Doelgroep kiezen. Niche bepalen. Business Lab

Je doelgroep (durven) kiezen is één van de successleutels om de business van je droom uit te bouwen.

Om twee essentiële redenen:

  1. Omdat je zou doen wat je graag doet, en met de mensen die je graag hebt. Zo krijg je voldoening en energie. En is business fun!
  2. Om je te positioneren als expert en autoriteit.

Vandaag geef ik het eerste deel van het antwoord op de vraag van Elke:

In oktober startte ik als fotograaf in bijberoep. Ik heb zowat “vanalles” gefotografeerd, van pasgeboren baby’s, tot iets oudere kinderen, tot koppels, tot gezinnen.

Enkele maanden geleden ontdekte ik dat mijn hart echt ligt bij het fotograferen van koppels, en dan wel op een bepaalde manier zodat de ware liefde en authentieke emoties tussen het koppel in beeld wordt gebracht. (Meer info omtrent deze fotografietechniek: Fotografie Elke)
Ik heb enkele portfolio reportages gedaan, maar zou nu ook heel graag klanten vinden in deze ‘niche’.

Ik word vooral gecontacteerd voor baby- en kinderreportages, maar wil dus heel graag meer focussen op het fotograferen van koppels.

Mijn vraag is dus vooral: “Hoe vind ik klanten in deze specifieke niche?”

Het is goed dat Elke op zoek gegaan is naar wat ze graag doet binnen haar segment.

Ze is veel verschillende dingen gaan fotograferen van koppels tot baby’s.
Van daaruit heeft ze gevoeld wat ze echt graag deed en het is heel belangrijk dat ze zich daar op focust.
Vele mensen doen of verkopen dingen omdat ze denken dat de markt die nodig heeft: ze zijn op zoek naar het gat in de markt.

Zo werkt het niet.

Je doet wat je graag doet en dan wordt je heel snel een specialist in jouw vak.
Dus heel goed van Elke om te kiezen voor een heel specifieke niche, koppels.

Het tweede punt is, nadat je je specifieke doelgroep gevonden hebt, om te knippen uit alles dat je gedaan hebt.
Op de website van Elke zien we nog prachtige foto’s van baby’s en kinderen en babyreportages staan er nog vermeld.

Eén van de eerste zaken die je dan best doet is die vermeldingen weghalen.
Zo krijgen mensen een duidelijk beeld van waar je specialist in bent.

Wij weten dat dit moeilijk is. Daar hebben wij ook gestaan.
Op een bepaald heb je alle zaken die je kunt, en je kunt die goed en dan moet je daar gaan in knippen.
Plots moeten er dingen van je website af en is de helft van je inhoud weg.

Iedereen heeft het moeilijk met loslaten maar daar ligt de sleutel tot succes. In het knippen van alle zaken die niet tot je core business behoren.

Wees dus specifiek op je website, laat alleen zien wat je echt wil doen.
Sommige coaches of therapeuten hebben niet genoeg met beide kanten van hun firmakaartje om al hun specialiteiten te vermelden.
Zoiets is spijtig want het trekt je waarde naar beneden want dan ben je geen specialist meer op één domein.

Durf je focus te leggen op één specifiek domein, zoals Elke dat deed voor koppels.

In een volgend blogbericht gaan we verder in op het vinden van de juiste doelgroep.

Laat gerust een reactie hieronder met een vraag of een idee, daar worden we allemaal beter op.

Deel mijn antwoord met kennissen en laat hieronder een reactie.
Laat ons elkaar helpen. En geef jouw mening hieronder.
Welke goede raad zou jij aan Elke geven?

3 antwoorden
  1. Elke
    Elke zegt:

    Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
    Dit filmpje zal de spreekwoordelijke schop onder mijn kont moeten zijn om mijn website dan (eindelijk) maar eens aan te passen. Inderdaad, het is echt heel moeilijk om de andere inhoud er zomaar vanaf te gooien. Ik ga er mee aan de slag en kijk al uit naar deel 2 van het filmpje.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ben je genoodzaakt om al je energie in te zetten om het beste product te ontwikkelen dat bij jouw doelpubliek hoort. Blijf daarom meegaan met de evolutie van de tijd. Blijf evalueren en bijschaven. Want we […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *