder de knie te krijgen.

Bevestig hen: “Je bent goed bezig!”
Weet dat verandering gelijk staat aan wennen. Het is tegelijk het aan- en afleren van gedrag. Je onderneming zal dus niet van vandaag op morgen anders draaien.

Ik ben benieuwd

Welke tips heb jij om veranderingen door te geven aan jouw team? Hoe pak jij het doorvoeren van veranderingen aan?

Schrijf het hieronder in een reactie. We leren er allemaal van.

Deel dit artikel ook op Facebook, Twitter en LinkedIn. Je zal jouw collega’s er een plezier mee doen.

Ik duim voor jouw succes!

An

3 antwoorden
  1. Henri Stockbroekx
    Henri Stockbroekx zegt:

    De beruchte status-quo! Wat als goede gewoonte ooit is gestart blijkt na jaren een slechte gewoonte geworden. De veiligheid en de geborgenheid die mensen in die slechte gewoonte terugvinden? De boer, hij ploegde voort.

    Ik ga er ’s avonds mee slapen en sta er ’s morgens mee op: “elke dag hetzelfde doen, in de hoop dat er iets verandert, is een definitie van waanzin.”

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *