wetten van het geld business lab

Geld is een raar beestje. Te vaak hebben zaakvoerders van kleine ondernemingen een haat-liefde relatie met geld.

Waarom? Het antwoord is simpel, maar niet altijd gemakkelijk op te lossen…

In ieder geval is de kwaliteit van je product of dienst niet voldoende om geld aan te trekken. In de eerste wet van het geld toonde ik je dat WIE je bent veel belangrijker is dan WAT je doet als we het hebben over omzet en winst draaien.

In een vorig artikel liet ik je zien dat geld zich niets aantrekt van moraliteit en ethiek. Faam en roem, daarentegen, trekken wel geld aan. Lees hier wat je kan leren van K3 en Jeroen Meus.

In dit blogbericht leg ik je de derde wet van geld uit. Ik leg je uit hoe je geld verdient door in jezelf te geloven en jezelf graag te zien. Want zaakvoerders van kleine ondernemingen hebben niet voldoende liefde voor zichzelf. De ondernemer gelooft niet genoeg in zichzelf.

Wat ben je waard?wetten van het geld business lab

Toen ik nog actief was in mijn reclamebedrijf viel het mij altijd op dat 98% van mijn concurrenten gewoon niet groeiden. Jaar na jaar waren ze met dezelfde kleine klanten bezig. Uitzonderlijk hadden ze een grote vis aan de haak, waar ze dan meestal nog niets aan verdienden.

Het probleem? Ze geloven onvoldoende in zichzelf en vinden het zichzelf niet waard om een correcte, grote factuur te maken.

Zo denk ik aan een veelvoorkomend scenario: je krijgt een bestelling binnen van een grote firma. Je maakt een offerte en komt op een prijs van € 10.000 wat voor jou een waanzinnig of onrealistisch groot bedrag is om aan reclameborden te spenderen.  Er is een stem in jezelf die zegt:”Je moet zot zijn om zoveel geld te besteden aan reclameborden.”

Dus maak je de prijsberekening opnieuw. Omdat je bovendien niet gelooft dat dit kan en dat jij dat waard bent, rond je alles af naar beneden. Want € 10.000 is toch een enorm bedrag… Uiteindelijk eindig je op € 8.500, wetende dat je zo goed als geen marge meer hebt.

Maar ach, ’t is een mooi project. Prestigieus en een uithangbord om mee uit te pakken… Bla bla bla.
Bottom line: je werkt onder je prijs.

Daarna stap je met je offerte naar de klant die je onzekerheid voelt. Hij ruikt dat je rond de pot draait als het op de prijs aankomt en hij hoort je zeggen: “’t Is wel een heel bedrag…”

Resultaat: je haalt de verkoop niet binnen. Of erger nog: de koper speelt in op je angst en je laat het een project voor € 8000.

Conclusie: geld vloeit enkel naar wie in zichzelf gelooft. Geld loopt weg van onzekerheid en twijfel.

Een van de deelnemers van ons groeitraject, Business & Life Boost, vernam onlangs dat een doorverkoper zijn diensten voor twee keer zo veel verkocht als de prijs die hij zelf rechtstreeks vroeg aan zijn eindklanten. Een mooi voorbeeld bij deze derde wet van geld. Hij schatte zichzelf niet hoog genoeg in. En anderen hadden dat gemerkt.
“Ik BEN véél meer waard dan ikzelf dacht.”

Wat hij IS en wat hij GELOOFT bepaalt zijn prijs en trekt het geld aan.

Wil je meer weten over prijszetting en hoe je jezelf in de markt zet, kom dan naar de Businesslab Kick-off.
Klik hier voor meer info en tickets.

Hoe beïnvloedt jouw waarde jouw prijszetting? Laat het ons weten hieronder in een reactie!