9 domeinen waar succesvolle ondernemers zich in ontwikkelen

Eén van mijn eerste mentors, Jim Rohn, zei:

Wees een levenslange leerling.

Omdat ik zelf nogal nieuwsgierig van aard ben, lijkt me dat de meest logische zaak van de wereld.

Toch merk ik dat ik dit niet altijd terug vind bij iedereen. Maar al te vaak zie ik dat mensen vasthouden aan datgene wat ze kennen en kunnen. En het daarmee blijven doen. Zonder verpinken. Zonder verder te kijken.

Maar als je echt succesvol wil zijn, dan kan ik het je alleen maar aanraden:

Blijf iedere dag leren.

Net zoals Mahatma Gandhi ook zei:

Leef alsof je morgen zou sterven. Leer alsof je eeuwig zou leven.

Hoe gek het ook is:

  • Wil je auto rijden, dan moet je autorijles volgen en een rijexamen doen.
  • Wil je leraar worden, dan moet je de lerarenopleiding volgen en examen doen.
  • Wil je ondernemer worden, dan moet je gewoon je ondernemersnummer
    aanvragen.

En het lijkt erop dat je van vandaag op morgen ondernemer wordt.
Helaas, …

An Verstraete - Businesslab Kick-off

Een ondernemersnummer hebben, maakt van jou (nog) geen succesvolle ondernemer.

Het ondernemers vak is een praktijkvak. Je leert het met vallen en opstaan. Dat deed ik ook (en zelfs nu nog vaak). Het is een stap voor stap proces. 10 jaar lang ploeterde ik met mijn zaak.

Pas op, ik deed het niet slecht, maar ik bleef hangen. Alsof er een glazen plafond boven mijn hoofd zat. Hoe hard ik ook probeerde, ik ging niet vooruit zoals ik ervan droomde.

Ik startte als zelfstandige naast mijn toenmalige fulltime job in het onderwijs. Daarna bouwde ik mijn job af tot parttime waardoor ik meer en harder kon werken voor mijn
zaak.

En het liep goed. Ik had klanten. Ik werkte hard en verdiende niet slecht. Maar ik raakte niet vooruit.

Mijn tijd werd opgeslorpt door het blussen van allerhande brandjes. Met als gevolg:

’s Avonds een onvervuld gevoel.

Alles veranderde toen ik begreep dat ik me op verschillende domeinen tegelijkertijd moest gaan ontwikkelen. In plaats van te kiezen voor één specifiek domein. Ik was namelijk een krack in mijn product, maar de rest schoot er zowat tussenuit.

Vanaf de dag dat ik me ging focussen op verschillende ontwikkelingsgebieden van een ondernemer, schoot mijn zaak van de grond. Ik creëerde meer rust, meer ruimte en meer inkomen.

An teaching

Als jij wil doorgroeien naar een mooier succes, lees dan zeker verder. Als het voor mij zo’n groot verschil maakte, dan durf ik erop te wedden: Voor jou ook!

Mijn ervaring leert dat een succesvolle ondernemer zich moet ontwikkelen in verschillende domeinen. Ik noem er graag 9, maar er zijn er zeker meer:

  1. Leiderschaps- of persoonlijke ontwikkeling
  2. Strategische ontwikkeling
  3. Organisatorische ontwikkeling
  4. Productontwikkeling
  5. Klantenontwikkeling
  6. Financiële ontwikkeling
  7. Relationele ontwikkeling
  8. Systeemontwikkeling
  9. Planning, evaluatie en bijsturing

1. Leiderschaps -of persoonlijke ontwikkeling

In om het even welke business, ben je nu coach, grafisch ontwerper, schoonheidsspecialist, sportleraar, schilder, ostheopaat, copywriter, er zijn altijd mensen die succesvol zijn en er zijn er ook die minder succesvol of zelfs niet succesvol zijn.

Waar zit het verschil?” vraag je je dan af.

Als de opportuniteit en de markt dezelfde is, ligt het verschil bij de persoon
zelf.

Om onze kansen op succes te verhogen, moeten we de beste versie van onszelf worden. Moeten we eigenschappen ontwikkelen die ervoor zorgen dat mensen ons willen volgen en dat we hen kunnen inspireren.

Ons zelfvertrouwen moet groeien zodat we buiten onze comfortzone kunnen gaan.

2. Strategische ontwikkeling

  • Wat is je doel?
  • Waar wil je heen?
  • Waar zie jij jezelf en je onderneming staan over 1, over 3, over 5 jaar?
  • En hoe ga jij daar geraken?

Nogal wat zaakvoerders van kleine ondernemingen staan er zelden bij stil. Maar als jij niet weet waar je naartoe wil? Hoe wil je dan dat jouw team mee duwt aan de kar?

Ze kennen zelfs de juiste richting niet…

En eens je je doel voor ogen hebt, is het belangrijk dat je de juiste strategie bepaalt. Met andere woorden:

  • Hoe ga jij je doel bereiken?
  • Welke acties zal jij in de wereld zetten om je doel te bereiken?

Offline of online succesvol zijn begint altijd met een ijzersterke strategie.

Zonder deze strategie en de implementatie ervan wordt het moeilijk om succes te boeken. En als de strategie goed zit, dan is ze verankerd in elk proces, in elke stap.

Een duidelijk en helder toekomstbeeld en een concreet stappenplan vormen wellicht de basis. Wanneer je hier op voorhand goed over nadenkt, geraak je stukken sneller aan je doel. Beloofd!

3. Organisatorische ontwikkeling

Hoe je het nu ook draait of keert, alleen is maar alleen. En als je alleen blijft dan kom je sowieso op een bepaald moment vast te zitten. Daarbovenop geloof ik enorm in het feit dat 1 + 1 meer dan 2 is.

Als ondernemer die succes wil boeken, is het dan ook super belangrijk om je dadelijk te omringen met een team van enthousiaste A spelers.

A spelers zijn mensen om je heen waarop je kan rekenen. Waarop je kan bouwen. Mensen waarop je kan terugvallen of taken aan kan delegeren voor technische, logistieke en zelfs emotionele ondersteuning.

A spelers zijn ook mensen die jouw missie en jouw visie dragen, waarmee het fijn is om te werken. Mensen waarvan je energie krijgt.

4. Product ontwikkeling

Elke ondernemer staat voor een product. Zij het nu een product of een dienst, als ondernemer ben je genoodzaakt om al je energie in te zetten om het beste
product te ontwikkelen dat bij jouw doelpubliek hoort.

Blijf daarom meegaan met de evolutie van de tijd.

Blijf evalueren en bijschaven.

We zitten in een tijd waar niets stilstaat of alles verandert.

Vraag je met andere woorden geregeld af:

  • “Is mijn product vandaag nog up to date?”
  • “Heeft mijn product nog steeds een Waaw-effect?”
  • “Heb ik wel een onweerstaanbaar aanbod?”

5. Klanten ontwikkeling

Eén van de belangrijkste doelen in elke business is het ontwikkelen van een grote stabiele of zelfs groeiende klantenbasis. Want zonder klanten, geen business.

Tevreden klanten die geregeld terugkeren en die echte evangelisten worden voor onze onderneming zorgen niet alleen voor een mooi inkomen maar ook voor een nieuwe klantenstroom.

Om te werken aan een goede klanten ontwikkeling is het belangrijk dat je tijd en energie investeert in het ontwikkelen van goede marketingstrategieën en verkooptechnieken.

6. Financiële ontwikkeling

Ik moet het je hopelijk niet vertellen:

Een onderneming zonder geld is geen onderneming.

Een stroom van cashflow is onontbeerlijk.

Wat komt er in, wat gaat er uit.

Een echt “Plus en min-cijferspel”. Marges vergroten, kosten verminderen. Ik hoop voor jou en je onderneming dat je dit spel graag en goed spelt.

Het kan je letterlijk fortuinen besparen.

7. Relationele ontwikkeling

Hoe je het ook draait of keert. Een onderneming is maar zo sterk als de mens achter de onderneming zelf. En relaties zijn daarbij van ongezien belang.

Hoe is jouw relatie met je partner, je kinderen, je familie, je klanten, je leveranciers, je vrienden, …

Een succesvolle kluizenaar?

Nee. Daar geloof ik niet in.

Communicatie is meer dan ooit van groot belang. En communiceren kan je
leren. Geloof me.

8. Systeemontwikkeling

Systemen vergemakkelijken je werk.

  • Het zorgt ervoor dat je daadwerkelijk op automatische piloot kunt werken.
  • Het zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers makkelijk kunnen invallen.
  • En het zorgt vooral voor orde en rust.

9. Planning, evaluatie & bijsturing

En tot slot, maar niet de minst belangrijke is het hebben van een stevige planning. Wie op reis gaat, plant zijn reis.

Helaas vergeten zaakvoerders van kleine ondernemingen vaak dat een duidelijke planning er niet alleen voor zorgt dat je sneller vooruit gaat. Het creëert eveneens rust en orde. Je evalueert veel sneller en efficiënter zodat je “lekken” kan vaststellen.

Met “lekken” bedoel ik alle zaken die niet rendabel zijn of scheef lopen.

Op die manier kan je tijdig bijsturen en aanpassen.

Op welk domein wil jij je nog verder ontwikkelen? Of anders nog: Op welk domein loop je momenteel vast?

Laat het ons weten. Het helpt ons om ook jou nog beter van dienst te zijn.
En leren van mekaar is nog zo plezant.

Ik duim voor jouw succes!

An

 

Wil je de kracht ervaren van een groep gelijkgestemde ondernemers die allemaal willen groeien?
💪 Plug dan in op de Businesslab-energie en schrijf je in voor de Businesslab Kick-off!
>>> Klik hier voor meer info.

Dit bericht werd recent geupdatet met nieuwe inzichten.

11 antwoorden
  1. wim
    wim zegt:

    Dat je continu moet blijven leren, daarvan ben ik overtuigd. Alleen vind ik het soms moeilijk om daarvoor tijd vrij te maken in mijn drukke agenda.

    Beantwoorden
    • Bert
      Bert zegt:

      Tja, Wim, daar zeg je zoiets. En als je dan tijd kan vrijmaken, hoe beslis je wat je met die tijd gaat doen? Er is zoveel waarover je kan gaan bijleren.

      Beantwoorden
  2. Bart
    Bart zegt:

    Ik vind die relatie ontwikkeling wel een heel belangrijke. Mensen doen nog altijd graag zaken met mensen. Naast je dagdagelijkse bezigheid moet je ook nog zien tijd te maken om je klantenrelaties en relaties met prospecten te onderhouden.
    En dan sta je soms voor de moeilijke keuze: tijd voor die prospect, of tijd voor het gezin? En hoe maak je die keuze?

    Beantwoorden
    • Ben
      Ben zegt:

      Bart, ik denk dat de sleutel hiertoe ‘plannen’ is. Misschien klinkt het raar om ‘gezin’ in de agenda te plannen, maar bij mij werkt het wel. Ondertussen weet ik ook dat als ik me voorneem om m’n aandacht op de kinderen te richten, ik dan echt met hen weg moet van alle ‘werkverleidingen’. Dan ga ik met hen zwemmen of naar een bos of speelplein en blijft de GSM in de wagen.

      Beantwoorden
  3. Nadia
    Nadia zegt:

    Ik leer super graag bij, maar ook netwerken is belangrijk, en daar knelt het schoentje.. ik ben alleenstaand met klein kindje, druk met mijn alledaags werk voor de onderneming en opvoeding van je kleintje.. dan kom je toch tijd te kort om dan ook nog eens te netwerken en bijleren.. hoewel ik dat super graag wil doen., want kennen = verkopen.

    Beantwoorden
    • An Verstraete
      An Verstraete zegt:

      Nadia,
      Netwerken en kennis vergaren zijn inderdaad heel belangrijk en vormen heel gauw een eerste stap of het fundament van een stabiele onderneming.
      Ik geloof ook best dat de zorg voor je klein kindje heel belangrijk is. Zoek daarom net die netwerkbijeenkomsten uit waar je ook écht iets leert of waar je ook echt aan hebt.
      Mocht het Business Lab iets voor jou zijn, wees dan zeker welkom. Je ontmoet er gelijkgestemden en je doet er een hele hoop direct toepasbare inzichten op.

      En ik weet nu wat je denkt: “Twee dagen kan ik me onmogelijk vrijmaken…” Nee?
      Wel, dat dacht ik vroeger ook. Ik was druk, druk, druk, … En kwam er niet meer uit.

      Totdat ik de kracht van zo’n bijeenkomst ontdekte. Het gaf me nadien veel meer ruimte en energie om gefocust bezig te zijn met de juiste zaken. En dat zorgde ervoor dat ik heel wat voordeel deed door toch maar eens een thuiswacht te laten komen.
      Bekijk het. Misschien lukt het je wel.

      Beantwoorden
      • Nadia
        Nadia zegt:

        Hoi Ann;

        Ik heb me al ingeschreven voor de 2 daagse en ben heel erg benieuwd :)

        Beantwoorden
      • Caroline
        Caroline zegt:

        Ikzelf ben ook een startende ondernemer. Heel veel zaken komen op mij af. Ik ben ervan overtuigd dat planning onontbeerlijk is. Echter eerst het stellen van concrete doelen, deze opschrijven en ervoor gaan, is voor mij persoonlijk heel belangrijk. Ik ben enorm enthousiast, echter met dat enthousiasme alleen groeit de zaak niet. Zoals reeds geschreven, komen er heel wat zaken om het hoekje kijken. Ik blijf haperen aan die internet en computer problematieken. Geen evidentie…. ik ga ervoor…morgen terug een cursusje hieromtrent….en zoals je zegt: tal van mogelijkheden om ons bij te scholen. Jullie week-end werkt ongelooflijk aanstekelijk. De energie die jullie beiden ons doorgeven is met geen pen te omschrijven. Hiervoor alvast dank.

        Beantwoorden
  4. Edwin Wolfs
    Edwin Wolfs zegt:

    Dat een ondernemer – en iedereen die ernstig met zijn vak bezig is – moet blijven leren, in de genoemde domeinen en vele andere, is de evidentie zelf.
    We horen en lezen trouwens vaak dat het onze ondernemers schort aan managementvaardigheden en kennis van bedrijfsbeheer. Wat dat laatste betreft, moet ik opmerken dat de wet een zekere kennis van bedrijfsbeheer eist alvorens een ondernemingsnummer te krijgen. In tegenstelling tot wat in dit artikel wordt beweerd, krijg je dus niet zomaar je ondernemingsnummer.
    Of die wettelijk verplichte basiskennis van bedrijfsbeheer genoeg is, is natuurlijk een andere zaak en of het een en ander goed genoeg geregeld is in de wet is ook stof voor discussie.

    Beantwoorden
  5. Nancy
    Nancy zegt:

    Klopt als een bus An! Ook ik heb geleerd dat het ondernemerschap een tak van sport is, waarmee je constant bezig bent. Als het niet gaat om “je product aan de man brengen”, dan is het wel je productontwikkeling. En als de punten die je noemt. Maar wat dacht je van die administratie? De marketing? het onderhouden van klanten? die Social Media? De Creativiteit? Ik vind dat ondernemer zijn een BEROEP is, waarbij je alle tools ook gebruikt, die je inzet bij een reguliere baan en waarvoor je betaald wordt en nog veel meer om betaald te worden!

    En het is een fantastisch beroep die je geest dynamisch, creatief en innovatief houdt!

    Beantwoorden
  6. Katrien
    Katrien zegt:

    Beste An,

    Weeral een schitterende uiteenzetting. Alles wat ik geleerd en gehoord heb in Gent staat hier netjes opgelijst. :-)
    Mij lukt het steeds beter om jullie tips stukje bij beetje te implementeren in mijn zaak. De weg is nog lang maar.. de reis op zich wel boeiend!

    Jullie inspireren me dagelijks. Bedankt daarvoor.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *